Gå til innhold
  • Bli medlem

Reservebrenner med på vintertur?


oddeiste

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest siste utgave av Friluftsliv, hvor de belyser kullos utslipp fra forskjellige brennere, har jeg kommet fram til den konklusjonen (unnskyldning :cool: ) at jeg trenger en ny brenner.

Har en Optimus Nova(tror jeg, er vel fra slutten av 90- begynnelsen av 2000-tallet). Denne fungerer fint, har ikke brukt den så altfor mange ganger, men har aldri vært noe tull med den, og har heller aldri demontert den. Har lest at man skal demontere brenneren flere ganger så man har det i fingerspissene, hvis man må skifte en reservedel i bekmørket. Det trenger jeg ikke, da jeg ikke har noen reservedeler til den :-P

Jeg brenner utelukkende med tennvæske fra rema 1000, har dog ikke prøvd det under 22minus.

Ut i fra testene til FFI var kullos-utslippene fra Nova+ (etterfølger til min modell?) det tidobbelte med parafin som med bensin.

På lav effekt vel og merke.

MSR Whisperlite hadde bare en brøkdel av utslippet. Tanken min er å kjøpe denne, og bruke til teltvarmer, så bruker jeg Novaen til matlaging i forteltet med GOD lufting. Vinterstid er ikke det store forskjellen i vekt, og ikke tar den mye plass heller. Dessuten er den vel mer stillegående en Novaen.

Er jo litt skremmende worst case scenario å bli liggende værfast på fjellet med en defekt brenner..

Innspill og tips ønskes :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner meg litt om en tur jeg tok på vinterstid, hvor jeg hadde med Optimus 123R som reservebrenner. Noe jeg sluttet med siden reservedeler veier mye mindre enn en ekstra brenner. Nå er jeg helt blåst når det gjelder slangebrennere og holdbarhet, men tror du heller burde fokusere på enten en Whisperlite eller en Nova, altså ikke begge deler. Altså tror jeg det er bedre å kunne reparere brenneren enn å måtte drasse på to stykk. Nå kan nok noen andre her på FF mye mer enn jeg når det gjelder disse brennerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei testane til FFI viser vel CO-produksjon med kjele. Det er nettopp nedkjølinga av flamma der denne treff den kaldare overflata på kjelen som er problemet. I så fall bør du heller bruke den andre brennaren til matlaging og Novaen til fyring ;) Men god lufting ved all matlaging, og særleg ved snøsmelting er eigentleg alt som skal til.

Dersom eg skulle velge å ha med meg 2 brennarar på tur, ville eg hatt med to identiske. Dersom du ikkje har tatt deg bryet å lære deg å kjenne ein brennar meir enn overflatisk, er det ein dårleg ide å ta med endå ein ulik brennar som du aldri kjem til å lære å kjenne ordentleg.

Det du bør kjenne på Novaen, er korleis effektreguleringa fungerer. Dersom det er skitt i brennaren, kan dette legge seg i spora på den lange skruven. Dette er lett å renske i felt utan å bytte deler.

Brenselfilteret i enden av slangen bør du kjenne til, for dette vert tett før eller sidan, og då får du dårleg effekt på brennaren. Sjølv har eg fjerna dette filteret og aldri erstatta det med eit nytt. Dette måtte eg gjera på tur når effekten gradvis vart veldig dårleg, nettopp for å ikkje ende opp utan brennar på resten av turen.

Tilslutt er det ulike pakningar som kan byrje å svikte.

Kjøper du eit reservedelssett, inneheld dette alle pakningar og brenselfilter. Då skal det mykje til å ende opp utan fungerande brennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en simmerlite. Den fåes kjøpt repsett til med alt du trenger av reservedeler hos de aller fleste sportsbutikker. Det samme gjelder Whisperlite.

Jeg har en gammel pumpe som jeg tar med som reservedel. Skulle det skje noe galt da er det bare å skifte pumpen, og vips så har du fikset ethvert problem på under 20 sekunder i mørket med hansker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Først av alt, hvilken test er du viser til? Kan ikke finne noen test foretatt av FFI på brennerne du nevner.

Beklager, det var visstnok tester fra flere, den jeg siktet til var fra Backpacking Light.com. Prøvde å søke etter den, men fant ikke den i farta.

Du får kjøpe Friluftsliv når den kommer i salg i butikkene :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel dere må jo skjønne at jeg er ute etter en unnskyldning for å kjøpe ny brenner! :-P

Neida, så ille er det ikke- ble bare litt skremt av at Novaen kom såpass dårlig ut på den testen.

Etter å ha lest "nære på historiene" i bladet, innså jeg at jeg mest sannsynlig har hatt en selv.:

Sist vinter hadde jeg kokt og spist grøt, og hadde satt snø på smelting. Alt foregikk i innerteltet da jeg ikke hadde fortelt. Døra på gløtt, men antageligvis ikke nok. Lå og koste meg med en sigarett etter maten(har heldigvis sluttet med svineriet nå :-P ) da jeg kjente at jeg ble skikkelig kvalm og kjente et akutt behov for frisk luft, så jeg gikk ut og måtte legge meg i snøen. Etter fem minutter med kaldsvetting kom jeg til hektene igjen, uvitende om hva som mest sannsynlig hadde vært årsaken. Jeg trodde da at det var nikotinet fra mårrasrøyken som gjorde det, men det var da voldsomt til reaksjon :cool:

Antageligvis var det sigaretten som utløste det hele, da jeg har gjort samme prosedyre flere ganger uten å merke noe.

Er egentlig ute etter en med stillegående brenner, da jeg synes Novaen er for bråkete til å holde varmen med. Etter en lang dag med trasking er det ikke alltid så behagelig å høre på duringa fra Novaen.

300 g ekstra er ikke stort i en pulk. Ryker den ene brenneren kan man bruke den andre på resten av turen.

Det er selvfølgelig mer å holde styr på.

I testen vises det til at på bensin slipper Whisperlite ut 50ppm CO på lav effekt og 20 på høy, Nova+ 20 og 135, Simmerlite 80 på høy, MSR XKG 15 på høy.

På parafin slipper Whisperlite ut 270 og 200, Nova+ 250 og 320, XKG 90 på høy.

Alle brennerne var ikke testet på alle punktene.

Hvorvidt denne testen var gjort med eller uten kasserolle vet jeg ikke, det er jo ganske vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I testen vises det til at på bensin slipper Whisperlite ut 50ppm CO på lav effekt og 20 på høy, Nova+ 20 og 135, Simmerlite 80 på høy, MSR XKG 15 på høy.

På parafin slipper Whisperlite ut 270 og 200, Nova+ 250 og 320, XKG 90 på høy.

Alle brennerne var ikke testet på alle punktene.

Hvorvidt denne testen var gjort med eller uten kasserolle vet jeg ikke, det er jo ganske vesentlig.

ser att du har lyst på ny brenner,hvem har vel ikke lyst på nytt utstyr ;)

men ut fra den testen virker det som er testet uten noe kjelle på kun ved bruk av varme,verdien er jo veldig lave hvis du ser på testen som afe henviser til,jeg vet ikke hvor høyt det skal være før det er farlig men tror ingen av brenneren som det visers til her (som bruker under 150) skal være veldig tett telt før det blir noe problem,problemet er nok mere hvis du invistere i ny kjelle og den er med varme vesksler,er nok da problemet kommmer,byttet mitt kjelle når jeg leste den teste (hadde kjøpt en MSR heat reacor sak på 2.1liter) pga jeg ofte bruker det inne i telt (er på vinter tur med barn og da er det ikke lett og få det til uten og gjøre det i teltet) så tror du kan ta det med ro så lenge du er forsiktig med hva du varmer i teltet :) (dvs kjøler ned flammen) men "feil" nok kjelle osv får du verdien over 2000 co da er det fort litt være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reservebrenner!?

Nei og nei, "oddeiste", sørg heller for en bedre og mer åpen dialog med din bedre halvdel og kjøp deg den brenneren du virkelig har mest lyst på. I tillegg kjøper du deg et rep-sett og lever lykkelig alle dager til ende.

Både med din bedre halvdel og med brenneren din. Kan en egentlig ha det stort bedre!?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, d var det beste svaret hittil:-)

Det var lurt:-)

Har man bruk for den ekstra effekten man får i andre brennere ifh. til Simmerlite?

Ser jo også at jeg kan kokkelere med to brennere når jeg er på fjellet med scootern.

Finner alltids nye bruksområder. :-)

Hvis jeg ikke heller får tak i reservedeler og reservepumpe til novaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst på ny brenner, og vil ha en som bare funker, så er iallefall Wisperlite et bra valg. Den trenger knapt vedlikehold, og om den skulle trenge det er det svært få deler å holde rede på. At den brenner så stille at den knapt er hørbar er jo bare en kjempebonus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjøp den brenneren du ønsker hvis du er så intressert i friluftsliv at du sover i telt mitt i vinteren. Å fyre primus i telt i masse minus er ingen spøk. Da må du og kjenne utstyret og kunne skifte deler. Og du må ha så godt med lys at du ser hvor du har fyrstikkene, klær, papir og annet som IKKE ska brenne... Hvis du har to set brennere så er det jo poeng at de er like. Jeg ville aldri klart å skifte deler til primus mitt i natta i et telt, soveposekaos uten lys, les hodelykt. Hvis ikke ville jeg ventet på dagslys i kulda...

Har et primus omnifuel som virker godt på tross av litt støy. Reservedelene er bittesmå og ville lett ramle ned i annet rot i mørket. Det er et stort poeng at trene å sove mye i telt i nærheten av folk til du blir vant og trygg. Uansett type av brennere så vet vi fortsatt lite om hvordan de virker på oss. Leste Friluftsliv med stort interesse. Men all fyring med primus i telt er farlig, særlig mitt i vinteren når en er ekstra utsatt hvis det går galt.

Har f.ø aldri hatt med reservebrennere, men hatt flere episoder med min gamle MSR XGK hvor den stoppet og måtte renses og skifte gummiringer etc.

Har og klart meg mange ganger uten å fyre primus inne i teltet.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen fikk med seg mitt forslag med å ha med seg en reservepumpe til primusen, så slipper man alt mulig kødd med reprasjon av primus i felten...

Dersom det hadde vore så enkelt at det bare er pumpa som kan svikte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å ha to brennere, er jo at man da ikke trenger så inngående kunnskap om reparasjon av brenneren, da man bare bruker den andre brenneren hvis den ene ryker. Sjansen for at to brennere ryker på en og samme tur er jo mikroskopisk. Da kan man kose seg med reparasjon av brenneren i varmen, i stedet for å ha det stresset over seg i tilfelle man ikke skulle få den igang igjen.

Men nå går det jo selvfølgelig en grense for hvor gardert man trenger å være på tur. F.eks når jeg er i leir og har kledd på meg full vinterutrustning i -20, er det eneste jeg har igjen av bekledning en fjellue, hansker, skisko og et par sokker. Resten har jeg på meg.

Hvis jeg f. eks kjøper en Simmerlite med rep sett, så kan jeg fortsette å bruke Novaen til matlaging i forteltet, mens jeg bruker Simmerliten til varme i innerteltet når jeg ligger og koser meg med Pondus :mrgreen:

I tillegg utvides muligheten til å lage deilig varmat i to kasseroller samtidig, i stedet for den halvlunka maten det blir hvis man har slått på stortromma og skal lage reinskav med ris og grønnsaker. :-P

Bråker Simmerlite mer enn Whisperlite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det hadde vore så enkelt at det bare er pumpa som kan svikte...

Så enkelt er det jo faktisk nesten alltid. På en slangeprimus alà whisperlite er det i 99% av tilfellene i pumpa feilen sitter. Slangen renses med å trekke ut wiren som ligger i slangen, og dysen renses på 2 sekunder. Kjøper den en titanskjè fra MSR har du alt verktøyet i denne for å demontere hele brenneren fullstendig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det jo faktisk nesten alltid. På en slangeprimus alà whisperlite er det i 99% av tilfellene i pumpa feilen sitter. Slangen renses med å trekke ut wiren som ligger i slangen, og dysen renses på 2 sekunder. Kjøper den en titanskjè fra MSR har du alt verktøyet i denne for å demontere hele brenneren fullstendig også.

Whisperlite er ganske kjekk sånn. Andre brennere har også pakninger som kan ryke plassert også på brenneren. I tillegg mener jeg å huske at jeg har vært ute for å måtte sette i ny dyse. Synes heller ikke alltid at å riste er nok på primusen for å få renset dysa om den er tett og da er det greit å har en dyse og nål i reserve om det skulle forsvinne i teltet underveis. Feil på pumpe er for så vidt som regel ikke så vanskelige å fikse heller og med et lite repsett så føler jeg egentlig ikke behov for å ta med mer enn en pumpe så lenge jeg mener at reserveprimus generelt ikke er nødvendig. Unntaket her er MSR. På tur med primus fra MSR kan jeg føle behov for å ha en reservepumpe med pga plastkonstruksjonen som nødvendigvis er svakere for harde påkjenninger om en skulle være uforsiktig(ja, er erfart desverre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du klart å ødelegge pumpen på MSR primus? (Og hvordan unngå dette selv) :)

Som sagt: Harde påkjenninger :oops: Har opplevd å skumpe en brennstofflaske med pumpe ned fra der den stod og ned i hardt underlag. Pumpestangen føyk ut i fallet og knakk i sammenstøtet... Definitivt min egen feil og mulig å gardere seg mot. f.eks. ved å oppbevare pumpen i posen sammen med primusen under transport men jeg er klar over jeg er helt troendes til å skumpe borti noe en gang i mellom og på dårlige tidspunkt. Derfor tar jeg med en ekstra pumpe på enkelte turer ;-)

Har for så vidt også sprukket plasten på pumpa da jeg skrudde på plass igjen regulatorarmen(beste ordet jeg kom på i farten) tilbake på plass. Om det var min feil eller pumpens er jeg egentlig ikke sikker på men tok ikke hardt i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere brukt et MSR XGK II. Sannsynligvis kjøpte jeg et demo eksemplar som vært viset frem for spekulanter. Min teori. MSR kjøkkenet har vært på mange turer i Norge og Sverige og ikke minst i Andes hvor den fikk brenne med mye rart, bl a moonshine, caña brava og fungerte ganske dårlig til tider. Mistet trøkket gjennom røret og wiren satt fast grunnet grus og stein som satt i røret... Det var en del tull med det i starten. Ok å reparere og o plukke fra hverandre. Plukket det fra hverandre ofte i starten grunnet disse trøbbel men og grunnet nysgjerrighet og for å bli vant til det. Men jeg ville ikke klart det i mørke uten hodeløkt. Kjøkkenet var ikke ødelagt. Har siden brukt det vinterstid i 10 år før jeg skiftet det ut med et Primus Omnifuel. Mot slutten hade munstykket til pumpen og plastikpumpa fått mya hjuling og gått i stykker og reparert med div kreative metoder. Nå er det utryggt å bruke...

Prøver f.ø å minimere utstyrsinnkjøp. Kan lett bli mye utstyr i kasser hjemme.

Der er og en kultur at oppbevare pumpa skrudd fast i beholderen og satt fast i en trefjøl under turer, særlig i sne. Praktisk. Men når en har pumpa i beholderen ned i en lomme i sekken er den eksponert for å knekkes. Opplever MSRpumpa som mer pinglete enn Omnifuelpumpa.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det jo faktisk nesten alltid. På en slangeprimus alà whisperlite er det i 99% av tilfellene i pumpa feilen sitter. Slangen renses med å trekke ut wiren som ligger i slangen, og dysen renses på 2 sekunder. Kjøper den en titanskjè fra MSR har du alt verktøyet i denne for å demontere hele brenneren fullstendig også.

Det stemmer ikkje med mi erfaring med diverse primusar, riktignok ikkje MSR og ikkje begrensa til slangeprimusar. Eg har til dags dato ikkje opplevd at ei pumpe som fungerer når turen startar, har svikta i felt. Ikkje småsvikt som har kravd reparasjon, og langt mindre totalhavari som har kravd bytte av pumpa. Eg har derimot opplevd utette pakningar og tette filter, men dette er enkle ting å bytte forutsatt at ein har med seg dei rette reservedelane. Og eg har ein primus som er kassert fordi eg aldri har greidd å få han til å brenne reint, til tross for at eg har bytta reservedeler for mange hundre kroner, men pumpa fungerer feilfritt.

Dersom MSR har så dårlege pumper, er det grunn nok til å halde seg langt unna merket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg såg på en eller annen dokumentar på nrk om noen som gikk til polen (mulig det var aleksander gamme) så var det flere ganger att det var pumpe i depoet (han la igjen ting på vei til polen og tok det med tilbake slik att oppaking ikke ble så tung) ut fra jeg husker så er det forskjelige versjoner av MSR pumpa,var en som ikke var spesiel bra men er vel "fikset" på den nyere (eller blander jeg primus?) mener og jeg har lest en plass att ekspedisjon må avbryte pga ikke hadde flere pumper igjen? (alle var defekte)

selv klarte jeg og ødlege en primus pumpe eller dvs gjengene på den ble ødlagt,ved kun par ganger bruk (og alle var kun testing) den fungerte men lekte litt fra seg,fikk ny fra XXL og solgte hele primusen,men poenget er att alt er mulig er man heeelt på tur slik jeg var med primusen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.