Gå til innhold
  • Bli medlem

Øks og sag på tur.?


jimmiT

Anbefalte innlegg

Har hatt med meg motorsag i pulk, buesag, sammenleggbar sag, vanlig snekker sag, pocket chainsaw, rotterumpe, liten tur øks, stor kløv øks , macheter av ymse slag og ja som dere ser det meste, men hva er det enkleste. Nå om vinteren med pulk har jeg havnet på billig medium buesag og medium stor tur øks, men hvis jeg finner et gammelt tyrifullt tre får jeg ikke kløvd det. Kan jo ikke dra med meg ei slegge. ..?

hva gjør dere? ...... Og hvilke anbefalinger har dere? Ønsker detaljert beskrivelse med navn og nummer på utstyret dere er fornøyd med. Her skal jaggu alt prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe... knallbra innlegg. Høres ut som meg når jeg drar på tur med Land Rover`en. Tar med alt jeg får plass til!

TIlbake til saken; Jeg bruker Gränfors bruks liten skogsyxa til sommersbruk og stor skogsyxa til vinterbruk. Dette er skikkelig kvalitetsøkser som er smidd etter alle kunstens regler, holder seg skarpe lenge ved riktig bruk og har meget god balanse og behagelig skaft. Jeg har prøvd Fiskars plastøkser og flere andre "billigmodeller" men ingen ting av det jeg har prøvd kommer i nærheten av Gränsfors. Ray Mears anbefaler også disse øksene.

Stor skogsyxa er tung å drasse på for ett lite bål sommertstid, men på vinteren hvor mye ved er nødvendig, velger jeg å heller drasse på litt tyngre øks isteden for å slite meg halvt ihjel med den lille skogsyxan.

Gränsfors øksene kan anbefales på det aller varmeste!!

http://www.outnorth.no/no-gransfors/gransfors-stor-skogsyxa.php?group=prod_prod_grp-s1%2F323

Når det kommer til sag, så bruker jeg en liten foldesag på sommeren og en mellomstor buesag (type byggmakker, dog ikke av de billigste med møkkakvalitet på blad osv) på vinterstid. Dette av samme grunn som jeg velger en større øks på vinterstid. Velger ekstra drass, fremfor ekstra slit meg vedhogsten.

Kløve større stykker ved er heller ikke noe problem om en forbreder seg litt ved feks å lage ferdig noen kiler før en gyver løs.

(ray mears har vel noen tips rundt dette, se youtube...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det stort sett ikke på turene mine. Det blir bare kaffe og pølsebål. Og det ordner jeg kjappere med joikesabelen...

Skulle jeg slumpe til å drasse på en vedsekk (da fra bil og max 50 meter) tar jeg med ei lita turøks til finkløyving av optenningsved.

Sag har jeg fint lite erfaring med på tur. Har bare ei foldesag til 49,50 fra europris. Aldri brukt ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok langt mer miljøbevisst enn denne "JimmiT" som bruker støyende motorsag. Oftest bruker jeg ikke sag og øks, men nå når det drar seg til med vinter bruker jeg en elektrisk kjedesag og en liten og relativt lett elektrisk vedklyver. Riktignok krever det et aggregat på hengeren til snøscooteren, men for det første er det ikke så bråkete som en motorsag og for det andre fordeler jeg forurensingen på langt flere objekter som el-teppet, kompressoren til luftmadrassen, bygg-lampen og ladeutstyr til laptoppen og litt forskjellig. Forresten, hvorfor kan du ikke ta med deg slegge, JimmiT? ;)

Skal en fyre natten igjennom er vel sag det viktigste, å klyve måtte jo være for å nå tørrved på vanskelige dager etter lang tid med sludd, regn og vind, men har en først fått igang et godt bål brenner jo rundstokker fint. En kan jo skyve dem inn i bålet etterhvert og da er jo ihvertfall behovet for sag mindre.

Selv bruker jeg denne foldesagen fra Sandvik (lurer på om den heter Lapplander) og en 1/2 kilos speiderøks fra Øyo som jeg fikk til konfirmasjonen for over 3 år siden(!). Kall meg ikke en utstyrsfreak!

Skulle jeg ha bål hele natten hadde jeg brukt en vedsag av typen bue.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vekt spiller tydeligvis ingen rolle her...

Ta med sag og øks som før. Legg til denne

http://www.ontarioknife.com/catalog/item/109

eller denne

http://www.buckknives.com/index.cfm?event=product.detail&productID=3947

og lærer dette

http://en.wikipedia.org/wiki/Batoning

Elller gjøre som Koppen sier - skjønt om du er litt seriøs, så finnes det mye fint til å henge bakpå traktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sjelden øks. Som regel en kraftig kniv. Mest ute vår-sommer-høst. Av sag har jeg to jeg primært bruker, en pocket chainsaw og en razorsaw. Sistenevnte er mest brukt den siste tiden da den er enklere i bruk samt at chainsaw begynner bli noen år(4-5) så den er ikke så effektiv lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Jeg bruker aldri sag eller øks på tur. Knekker lett av tørre kvister og trær til bål med armene. Øks og sag er da bare i veien når man samler ved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ei greinsag til ordentlig bålved. Har ei Bacho Laplander som har vært med meg i noen år.

Pleier å sage halvveis igjennom til bållengder før jeg kapper greiner inne ved stammen. Utrolig mye en kan få med seg på den måten.

Og når en kommer tilbake til bålplassen er det bare et kakk som skal til.

Øks bruker jeg sjelden. Hender på vinteren for å finne vann. Smeltevann er ikke det samme :cool:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacho Laplander som TomVom nevner er ei solid og god sag til greiner og mindre trestammer.

Har hadt min i 10-15 år og brukt den ganske mye, tiltross noe kontakt med jord og stein gjør den fortsatt jobben.

Greit å brekke av tørrkvist, men du mister fort noen cm/dm inne ved stammen og særlig vakkert blir det heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke bruker øks og/eller sag på vinterturer: Har dere noen gang sovet ute i -30 grader i en gapahuk? Skjønner at dere ikke trenger det hvis dere drar ei runde i lysløypa med kondomdressen og kollenhamsteren og bålet er for å varme opp en proteinshake eller no i den duren.

Etter min mening er ei god øks og ei god sag helt i toppen av listen for viktig utstyr på vinterovernattingsturer. (da uten telt, er allergisk mot telt utenom på snaufjellet)

Ett godt bål hele natten igjennom gjør overnattingen ganske mange hakk triveligere synes jeg da.. Da trenger en så klart også mye ved, så å hogge dette med en samekniv anser jeg som tett borti håpløst. men bevares, det lar seg sikkert gjøre..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke bruker øks og/eller sag på vinterturer: Har dere noen gang sovet ute i -30 grader i en gapahuk? Skjønner at dere ikke trenger det hvis dere drar ei runde i lysløypa med kondomdressen og kollenhamsteren og bålet er for å varme opp en proteinshake eller no i den duren.

Etter min mening er ei god øks og ei god sag helt i toppen av listen for viktig utstyr på vinterovernattingsturer. (da uten telt, er allergisk mot telt utenom på snaufjellet)

Ett godt bål hele natten igjennom gjør overnattingen ganske mange hakk triveligere synes jeg da.. Da trenger en så klart også mye ved, så å hogge dette med en samekniv anser jeg som tett borti håpløst. men bevares, det lar seg sikkert gjøre..

Jaggu det er jo litt slik jeg har det. 32 minus i sollia i fjor, atnasjøen, 3 dager og hadde ratt vært der fortsatt hvis det ikke var for digert bål og god pose. Men jeg blir liksom aldri helt fornøyd med buesagene jeg har prøvd. turene jeg har hatt med motorsag har vært med to huskyer i front foran meg og pulken . Haddeikke orka ellers. Scooter, aggregat , vedkløver og elkjedesag var ny, he he, er det EGENTLIG MER MILJØVENNLIG????? motorsaga bråker jo litt, men det hadde man vel ikke hørt før man hadde stoppa scooteren og aggregatet og vedkløveren og saga.:):):):) prøvde bacho lapp.. Saga nå i helga som var faktisk, men på tross av at den var veldig god, var det jo rimelig kort blad. Får man i gang et grepa bål og bra glohaug kan man jo tørke det meste av ved og fyre det som er litt råere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saga til høyre i bildet er knallgod og holder seg skarp veldig lenge. Slira kan festes på beltet. Min modell heter Gomtaro 300. 30cm blad med store tenner.

Merket er Silky Saws og kjøpes i Norge hos AB Trepleie i Bærum eller på webben. http://www.ab-trepleie.no/news.php

L1020575.jpg

Tar også større trær med letthet, slik som dette i Nordmarka i våres.

IMG_0259.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Til dere som ikke bruker øks og/eller sag på vinterturer: Har dere noen gang sovet ute i -30 grader i en gapahuk? Skjønner at dere ikke trenger det hvis dere drar ei runde i lysløypa med kondomdressen og kollenhamsteren og bålet er for å varme opp en proteinshake eller no i den duren.

Etter min mening er ei god øks og ei god sag helt i toppen av listen for viktig utstyr på vinterovernattingsturer. (da uten telt, er allergisk mot telt utenom på snaufjellet)

Ett godt bål hele natten igjennom gjør overnattingen ganske mange hakk triveligere synes jeg da.. Da trenger en så klart også mye ved, så å hogge dette med en samekniv anser jeg som tett borti håpløst. men bevares, det lar seg sikkert gjøre..

Til dere som ikke bruker øks og/eller sag på vinterturer: Har dere noen gang sovet ute i -30 grader i en gapahuk? Skjønner at dere ikke trenger det hvis dere drar ei runde i lysløypa med kondomdressen og kollenhamsteren og bålet er for å varme opp en proteinshake eller no i den duren.

Etter min mening er ei god øks og ei god sag helt i toppen av listen for viktig utstyr på vinterovernattingsturer. (da uten telt, er allergisk mot telt utenom på snaufjellet)

Ett godt bål hele natten igjennom gjør overnattingen ganske mange hakk triveligere synes jeg da.. Da trenger en så klart også mye ved, så å hogge dette med en samekniv anser jeg som tett borti håpløst. men bevares, det lar seg sikkert gjøre..

Jeg har sovet i gapahuk med bål en gang ja. Når jeg en sjelden gang legger ut på tur i tjukk furuskog drar jeg med meg øks og sag ja, men vanligvis ligger jeg i telt på snaufjellet evt i fjellbjørkeskogen. I fjellbjørkeskogen trenger man ikke øks og sag når man skal lage kaffebål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke bruker øks og/eller sag på vinterturer: Har dere noen gang sovet ute i -30 grader i en gapahuk? Skjønner at dere ikke trenger det hvis dere drar ei runde i lysløypa med kondomdressen og kollenhamsteren og bålet er for å varme opp en proteinshake eller no i den duren.

Etter min mening er ei god øks og ei god sag helt i toppen av listen for viktig utstyr på vinterovernattingsturer. (da uten telt, er allergisk mot telt utenom på snaufjellet)

Ett godt bål hele natten igjennom gjør overnattingen ganske mange hakk triveligere synes jeg da.. Da trenger en så klart også mye ved, så å hogge dette med en samekniv anser jeg som tett borti håpløst. men bevares, det lar seg sikkert gjøre..

I utgangspunktet synes jeg det er trivelig å se folk legge ut i skogen med turutstyr, men tendensen de siste få år er at flere og flere har diger øks og sag på sekken, og det er en påfallende sammenheng mellom dette og hensynsløs og ofte unødvendig trefelling, stygge gapahuker med flagrende preseninger og søppel.

Nesten tragikomisk at mange av disse som mener diger øks og sag må til for å fyre bål tror alt annet brenner. Som tomflasker, hermetikkbokser og alt det de ikke gidder å bære med seg hjem som de slenger i bålet etter at det er utbrent.

Rett nok mangler jeg noen få grader på eksempelet og vi hadde ikke bål i det hele tatt. Men det går helt greit, selv om også jeg synes det er topp med bål. At du mener det må til plager ikke meg det minste, men det er synd om noen tror det er et must. Noen tar det også som et symbol på å være "ekte villmarkinger" og kan ikke ta et skitt inn i marka før de feller et digert tre og fyrer noen kvister av det. Synd, for meg er det å vise hensyn både til naturen og de som kommer etter meg viktig, noe mange synder mot.

Jeg kan forresten er ikke huske å ha lest så mye om Børge Ouslands maleriske beskrivelser av hvite manns bål på turene i Arktis, Antarktis, Grønnlandsisen og slike steder!

;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er et ork å felle ved, så hvis jeg er på liten kosetur så tar jeg gjerne med meg ved.

Det fungerer selvsagt best når man har mulighet til det, feks i kano, i fjor hadde vi med oss to 60L sekker, da ble det mye tid til kos og lite arbeid de kveldene ;) Ikke særlig Bear Grylls-aktig kanskje, men du verden så deilig. Jeg synes det er trist når man er i feks Østmarka naturreservat og man ser trestubber overalt, det burde ikke være nødvendig å felle halve skogen for å ha det fint på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler vel ikke akkurat om å fyre bål i skruisen, men som jeg skriver så er jeg allergisk mot telt utenom på snaufjellet. Trenger vel neppe å presisere at jeg ikke fyrer ett digert bål på snaufjellet når jeg overnatter i fjelltelt, eller?

Dette gjelder vel også på grønland og i arktis som du referer til uten at jeg frekventerer disse områdene alt for hyppig...

Som det sikkert er mulig å lese mellom linjene i mitt innlegg, så er jeg da mest på tur under tregrensa om vinteren.

Ang felling av trær, så er det veldig skjelden jeg feller levende trær. Jeg benytter meg av det som er dødt fra før. De plassene jeg pleier å være er det stort sett nok av dette.

Når det kommer til søppel så bærer ut alt jeg har bært inn. (utenom ting som brenner, og jeg er ikke av typen som tror hermetikk brenner...)

Er forøvrig heeeelt enig i at mange tror naturen er en eneste stor søppelhaug. Hardangervidda har blitt helt håpløst de siste årene. Alt i fra hermetikk til utgåtte fjellstøvler og gamle telt. Skulle vært skuddpremie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke bruker øks og/eller sag på vinterturer: Har dere noen gang sovet ute i -30 grader i en gapahuk? Skjønner at dere ikke trenger det hvis dere drar ei runde i lysløypa med kondomdressen og kollenhamsteren og bålet er for å varme opp en proteinshake eller no i den duren.

Jeg skriver da ganske tydelig at jeg ikke drar på turer der jeg har behov for mer enn et kaffe og pølsebål.

Men ja har noen hundre døgn ute i minusgrader jeg også i tider da helsa var bedre. Og da var øks og sag selvsagt med. Ellers så syns jeg ikke noe særlig om tonen du legger an til. Du er jo rett og lsett frekk.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med meg motorsag i pulk, buesag, sammenleggbar sag, vanlig snekker sag, pocket chainsaw, rotterumpe, liten tur øks, stor kløv øks , macheter av ymse slag og ja som dere ser det meste, men hva er det enkleste. Nå om vinteren med pulk har jeg havnet på billig medium buesag og medium stor tur øks, men hvis jeg finner et gammelt tyrifullt tre får jeg ikke kløvd det. Kan jo ikke dra med meg ei slegge. ..?

hva gjør dere? ...... Og hvilke anbefalinger har dere? Ønsker detaljert beskrivelse med navn og nummer på utstyret dere er fornøyd med. Her skal jaggu alt prøves.

Trådstarter spør om hvordan folk her inne løser ett spesifikt problem, altså å kløyve en tyristubbe. Tyristubber er det lite av på ymse poler så vidt meg bekjent, så å bruke det som argument synes jeg er litt meningsløst. Jeg antar også at han skal ha litt mer enn ett kaffebål siden han trenger å kløyve en tyristubbe, derfor mener jeg at det lite relevant å fortelle hva du bruker til å lage ett lite kaffebål med. Det er jo ikke det trådstarter spør om!

Beklager hvis jeg blir oppfattet som frekk, det er ikke meningen, men synes det er viktig å forholde seg til hva trådstarter spør om da det tross alt er han som har startet tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med meg motorsag i pulk, buesag, sammenleggbar sag, vanlig snekker sag, pocket chainsaw, rotterumpe, liten tur øks, stor kløv øks , macheter av ymse slag og ja som dere ser det meste, men hva er det enkleste. Nå om vinteren med pulk har jeg havnet på billig medium buesag og medium stor tur øks, men hvis jeg finner et gammelt tyrifullt tre får jeg ikke kløvd det. Kan jo ikke dra med meg ei slegge. ..?

hva gjør dere? ...... Og hvilke anbefalinger har dere? Ønsker detaljert beskrivelse med navn og nummer på utstyret dere er fornøyd med. Her skal jaggu alt prøves.

Jag tycker du skall skaffa dig denna boken:

http://www.adlibris....isbn=9127107507

Kapitel 5 går igenom stockeld, det verkar vara det du behöver. En eld som brinner hela natten utan någon nämvärd tillsyn. Lägg också märke till storleken på yxan på sidan 205!

Sedan så tycker jag att man skall beakta att döda träd är viktiga i ett biologiskt mångfaldsperspektiv. Många arter är beroende av dem för sin överlevnad och var gränsen går för tillräkligt med död ved är svårt att avgöra.

Genom att välja varmare utrustning kan man minska sitt behov av att elda även om man ligger i gapahuk.

Jag vet att det skiljer sig Norge och Sverige emellan när det gäller att ta ved i skogen när man är ute I Norge får man i Sverige inte.

Men för mig så spelar det inte så stor roll då jag anser att även död ved tillhör markägaren och den är som sagt viktig i den levande skogens biologiska mångfald.

Jag skulle vilja kopiera in lite text från Naturmangfoldsloven "

§ 6. (generell aktsomhetsplikt)

Enhver skal opptre aktsomt og gjøre det som er rimelig for å unngå skade på naturmangfoldet i strid med målene i §§ 4 og 5."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fintune ironi- og humordetektoren din litt, "MoTaba"! Det er nok flere enn deg som skjønner at det er lite tyri der, og det var forøvrig poenget. "JimmiT" startet humoristisk og jeg prøvde meg på noe i samme gate. Ofte er slikt underbygget med en liten "blunkert" som dette: ;)

Men det var litt alvor også, for mellom linjene var det en antydning om at i -30 MÅ man ha bål. Men Ousland koser seg jo beviselig under kaldere forhold enn dette uten bål.

Og siden du bruker meg som eksempel på lite relevant svar ber jeg deg lese innlegget en gang til. For jeg skriver da vitterligen seriøst også og hevder på ingen måte at jeg aldri bruker øks og sag om vinteren, tvert imot!

Jeg fikk litt samme følese som "Humle". Det finnes en mellomting mellom tøffe villmarkinger og kondomdraktkledde folk som lunker proteinshaken sin bynært, men jeg valgte å sette det på konto for humor og spissformulering...

Til trådstarter kan jeg jo allikevel nevne at lengden på skaftet, tyngden på selve øksen og størrelsen på øksehodet er de tre vesentlige forhold som bestemmer hvor godt den gjør jobben med kløving. Men en kan oppnå veldig mye med teknikken også. Både hvordan man "leser" veden og hvordan en brekker opp ved å svinge økseskaftet parallelt med vedskien og hvor langt inn i veden denne da bør være.

Når det gjelder denne foldesagen, Sandvik Laplander og Bacho Laplander, de er helt identiske. Jeg har dem begge og de er som flere nevner overraskende gode og holdbare. Det har vel vært krysseie av noe slag mellom disse to industrikonsernene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har det blitt mange gode tips sager og økser skal prøves ut, vi er vel alle på tur sånn som det passer oss sjøl, så den evigvarende debatten det legges opp til er vel evig uløselig uansett hvis man ikke prøver å respektere hverandre. En ting er hverfall sikkert, det er mange som sitter på utstyr og tips der ute som er gull verdt. Takk for responsen.......gjerne mer! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.