Gå til innhold
  • Bli medlem

trekksele for hund


Jaran84

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på utkikk etter en trekksele som jeg skal bruke på min Finske lapphund.

Jeg skal bruke selen til snørekjøring og prøve å la han trekke litt pulk.

Hvilken sele bør jeg velge?

hva bør jeg se etter i en god sele?

noen som har erfaringer å dele, positive/negative?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Er på utkikk etter en trekksele som jeg skal bruke på min Finske lapphund.

Jeg skal bruke selen til snørekjøring og prøve å la han trekke litt pulk.

Hvilken sele bør jeg velge?

hva bør jeg se etter i en god sele?

noen som har erfaringer å dele, positive/negative?

Til snørekjøring er det nomesele/x-back sele som er tingen! Jeg har selv gode erfaringer med seler fra NooksackRacing og Troll som det ble linket til. Når du i tillegg skal bruke selen til pulk må den ha ringer til innfesting av pulkdraget på siden, og da er det en "kombisele" du skal ha. F. eks en slik: http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=1856#products

Når det gjelder størrelse så måler du rundt nakken (halsåpning) og fra nakken til halerota (rygglengde) utfra de to målene skal det være mulig å finne en sele som passer til din hund. Ta eventuelt en telefon til den butikken du bestemmer deg for å handle fra for å få mere hjelp.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt med hunden i en butikk og prøvd seler på, hunder har også forskjellig anatomi. Jeg har en vorsteh. De er litt mer firkanta enn lapphunden, men her er allefall det jeg har tenkt på

Til pulk må du ha sidefeste. Jeg liker og bruker hurrta sin sele til dette. Den legger trekkpresset på brystkassen og sitter godt fast.

Til snørekjøring bruker jeg non-stop selene. Samme som mange av de kjente hundekjørerne gjør på sine hunder. Den skal sitte ganske stramt rundt halsen (uten å kvele hunden) Nå er vorstehene ganske tjukke i hue, men det er normalt at det er litt vanskelig å tre selen av og på over hodet. Hunden har et bein på toppen av kassen, under halsen, som selen skal hvile på. Den må ikke gnisse under frambeina slik at hunden får gnagsår.

Selen må nå godt bak på rompa så festet ikke gnager i ryggen. Når du trekker selen bakover skal du sjekke at draget er på brystkassen. Selen skal heller ikke flytte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med den type nonstop-seler er at de funker dårlig på det meste bortsett fra fuglehunder(Vorster,pointer etc) så spørs helt hva slags hund du skal bruke den til. Nonstop har også nomeseler(hundekjørerseler) men vet ikke om de kommer med pulkringer enda, men de er stadig i utvikling. Et trygt valg er Troll-selene, fungerer omtrent på alt som er av hunder og er veldig slitsterke til en gunstig pris, og de kommer med pulkringer, men "bukreima" hadde jeg brukt som belte selv, større fare for gnagsår med de.

http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=1856#products

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter mest med er å finne en sele som sitter riktig. Har tatt med hunden i ca 32 forskjellige butikker og prøvd seler. Problemet som går igjen på nome type seler er at halsåpningen er for trang. Min lapphund har som de fleste andre lapphund hannbikkjer en voldsom manke som bygger mye rundt halsen. Dette gjør at mange seler blir for trange rundt halsen (jada, jeg vet at de skal være trange, men ikke så trang at hunden nesten kveles...) En annen ting som også er litt problematisk er at jeg føler at de selene som er så store at de passer rundt halsen ofte blir dratt litt bakover i toppen ved belastning slik at halsåpningen får en strupe effekt. Dette kan heller ikke være bra..

Som Gummitotten skriver så har jeg nok kommet frem til at seleverkstedet er desidert beste løsning, her får man nemmelig skreddersydd sele etter hundens mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det blir såpass spesielt så er nok det tryggest, men kan aldri si jeg har opplevd det du beskriver med nomeseler uansett anatomien på hunden. Har hatt malamuteblanding med stort hode og nakke i forhold til resten av kroppen uten at det har vært noe problem i forhold til selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Nomeseler på hunder jeg har hatt tidligere og vært veldig fornøyd med dem. Min nåværende hund, en blanding med ganske smal hals og meget dyp brystkasse var det vanskelig å finne en som satt godt. Jeg endte opp med Jægerens Trekksele som bl a selges på Felleskjøpet. Har til nå kun brukt den til snørekjøring, sykkel og goran meg på skog og fjellturer og til det fungerer den bra. Selen er utstyrt med trekkringer og på nyåret er bikkja gammel nok til at jeg får svar på hvordan den passer til pulktrekking. Har du problemer med passform så ta en titt på denne selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.