Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør dere med tomme gassbokser?


Koppen

Anbefalte innlegg

1 time siden, Memento mori skrev:

Det jeg ikke liker er at mange har halvfulle/nesten tomme bokser liggende i årevis i påvente at de skal bruke de. 

Hvorfor er det bedre å slippe gassen ut og kaste boksen enn å bruke den opp selv om det tar litt tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 minutes ago, Miamaria said:

Hvorfor er det bedre å slippe gassen ut og kaste boksen enn å bruke den opp selv om det tar litt tid?

@Memento mori slipper nok aldri denne type gass ut i friluft. 😁 Han mente at man skal bruke opp gassen, eller fylle den over på andre bokser slik han gjør, før man kaster den tomme boksen.

Prøve selv å holde antallet halvfulle/nesten tomme bokser til et minimum, og heller bruke dem opp før jeg starter på ny boks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Terka skrev:

@Memento mori slipper nok aldri denne type gass ut i friluft. 😁 Han mente at man skal bruke opp gassen, eller fylle den over på andre bokser slik han gjør, før man kaster den tomme boksen.

Prøve selv å holde antallet halvfulle/nesten tomme bokser til et minimum, og heller bruke dem opp før jeg starter på ny boks.

Ok, det han skrev var at han ikke liker at folk har bokser liggende i huset i påvente av at man bruker de. Om han egentlig mente i påvente av at man slipper gassen ut, så skjønner jeg mer at han ikke liker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Terka skrev:

Om du returnerer den som metallavfall: Stikk hull på boksen, bank den deretter paddeflat eller klipp den i to deler.

Da er det ihvertfall synlig at den ikke er til risiko for dem som håndterer avfallet om du returnerer den som metall.

Der jeg bor er det egen dunk som jeg har hjemme til glass og metall, så jeg slipper å reise noe sted med dette avfallet. Det har helt klart gjort at det er mer som blir resirkulert. Jeg leverte selvsagt tidligere på oppsamlingspunktene, men ser at det er mer "småtteri" som havner i dunken nå enn det havnet i posen som skulle til oppsamlingspunktet.

Når det gjelder gassboksene så er det som @Terka sier ikke nødvendigvis hva boksen er laget av som definerer om den skal i glass og metall eller spesialavfallet. Det er hva den potensielt kan inneholde. Hvis en som behandler avfallet oppdager en boks, er det ikke alltid gjort på et øyeblikk å se om den er full, halvfull eller tom. De må da ta forhåndsregler under behandlingen og behandle den som om den er potensielt farlig når den er sammen med vanlig glass og metall. Er den i spesialavfallet blir alt behandler som om det er farlig med håndteringsrutiner som er deretter.

Så er en gassboks punktert og fortrinnsvis ufarligjort på en godt synlig måte slik at de som håndterer avfallet straks ser det, bør den kunne resirkuleres som glass og metallemballasje.

 

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, dsk skrev:

du kan stikke hull på en kald boks, slenge den i baggasjerommet også var det igjen noe som fordampa....  Eller du slenger den i beholderen for glass og metall, sola kommer og varmer opp og nestemann som kaster glassflaskene sine og står der med sneipen i munnvika får seg en overaskelse.  

Jeg synes dette var et så godt poeng at jeg trekker min tidligere uttalelse om at det burde være greit å kaste dem i glass og metall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 hour ago, Bøygen said:
4 hours ago, dsk said:

du kan stikke hull på en kald boks, slenge den i baggasjerommet også var det igjen noe som fordampa....  Eller du slenger den i beholderen for glass og metall, sola kommer og varmer opp og nestemann som kaster glassflaskene sine og står der med sneipen i munnvika får seg en overaskelse.  

Jeg synes dette var et så godt poeng at jeg trekker min tidligere uttalelse om at det burde være greit å kaste dem i glass og metall

 

4 hours ago, Terka said:

Om du returnerer den som metallavfall: Stikk hull på boksen, bank den deretter paddeflat eller klipp den i to deler.

Da er det ihvertfall synlig at den ikke er til risiko for dem som håndterer avfallet om du returnerer den som metall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Miamaria skrev:

Hvorfor er det bedre å slippe gassen ut og kaste boksen enn å bruke den opp selv om det tar litt tid?

Men klarer man å bruke opp all gassen på en vanlig brenner? På slutten er det så dårlig effekt at det bare er å parkere boksen. Kjøpte en brenner med forvarming hvor en kan snu boksen, og det gir bedre utnyttelse. Men hvem drar med seg en nesten tom boks på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Movy skrev:

Men klarer man å bruke opp all gassen på en vanlig brenner? På slutten er det så dårlig effekt at det bare er å parkere boksen. Kjøpte en brenner med forvarming hvor en kan snu boksen, og det gir bedre utnyttelse. Men hvem drar med seg en nesten tom boks på tur?

Det kan for eksempel være som Elisabeth sier, eller man har kajakk og skal på dagstur, og har allverdens med ledig plass.

Når man ikke klarer å bruke opp all gassen, anser jeg den for, om ikke "tom", så "klar for kasting". Nå skjønner jeg ikke mer hvorfor det skulle være et problem om jeg har den liggende en stund før jeg gjør det heller, men. Jeg synes det er fint om folk bruker slumpene også selv om det er uaktuelt med å styre med å flytte gass mellom bokser.

Faktisk sist jeg brukte gass selv var det på en nærtur, der jeg snudde boksen for å få brukt opp mest mulig. Så den var "tom" da jeg dro hjem. Fikk stekt alle lappene på den resteboksen faktisk. (Det ville jeg ikke trodd på forhånd, så lett som den var.)

Endret av Miamaria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2018 den 11.46, Terka skrev:

 

Prøve selv å holde antallet halvfulle/nesten tomme bokser til et minimum, og heller bruke dem opp før jeg starter på ny boks.

Ja. Jeg kan ikke forstå at turfolk har så dårlig helse at de ikke klarer å bære med seg to gassbokser på tur om de er redd for at den ene begynner å gå tom, eller at de har så liten sekk at det ikke er plass til to gassbokser.

Bruk opp en boks, og begynn så på neste. Det må jo være det enkleste og tryggeste? Gass er lett uansett...

Hjemmefylling av bokser innebærer risiko, og man får vel aldr tømt en boks 100% ved å overføre til en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

man får vel aldr tømt en boks 100% ved å overføre til en annen.

p1v1/t1=p2v2/t2 er din venn. Trikser du slik at t1 er høyre en t2, går det i en fei🤗 t2=fryseren en halvtime og da er det meste væske. 

Men den blir aldri 100% tom, men 99,99% lukta er der fortsatt, når du punkter den tomme boksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tonymakkaroni skrev:

Verdt å huske på at metan er en aggressiv klimagass, så fra et klimaperspektiv er det om å gjøre å forbrenne mest mulig av gassen slik at den omdannes til mindre hissige klimagasser (co2) før boksen punkteres/kastes

Er vel ikke metan i en gassboks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ROAF (Romerike avfallsforedling) har jeg fått beskjed om at gassboksene skal behandles som farlig avfall. Jeg bruker opp gassen (siste rest typisk på nærturer), samler dem opp i en pose og tar dem med neste gang jeg skal på dynga. Null problem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det også ROAF som håndterer avfall og jeg har punktert boksene og kastet de i glass og metall beholderen vi har i innkjørselen. Mente jeg hadde sett i et infohefte fra ROAF at tomme gassbokser kunne sorteres slik. Prøvde å se på nettsiden deres, men finner ikke noe om gassbokser så jeg har nok drømt.

Heretter skal jeg legge de punktert i farlig avfall (rød) beholder som vi også har fått utdelt.

Men før jeg kommer så langt blir siste rest brukt på "nærtur" som vist nedenfor.

IMG_0815.thumb.JPG.8b7041470b8f6545eccbb2983f8242c3.JPG

Siden Bialetti`n og komfyren ikke samarbeider er dette måten å gjøre det på. Under disse kontrollerte vind og temperaturforhold får jeg maksimalt ut av nesten tomme gassbokser før de punkteres og "kastes".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 4.10.2018 den 9.30, Miamaria skrev:

Jeg har sittet en halv meter fra en peis der en luring varmet gassboksen sin oppå. Det var ikke videre morsomt da den eksploderte, men heldigvis hadde jeg vind- og vanntett lue med øreklaffer på og satt med siden imot, så jeg berget meg. Anbefales dog ikke å gjøre sånt.

Da antar jeg at gassen ikke antente, for hvis gassen hadde antent så hadde nok både lua og mye mer blitt ødelagt.                      

https://www.budstikka.no/nyheter/brannvesenet-bare-en-liten-gassbeholder-er-nok-til-a-blase-ut-dorer-og-vinduer/465256!/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, REs skrev:

Da antar jeg at gassen ikke antente, for hvis gassen hadde antent så hadde nok både lua og mye mer blitt ødelagt.                      

https://www.budstikka.no/nyheter/brannvesenet-bare-en-liten-gassbeholder-er-nok-til-a-blase-ut-dorer-og-vinduer/465256!/

Som brannvernleder i større bedrift så tok vi med oss en del folk til Storebrands brannvernsenter i Hobøl.
Der demonstrerte de eksplosjon av vanlige 230 gr gassbokser. De har mye høyere elsplosjonsfare enn en 11kgs propanbeholder som brukes til f.eks gassgriller.  Hører man ett kraftig "klikk" fra en 230 gr boks så løp vekk. 
Grunnen til at man har buen i bunn av boksen er for at gassen skal ha plass til å ekspandere før boksen eksploderer.
Og for å gi folk ett signal på at det smeller om kun kort tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har mulighet tar jeg først med boksen inn i romtemperatur, monterer brenner og fyrer til flammen slokner av seg selv (=fjerner trykket). Deretter tar jeg boksen med ut, finner en spiker og slår hull i boksen og bruker så baksida av ei øks (eventuelt en stein) og slår boksen flat (=ikke lenger spesialavfall). Deretter fraktes boksen med helt til jeg finner et egnet sted der den kan kastes.

Ps. Det er mulig å ta med seg en spiker til formålet på telttur. Den trenger heller ikke å være særlig stor, bare sterk. Den veier ikke så mye at det er den som kommer til å ta knekken på ryggen i løpet av turen. Fordelen er at man får bedre plass i sekken når gassen er oppbrukt.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når boksene begynner å bli tomme så blir de med på hytta. Da har jeg god plass i sekken når jeg skal bort å fiske til å ta med mer enn en boks så jeg får brent de tomme. Etterpå bruker jeg crunch-it og kaster de i metallavfall. Dog bruker jeg ikke så mange bokser på et år da jeg oftest bruker brenner på flytende på dagsturer og korte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2020 den 9.28, tubbs skrev:

Som brannvernleder i større bedrift så tok vi med oss en del folk til Storebrands brannvernsenter i Hobøl.
Der demonstrerte de eksplosjon av vanlige 230 gr gassbokser. De har mye høyere elsplosjonsfare enn en 11kgs propanbeholder som brukes til f.eks gassgriller.  Hører man ett kraftig "klikk" fra en 230 gr boks så løp vekk. 
Grunnen til at man har buen i bunn av boksen er for at gassen skal ha plass til å ekspandere før boksen eksploderer.
Og for å gi folk ett signal på at det smeller om kun kort tid!

Dette har jeg også vert med på å gjøre i forbindelse med et sikkerhetskurs for personell som skal jobbe på installasjonene i Nordsjøen. Smellet som kommer når boksen eksploderer er ikke så veldig skremmende siden dette skjer ute i friluft, men inne i et lukket rom så blir situasjonen en helt annen. Det kan kanskje sammenlignes med å tømme ut og sette fyr på krutt fra en riflepatron. Dette kruttet brenner da med en fin gul flamme og ser ikke farlig ut på noen måte, men når det antennes inne i patronen og denne patronen ligger i kammeret på et skytevåpen så vet vi hvilke krefter som frigjøres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.