Gå til innhold
  • Bli medlem

Snønipa/1827 - beste adkomst?


eaa

Anbefalte innlegg

Snønipa/1827 sør på Myklebustbreen i Gloppen ser helt fantastisk ut på avstand. Jeg avstandsforelsket meg litt i denne "Lion King-nunataken" sett fra bilvinduet ovenfor Byrkjelo for noen år siden :roll: . Har ikke glemt den ennå...

Hvordan kommer man seg enklest opp dit?

Etojm.com sier: "Fra Stardalen går det kjerrevei opp Haugadalen til Haugastølen Ca. 1 km innenfor Haugastølen forlates ruten mot Oldeskaret og man går opp til tunga på Haugabreen og opp denne. Man går forbi, under, toppen og i en nordlig bue før man kommer inn mot toppen fra nordøst."

Er denne bretunga vanskelig?

Hva med adkomst fra NV, opp fra Myklebust?

Noen som har vært der på ski, og som kan si litt om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange mulige ruter til Snønipa:

1) Jeg har gått ruta fra Stardalen som beskrevet på etojm.com. Det var tidlig i mars for mange år siden. Da var breen grei å gå usikra. Denne oppgangen er nok mer utrygg på denne tida, da det er sprekkområder/event. dårlige snøbruer.

1b) Det er vanlig å gå opp ryggen vest for breen, det så jeg seinest i pinsa i fjor. Da går en såvidt jeg forstår ikke på breen i det hele tatt.

2) Fra Oldeskaret opp Flatebreen, deretter bortover brehylle og inn øverst på Haugabreen. Oldeskaret nåes på sti fra Stardalen eller fra Oldedalen (Melkevoll bretun). Gikk denne ruta pinsehelga i fjor etter å kommet ned Hanekammen fra Jostedalsbreen. Sprekkområder øverst på Haugabreen delvis synlige.

Etterpå gikk vi ned til Oldedalen. Bratt og spennende sti i storslagne omgivelser. Litt balete med tung sekk m/ ski på. Bør nok gåes etter at snøgrensa har trekt seg opp til iallefall 5-600 m.

3) Fra Myklebust. Kjenner ikke ruta, men vet det er vanlig rute.

4) Fra Utvikfjellet eller Innvikdalen. Lange, men greie ruter.

Raskeste/korteste veien er antagelig 1/1b. Skal du dit nå vil kanskje de andre rutene vel så fine. Alt. 4 vil jeg tippe har lite skibæring ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå Stardalen( Høyset)

Så seint som no er nok breen litt skummel å gå, men som gi skriv kan ein gå rett opp på ryggen frå der ein elles ville gått inn på bretunga. Då slepp ein å gå på dei skumle plassane på breen. Såvidt eg kunne sjå.. (gjekk der i påska)

Ellers vil eg påstå at Snønipa er heilt konge i april, gjerne med nysnø. 1500 høgdemeter med flott køyring!

Ein fin topptur i dette området, akkurat passe bratt for cruising i den farten ein sjølv følar seg komfortabel..

bertil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom du har tenkt å gå litt utpå sommeren og vil unngå brefallet, er et alternativ å gå opp på ryggen til venstre for Haugabreen(når du ser rett mot breen). Litt bratt i begynnelsen, så her kan det være litt skummelt om det er snø. (Har bare gått denne ruta om høsten). Da kommer du rett opp på Myklebust-platået. Man passerer noen potensielle sprekkeområder så tau er sikkert smart. Ellers tror jeg brefallet skal være greit å gå opp. Tar nok en del lengre tid, men er absolutt mulig.

Det er og mulig å gå opp fra Myklebust, men den ruta har jeg aldri gått selv. Tror den skal være ganske bratt.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, godtfolk!

Har ingen umiddelbare planer om Snønipa, men som allerede sagt, jeg kan liksom ikke få den av netthinna. Så jo "bærre lækker" ut.

Og man kan jo spandere en tur lavere enn 2k innimellom også? :-)

PS. Noen som har et bilde å legge ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, du skal se den vestfra Byrkjelo-sida. Da er'n flott da! Som ovenfor ser du liksom "baksida". Vestfra er den en kneisende prekestol som reiser seg lik en nunatak fra en kritthvit silkeglatt breflate. Alene, og hevet over hele verden... Bra det var kona som kjørte da vi passerte der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, du skal se den vestfra Byrkjelo-sida. Da er'n flott da! Som ovenfor ser du liksom "baksida". Vestfra er den en kneisende prekestol som reiser seg lik en nunatak fra en kritthvit silkeglatt breflate. Alene, og hevet over hele verden... Bra det var kona som kjørte da vi passerte der! :)

Synd det var lavt skydekke dengang vi kjørte på vestsida ved Byrkjelo. :) Gikk tydeligvis glipp av noe skjønner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se den vestfra Byrkjelo-sida.

Jeg har vagt på netthinna utsikten når jeg kommer med bil ned mot Byrkjelo fra Utvikfjellet, med brefallet mot ca øst (?). Flott syn. Kan tenke meg det er lang anmarsj fra Utvikfjellet til Snønipa.... men garantert en flott (lang-) tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Anonymous

Har gått mange fine vårskiturar til Snønipa i mars/april.

Turen fra Fossheim ytst i Myklebustdalen er den lange varianten over heile breen med stigninga i starten. Dersom du likar å gå relativt flatt lenge, er dette turen for deg.

Er du derimot ute etter vill natur med sprekkområder og flotte nedrenn, er det best å gå frå Stardalen i Jølster.

Her har du to gode alternativ: Frå Høyset via Haugabreen til Snønipa som nevnt over, eller frå Veiteberg til Sollibotnen, vidare opp brefallet aust for Sollinova til Snønipa.

I starten følgjer du ei midtmorene opp eit bratt parti der det kan vere mest effektivt å bære skia. Resten av turen er ein kremtur, og på toppen møter ein ofte svært mange som har gått dei andre rutene. Turen følgjer botnar og dalar og går i "trappetrinn". Den er meir krevjande enn frå Høyset (tek ca. 5 timar opp mot ca.4 timar frå Høyset), og meir skredsikker pga at fjellsidene rundt stort sett er for bratte til å samle særleg med snø. Men bre og snøforholda må vurderast nøye undervegs. Ruta er lett å finne då den er omkransa av bratte fjellsider. Det er få som går denne ruta, og naturen og nedrennet er ei sjeldan oppleving! 8)

Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Hei, jeg og Bjørn-Even gikk på Snønipa i fjor vår (28. mai). Da startet vi kl. 11.00 fra Prestestøylen (Innvikdalen). Bærte skiene opp til snøgrensen og gikk med dem på feller nordeggen på Storlogpikjen(i det bratteste partiet må du gå på bena). Derfra innover forbi Ceciliekruna og over Myklebustbreen til Snønipa. Lengde tur-retur 6-7 mil og vi brukte 14 timer med tungt føre fram og den fineste skaren med lett snø oppå tilbake. Suste bortover breflatene i 50 km/t! Det er nok den fineste skituren jeg har gått! Anbefales på det varmeste. Dette er den drøyeste ruta til Snønipa, men kremruta! :P

Her er noen bilder fra turen:

post-3251-133474490876_thumb.jpg

post-3251-133474490895_thumb.jpg

post-3251-133474490912_thumb.jpg

post-3251-133474490929_thumb.jpg

post-3251-133474490948_thumb.jpg

post-3251-133474490966_thumb.jpg

post-3251-133474490985_thumb.jpg

post-3251-133474491006_thumb.jpg

post-3251-133474491026_thumb.jpg

post-3251-133474491044_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

500fjell og andre har flere gode bidrag og ruteforslag til denne nunatak med det fine navnet. Kanskje kan en tenke seg tilgangen til denne chaisselongen høyt i det innerste hvite rommet på denne måten (den var ikkje dårlig eaa)?:

a Hovedinngangen må være ruta fra Utvikfjellet/Sandal, via Steinheia og bort breflata. (Ruta fra Innvikdalen om Storlogspiken og Sisiliekruna? tar jo med seg hele alleen og, og må sjølsagt få betegnelsen Kremruta).

b Kjøkkenveien blir fra Stardalen via/eller vest for Haugabreen, en variert variant er om Veiteberg/Sollibotnen.

c Hvis en tar av fra støylsvegen ca 600m nord for Myklebuststøylen (Breim), i ganske rett linje mot Snønipa, får en en ganske bratt, men kort tilgang til S, dette må bli: Inn verandadøra. (Midtre Nordfjord turlag har gått denne i flere år ca 20. juni)

d Ruta fra Oldedalen om Oldeskaret/Flatebreen passer som Veien om kjelleren, en klassisk fjelltur.

e Ble for et par år siden utfordret til tur på tvers av Myklebustbreen; fra Myklebust (Oldedalen) til Myklebust (Breim) over S. Dette er fremdeles et prosjekt, en mulig påbygging, så og si.

...dette er noen ruter, men det er helt sikkert flere bokstaver i @betet for en søkende sjel, hør...Snønipa..

(natt..)

Legger ved et bilde tatt idag, 2.påskedag, vestnordvestfra.

post-4080-133474518732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500fjell

Du har sikkert vært inne på dette nettstedet: http://www.dntfjellsport.no/index.php?fo_id=1700

Vil absolutt tro den ruta du nevner (Yri) kommer inn under kategorien "Ikke vinterrute", som det er en hel del av i Breføreren om oppgangene til breene våre.

Når det gjelder ruta som sådan fant jeg denne linken: http://astridyri.blogspot.com/2007/08/yrinibba.html ,en typisk vestlandsk sommertur.

Spennende, takk for ideen.

ps Må inn og endre tidspunkt i et tidligere innlegg for MNTurlaget sin tur Myklebust(Breim)-Snønipa til ca 20. juni (hadde for meg at det var beg av juni).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.