Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangerjøkulen vinterstid


MH

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har kjennskap til hvordan det pleier å ligge med snø på Hardangerjøkulen i desember? Planlegger en skitur i juleferien og tenkte kanskje å legge turen bortom den. Det er nordsiden som blir mest aktuell å gå på. Det jeg lurer mest på er om snøen ligger såpass bra at det blir en rolig skitur eller om det må settes av mye tid til å finne veien rundt åpne/tvilsomt tildekte sprekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du,

jeg vet ikke helt hvordan snøforholdene er der i desember, dessverre. Men ville bare tipse deg om breføreren til dnt hvis du ikke allerede vet om den: http://www.dntfjellsport.no/index.php?fo_id=1855 Den beskriver ruter opp og ned på alle breer i norge. Finnes også i analog bok ;)

Jeg kryssa jøkulen i mars i år og det var en super tur. I brefallet ved Demmevass måtte vi følge med, men på vei opp ved bukkeskinshjallene var det ingen problemer på denne turen. Hvis du vil har jeg turrapport på denne siden...

Håper du får en fin juletur =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er forsåvidt mengden snø som ligger i Finse-området (og dermed også på Jøkulen) rundt juletider som blir den viktigste indikatoren hvor trygt det er å gå på breen. Snøbruer mm er som en hovedreget dårligst på den tiden. På nordsiden av Jøkulen er det normalt trygt å gå, men vær obs på tverrsprekk på toppen av Bukkeskinnsbreen og øfte vasshull og en del sprekker på Ramnabergbreen. Det har vært flere vintre hvor kvistruta på Jøkulen (Jøkulrunden) ikke har vært kvistet pga sprekker (for lite snø).

Ved uoversiktlige forhold og ev dårlig sikt bør jo tau brukes....

Uansett; Jøkulen i desember er flott med de fine fargene vi har på den tiden..... God tur !! :-)

Bregal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker, at der er ganske stor kompas misvisning, ca. 45 grader lokalt omkring midten af Jøkulen. Det er vist noget med magnetitt i bjerggrunden. Jeg har dog aldrig set resultater fra nogle lokale undersøgelser af dette og kender derfor ingen deltajer om hvor stort området er med hvor stor misvisning.

Det kan være rart at kende til, om man navigerer pr. kompass ind over i tåge. Med GPS er der naturligvis ikke noget problem. Og det undrer mig faktisk lidt, at det ikke står noteret på DNTs rutebeskrivelser.

Dejligt område - du ønskes en god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.