Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken mobiltelefon anbefaler du?


Tom42

Anbefalte innlegg

Har de sidste tre år haft en Nokia 3720 som også er vanntett og stødsikker. Den har jeg været godt tilfreds med.

Skiftede for 14 dager siden til en Sony Xperia Go, som også er vanntett og stødsikker og er IP67 godkendt. Det er en veldig fin mobil, men jeg kan simpelthen ikke leve med den dårlige batterilevetid. En mobil er efterhånden en vigtig del af sikkerhetsutrustningen på linje med kort, kompas og førstehjælp, så jeg vil kunne stole på at jeg har nok batteri tilbake til en nødsituation.

Jeg har derfor efter kun 14 dager valgt at skifte tilbake til en "vanlig" mobiltelefon og har netop kjøpt en Samsung Xcover 271. Reelt set har jeg også kun brug for at ringe og sende tekstmeldinger. Samsung 271 har dog også GPS og 3G dekning, men har som nevnt ovenfor en langt bedre batterilevetid.

Som GPS bruker jeg min Garmin Etrex 20, den er ikke afhængig af mobildekning for at fungere og man kan skifte batterier imens man er på tur.

Til internetbruk i hjemmet og på hytta hvor der er wifi bruker jeg en Ipod touch, som kort sagt er en Iphone hvor der kun er wifi adgang.

Kort sagt, overvej det nøje før du kjøper en smartphone! Har du virkelig bruk for de egenskaber som en smartphone har utover at ringe og sende tekstmeldinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Samsung S3 til vanlig bruk, og så har jeg en Samsung Xcover 271 til turbruk. Viktig å ha en røff tlf på tur, og feks når man er ute i min 10 på langrenn og setter seg inn i en varm bil (lett å få kondens, og veldig kjedelig med en dyr tlf).

Veldig fornøyd med Xcover 271, egentlig slik at jeg kunne klart meg bare med denne, men når jeg først har begge så bruker jeg begge (har dual-sim slik at tlf og mob kommer til begge tlf hvis de står påslått)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har sett/prøvd CAT B10 Telefon. Ser ut som en smarttelefon som har litt batteritid om ikke annet. Pluss at den ser veldig solid ut, men glasset er jo det svake punktet uansett. http://www.catphones.com/

Talk Time Up to 9.1 hrs

Standby Time Up to 15 days

IP67 Waterproof to 1m for 30 min

Impervious to dust

GPS

5MP kamera

Lommelykt på egen knapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har HUAWEI U8500. Den kostet 998 kroner på Clas Ohlson og har GPS. Den er ikke vanntett, så langt jeg vet, men jeg har hatt den ute i regn før og det går helt fint. Jeg har ikke klart å fått GPS-en til å finne posisjon og jeg vet ikke hvorfor. Det er en mobiltelefon som man får mye igjen for pengene og den lades via USB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gps på Smartphone kommer an på hvilke software du laster inn i forhold til funksjoner. Men et program godt egent for turbruk vil ofte kreve egne kart for å virke skikkelig.

Appen Norgeskart er mer oversiktskart.

Har og kommet satelitttelefoner som både kan ringer, sende sms og email og som støtter GSM 3 band. Dvs at du kan legge det til i dett vanlig mobilabonnement hote Telenor (og NEtcom). Da vil telefon gå til satelittmodus hvis det ikke er dekning på gsm. De koster o en del mer enn 2500 så klart. Men tenkte det kunne nevnes i tråden. Kanskje noen som ferdes mye i områder med liten eller ingen dekning på gsm.

Slike telefoner har ikke så mange funksjoner som er smartphone så klart.

Har kommet en smartversjon så langt. Dog virker den kun i Nord amerika. Men det kommer nok flere etterhvert. http://wireless.amazon.com/TerreStar-GENUS-Windows-Satellite-Phone/dp/B004U280BK

Uansett vil man nok aldri få alt i en pakke, f.eks super smartphone, enorm batterikapasitet, satelittmodus, gps, dritbra kamera etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nesten nevne spare one mobile her. skal en ha ein veldig enkel telefon til tur bruk med extrem batteri tid tror eg ikkje du finner noen bedre.

men den er enkel. den har ikkje skjerm og eg tror du kan lagre noen få nr på den som hurtig taster ellers må du ha med telefon liste over aktuelle nr. du kan kun ringe med denne

batteri 1xAA som gjer det enkelt og skifte men telefonen har 15 år standby men bare 10 timer snakke tid.

er alikevel mye i forhald til andre mobiler. og kan altids ha med noen ekstra AA batteri. og den veier 75g

http://www.spareone.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja, det eneste problemet med en "smarttelefon" på tur er batterilevetid. Da må man ha meg eksterne batteripakker, solcellepanel eller tilsvarende for å få ladet opp batteriet ved behov. Har selv en billig telefon til under 200 jeg har som "turtelefon" kjøpt på Europris av merket Samsung. Til daglig bruker jeg en noe dyrere smarttelefon som jeg har pakka inn i en Otterbox Defender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Eg er ute etter ein mobil med bra batterilevetid. Har no ein smarttelefon  som spør etter lading etter eit døgn. Utan å ha vore i bruk. Det er ikkje brukbart på tur.  Den har i spesifikasjonane ei standbytid på 600tim. Altså 20 gonger lengre.

Bestemte meg for ein nokia 301 tradisjonell telefon med oppgitt standbytid på over 30 dagar, tenkte at den burde halda i ei vekes tid. Men las heldigvis på telefonforum før eg kjøpte, og erfaringar der var ei standbytid på 1-2 døgn! Kan det verkeleg vera lovleg å gje så villeiande opplysningar av produsenten. Det burde vore ein standardisert målemetode, som samsvarar med reell bruk. Einaste eg finn av standardtelefonar til akseptabel pris er Samsung 2710 xcover, frå  2011. Vil også ha med blåtann, for bruk i bil.

Kan nemne at eg også har ein 10-12 år gammel siemens som held ut 4-5 dagar, men den er for minimalistisk for synet og fingrane mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Samsung Galaxy S2. Den har faktisk holdt bra i batterikapasitet. TIl daglig bruk holder det å lade den hver 2-3. natt. Dog sitter ikke jeg og surfer og slikt å mobilen hele dagen. Litt surfing, litt tale, litt sms.

På tur får jeg den greit til å vare noen dager lenger hvis jeg skrur den av om natta. Får ofte og en liten pause på dagen.

Men skal man bruke mobil aktivt med kartapps, gps, surfe på nett etc holder den jo ikke så lenge.

Har en "powerbank" jeg kan ta med for  lade underveis. http://dx.com/p/6000mah-rechargeable-external-battery-pack-with-cellphone-adapters-blue-54010

Bra og solid bygget,veier riktignok 200gr. Gir vel 3 fulle ladinger på mobil så vidt jeg husker. Da skal jeg være noen dager på tur før jeg går tom. Har og en liten sol-lader. Men slike fungerer ikke så godt så lenge de ikke er av en viss størrelse og kvalitet. Men de har jo innebygget batteri g kan brukes til lading uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt, overvej det nøje før du kjøper en smartphone! Har du virkelig bruk for de egenskaber som en smartphone har utover at ringe og sende tekstmeldinger?

 

 

My thoughts exactly.. Min påstand er at mange GJØR seg "avhengige" av smartphone. Jeg er fortsatt relativt ung, og jeg bruker en Nokia C2-01.. Klassisk mobiltelefon med taster og knallbra batterikapasitet som holder i MANGE dager med mitt bruk. Jeg ser jo at samfunnet rundt meg preges av disse smarte telefonene. Alle sitter og knotter på de..Uansett hva de ellers gjør, hvor de befinner seg. De gjør sikkert noe....Viktig. Oppdaterer en status eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har Iphone har det og kommet et "deksel" som gjør den til satelittelefon. Deksel er en satelittelefon i seg selv men den bruker Iphone'n som "hjerne".

Har og innebygget batteri så den gir en "boost" på batterikapasiteten til Iphone. Kan man bruke Iphone som vanlig telefon,sms etc som vanlig. Starter man satelittappen så tar den over og man ringer via satelitt. Kan og brukes i land hvor det er dyrt å bruke mobil på roaming.

Egentlig en litt kul løsning men den noen begrensninger får den. Iphone blir ikke vanntett eller noe med deksel, men dekselet beskytter en god del mot støt etc. Både deksel, abonnement, ringeminutter over satelitt koster. Produktet heter Fleetcom SatSleeve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enkelte gange brugt mobiltelefon i fjellheimen med lille svagt antennesignal. Og her er antennekvaliteten på mobiltelefonen afgørende. Så vil blot lige gøre opmærksom på det forhold:

 

http://beep.tv2.dk/nyheder/popul%C3%A6re-smartphones-er-chokerende-ringe 

 

Tests fra Aalborg Universitet (Gert Frølund Pedersen) er grundige (og tager længere tid af foretage). Der er også lavet hurtigere tests, men hvor man så kan få undersøgt mange telefoner billigere - men her bør man tage resultaterne med et vist forbehold:

 

http://taenk.dk/nyheder/se-antennekvaliteten-paa-228-mobiltelefoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den danske testen og kjøpte Samsung GT-E1050 (kr 99.- på elkjop.no nå) for å teste ut i et grenseområde for dekning (gjelder både TeliaSonera/NetCom og Telenor). Dettte er en helt enkel telefon for tale og sms og tok inn signalene bedre enn iPhone 4S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, godt resonnement. La meg derfor omdefinere: Får jeg f eks en mobiltelefon med tilfredsstillende kamera og GPS og samtidig er vanntett og robust?

Dermed må jeg sikkert også revurdere prisen.

Hei

Sikkert sjekka ut Samsung GT-B2710?

Bra batteri, tåler juling. Har brukt den til endal overraskende bilder oxo

Jenseman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som nevnt en Samsung E2370. Den ser fortsatt som ny ut og har tålt regn og fall ned i gulv, asfalt og fjell. Men den har begynt å "logge ut" av og til. Jeg stoler ellers helt/nokk på hållbarhet. Har ikke brukt gps funksjonen da jeg ikke har hatt behovet, og de gangene jeg har prøvet å åpne gps så har det tatt en evighet... Holder meg til kart og kompass...

Når jeg etterhvert skal skifte kan det bli en Samsung s4, for å dekke helt andre behov og samtidig få et kamera med 13 medapixler. Leser at den skal komme i en "active"-utgave, men vet ikke om den er på markedet enda.

For noen år siden var det mye snakk om sonim sine telefoner som tåler "alt". Det er ikke så mye snakk o disse nå. Leser på andre forum at det eren del trøbbel. Noen som har erfaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Og så kjøpte jeg: Samsung Galaxy Xcover S5690 smarttelefon. Ja, ja

Ja, Ja, Ja, Ja.  Det var moro så lenge det varte.  Hadde den i lårlommen, tok den opp og fant at glasset lignet utrolig likt Europa kartet anno1938.  Glasset var knust. 

På tro og ære, den ble ikke utsatt for noe trykk eller støt. 

Kontaktet Elkjøp sentralt, "og det skulle de ordne"!!  Men fullt så enkelt var et ikke i returavdelingen i butikken.  De sa ikke akkurat noe om julenissen, men de var svært nære. 

Slukøret gikk jeg ut av butikken, og tok mot til meg og ringte forsikringsselskapet, og der fikk jeg napp på første kastet, jeg mener første forsøket.  De dekket ikke lengere tap eller skade av mobiltelefon, men en god innboforsikring uten egenandel reddet dagen. 

Så nå er jeg tilbake til steinalderen, den gode gamle Nokiaen til kr 149.  Med den kan jeg både ringe og SMSe og regndeksel hadde jeg fra før.

 

Så, for andre gang, nå er jeg tilbake til utgangspunktet, med separat mobiltelefon, separat GPS, og separat kamera. 

 

Og det er kanskje like bra for Xcoveren slukte batteri.  Og nå trenger jeg heller ikke å ta med meg batteriladeren som veier 300 gram, så nå veier sekken bare 24,8 kg, mot 25,1.  Og den besparelsen kostet meg bare 800 kroner. 

På den andre siden 800 kroner for 300 gram blir kanskje litt dyrt i lengden, så jeg må nok finne andre og billigere måter å spare på.  Kanskje en ide for Grete Rohde:  Vektreduksjon av sekk:  12 uker - 12 kg - 1200 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ja, Ja, Ja.  Det var moro så lenge det varte.  Hadde den i lårlommen, tok den opp og fant at glasset lignet utrolig likt Europa kartet anno1938.  Glasset var knust. 

På tro og ære, den ble ikke utsatt for noe trykk eller støt. 

Kontaktet Elkjøp sentralt, "og det skulle de ordne"!!  Men fullt så enkelt var et ikke i returavdelingen i butikken.  De sa ikke akkurat noe om julenissen, men de var svært nære. 

Slukøret gikk jeg ut av butikken, og tok mot til meg og ringte forsikringsselskapet, og der fikk jeg napp på første kastet, jeg mener første forsøket.  De dekket ikke lengere tap eller skade av mobiltelefon, men en god innboforsikring uten egenandel reddet dagen. 

Så nå er jeg tilbake til steinalderen, den gode gamle Nokiaen til kr 149.  Med den kan jeg både ringe og SMSe og regndeksel hadde jeg fra før.

 

Og ikke bare det, når Nokiaen ringer trykker jeg på Grønn knapp, på Xcoveren satt jeg en hel formiddag med fasttelefonen i den ene hånden og ringte opp, opp og opp igjen ørten ganger, mens jeg trente på å føre høyre pekefinger elegant over glasset.  Som regel mislykkes forsøkene slik at jeg måtte ringe han opp igjen.

 

Så, for andre gang, nå er jeg tilbake til utgangspunktet, med separat mobiltelefon, separat GPS, og separat kamera. 

 

Og det er kanskje like bra for Xcoveren slukte batteri.  Og nå trenger jeg heller ikke å ta med meg batteriladeren som veier 300 gram, så nå veier sekken bare 24,8 kg, mot 25,1.  Og den besparelsen kostet meg bare 800 kroner. 

På den andre siden 800 kroner for 300 gram blir kanskje litt dyrt i lengden, så jeg må nok finne andre og billigere måter å spare på.  Kanskje en ide for Grete Rohde:  Vektreduksjon av sekk:  12 uker - 12 kg - 1200 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skaffet meg en Samsung S4 Active. Har litt dårligere kamera enn vanlig S4(8 mot 13 mpx), så har den en annen skjerm. Vanlig S4 har Amoled som gir kraftigere farger, Active sin er mer lysterk og egent ute.

Den viktigste egenskapen er dog at Active er vanntett IP67. Har ikke tenkt å dykke med den akkurat men sitter jeg i camp og det kommer en skur så gjør det ikke noe om den ligger ute. Ha den åi rygglomme når jeg sykler og det gjør ikke noe om den blir litt fuktig av svette, bare skylle den etterpå.

Skal tåle 30 min på 1,5 m dyp. Er en undervannsmodus på kamera så man kan ta bilde under vann hvis man vil.

Dog er den ikke en outdoor telefon slik som Xcover og andre, altså ikke beskyttet mot støt. Den er og stor (5" skjerm) så den er ikke så god å ha i bukselomme. Man kan risikere å "knekke" den.

Den har og en High-sens instilling på skjerm som gjør at den kan betjenes med hansker.

Jeg kjøpte den primært som dagligtelefon men valgte active versjon siden jeg er mye ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia 3720.

Jag har en Nokia 920 också som varit ut på diverse äventyr och fortfarande fungerar bra. Bara en enda pytteliten repa på displayen, som uppstod här på kontoret.

GPSen fungerar bra, och karttjänsten fungerar snabbt, bra och gratis även utomlands (har bara provat i Österrike).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.