Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør dere med tomme gassbokser?


Koppen

Anbefalte innlegg

Når du næstegang køber en slange-gasbrænder, så køb en der er konstrueret til flydende gas. Så kan du uden besvær bruge alt gassen fra boksen i brænderen.

Bruger du altid boksen op-ned, så bruger du først den tunge gas (typisk butan), der efter de letter de/den lettere gas(ser) (typisk ISO butan og propan), der også kaldes vintergas.

Optimus Vega op-ned gasbrænder: https://www.optimusstoves.com/en/de/9-8018505-optimus-vega

MRS WindPro II op-ned gasbrænder: https://www.msrgear.com/ie/stoves/canister-stoves/windpro-ii/06636.html

PS. Harald Nyborg i Danmark sælger 3 stk. 450 gram gas bokser for Dkr. 48,00: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/universalgas-450g-3stk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 5.10.2018 den 10.37, Lars Stenseth skrev:

 

Den refillings dingsen, er det en slags ventil man skrur på 450g flasken, så skru den tomme100g boksen oppå andre enden av ventilen, så deretter åpne ventilen å snu boksene så 100g boks er underst og gas renner nedover fra 450g boks til 100g boksen?



Her skal du vite hva du holder på med, ha full kontroll på vekter, mengde, sikkerhet, stå ute og ikke bruke stearinlys som belysning. Anbefales ICKE for folk som sliter med å motta tekniske instruksjoner...

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen sa det klart og tydelig over, og feil her kan forårsake enorme skader på deg, og dine, og alt og alle som er i nærheten når det går galt... og det gjør det av og til.   Overfylling, feil type gass (evt gassblanding), skader og slitasje på boks og ventil er det jeg umiddelbart kommer på.  Max 80 volumprosent flytende gass, ikke gass fra propanflaske, sjekk med såpevann for bobler (=lekkasjer).

Jeg har opplevd ventiler som ikke lukker helt når man tar av brenneren, det var skummelt men gikk bra, det var en boks som ikke var etterfylt, men gammel så her må man passe på!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius, nei men det er ergerlig med for mange halvtomme gassbokser som man ikke får brukt opp.  Slik sett er jeg enig i at det er lettere med parafin/bensin.
Det er også slik at en del synes at gass er greit og flytende brensel er plundrete.  Jeg tror heller ikke det er mange som fyller over, men en ulykke er en for mye så det er god grunn til å advare.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, dsk skrev:

Marius, nei men det er ergerlig med for mange halvtomme gassbokser som man ikke får brukt opp. 

Har sikkert kommentert det før.

Men med gass, som er såpass lett i sekken uansett, ser jeg ingen god grunn til å ikke ta med to gassbokser i sekken når den første begynner å nærme seg tom. Så får man brukt opp den første før man begynner på den neste.

Dette tror jeg alle har rygg til å bære, og nok plass til i sekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Nesten tomme gassbokser bruker jeg på nærturer/dagsturer. Da er jo sekken uansett ikke så tung at det er "slitsomt" å ha med en ekstra.

Værre enn det @Terka skriver er det faktisk ikke :)
Har hatt med meg 3 nesten tomme bokser på tur kun for å koke kaffe og lage pannekaker på dagstur.
Ttror ikke jeg bruker 30 sekunder på å bytte gassboks 
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lekt meg en del med å lære å fylle over, ja jeg skrev lekt med det, for nytteverdien er ganske begrenset.  I noen år når jeg jobbet ved Etterstad VGS så fikk vi mye små-motorer å mekke på til mekaniske fag, da fikk jeg også store mengder med gassbokser, folk var flinke og kildesorterte, men kasta masse fulle og nesten fulle bokser.  Kunne fått mye mer enn jeg hadde bruk for.

dsk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Terka skrev:

Nesten tomme gassbokser bruker jeg på nærturer/dagsturer. Da er jo sekken uansett ikke så tung at det er "slitsomt" å ha med en ekstra.

Men å bruke 3 nesten tomme gass-boxer for å koke 2 kopper kaffe er litt mye "plunder og heft" ;-) Så da finner jeg det enkelt og greit å fylle fra 2 nesten tomme over til en havltom og få en full. Bruker vekt, men uten bruk av kjøleskap på den som skal fylles er det ikke mulig å fylle mer enn 80-90% på denne måten. Så gjør man dette utendørs (flytte mellom nesten tomme boxer) er dette relativt trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda overfylling går da også, satte boksene til renne fra øverste til nederste og lot det bare stå over natta. 100% full, så da var det bare å helle tilbake til det var ca passe mye i den fulleste.

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, gramjeger skrev:

Men å bruke 3 nesten tomme gass-boxer for å koke 2 kopper kaffe er litt mye "plunder og heft" ;-) 

Eller så tar du med en nesten tom og en med litt mer innhold per tur. Da har du tømt de 3 nesten tomme boksene ila 3 turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gramjeger skrev:

Men å bruke 3 nesten tomme gass-boxer for å koke 2 kopper kaffe er litt mye "plunder og heft".

 

5 timer siden, Terka skrev:

Eller så tar du med en nesten tom og en med litt mer innhold per tur. Da har du tømt de 3 nesten tomme boksene ila 3 turer.


Derfor mener jeg at det enkleste må være å ta med en ny boks når den første (og eneste) man har begynt på er i ferd med å gå tom, uansett. Så har man alltid kun èn eneste boks i samlingen sin som er påbegynt. Resten er fulle og ubrukte.

Enkelt, tenker jeg... 🤷‍♂️


(Evt. bruk flytende drivstoff. Sprit til korte turer, bensin/parafin til lengre turer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

 


Derfor mener jeg at det enkleste må være å ta med en ny boks når den første (og eneste) man har begynt på er i ferd med å gå tom, uansett. Så har man alltid kun èn eneste boks i samlingen sin som er påbegynt. Resten er fulle og ubrukte.

Enkelt, tenker jeg... 🤷‍♂️


(Evt. bruk flytende drivstoff. Sprit til korte turer, bensin/parafin til lengre turer).

Nja.., opererer med 100g, 230g og 450g bokser, alt etter som hva som passer og hvor mye som skal kokes/kokkeleres. Brennervalg varieres også.

Har bitene som skal til for å etterfylle, men har ikke gjort det enda.

Tar gjerne med en "litt slakk" 230g fremfor 100g, men aldri en slakk 450g på en kort tur, da tar den tar for mye plaass.

Men siden jeg alltid har vel en uke på fjellet på sommeren der bilen er i nærheten, blir det "slantenefest". Bruker da Omnifuel med silencer og snur boksen opp/ned så jeg får tømt alt. Er også bedre futt med nesten tom boks opp/ned siden temperaturer over 10° regnes som bonus.

Når en boks er tom, punkteres den med Crunchit og resirkuleres som metall.

Bruker bensin når det passer best.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gassbrenner og gassbokser i utgangspunktet lett nok? På dagsturer teller vel ikke grammene så mye, med mindre vi snakker om trening, topptur, konkurranse. Vi snakker en vektforskjell på noen få hundre gram i sekken, eller mindre i de fleste tilfeller.

Man må ikke gå i utstyrsfella og kjøpe seg spesialutstyr for alt mulig, når ett generelt verktøy kan gjøre alle jobbene 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ArveS skrev:

Du snakker selvsagt om original MSR WhisperLite og Aktylat?

Nei, jeg tenkte egentlig på at i stedet for ha alle de forskjellige størrelsene av gassboksene, og ta med forskjellige størrelser etter type tur for at vekten ikke skal bli 100 gram for mye i sekken, slik at man ender opp med havlfulle bokser i 3 størrelser, kunne man klart seg med å bare ta med den boksen som er åpen og bruke den opp før man begynner på neste.

Jeg nevner det bare fordi jeg leser det slik at folk sliter med masse halvfulle gassbokser i boden, de må ha med 3 nesten tomme bokser på dagsturer, og de driver med risikofyllt etterfylling.

Men samme kan det være, folk hører ikke etter 😂 Og det er ikke mitt problem. Det var bare ett forslag. GOD HELG!

 

(EDIT: Og du har jo rett, med en Whisperlite trenger man faktisk ingen andre brennere 😉 Men for mange som drar på tur når det ikke er snø, er flytende drivstoff alt for avansert. Jeg skjønner godt at de vil ha gass, og da synes jeg det virker det enklest å bare bruke fra en boks av gangen, så slipper man 3 gassbokser i sekken på dagstur eller etterfyllingsutstyr og kurs i det. Men ingen hører på meg, så jeg gir meg, jeg har sikker feil 🙃🙃🙃 )

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Engelsen skrev:

GOD HELG!

God helg til deg også, og et innlegg som var mye mer oppriktig enn fjaset mitt fortjente. Kjøpe PocketRocket 2 i høst og hadde tenkt å droppe bensinbrenner på sommerturer fremover. Men er redd jeg kommer til å savne gleden ved en god forvarming. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til dere erfarne gass - brukere: Jeg er ganske uerfaren med gass (har brukt mest rødsprit og bensin), men har liggende en Primus Gravity som får en lufting innimellom. Er det noen typiske brukerfeil på gass man skal unngå, eller er dette stort sett idiotsikkert? Eneste jeg kan komme på i farta er å skru gjengene skjevt på eller la gassen stå åpen for lenge før man tenner på i telt eller fortelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Er det noen typiske brukerfeil

Vet ikke om det kan kalles en brukerfeil, men om jeg har forstått det rett har Primus Gravity en gassbrenner med slange og forvarming. Da bør du, etter at brenneren har blitt varm, snu gassboksen på hodet (brenneren blir fort varm, så ikke nødvendig å vente særlig lenge). Du vil da kunne utnytte så og si hele innholdet i gassboksen, spesielt hvis der er kald ute (men sannsynligvis  også inne i romtemperatur)

De som kan mer om dette må gjerne rette på meg, men i gassboksen vil det typisk være en blanding av butan og propan. Butan (n-butan) har et kokepunkt på rundt 0 grader (iso-butan noe lavere, rundt 12 kalde). Butan har kokepunkt rundt 42 kalde. La oss for enkelthets skyld si at du har en blanding av propan og butan og temperaturen er rundt 0 grader. Da vil butanen være væske og ligge på bunnen av boksen. Propanen vil være gass og det er den som skaper trykket i boksen. Hvis boksen står med ventilen opp bruker du altså opp propanen.Butanen vil aldri bli brukt siden den aldri vil komme seg opp til ventilen. Snur du boksen med ventilen ned vil propanen trykke butanen ut ventilen først. Dermed får du brukt opp butanen før du begynner på propanen og trykket faller i boksen. Men for at dette skal virke bra må brenneren koke butanen før den når dysa. Derfor må (bør) du ha en brenner med forvarmer.

Det er også greit å vite at temperaturen i gassboksen vil falle når trykket faller (det kan man lett kjenne på gassboksen, og også på spraybokser med trykk), så problemet med at butanen kondenserer til væske vil kunne skje selv om det er varmere enn 0 grader ute.

Det er nok også litt mer komplisert enn den forenklede beskrivelsen over fordi gassen er under trykk. De oppgitte kokepunktene gjelder ved 1 atmosfæres trykk, altså samme trykk som på utsiden av boksen (vanskelig å få gassen ut av boksen da). Når du setter gassen under trykk vil kokepunktet være høyere/varmere, og problemet oppstå under tilsvarende høyere temperatur. Når du kjøper boksen er den jo romtemperert, og du kan høre at butanen allikevel er kondensert til væske hvis du rister på boksen.

Man skulle tro at det da bare er ulemper med butan, men det er det selvsagt ikke. Du vil få mer brensel inn i gassboksen når den er i væskeform enn når den er i gassform. Skulle man kun bruke propan måtte man ha et tilsvarende høyt trykk for å nok brensel inn i boksen, eventuelt en mye større boks. Rene propangassbeholdere har en helt annen konstruksjon enn vanlige gassbokser til turbruk siden de må tåle et mye høyere trykk for at man skal få tilstrekkelig med brensel inn i dem. Da kan man snakke om å måtte bære på mye dødvekt i sekken. Man tar nok ikke med en nesten tom propanflaske i tillegg til en full på tur med telt og ryggsekk for å få brukt opp restgass. 😄

Håper dette var til noen nytte. Hvis ikke, skriv det ut på en skriver, krøll det sammen og kast det så i papirkurven.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Er det noen typiske brukerfeil på gass man skal unngå, eller er dette stort sett idiotsikkert? 

På den brenneren kan man som @Skogens Stønn nevner fyre med gassboksen opp ned og dermed få bedre effekt i kaldere vær.

En ugrei brukerfeil er å snu den for tidlig, eller glemme å snu den når man slukker brenneren og så tenne på igjen med boksen opp-ned. Da får man høye stikkflammer, spesielt uheldig inne i telt men fort å svi luggen utendørs også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Omnilite skrev:

Skru alltid ventilen på eller av med ventilen opp, da er det gassform det som "puffer ut". Holder du den på siden eller opp-ned, er "puffet" flytende. 

Godt tips, gjør det slik ganske automatisk egentlig. Men har aldri tenkt over det og greit å ha litt bevissthet på sånne småting 

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2020 den 21.06, Lofoten-Møring skrev:

Er det noen typiske brukerfeil på gass man skal unngå

La gassboksen være kobla på over lang tid, f.eks over natta.   Jeg har hatt en uvane med det, men på tur i fjor sommer våknet jeg en morgen til tom gassboks, fordi jeg ikke hadde stengt ventilen helt.   Heldigvis hadde jeg med en boks til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.