Gå til innhold
  • Bli medlem

Importere kano fra Canada


Henrikp

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette gjorde jeg i sommer! Det koster skjorta, men er definitivt verdt det.

Jeg har undersøkt tre måter:

1. Sende med fraktselskap: Få pris på frakt til Norge fra forhandleren. Her må du sette deg nøye inn i frakt termer og være helt sikker på at du ikke driter deg ut sånn som jeg gjorde. http://www.fjellforu...kale-kostnader/ Tydeligvis er standarden at de kun betaler fram til skipet legger til kai og så må du betale for avlasting, lager og eventuell frakt i Norge. Toll kan du betale selv på tollbua uten gebyrer.

2. Sende med fraktselskap i USA og så Jet carrier. Dette hadde vært det nest billigste alternativet for meg. Forhandleren i USA sender til Jetcarrrier i New York og Jetcarrier frakter den til Halden hvor du kan plukke den opp eller få den sendt innad i Norge. Du må forholde deg til to selskaper men det er lettere å jobbe med jetcarrier siden de er vandt med privatpersoner.

3. Hente kanoen i USA og ta den med på flyet hjem. Dette går om den er kort nok og du flyr med riktig flyselskap. SAS godtar ikke kanoer i følge vilkårene, men jeg har sett folk fly med det for det. United Airlines godtar kanoer opp til en viss størrelse. Folk har og gode erfaringer med Germanwings. Du kan lese litt på http://www.cboats.net Trikset her er å lage noen riper i den der borte og så importere den som brukt vare til en redusert verdi, under tollgrensa for reisegods.

Jeg importerte min Esquif L'edge med alternativ 1 og det ble dyrt. Ca 1000kr per kg. kano. Den kom pakket i bobleplast og det gikk fint, men så er den laget for å hoppe ned fosser. Skal du ha den fraktet i kasse koster det jo enda mer og en må betale moms på innpakkinga.

Start med å finne en forhandler som er villig til å sende og få størrelse og pris på frakt til NY og Norge så finner du fort ut hva som er billigst. Jobber du i et firma med en eller anna fraktavtale/samarbeidspartner kan du høre om det går at de henter den der og tar den til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar! Scott kan faktisk sende til meg, avventer pris...

Det virker det som en god løsning om produsent kan sende direkte. De frakter sikkert en del kanoer og kan få god pris vil jeg tro.

Kjekt om du poster tilbudet du får fikk her. Så har folk noe å sammeligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Definitivt ingen billig affære, men det får gå...

 

Freight:
Crating/Packaging .........................................$  100.00
Inland Transportation to Toronto Port  (6 hours)     150.00
Ocean Freight  (all inclusive) ..........................     695.00
Documentation & Handling Broker ..................     110.00
Insurance Extra ............................................      30.00 ??  not sure of exact amount
TOTAL                                                          $  1085.00  CAD Dollars/ NOK 6028,-
 
PLUS
Customs Clearance:            882.00  NOK
Terminal Handling Charge   1679.00  NOK

 

Toll kommer i tillegg...

 

Samme f, kano er bestilt og satt i produksjon :-)

 

Da er det bare å glede seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hvilket spedisjonsfirma fraktselskapet bruker i Norge. Ring de og be de sende deg kopi/PDF av annkomstmeldingen når kanoen kommer til Norge. Så tar du med deg den og faktura fra selger ned på Tollboden. Der betaler du momsen med kort og får en tolldeklarasjon tilbake. Så sender du tolldeklarasjonen til spedisjonsfirmaet, betler spedisjonsfirmaet for "Terminal Handeling" og så kan du hente kanoen på lageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du spare noe på å fortolle selv, så må du ha gjennomført fortollingen og sendt papirene til spedisjonsfirmaet samme dag som forsendelsen ankommer.

Hvis ikke må du gjerne betale lagerleie de dagene forsendelsen ligger der.

Men noen spedisjonsfirmaer inkluderer ca to dager med lagerleie i grunnpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.