Gå til innhold
  • Bli medlem

02.06.05: Sunnmørsalpane, 2 topper helt vest på Kolåshalvøya


Svein

Anbefalte innlegg

Det ble en ny kveldstur i går torsdag, denne gangen til to topper helt vest på Kolåshalvøya. Klarvær og lite vind ga en flott tur til Bergehornet (1024) og Grøthornet (1045).

Bergehornet
Turen startet ved kraftverket i Fosshola og opp langs rørgata til Riseskaret. Skavlene låg langs hele østsida av Bergehornet, men helt nord på østryggen kunne det se ut som om det var greit å passere skavelen . Det viser seg at sola har tatt godt tak i snøen, så sålene gir godt feste i det korte men bratte partiet. Toppen nås knappe 2 timer etter avgang. Utsikten nytes og foreviges før neste etappe påbegynnes.

Grøthornet
I slakt terreng går jeg i retning Raudetindane, og følger disse i berg-og-dalbane med tilhørende lett klyving. Ryggen mot Grøthornet omkranser dalbunnen i vest (Flåskjerdalen), og lengst vest har Liahornet ei form som minner veldig mye om Jakta sett fra øst. Som en spekkhogger som stikker snuten opp av vannet…. Liahornet fikk besøk på ski for et par mnd siden. Ryggen mot Grøthornet er delvis snødekket, men enkel å følge. Jeg holder toppegga et stykke, luftig, men det tar for mye tid, så jeg holder litt ned i sørsida. Toppen nås kl. 19, akkurat etter tidsskjema til 21 ferge på returen. Grøthornet er et godt alternativ som skitur, nedkjøringa i renna i sørsida er ca 500m med gode 35 grader. Litt slakere ned i Skåla eller ned mot Hestfjellet.

Denne turen gir åpen utsikt mot øyene i vest, og i øst ser man Vassdalstinden og Saudehornet steile opp som de to mest markante tindene. Siden disse rager 2-300m høyere enn de andre toppene i området, synes de ekstra godt.

BILDER FRA TUREN

Kart over ruta:

post-283-133474392103_thumb.png

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte eg det ikkje. Liadalsnipa har ein langt flatare tilkomst frå "baksida". Dette har eg sett frå Sandhornet/Blåfjellet ved Folkestad/Dalsfjorden (skitur, mai 1988), men det vart mykje tydelegare på biletet ditt. Ta med eit bilete av den sett frå Håvold/Rjåneset, (og kanskje endåtil frå Kjelsundet i Gursken). Sunnmørsfjella har mange ansikt. Nok ein gong flotte bilete, Svein. Det er ein kar på nokre av bileta dine. Er det deg sjølv der sjølvutløysaren er brukt, eller er det ein turkamerat?

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si du er aktiv for tiden Svein. Flotte bilder.

Til Stuttjukken: Liadalsnipa er vanskeligere å gå på fra baksiden. Det er et hakk og en hammer på egga som er svært luftig. Det er hengt opp en kjetting på hammeren, og det er derfor det går an å gå her uten tau. På forsiden går det sti opp fra Halse. Hengebratt, men ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte eg det ikkje. Liadalsnipa har ein langt flatare tilkomst frå "baksida". Dette har eg sett frå Sandhornet/Blåfjellet ved Folkestad/Dalsfjorden (skitur, mai 1988), men det vart mykje tydelegare på biletet ditt. Ta med eit bilete av den sett frå Håvold/Rjåneset, (og kanskje endåtil frå Kjelsundet i Gursken). Sunnmørsfjella har mange ansikt. Nok ein gong flotte bilete, Svein. Det er ein kar på nokre av bileta dine. Er det deg sjølv der sjølvutløysaren er brukt, eller er det ein turkamerat?

Helsing Stuttjukken.

Hehe, har med et lite stativ ja. Det er nok berre meg sjølv...

Her er også Liadalsnipa, men fra Halse/Håvoll http://www.tinderangling.net/info/Bilder/Liahornet030405/16.jpg

Ozzi, du mener det er enklere opp på "framsida" enn fra "baksida"? Har ikke tatt turen opp på nipa enda, men har tenkt litt på å ta ei runde fra Liadal til Ørstamunnen og over Hyningane m.fl. til Liadalsnipa. Og da hadde jeg tenkt å se på direkte ruta fra Liadal. I fottur-boka står det noe sånt som: Vanskelig å finne egnet plass til å sette sikringer, så dei fleste velger å gå opp usikret :-) Så jeg har fundert på hva som venter der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg nemnte at Liadalsnipa har ein flatare tilkomst frå "baksida". Kanskje det verka som at eg meinte at det kunne vera lett å ta seg til toppen derifrå. Det har eg ingen formeining om, og om eg elles veit svært lite om Sunnmørsalpane, veit eg at slike ryggjer som Svein tok bilete av kan vera alt frå kurant og passera, til å vera som den kvassaste knivsegg som kun dei tøffaste klatrarane vågar seg på. Dette er berre ein liten detalj av alt som er med på å gjera Sunnmørsalpane fascinerande, og det er godt at det fjellområdet er nett slik det er i all sin villskap. For å ta ein paralell frå område som er nærare mine kantar, nemleg Nærøyfjorden. Reiser ein på fjorden med ferje eller båt, ser ein steile og loddrette berg rett opp frå fjorden, og øvst er toppane på 14-1500 m.o.h. Kven kan automatisk tenkja seg at det er flate fjellplatå, nestan som Hardangervidda i mini-miniatyr bakom kanten. Dei som har vore der veit det, men ikkje mange andre, for der er det ingen tilretteleggjing med hytter og merka stiar, og dermed liten ferdsel.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enklere på framsiden ja. Det er dette som er normalruta. Det flotteste er selvfølgelig rundturen. Opp framsiden, over ryggen, og ned igjen forbi Nykkjavatnet. Det er ingen problem uten sikring for en fjellvant kar som deg :-).

Du får større problemer om du skal helt fra Hyrningane. Tror det er vanskelig å komme opp fra skaret på toppen av Svenskedalen og opp til Eggja(982). Ser lett ut på kartet, men mener å huske at det er en bratt og smal rygg her. Let opp noen bilder fra området og se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får større problemer om du skal helt fra Hyrningane. Tror det er vanskelig å komme opp fra skaret på toppen av Svenskedalen og opp til Eggja(982). Ser lett ut på kartet, men mener å huske at det er en bratt og smal rygg her. Let opp noen bilder fra området og se etter.

Har ingen gode bilder av det skaret du nevner... På kartet ser det veeeldig greit ut, var mer usikker på motsatt vei i det skaret. For der er det et par høydelinjer som står nært. Mener å huske at der er mye sva i sørsida mot Skorgedalen også, så noe annet enn å følge rygger/egger er vel utelukket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: synes du bør skrive en toppturguide for Sunmørsalpane. Dette er virkelig inspirerende. Sunmørsalpane er et fjellområde jeg ønsker å kaste meg over etter Jotunheimens topper er besteget. Men så lenge tror jeg ikke jeg kommer til å klare å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns bøker om Sunnmørsalpane. Sjølv har eg ei bok frå Gyldendal Norsk Forlag, som kom ut med boka "Nordvestlandets fjellverden - fotturer i Møre og Romsdal" for ein del år sidan. Boka er ikkje akkurat nokon topp-turguide, men den har mange flotte rute-skildringar og bilete frå dei fjellvakre Møre-traktene.

Elles ser eg at Svein sit på ein så solid kunnskap om Sunnmørsalpane, og si gode heimeside der i frå, at det spørs om ikkje han er den rette til å skriva den neste boka om Sunnmørsalpane. Skulle du finna på og gjera det, Svein, kjem iallfall eg til å kjøpa den. Det var eit tips i frå meg, og eg vil ikkje vera overraska om du allereie har halde på med ei slik bok lenge, som du synest treng modnast litt til før den er klar.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om siden til Svein er mye mer detaljert og bedre når det gjelder toppturer enn bøkene, så spørs det om det er marked for så veldig mange flere bøker fra Sunnmøre.

"Fotturar i Sunnmørsalpene" og "Skiturar i Sunnmørsalpene, vest for Hjørundfjorden" dekker det meste. Det kan være marked for en skibok på østsiden av fjorden.

Stå på med siden din Svein. Det er mange som vil ha nytte av den!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da så... Jeg er vel et par hakk mer kjent enn den jevne fjellvandrer i Sunnmørsalpane, og det kommer nok av interessen. Men det er mange som har mye kunnskap om Sunnmørsalpane, bl.a dei bak Iriss forlag. Jeg rekker dei nok foreløpig ikke lenger enn til knærne, men håper at jeg kan bli jamnhøge med dei på lengre sikt.

Enig med Ozzi at etter at "fotturer på sunnmøre" kom ut, er markedet mettet for ei stund. Den er ikke alt-omfattende om Sunnmørsalpane, men så godt som. Men det er rart med det, gode bøker selger nesten uansett hva som finnes fra før (det er jo jul hvert år...). Skiturer på Sunnmøre kan vi lese om på iriss.no at dei har lagt på is, i så fall et kjempeprosjekt :) Jeg aner at noe er i gjære, det har dukket opp flere vinterserier på sida deira. Jeg ser i alle fall fram til det, hvis det dukker opp noe fra den kanten.

Det er utfordrende å lage ei nettside om et landskap som er så krokete som Sunnmørsalpane. Men det er gøy, det gir turene en ny dimensjon. Og det blir flere turer av det :wink: Det får holde for meg i tida framover. Positive tilbakemeldinger gir i alle fall inspirasjon til å fortsette med "arbeidet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.