Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med MSR Reactor?


lysaar

Anbefalte innlegg

Er ute etter et nytt kokesystem som er:

  • Lett
  • Kompakt (inkl kjeler og annet må-ha tilbehør)
  • effektivt, dvs koker vann raskest og mest mulig økonomisk
  • pålitelig i alle sesonger

Fra før av har jeg en Optimus 111, som jeg ikke har tenkt til å dra rundt på noe mer. Med litt trekk i forteltet brukte jeg uhorvelig lang tid på å koke 1,5 literskjelen med vann sist jeg var i Jotunheimen. Jeg baserer meg som oftest på tørrmat når jeg er på tur, så at den koker vann kjappest mulig er viktigere for meg enn egenskaper for fin-varmekontroll.

Bør også kunne benyttes til teltfyring (med alle forhåndsregler)

Når det gjelder de tre første punktene virker denne brenneren som suveren i forhold til hva jeg er ute etter, men skeptisk til gass når det er kaldt. Det har jeg ikke erfaring med, men leser noen steder at det går greit, andre ikke.

evt andre systemer jeg bør se på, tatt mine kriterier i betraktning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er ikkje i stand til å anbefale gass til vinterbruk, så dersom noko skal fungere til heilårsbruk, vera kompakt og lett, har eg ingen betre forslag enn: Svea 123r med Primus EtaPower pot 1l kjel.

post-2690-0-91141100-1353513953_thumb.jp

Plastboksen har eg der for å unngå å skrape opp belegget i kjelen, i tillegg til at det sikrar kjelen mot eventuelt bensinsøl. Vekta er i underkant av 1kg med plastboksen og full bensintank, volumet samanpakka er litt over 1l. Sjølv om Svea 123r ikkje har den aller største effekten, hjelper varmeribbene under kjelen til at vatnet likevel kokar forbløffande raskt.

Vintertid bør ein ha med ei korkplate for å isolere bensintanken fra snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Må man kun bruke MSR sine egne gassbokser til MSR Reactor Stove, eller kan man trygt bruke "hva som helst"(*)?

 

Fra brukermanualen:

 

"Use only MSR ®  premium blend canister fuel, 70 Butane/30 Propane or 80 IsoButane/20 Propane mix, certified to EN 417 (4 ounces/113 g or 8 ounc-es/227 g). Do not attempt to fit other types of gas canisters"

 

Bare merkevare-markedsføring?

 

(*) De skriver også bl.a. i et av punktene under overskriften "For any fuel canister, follow this safety information"  at : " Never    use    fuel    canisters    larger    than    8    ounces    (227    g)    or    more    than    4    inches    (10 cm) in height, because oversized canisters increase stove instability.".... og det er vel det man bør forholde seg til, og da er produsent av gassboksen mindre vesentlig, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å kjøpe en kombibrenner ala MSR whisperlite universal, den går både på gass og bensin og du kan bytte drivstoff alt etter om du skal bruke den sommer eller vinter. Gass om vinteren fungerer dårlig.

Ser det er bedrifter på finn som selger den for 1499,-.

Den er lett og tar liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Reactor selv men bruke XGK om vinteren, men på teltur i vinter med -20 på det kaldeste klarte 2 venner seg med hhv Jetboil og Reactor.

For vannsmelting og koking. De juksa og varmet gass beholderen i sovepose og dunjakker. Smak og behag sier jeg.

 

Liker Reacor veeldig godt men ikke i snøen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Regner med svar som går på mulitfuel vs gass var beregnet til OP, har selv multifuel brenner fra før til vinterbruk. Stikker bare hodet inn her igjen for å si at jeg kjøpte en MSR Universal Canister Stand til min Reactor. Gjør hele saken  litt stødigere (også avhengig av underlag selvsagt). Kjøpte via ebay USA, ble dog ikke noe særlig billigere enn å kjøpe her hjemme når frakta kom i tillegg. Handlet nå på ebay fordi jeg alt var pålogget der da jeg fant denne saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid MSR Reactor på turer med tørrmat der vi er to stykker eller på turer alene over tre dager om sommeren. På kortere turer alene er det lettere å bære på en liten brenner og en titan kopp. Men på  lange turer lønner det seg å bruke den større og tyngre MSR Reactor pga lite gassforbruk pr liter vann. 

Bruker aldri gass under null grader. Da foretreker jeg en Colmanbrenner som er like enkel å betjene som en gassbrenner. Denne blir stadig oftere brukt isteden for gassbrennere.

Har også en Omnifuel men denne blir bare brukt når vi er mange på tur eller har behov for kontinuerlig fyring om vinteren. Multifuel brennere på gass har jeg bare dårlige erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke en Reactor (kun kjele) på en XGK ?

Varmeveksleren på kjellen til Reactor er beregnet på gløding og har dermed ikke så stor luftgjennomstrømming. Vil dermed tro att den ikke vil være så effektiv på en vanlig brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.