Gå til innhold
  • Bli medlem

Telys under gassboksen?


jimmiT

Anbefalte innlegg

Jeg fikk både gasslampa mi og gassbrenneren min til å fungere helt fint ved å sette et telys ca 15-20 cm under gassboksen når det var 12 minus i teltet. Er dette noe å satse på for å slippe bensinsølet eller er det å leke med livet? Evt andre oppvarmings tips på propan til vinterbruk? Vurderer å lage med et stativ til lys og gass og prøve det ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk et tips om å lage et nettinggitter/beholder av kobbertråd rundt gassboksen, det hele plasseres i en isoporboks med endene på kobbertråden stikkende ut. Enden av kobbertråden legges inn i blusset.

Kan det funke? Jeg har ikke hatt guts nok til å prøve det ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal vel ikke si om det er trykt eller ikke,men syns ikke det hørtes helt "bra" ut eller.....

hvis du må bruke gass ville jeg eller kjøpt en slange basert slik att du kan snø gassboksen på hue,da vil den fungere lengre

Eventuelt bør du og kjøpe 450g (store gass) det fungere og bedre da det blir mindre trykk etterhvert,så får du bruke den opp på sommeren hvis dem ikke fungere på vinteren.

personlig har jeg kun "topp montert" brenner og syns den fungere dårlig rundt 0 grader så er det mulighet får frost gider jeg rett og slett ikke ha med gass da det tar så laaaang tid og syns det er ustabilt.

har du prøvd bensin brenner,eller tror du det er mye søl? har selv en MSR simmerlite og den bråker ikke stort og har brukt det inne i BD firstlight telte mitt med 1 barn og 2 vokse når vi spise lunsj ute att jeg syns det var noe farlig,når du først er blitt vant til bensin så er det nok ikke slik att du tar med gas i -12 og risikere og ikke få fyr osv...

var selv og veldig skeptisk til bensinbrenner men etter jeg tok med gass brenner en tur nå det var -2 og brukte 20 min på og kokevann har jeg ikke hatt med gass brenner på tur når det kan bli -,tar lit tid og bli kjent med så er det veldig greit

Når det gjelder gasslampa ville jeg vært veldig forsiktig med og bruke den når det er kaldt,jeg har selv brukt gass lampe når det har vært kaldt og min erfaring er att den sliter og plutslig står det en laaaang flamme oppover den er rett og slett ikke stabil når det er kaldt

bdfl-interior.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å varme litt vann til førti femti grader og sette gassboksen oppi vannet. Det gjør at jetboilen kan brukes når det er kaldt og øker effekten bra. OBS prøv den fram og vær forsiktig. Når det er mer enn et par minus er bensin eller parafinbrenner absolutt å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativa lösningar för att få "vanlig" gas att fungera bra i kyla, typ att värma den med annat än kroppsvärme är jag väldigt skeptisk till. Har själv sett en 230 grams behållare bli rundaktig pga för hög värme...

Jag gick in på min lokala Järnia och bad dem beställa Sievert 2208. Det är ren propan och den skall gå att använda ned till -42 grader C. Pga att det är farligt gods så krävs det speciell hantering vid transport(när man kör professionellt - inte för mig som amatör). Jag ville inte betala flera 100-lappar för transporten så jag bad dem ta hem den när de beställde något annat från leverantören.

Titta på sida 7, i högerkant, blå flaska med siffran 7.

http://www.scandinav.../2208-propaani/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med telys under boksen, men bruker selv en lommevarmer av den typen som fyres med kullstifter. Denne løsningen fungerer helt greit i minusgrader og varmer i tillegg hendene når den ikke ligger under gassboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv helt ny på det å bruke gass på vinterstid. Men ville regne med at hvis man fyrer bensinprimus i telt og får en grei innetemperatur, så vil gassen fungere bra også. Jeg bruker kun gass til lys og bensin til varme.

Hvis det er store problemer med bensinsøl, så kan jeg anbefale å kjøpe en trakt, enten den fra optimus eller lignende. Bensin har også den egenskapen at den fordamper helt og vil derfor ikke bli liggende særlig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en kontrollert eksplosjon (hos brannvesenet) av en gassboks, og den blir en granat! Det gikk sikkert ikke mer enn et sekund fra vi hørte et "plopp" da bunnen bulte ut, til det eksploderte. Ulike måter å varme dem på kan sikkert gå bra i 999 av 1000 ganger, men den gangen du har en boks med en liten feil i godset eller skjøtingen så kan det gå forferdelig galt.

Hvorfor bruke så mye kreativitet på å få gass til å funke når man kan bruke andre måter som er trygge? Multifuel er jo effektivt. Hvis man ikke vil betale det kan man bruke en spritbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg tror et telys utgjør en kjempefare, men en åpen flamme mot en gassbeholder hvor væsken er i flytende form er en oppskrift på BLEVE. Boiling liquid expanding vapour explotion.

Den flytende gassen vil begynne å koke, og flammen svekker metallet. Ved brudd i metallet vil gassen eksplodere, og med tanke på at 1 liter væske tilsvarer ca 1700 liter gass vil eksplosjonen bli heftig.

Mange fine videoer og forklaringer på youtube:

Forklaring:

Video av ekte bleve:

Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Bleve

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er ypperlig å bruke på litt kortere turer vinterstid. Jeg pleier å pakke inn beholderen i noen klær når jeg pakker den ned slik at den holder litt temperatur. Også fordel å bruke en slik

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1513&cid=491

, så ikke beholderen blir stående rett ned på snøen. Det er og stor forskjell på gassflaskene. Ikke alltid de dyreste som er de beste. Har meget god erfaring med de Biltemabeholderne. Heller de enn Primus sine. Har dårlig erfaring med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke være noe problem med å sette et T-sys under boksen hvis det er minusgrader. Det skal en del varme til før en slik boks eksploderer. Før den eventuelt eksploderer så vil bunnen bule ut med et lite smell. Da blir volumet ganske mye større og det går enda en stund før boksen eksploderer. Er ikke sikker på om et T-lys gir nok varme til å sprenge en boks hvor gassen brenner på primusen. Boksen selv produserer en del kulde etter hvert som trykket synker og hvis det i tillegg er minusgrader i luften så tviler jeg på at et lite T-lys er nok til at det blir farlig. Så lenge du kan ta på boksen uten at den kjennes for varm så er det ingen fare.

Jeg har vert i situasjoner på sommeren hvor det har vert så kaldt, på grunn av høyden, at jeg har fått problemer med gassen. Da satte jeg boksen på brenneren til trykket var passe og så satte jeg kjelen tilbake. du må sitte og bytte mellom kjele og boks hvis dette skal virke. Varmen holder ikke lenge, for etter hvert som trykket i boksen synker så blir jo boksen kald på grunn av trykkfallet.

Men det finnes jo gassbrennere hvor gassrøret går over brenneren og varmer opp gassen før den brennes.

F.eks. denne: http://komplettfriti...assbrenner-gb74

Da kan du bare holde boksen opp ned og tømme gassen ut.

Noen av oss her på forumet har sikkert vert igjennom sikkerhetskursene, med jevnlige repetisjonskurs, som må til for å få jobbe på en plattform i Nordsjøen, og i disse kursene inngår, i tillegg til førstehjelp, pugging av sikkerhetsregler og helikoptervelt i vann, en god del brannsikkerhet med praktiske øvelser.

Brann i gass og brennbare væsker er faktisk ikke så skremmende som det ser ut på amerikanske action filmer og det er ikke så lett å få til en eksplosjon som det kan se ut.

Skulle du f.eks. få lekkasje på en slange fra en gassboks så er det bare en fordel om gassen tar fyr. Da får du en tynn fin flamme som du faktisk har ganske god kontroll på, i motsetning til hvis gassen får spre seg ukontrollert i teltet eller snøhula. Da kan den eksplodere når blandingen med luft blir riktig og resultatet er en katastrofe.

En flamme som brenner vil aldri krype inn i beholderen, ikke en gang om du setter en fyrstikk ned i åpningen på en full bensinkanne. En tom bensintank eller kanne er mye farligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøye meg detvar mange bra tips. Jeg bruker jo bensin brenner om vinteren, coleman 553, evt opimus hiker, men synes de er litt tunge til en natts turer. Jeg er jo forsiktig, men jeg skjønner t det ikke er bare meg som har tenkt tanken med gass på vinteren. Har prøvd noe slik 4 sesongers gass også men ser ikke helt at det fungerer noe særlig bedre. noen som vet om spritbrennerne krever like mye lufting i telt og lavvo som bensin og primus?

Ps: helikoptervelt i vann... Det setter jeg på lista over ting jeg nødig vil være med på gitt :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville aldri brukt spritbrennar inne i telt. Er ein uforsiktig og skumpar borti brennaren, skvett det brennande sprit utover. Med tanke på at flammene er nesten usynleg, er det heller ikkje lett å oppdage problemet med ein gong.

Effekten er også veldig låg, så snøsmelting tar veldig lang tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sievert gassboks som er ren propan koster ca 190kr pluss moms på Tess. Brukes normalt til blåselampe/loddelampe Flasken er forholdsvis tung også. 380gram propan og 640g totalvekt. Aner ikke hva den passer på av forskjellige brennere.

Mulig man kan fylle dem opp igjen med en overgang men kan ikke anbefale det. Det finnes også noen eldre Aga flasker i ca samme størrelse i stål som er laget for å fylles opp igjen. Er ikke sikker på om disse er i salg fortsatt. Men der byttet man flaske hos forhandler.

Eller så har man denne. http://www.nordic-ou...aler--40-c.aspx koster 199 for 2stk på xxl. 465gram gass og en snau kg pr stk. Passer bare Coleman sine egne propanbrennere?

Men det greieste i mine øyne er nok en bensinbrenner/multifuelbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sievert gassboks som er ren propan koster ca 190kr pluss moms på Tess. Brukes normalt til blåselampe/loddelampe Flasken er forholdsvis tung også. 380gram propan og 640g totalvekt. Aner ikke hva den passer på av forskjellige brennere.

Mulig man kan fylle dem opp igjen med en overgang men kan ikke anbefale det. Det finnes også noen eldre Aga flasker i ca samme størrelse i stål som er laget for å fylles opp igjen. Er ikke sikker på om disse er i salg fortsatt. Men der byttet man flaske hos forhandler.

Men det greieste i mine øyne er nok en bensinbrenner/multifuelbrenner.

Det är en engångsburk med standard självstängande skruvventil för normala gaskök/lampor á la primus och optimus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur for nokken veke siden og fyrte med gass. Temperatur på 5 blå. Gjekk heilt fint, varma gassboksen litt før eg tente opp. Fekk raskt god varme i teltet og hadde nevane bortpå boksen innimellom for å holda den passe lunken. Om morningen tente eg ei fyrstikk og holdt under boksen. Ellers samme prosedyre med å varma den litt innimellom. Vurderer gass i vinter og. Multifuelbrenner er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke være noe problem med å sette et T-sys under boksen hvis det er minusgrader. Det skal en del varme til før en slik boks eksploderer. Før den eventuelt eksploderer så vil bunnen bule ut med et lite smell. Da blir volumet ganske mye større og det går enda en stund før boksen eksploderer. Er ikke sikker på om et T-lys gir nok varme til å sprenge en boks hvor gassen brenner på primusen.

Jeg har selv sett en slik eksplosjon. Det hadde ALDRI vært tid til å få den boksen ut av et telt fra det sa "plopp" til det eksploderte med et vanvittig smell. Det gikk veldig fort. Tenk også på at det gjerne står en kjele med kokende vann oppå brenneren..

Mulig du har rett i at det ikke er varme nok i et telys, men jeg hadde aldri villet gi en anbefaling til noen om å varme gassboks med åpen flamme..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville aldri brukt spritbrennar inne i telt. Er ein uforsiktig og skumpar borti brennaren, skvett det brennande sprit utover. Med tanke på at flammene er nesten usynleg, er det heller ikkje lett å oppdage problemet med ein gong.

Effekten er også veldig låg, så snøsmelting tar veldig lang tid.

Man skal vel ikke plassere noen slags brenner på steder hvor de kan skumpes?

Men visst er effekten lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å varme litt vann til førti femti grader og sette gassboksen oppi vannet. Det gjør at jetboilen kan brukes når det er kaldt og øker effekten bra. OBS prøv den fram og vær forsiktig. Når det er mer enn et par minus er bensin eller parafinbrenner absolutt å foretrekke.

Støttes! Vannet trenger ikke være mer enn 10-20 grader for at gassen igjen skal fungere som "normalt". Bør ikke være noe problem å varme opp vannet til denne temperaturen med gassbrenner selv om det er ganske så kaldt i lufta. Så setter du gassboksen oppi gryta med vann og effekten vil øke på ganske raskt.

Eventuelt fungerer bensin utmerket hele året og er førstevalget vinterstid til de fleste jeg kjenner (alternativt parafin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at ein skal setje på kjele, blande og røre, ta av kjele osv, er det heilt uungåeleg at brennaren står ein plass det ikkje kan skumpast.

For ein spritbrennar kan det skvalpe brennande sprit ut av brennaren. For andre brennarar er det viktig at brennaren ikkje veltar, og det kan løysast geometrisk, dvs stor vidde og lågt tyngdepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat denne:

linket til i en annen tråd. Ca 0.25 sies det at gassboksen kan eksplodere når den blir utsatt for varme over 50 grader.

Litt på siden, men det er verdt å tenke på at en bil på sommeren kan bli 50 grader inni, selv i overskyet vær. Har aldri hørt om noen slike ulykker, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes litt krøkkete ut med et telys under, da virker det litt mer lettvindt med en lommevarmer. Men jeg skjønner ikke vitsen med så mye mikkmakk for å tviholde på gass når det er kaldt. Det finnes så mange gode alternativer. I Friluftsliv har det vært gode artikler og tester og på Fjäderlätt ligger denne artikkelen for de litt mer enn gjennomsnittlig interesserte: http://www.fjaderlatt.se/2009/12/canister-stoves-in-cold-insulated-or.html En kan altså gjøre galt verre i beste mening.

At en gassboks kan eksplodere ved 50 grader vil jeg tro er for å holde god sikkerhetsmargin, uten at jeg dermed mener det er noen grunn til å eksperimentere.

Ser mange legger stor vekt på dette med å koble brenneren fra boksen som et viktig sikkerhetsmoment. Jeg vil hevde at en godt vedlikeholdt og ettersett brenner (nye, myke og feilfrie O-ringer osv) holder minst like godt eller bedre tett enn denne fjærbelastede boksventilen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.