Gå til innhold
  • Bli medlem

Reservebrenner med på vintertur?


oddeiste

Anbefalte innlegg

Det stemmer ikkje med mi erfaring med diverse primusar, riktignok ikkje MSR og ikkje begrensa til slangeprimusar. Eg har til dags dato ikkje opplevd at ei pumpe som fungerer når turen startar, har svikta i felt. Ikkje småsvikt som har kravd reparasjon, og langt mindre totalhavari som har kravd bytte av pumpa. Eg har derimot opplevd utette pakningar og tette filter, men dette er enkle ting å bytte forutsatt at ein har med seg dei rette reservedelane. Og eg har ein primus som er kassert fordi eg aldri har greidd å få han til å brenne reint, til tross for at eg har bytta reservedeler for mange hundre kroner, men pumpa fungerer feilfritt.

Dersom MSR har så dårlege pumper, er det grunn nok til å halde seg langt unna merket ;)

På en MSR whisperlite og simmerlite primus sitter alle pakninger, o-ringer, filter og beveglige deler direkte på pumpen.

Det finne såklat hundrevis, eller kanskje tusenvis av andre modeller med annen oppbygging. Men akkurat på disse modellene er det veldig lite som kan svikte forutenom selve pumpen. Simmerlite har en innebygget rensenål i dysen som stikker ut om du rister på primusen. Det er den eneste beveglige delen som ikke sitter i pumpen.

Den nye versjonen av pumpen mener ikke jeg er dårlig. Den skal tåle nok, men den er som nevnt i plast.

Får du, som nevnt over her, sand og grus i bensinslangen så tror jeg det kan kvalifiseres som brukerfeil eller "mystisk".

Ei reservepumpe kan vera greitt å ha med seg. Men ei ekstra pumpe er ingen garanti for problemfri primus slik det vart påstått lenger oppe i tråden.

Jaja, så bokstavelig er det vel ikke nødvendig å ta det.

Men på en MSR whisperlite som var nevnt helt i begynnelsen av tråden, som da ble utgangspunkt for mitt utsagn, så mener jeg at du er godt nok sikret om du har med en ekstra pumpe til primusen. Ett komplett rep. kit inneholder vel ikke noe annet enn de delene som sitter på pumpen+litt fett, bare umontert?

Kanskje en ekstra dyse kan være greit i tillegg, men jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor det skulle være nødvendig, og hvordan denne kan bli ødelagt? Det er ihvertfall lett å rense denne (men kanskje lett å misten den da).

Men da kommer vi nesten tilbake på det å bare ta med seg to primuser igjen, for da har man reservetank, reserveslange og så klart reservebrenner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
når jeg såg på en eller annen dokumentar på nrk om noen som gikk til polen (mulig det var aleksander gamme) så var det flere ganger att det var pumpe i depoet (han la igjen ting på vei til polen og tok det med tilbake slik att oppaking ikke ble så tung) ut fra jeg husker så er det forskjelige versjoner av MSR pumpa,var en som ikke var spesiel bra men er vel "fikset" på den nyere (eller blander jeg primus?) mener og jeg har lest en plass att ekspedisjon må avbryte pga ikke hadde flere pumper igjen? (alle var defekte) selv klarte jeg og ødlege en primus pumpe eller dvs gjengene på den ble ødlagt,ved kun par ganger bruk (og alle var kun testing) den fungerte men lekte litt fra seg,fikk ny fra XXL og solgte hele primusen,men poenget er att alt er mulig er man heeelt på tur slik jeg var med primusen

Har søkt på NRK nett-TV og finner ikke noe program med Gamme men ser han skal være i Ut i Naturen 18.12.

Jeg har både MSR og primuser av andre merker og skjønner folk har med seg flere MSR pumper. Det er nemlig skrøpelige greier. Det er brukt mye plast i konstruksjonen og de ser ikke ut til å tåle mye. Spesielt det tynne håndtaket som stikker ut vil jeg tro er et svakt punkt. Fordelen er at de ikke veier så mye så du kan ha med en eller to i reserve uten nevneverdig økning i vekten (min MSR pumpe veier 65g, Omnifuel pumpe veier 101g og Soto Muka pumpe veier 163g)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en MSR whisperlite og simmerlite primus sitter alle pakninger, o-ringer, filter og beveglige deler direkte på pumpen.

Eg kjenner ikkje desse brennarane, så det skal eg ikkje kommentere. Rådet er sikkert riktig med forutsetning at det erin av desse brennarane ein har.

Men trådstartar skriv at han har ein Nova, og på den er det i alle fall fleire pakningar og eit brenselfilter som sitt i brennaren og ikkje på pumpa. Bare dette brenselfilteret har skapt mykje frustrasjon over Nova for mange. Alle Nova-brukarar (og brukarar av Hiker+) som ikkje kjenner til dette filteret, kan plutseleg ende opp med ein brennar som mister effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser at det ser veldig negativt ut det jeg skrev om MSR XGK II. Det var mye rart i starten, men ser kjøkkenet og som en gammel venn. Det kunne desverre ikke fyres på gass. Det er pensionert pga alder, mye bruk og mye reparasjoner. Pumpen var plastikk og kunne lett bli brukket av. Det skjedde ikke -jeg passet på. Dagens kjøkken er selvf mer moderne og der er flere alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ikkje desse brennarane, så det skal eg ikkje kommentere. Rådet er sikkert riktig med forutsetning at det erin av desse brennarane ein har.

Men trådstartar skriv at han har ein Nova, og på den er det i alle fall fleire pakningar og eit brenselfilter som sitt i brennaren og ikkje på pumpa. Bare dette brenselfilteret har skapt mykje frustrasjon over Nova for mange. Alle Nova-brukarar (og brukarar av Hiker+) som ikkje kjenner til dette filteret, kan plutseleg ende opp med ein brennar som mister effekten.

Jeg har en gammel Hiker. Dvs en optimus 111C som jeg bruker når vekt ikke spiller noen rolle. (en primus på 1,6 kg er litt i drøyeste laget når simmerliten veier litt over 250 gram eller hva det var).

Er det ett slikt filter som kan tette seg der også ett sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en stygg erfaring med msr-pumpe. Vinter, snø og ca -8. Vi skal steke pølser ute. Jeg rigger opp whisperliten min og begynner å pumpe (uten at brenneren er koblet på pumpa). Etter litt pumping står bensinspruten ut av det hullet pumpa sitter i. Det var litt trykk i flaska, så det spruta ganske mye. Heldigvis var ikke brenneren tent. Pumpa blei hivd og ny blei kjøpt.

Backuppumpe er nok lurt på msr, men ellers er brennerene ganske robuste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker jo msr på masse eksepidisjoner. Ikke bare amerikanere, men norske også. Skulle trodd det var solide greier...?

Du sier spruten stod ut av hullet pumpa sitter i? Pumpen sitter jo i åpningen på flasken, kom det ut mellom pumpen og flasken?

Eller kom det bensin ut av hullet som selve pumpestempelet sitter? Det var visst en svakhet med noen gamle returventiler, hvis jeg ikke husker helt feil...? Kanskje denne feilet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket der og da som full kollaps av hele pumpesystemet. Spruten sto helt uten motstand ut av det hullet pumpehåndtaket - det elementet en holder i når en pumper - forsvinner inn i når en pumper. Pumpa var godt nok skrudd fast i flaska. Det kan være at den lille kula helt nederst i pumpa ikke "slo tilbake" når luftstrømmen inn i flaska stoppet opp mellom hvert pump.

Jeg gadd ikke se på pumpa for å forstå hvordan jeg skulle fikse dette. Den var relativt ny (2004), men blei hivd da jeg kom hjem og den nye som jeg kjøpte fungerer toppers. MSR er stort sett veldig bra, så jeg kan likevel anbefale det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.