Gå til innhold
  • Bli medlem

Ørn angrep jeger


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...

Sjangsen for og bli direkte angrepet av ørn er mikroskopiske. Dette er vell det første dokumenterte tilfellet på en voksen person. Han sier jo at han satt på kne og hadde sort topplue på seg, så ørna trodde vell han var et eller annet småvilt.

Folk har blitt angrepet av ørn tidligere. Også av våker, falker, hauker og ugler. Men i våre dager, er det helst forskere og i noen tilfelle naturfotografer. Opplevelse var det sikkert. Men, trolig lite hyggelig. Ørn kan gjøre betydelig skade, hvis den er hissig nok.

Det har også vært en episode, der et lite barn, eller spebarn ble tatt av kongeørn ,eller havørn. Tror det var for 100 - 200 år siden. Jeg har bare lest historien. Og jeg mener den var sann, dvs. bekreftet av vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid fugler bruker fornuften når de irriterer seg over mennesker. Jeg har bl.a. blitt angrepet av ei kråke. Plutselig kjente jeg et slags "klorende klask" i bakhodet. Ei kråke var synderen til stor forlystelse for noen gamle gubber på en benk som fikk med seg opptrinnet. For en del år siden gjorde jeg et heroisk forsøk på å plukke litt rips fra moderens busk. En flokk med invaderende, kolonialistiske gråtrost fant det særs upassende og dekorerte mitt smukke legeme med uanstendige mengder med trostebærsj! :( Vi snakker her om presis nærbombing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien er dessverre bare en fin skrøne, den er faglig torpedert. Grundig.

Det er truleg rett at det er ei skrøne men eg er ikkje like enig i at den er grundig fagleg torpedert.

At store havørner (fugler opp mot sju kilo) ikkje klarer å løfte meire enn to til tre kilo tvilar eg på.

Har sjølv sett rauskjor (vekt under 100 gram) lett løfte ei kakuskive (pluss/minus 35 gram) i motbakke,

over eit gjerde og inn i skogen. Ørn er nok meire "konstruert" for løft enn ei lita rauskjor.

Forsøk med tamme ørner meinar eg har store begrensninger. Det er også forskjell på å slå ned på og

fly videre med byttet og ta av med eit bytte. Med forbehold om fleire forsøk, filming av tamme ørners

løfteevne som eg har sett var bakkestart.

Om ørn har evne til å løfte meire enn si eiga kroppsvekt derimot, det er ein anna sak. Vekta på jenta

vart etter moderering satt til ti til tolv kilo.

Største argumentet mot sannhetsgehalten i historia er mangel på sår. Vil tru at når ei ørn sett klørne

i eit bytte så vil det synast som litt meire enn nokre rift i ein genser.

Men om jenta hadde tre gensere på seg stillar det seg kanskje litt annerleis? :???::-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er truleg rett at det er ei skrøne men eg er ikkje like enig i at den er grundig fagleg torpedert.

At store havørner (fugler opp mot sju kilo) ikkje klarer å løfte meire enn to til tre kilo tvilar eg på.

Har sjølv sett rauskjor (vekt under 100 gram) lett løfte ei kakuskive (pluss/minus 35 gram) i motbakke,

over eit gjerde og inn i skogen. Ørn er nok meire "konstruert" for løft enn ei lita rauskjor.

Forsøk med tamme ørner meinar eg har store begrensninger. Det er også forskjell på å slå ned på og

fly videre med byttet og ta av med eit bytte. Med forbehold om fleire forsøk, filming av tamme ørners

løfteevne som eg har sett var bakkestart.

Om ørn har evne til å løfte meire enn si eiga kroppsvekt derimot, det er ein anna sak. Vekta på jenta

vart etter moderering satt til ti til tolv kilo.

Største argumentet mot sannhetsgehalten i historia er mangel på sår. Vil tru at når ei ørn sett klørne

i eit bytte så vil det synast som litt meire enn nokre rift i ein genser.

Men om jenta hadde tre gensere på seg stillar det seg kanskje litt annerleis? :???::-P

Tre gensere er jo nesten en beskyttelsesvest.. :)

En genser eller to er ubetydelig beskyttelse mot ørneklør, dessuten plukker ikke rovfugl med seg bytter - de slår dem. Jf. opplevelsen til han som startet denne tråden.

Dessuten antar jeg jenta ikke ville forholdt seg spesielt rolig hvis hun ble løftet til værs, og da tviler jeg på at hun ikke ville fått et kakk over nakken på et tidspunkt..

Hva løftevekt angår, så er det dokumentert at voksen havørn kan lette med inntil 12 kg. Men da er det utforbakke, god vind, og de mister høyde.

Jeg er ikke skråsikker på om dette var tam eller vill ørn, men mener å huske det var forsøk på vill ørn med forhåndsveide kjøttklumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre gensere er jo nesten en beskyttelsesvest.. :)

En genser eller to er ubetydelig beskyttelse mot ørneklør, dessuten plukker ikke rovfugl med seg bytter - de slår dem. Jf. opplevelsen til han som startet denne tråden.

Dessuten antar jeg jenta ikke ville forholdt seg spesielt rolig hvis hun ble løftet til værs, og da tviler jeg på at hun ikke ville fått et kakk over nakken på et tidspunkt..

Hva løftevekt angår, så er det dokumentert at voksen havørn kan lette med inntil 12 kg. Men da er det utforbakke, god vind, og de mister høyde.

Jeg er ikke skråsikker på om dette var tam eller vill ørn, men mener å huske det var forsøk på vill ørn med forhåndsveide kjøttklumper.

Kva kjelder har du på at ei havørn kan lette med inntil 12 kg? Høyres ikkje sannsynleg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva kjelder har du på at ei havørn kan lette med inntil 12 kg? Høyres ikkje sannsynleg ut.

Leste det i en lengre artikkel om (det påståtte) ørnerovet. Intervjuer med forskere som testet ørnas løfteevne grundig i etterkant av historien pga. støyen som oppsto.

Tor Bollingmo ble vel nær drapstruet da han dementerte barnerovet med bakgrunn i ørnebiologi!

Det ble dokumentert at ørna klarte å lette med en forhåndsveid kjøttbylt på 12 kg, men som nevnt: i nedoverbakke og med god oppdrift, og selv da klarte den ikke vinne høyde.

Ergo skal det ha vært heftig termikk for å få den jenta opp i en fjellside på Leka:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid når jeg hører om Ørnerovet så tenker jeg på en historie far min fortalte fra han var liten.

Det var ikke vei under fjellet (Torghatten)der han vokste opp da, og en gang han kom i fra skolen i mørket på stien - men med en stor full måne- fikk han se en stor ørn som hadde satt klørne i en sau - og prøvde å ta av med denne. Dette var på en liten haug som ligger rett ved veien.

Far min ble selvfølgelig veldig redd. Sauen løp i panikk og ørna prøvde å slippe - men klørne satt fast i ulla men til slutt slapp den taket. Picture that..

Når far min fortalte denne historien gjorde han det på en veldig levende måte - og alltid senere - når vi gikk der forbi så fortalte han om dette.. Tydelig at den dramatiske episoden gjorde et veldig sterkt inntrykk på han.

Ørnerovet har vel alltid vært veldig omdiskutert - men det har skjedd utrolige ting i naturen før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har blitt angrepet av ørn tidligere. Også av våker, falker, hauker og ugler. Men i våre dager, er det helst forskere og i noen tilfelle naturfotografer. Opplevelse var det sikkert. Men, trolig lite hyggelig. Ørn kan gjøre betydelig skade, hvis den er hissig nok.

Det har også vært en episode, der et lite barn, eller spebarn ble tatt av kongeørn ,eller havørn. Tror det var for 100 - 200 år siden. Jeg har bare lest historien. Og jeg mener den var sann, dvs. bekreftet av vitner.

Hei !

Jeg hørte om dette tilfellet (fra Ytre Namdal) da jeg var liten gutt, men jeg står ikke inne for at historien er helt sann. Den lille jenta overlevde visstnok bortføringen. Det lyder jo ikke helt troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.