Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Svalbard Expedition dunjakke


Oz

Anbefalte innlegg

Annonse

Har lett og lett etter brukererfaringer men så langt ikke funnet noe...

Regner Helsport som bankers på dun, men hadede vært fint med noen pros & cons. Merkelig at det skal være skrevet så lite om denne jakka?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middels erfaring med Helsport dun og generell bekledning fra tidligere. Mulig de har skjerpet seg, men ville selv ha tittet på andre merker som Moutnain Hardware, Mountain Equipment, Marmot, The North Face, Sir Joseph m.fl.

Personlig har jeg meget god erfaring, mulig jeg har vært heldig/du uheldig :)

Helsport er mest aktuelt pga prisen jeg får. Ei jakke i denne klassen er _egentlig_ litt overkill for meg, men nå får jeg en såpass god deal at det blir aktuelt.

Hva var problemet du opplevde med Helsport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring stammer fra 2008 hvor kleskolleksjonen til Helsport var ganske fersk. Hadde da skallbekledning som delaminerte, lakk vann, hadde dårlige glidelåser og gikk opp i liminga. Ekspedisjonsdunjakke fra samme årgang var i og for seg ok, men virket litt slapp og underfylt sammenliknet med tilsvarende jakker fra mer "etablerte" dunprodusenter. Føltes rett og slett som en litt billig jakke som prøvde å være mer enn den var.

Nå ser jeg at årets modell har gått betraktelig opp i pris - mulig den med dette også har gjort et kvalitetshopp. Jeg er likevel grunnleggende skeptisk etter nevnte erfaring og til tilsvarende pris finner du andre produkter du vet er gode, så personlig ville jeg heller satset pengene på et "sikkert kort". Du nevner at du får en "god deal" meg jeg ville uansett vurdert nøye hva du kan få for tilsvarende sum fra andre. Ikke noe problem å få dunjakker til 15-20 og kanksje 30% hvis man holder øynene åpne og/eller benytter seg av diverse medlemsfordeler.

Helsport Svalbard Expedition er en stor og tung jakke (1500 g) og av erfaring er dette noe du bør tenke nøye gjennom om du virkelig trenger. Tar mye volum i sekken, veier mer enn nødvendig og blir også for varm til mange aktiviteter. IMO overkill med mindre du skal ut på en virkelig kald tur og du nevner også selv at den kanskje er litt overkill for deg. Jeg har en ME Absolute Zero Parka som ofte blir igjen hjemme, nettopp fordi den er alt for stor.

Kan til slutt nevne at jeg også meget dårlig erfaring med Helsport storsekker fra samme årgang. Disse ramlet fra hverandre når de ble belastet med litt vekt. Det var tidlige generasjoner både av sekker og klær, og mulig de har fått kontroll på produksjonsprosessen, men mitt inntrykk var at dette var noe de ikke mestret.

Har for øvrig relativt god erfaring med Helsport telt, selv om de i mine øyne ikke er high end der heller.

Håper dette gav svar på det du lurte på :)

Personlig har jeg meget god erfaring, mulig jeg har vært heldig/du uheldig :)

Helsport er mest aktuelt pga prisen jeg får. Ei jakke i denne klassen er _egentlig_ litt overkill for meg, men nå får jeg en såpass god deal at det blir aktuelt.

Hva var problemet du opplevde med Helsport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring stammer fra 2008 hvor kleskolleksjonen til Helsport var ganske fersk. Hadde da skallbekledning som delaminerte, lakk vann, hadde dårlige glidelåser og gikk opp i liminga. Ekspedisjonsdunjakke fra samme årgang var i og for seg ok, men virket litt slapp og underfylt sammenliknet med tilsvarende jakker fra mer "etablerte" dunprodusenter. Føltes rett og slett som en litt billig jakke som prøvde å være mer enn den var.

Nå ser jeg at årets modell har gått betraktelig opp i pris - mulig den med dette også har gjort et kvalitetshopp. Jeg er likevel grunnleggende skeptisk etter nevnte erfaring og til tilsvarende pris finner du andre produkter du vet er gode, så personlig ville jeg heller satset pengene på et "sikkert kort". Du nevner at du får en "god deal" meg jeg ville uansett vurdert nøye hva du kan få for tilsvarende sum fra andre. Ikke noe problem å få dunjakker til 15-20 og kanksje 30% hvis man holder øynene åpne og/eller benytter seg av diverse medlemsfordeler.

Helsport Svalbard Expedition er en stor og tung jakke (1500 g) og av erfaring er dette noe du bør tenke nøye gjennom om du virkelig trenger. Tar mye volum i sekken, veier mer enn nødvendig og blir også for varm til mange aktiviteter. IMO overkill med mindre du skal ut på en virkelig kald tur og du nevner også selv at den kanskje er litt overkill for deg. Jeg har en ME Absolute Zero Parka som ofte blir igjen hjemme, nettopp fordi den er alt for stor.

Kan til slutt nevne at jeg også meget dårlig erfaring med Helsport storsekker fra samme årgang. Disse ramlet fra hverandre når de ble belastet med litt vekt. Det var tidlige generasjoner både av sekker og klær, og mulig de har fått kontroll på produksjonsprosessen, men mitt inntrykk var at dette var noe de ikke mestret.

Har for øvrig relativt god erfaring med Helsport telt, selv om de i mine øyne ikke er high end der heller.

Håper dette gav svar på det du lurte på :)

Absolutt! :)

De slet litt med spesielt skallbekledning til å begynne med, og var smarte nok til å kutte ut det helt. Personlig har jeg et meget godt inntrykk av dun- og fiberklærne deres nå. Ekspedisjonsjakka føles på _ingen_ måte underfyllt, slik jeg ser det.

Jeg får ikke noe delvis i nærheten til samme pris, og siden 90% av mitt friluftsliv dreier seg om fiske, og da selvsagt isfiske om vinteren, vil jeg ha ei jakke jeg kan bruke til stillesitting når det er så kaldt at varm kaffe fryser etter tre minutter i termokoppen. Det er såpass mye annet som spiser av fisketida at jeg ikke vil at dårlige klær skal gjøre det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! :)

De slet litt med spesielt skallbekledning til å begynne med, og var smarte nok til å kutte ut det helt. Personlig har jeg et meget godt inntrykk av dun- og fiberklærne deres nå. Ekspedisjonsjakka føles på _ingen_ måte underfyllt, slik jeg ser det.

Jeg får ikke noe delvis i nærheten til samme pris, og siden 90% av mitt friluftsliv dreier seg om fiske, og da selvsagt isfiske om vinteren, vil jeg ha ei jakke jeg kan bruke til stillesitting når det er så kaldt at varm kaffe fryser etter tre minutter i termokoppen. Det er såpass mye annet som spiser av fisketida at jeg ikke vil at dårlige klær skal gjøre det samme :)

Høres ut som du har bestemt deg, og til bruken du skisserer tror jeg at en slik stor, varm og relativt lang jakke er midt i blinken :) Får du en god pris blir du sikkert godt fornøyd. Googlet litt og fant at andre Helsport dunjakker har fått gode tilbakemeldinger i tidligere tester (mye for pengene og solide jakker går igjen) så virker som dette kan være et trygt kjøp. Desverre ingen førstehåndserfaring mtp denne jakken, men du får skrive en anmeldelse her du hvis du går for den. En ting jeg glemte å nevne i forrige innlegg var at dunjakkene i 2008 var helt merkelig sydd mtp størrelse. S var som en stor L og L var tilpasset en middels elefant. Regner med dette også har kommet på plass på fire-fem år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har bestemt deg, og til bruken du skisserer tror jeg at en slik stor, varm og relativt lang jakke er midt i blinken :) Får du en god pris blir du sikkert godt fornøyd. Googlet litt og fant at andre Helsport dunjakker har fått gode tilbakemeldinger i tidligere tester (mye for pengene og solide jakker går igjen) så virker som dette kan være et trygt kjøp. Desverre ingen førstehåndserfaring mtp denne jakken, men du får skrive en anmeldelse her du hvis du går for den. En ting jeg glemte å nevne i forrige innlegg var at dunjakkene i 2008 var helt merkelig sydd mtp størrelse. S var som en stor L og L var tilpasset en middels elefant. Regner med dette også har kommet på plass på fire-fem år :)

Ja, jeg har vel egentlig bestemt meg ;) Sånn nesten i alle fall... Fruen har en Helsport Summit som hun har vært veldig fornøyd med, og som jeg har fått et godt inntrykk av.

Det med størrelsen har de ikke fått orden på... I alle fall ikke på ekspedisjonsjakka... Jeg har en tynn fiberjakke fra Helsport, Gjende, som jeg er veldig fornøyd med. Den har jeg i L. Når det gjelder Svalbardjakka er det sånn at S passer greit, men blir bittelitt kort i armene. Går nok for M pga armene og for å kunne dra den på utsiden av skalljakka. Veldig snodig i grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har muligens vurdert det, men jeg kan jo minne deg på at Sportsdeal fortsatt har knallpris på dunjakke og dunparkas fra Haglöfs, 1500 og 2000 kr.

Da får du en jakke som veier lite, varmer mye, og som kommer fra et anerkjent merke som har laget kvalitetstøy i snart hundre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har nå brukt jakka endel i vinter, og kan jo komme med noen små tilbakemeldinger til folket.

Den er VARM! Altså, den har en vanvittig isolasjonsevne. Det skal bli temmelig kaldt før man får bruk for den, og selv da bør man ikke være for mye i bevegelse. Har ikke brukt den før det har lurt seg under 15 blå, og det er egentlig litt for mildt for den. 27 minus på Geilo fungerte fint. Brukte den en formiddag i alpinbakken der, og da var den god å ha. De andre frøs i heisen, men var nok langt mindre svette enn meg under staking :P Til isfiske er den bortimot perfekt.

Den er slitesterk. Godt polstret og forsterket på utsatte plasser, og selv hovedstoffet føles solid. Dette gir selvsagt litt ekstra tyngde, men den føles absolutt ikke tung på. God vektfordeling under bruk gjør den komfortabel.

Hetta er diger! DIGER! Såpass stor at den er i veien når jeg ikke bruker den... Det kan være litt irriterende når man snur hodet og stirrer rett inn i hetta.

Passformen er bra, men den drar seg litt mye opp, og stamminga i "livet" havner fort oppunder armene. Dette er litt uvant i starten, men føles helt riktig når det blir riktig kaldt.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Jeg trengte et plagg for de kaldeste dagene, til stillesitting og lavt aktivitetsnivå, og der scorer den høyt. Den har ikke verdens bredeste bruksområde, men den er svært god der den trengs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oz hur tjock är jackan? Har den dunkrage som tätar bra vid halsen? Jag kommer antingen köpa Helsport jackan eller TNF Himalayan parka men tycker längden på himalayan är i kortaste laget. Hur är längden på Helsport jackan?

Tack för svar!

/ Robin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oz hur tjock är jackan? Har den dunkrage som tätar bra vid halsen? Jag kommer antingen köpa Helsport jackan eller TNF Himalayan parka men tycker längden på himalayan är i kortaste laget. Hur är längden på Helsport jackan?

Tack för svar!

/ Robin

Den er ikke lang som en parkas, men den går fint nedenfor baken, så jeg mener den er lang nok. Meget god dunkrage foret med fleece som er vanvittig behagelig.

Fant ikke mange bilder av jakka i arkivet mitt, men legger ved ett av min søster som har samme jakka. Viser kragen ganske godt. Bildet er fra en tur til Antarktis tidligere i år.

post-10073-0-56134200-1366563236_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei Oz,

 

Hvordan er denne i størrelsen?

Har opplevd andre Helsport-produkter som en liten tanke snaue i Medium.

 

På forhånd takk for evt. tilbakemelding

Den er stor i størrelsen. Jeg er som regel en ganske standard medium. Av og til large, men sjelden. Denne passet egentlig greit i small, men ble bittelitt snau i armene, så jeg gikk for medium.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, supert!

Våger ikke small, er 180 og ganske standard medium.

Ble bare litt betenkt pga en fleece i M fra HS som er kort på armene..

Thx

 

Jeg er ca 180 og M er spot on. Altså, jeg drukner i den, men det er rett størrelse. Den er diger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.