Gå til innhold
  • Bli medlem

Fenix HP11 hodelykt - dårlig kvalitet


Lofoten

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt lykta i underkant av ett år, har den plutselig stoppet å virke. Dette da batteriene ikke lenger kommer i kontakt med både pluss og minus -siden i batteriboksen.

Dette gjelder for alle fire batteriene, og har i grunn skjedd "over natta". Jeg har hatt batteriene liggende i batteriboksen til en hver tid, men dette mener jeg en såpass dyr hodelykt bør tåle.

Etter å ha sendt klage til produsenten har jeg mottatt en epost med en ganske omfattende måte å gå frem i forhold til garantien, noe jeg rett og slett ikke gidder. Fantastisk lys i lykta så lenge den varte...

post-4097-0-50760000-1353781551_thumb.jp

post-4097-0-14652100-1353781562_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har forsøkt å "strekke ut" kobbertrådene, men det blir ikke spesielt bedre, og de klapper bare sammen like fort igjen.

Som du ser av dette bildet har kobbertrådene kveilet seg nesten helt sammen.

Fikk link til en pdf-fil på epost vedr garanti:

http://www.fenixtactical.com/manuals/SENDING_YOUR_FENIX_FLASHLIGHT_IN_FOR_REPAIR.pdf

post-4097-0-24952600-1353782152_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å "strekke ut" kobbertrådene, men det blir ikke spesielt bedre, og de klapper bare sammen like fort igjen.

Som du ser av dette bildet har kobbertrådene kveilet seg nesten helt sammen.

Fikk link til en pdf-fil på epost vedr garanti:

http://www.fenixtact..._FOR_REPAIR.pdf

Skulle til å foreslå det samme.

Det enkleste forslaget jeg kommer på er å legge i batteriene, og dytte en kobberbit ned mellom batteriet og batteriboksen. Hvsi du går innom en elektriker og får 5 cm av en samleskinne/fordelingsskinne (samme hvilken type), så ligger det fine kobberskinner inni der du kan ta ut og klippe til med en avbier slik at de passer. Ellers må du prøve å skifte ut kobberspiralen.

Men at spiralen/fjæren er laget av kobber synes jeg er veldig rart, siden kobber ikke har den "fjærende" egenskapen og ikke vil bøye seg tilbake etter at du har presset den sammen like bra som andre metaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg for gitt at den var laget av kobber, så akkurat det må du ta med en klype salt! :D

Takk for tipset, det kan være en mulighet. Jeg prøvde med noen biter aluminiumspapir og la mellom, og da fungerte det. Men mulig at bitene flyttet på seg, så de kom i kontakt med hverandre, for det ene batteriet var plutselig est ut og ødelagt etter et par dager. Uansett vil jeg ikke basere turene mine på ei lykt som er ubrukelig om jeg skulle miste en av bitene til batteriboksen, men om jeg får til å bytte trådene så kan jo det være en mulighet. Dårlig kvalitet er det nå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjell i størrelse på de batteriene. Noen av de oppladbare batteriene er opptil 2 mm lengre enn de minste. kanskje det kan hjelpe.

Er det? Jeg har brukt oppladbare batterier fra Duracell, det var akkurat samme problemet. Er det noen spesifikke produsenter som har litt lengre batterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde med noen biter aluminiumspapir og la mellom, og da fungerte det. Men mulig at bitene flyttet på seg, så de kom i kontakt med hverandre, for det ene batteriet var plutselig est ut og ødelagt etter et par dager.

Det enkleste, sikreste og billigste kan være å bruke disse på den ene batteripolen:

Super-Strong Rare-Earth Magnets

http://dx.com/p/supe...mm-20-pack-4248

De flytter definitivt ikke på seg. Kommer i litt ulike tykkelser, du får prøve å estimere gapet. Selv har jeg noen som måler 0,9mm i tykkelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste, sikreste og billigste kan være å bruke disse på den ene batteripolen:

Super-Strong Rare-Earth Magnets

http://dx.com/p/supe...mm-20-pack-4248

De flytter definitivt ikke på seg. Kommer i litt ulike tykkelser, du får prøve å estimere gapet. Selv har jeg noen som måler 0,9mm i tykkelse

Se der ja! Det så ut som en veldig enkel og bra løsning! Takk for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sendt klage til produsenten har jeg mottatt en epost med en ganske omfattende måte å gå frem i forhold til garantien, noe jeg rett og slett ikke gidder. Fantastisk lys i lykta så lenge den varte...

Har du kjøpt lykta i Norge så trenger du ikke blande inn produsenten. Det holder å gå til butikken med lampa og be de ordne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes som om, at de brugte kontakt- og fjedermaterialer ikke er korrekte. Jeg er lidt usikker på, om det er en vandtæt udførelse. Men om du kan sætte lidt ledninger sammen så finder du masser af batteribokse (battery holders) f.eks. på e-bay, og du finder dem sikkert også i en elektronik hobbybutik. Og en vis vandtæthed kan klares med en plasticpose eller plastfolie og nogle elastikker. Eksempel:

http://www.ebay.co.uk/itm/4-x-AA-Battery-Box-Holder-with-Switch-Hobby-Model-Toy-/360499839333?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item53ef770165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.