Gå til innhold
  • Bli medlem

Silent cap til Omnifuel


steingrd

Anbefalte innlegg

Omnifuelen bråker jo som kjent ganske mye og jeg ser det finnes minst to produsenter av "silent caps" til salgs på eBay:

Begge koster i overkant av $100 - og det er jo en del, så før jeg evt kjøper hører jeg gjerne hva andre har erfart...

Er det noen som har erfaring med noen av disse? Jeg ser de har vært nevnt på forumet tidligere, men mest prat om at de er vanskelige å få tak i, ikke noe særlig om erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg kjøpte min fra http://www.sixygear.com. Denne siden ruter deg til quietstove.com.

Jeg er kjempefornøyd med lydnivå, men syntes forvarming ble dårligere. Virker som fuel legger seg oppe i muter i alle hull og ikke renner ned på puten med det resultat at forvarming ikke skjer fra bunnen av, men kun på toppen.

Løser dette ved å snu muter på hodet når jeg slipper frem bensin til forvarming slik at bensin treffer toppen av muter og renner ned på puten.

Leveringstid fra sixygear (som det het den gang) var kun noen få dager.

Dyrt? Ja

Verdt det? Ja, for meg var det verdt det og på quietstove sine sider står det "13 month money back guarantee" og "lifetime warranty":-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen av Youtube-filmene, Phaser, men det blir ikke helt det samme som å høre hva Fjellforum-folket sier :)

Interessant å høre dine erfaringer PålP, særlig ang forvarming.

Rart at noe så enkelt skal være så dyrt :)

Söker du på youtube så hittar du instruktionsfilmer för att bygga dina egna berniedawg silentburner! Så har du en enkel verkstad för metallarbeten så är det bara att köra igång med en egen produktion! En del av processen här:

http://www.youtube.com/watch?v=lCiOPRsFcKY&list=UU-HRgttvZQQtg7_G0_T6Sqw&index=2&feature=plcp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjøpte min fra http://www.sixygear.com. Denne siden ruter deg til quietstove.com.

Jeg er kjempefornøyd med lydnivå, men syntes forvarming ble dårligere. Virker som fuel legger seg oppe i muter i alle hull og ikke renner ned på puten med det resultat at forvarming ikke skjer fra bunnen av, men kun på toppen.

Løser dette ved å snu muter på hodet når jeg slipper frem bensin til forvarming slik at bensin treffer toppen av muter og renner ned på puten.

Leveringstid fra sixygear (som det het den gang) var kun noen få dager.

Dyrt? Ja

Verdt det? Ja, for meg var det verdt det og på quietstove sine sider står det "13 month money back guarantee" og "lifetime warranty" :smile:

Hei. Har du prøvd forvarmingen med mindre trykk på flaska? Du trenger bare å pumpe et par ganger for å få brennstoffet opp av dysa...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har unicus, quietstove og berniedawg f-serie. 

Unicus har en lei tendens til underburn.

quietstoven gir ofte litt gul flamme etter en tid.

Bernidawg er suverent best av disse, både med tanke på lyd og effekt.

alle disse reduserer lyden betraktelig. lyden er lavere enn både soto muka og kovea hydra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke noen målinger på. Inntrykket jeg har er at det er en liten redusjon vs den medfølgende platen, for unikusen og quietstoven. Berniedawgen er jeg mer usikker på. Kan til og med være at den gir mer effekt. Men jeg har ingen målinger på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med mindre du greier å få rensenålen inn fra siden så må den av.

Den setter seg også fast i "klokka", det er den største ulempen med den. Jeg prøvde å vri min av, men det gikk ikke, så jeg demonterte brenneren (løsnet bunnskruen) og tappet forsiktig med en skrutrekker inni da løsnet den greit. I prosessen gikk "prime paden" i oppløsning, den smuldret lett opp ved berøring. Så du bør ha et rep sett for hånden (det bør du uansett).

Det kan hende et lite "Støt" fra utsiden hadde løsnet den, men det har jeg ikke fått prøvd.

 

Når det er sagt så fungerer den ellers veldig bra, på "småkok" er den så lydløs at du lurer på om brenneren har sluknet. Jeg har foreløpig kun fyrt min på gass og jeg tror definitivt ikke den reduserer effekten, snarere tvert om (Omnifuel er mindre effektiv på gass enn en ren gassbrenner).

Siden den er massiv stål så holder den veldig godt på varmen, mye lengre enn messingklokka i brenneren, så brenneren kan ikke pakkes ned rett etter at brenneren er slukket.

 

Jeg har en Berniedavg F-series, kjøpte den fra Shapeways, kjøpte også til Omnilite samtidig.

Har enda ikke fått regning på fortolling og MVA etter 4mnd, så jeg håper det ikke dukker opp noen, da blir ikke prisen så ille (ellers kan du sikkert vente til over nyttår når grensen forhåpentligvis endres til 500). Kan se ut som at det andre firmaet som leverer Berniedawg er litt billigere på selve Omnicap'en, men frakten er dyrere, så sjekk begge.

 

Alt i alt er jeg veldig happy med lyddemperen, på flytende brennstoff er det viktig å passe på å ikke få underburn på den (at forvarmingsflammen er helt slukket før en tenner på toppen). Siden den blir såpass varm og er massiv vil jeg også tro at fordamping av flytende drivstoff også blir bedre. Kan ikke si noe om den er mer utsatt for vind nå en før, bråkebrennere er vel bedre i vind enn stillebrennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den setter seg også fast i "klokka", det er den største ulempen med den. Jeg prøvde å vri min av, men det gikk ikke, så jeg demonterte brenneren (løsnet bunnskruen) og tappet forsiktig med en skrutrekker inni da løsnet den greit. I prosessen gikk "prime paden" i oppløsning, den smuldret lett opp ved berøring. Så du bør ha et rep sett for hånden (det bør du uansett).

Det kan hende et lite "Støt" fra utsiden hadde løsnet den, men det har jeg ikke fått prøvd.

Min satte seg også fast etter et par gangers bruk, men jeg tror det er mulig å få den av når den er varm, uten at jeg har testet det.

Når klokka varmer seg opp så utvider den seg, og cap'en setter seg så ned og fast når den kjølner. Som @steingrd sier så er varme tingen. Fyr primusen til den er god og varm så skal det bare være å tippe ut cap'en (husk å slukke primusen først!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.