Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til soloturer


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

God kveld godtfolk!

Jeg er på utkikk etter telt til soloturer. Siden jeg ikke har noe særlig erfaring med og kunnskap om telt, tenkte jeg å høre om det er noen som har noen tanker de ønsker å dele rundt dette.

Jeg skal bruke teltet til både korte og lengre turer, alt fra én overnatting til opp til en uke, maks to. Jeg vil bruke teltet både i skog, fjell og mark. Jeg kommer til å bruke det vår, sommer og høst, så jeg trenger ikke noe vintertelt. Men det må kunne tåle litt lav temperatur og regn sent på høsten, kanskje også litt frostrim på bakken.

Ettersom vi nå skriver 5. november og jeg ikke skal bruke teltet på vinteren, betyr jo det at jeg har goood tid på meg til å finne et telt til våren kommer. Jeg ser at telt fra Nanok fås kjøpt billig for tiden. Har sett på både ArxcisDuo (http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=5515&cid=652), DomusDuo (http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=5514&cid=652) og Domus Solo (http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=5061&cid=686).

Med tanke på lav vekt og lav pris vurderer jeg mest Domus Solo. Det er jo lite, men hvor mye plass trenger man strengt tatt alene? Med såpass lav vekt kan jeg jo slenge med en tarp og sekken og spenne denne opp over teltplassen, så får jeg er uteområde. Jeg er ingen gramjeger, men vil heller ikke bære unødvendig tungt. Derfor er jeg usikker på ArxcisDuo, den veier jo 3,4kg, men den ser jo veldig fin og romslig ut, og ikke minst er den kanskje et bedre valg til fjellturer? På fjellet er det jo vrient med tarp også...

Hva tenker dere om dette? Jeg er interessert i tanker rundt størrelse og vekt, samt hvis noen har personlig erfaring med telt fra Nanok. Som sagt har jeg ikke dårlig tid, og kan fint vente for å se om det dukker opp andre spennende tilbud senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gammeltbrukernavn111

Glemte å si..: Jeg er åpen for både kuppeltelt og tunneltelt. Har bare prøvd tunneltelt på tur før, så jeg vil gjerne høre fra folk som bruker kuppeltelt hva de synes om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Exped Venus II Extreme ser jo fin ut den... Finner den til 3000 kroner også, det er jo ikke gæli. Har du noe erfaring med det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Venus II Extreme ser jo fin ut den... Finner den til 3000 kroner også, det er jo ikke gæli. Har du noe erfaring med det selv?

Sorry ingen erfarenhet men jag hittade denna killen som använder ett Venus 3, jag kan inte se någon skillnad utseendemässigt när jag tittar på expeds hemsida tälten emellan. Du hittar fler filmer om tältet.

Vet dock att de gör bra tält och det lär inte finnas så många tält som kan matcha det tältet till det fina priset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Hm.. Etter å ha lest om en del negative erfaringer med Nanok, spesielt om stangkanaler og annet som revner, tror jeg ikke at jeg tar sjansen på det.

Finner et par fine telt fra Fjellreven på tilbud (jeg vil ikke bruke altfor mye penger på dette): Skule 2, tunneltelt, 2,8kg og Keino 2, kuppeltelt, 3kg. Dette er jo mye tyngre enn nødvendig på tur alene, men det gir jo god komfort, også er det jo kjekt å kunne være to stykker av og til. Så, er det noen her som har erfaringer med et av disse teltene, eller andre telt fra Fjellreven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Exped Venus II Extreme til vinterturer som enmannstelt. Fungerer meget bra med tørkeloft og to innganger samtidig som det er meget stabilt. Vet ikke om det er så mye mer å si om det. Søker du på FF-forumet så finner du en del tråder med Exped Venus og tidligere erfaringer.

Edit- søkte på forum med Exped Venus og fikk masse treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en Hilleberg Akto. Jeg har bare brukt den i et par dager, men min mann har holdt ut i den på lengre turer.

Lenger oppe blir det nevnt telt på 3 kilo. Jeg synes det er altfor tungt til et 1 mannstelt. Det finnes mange lettere alternativer. Hvis du ønsker å ha godt med plass inne i selve innerduken, bør du kjøpe et 2-mannstelt. Hvis du tåler at noe av utstyret ligger under ytterteltet, kan du kjøpe et 1-mannstelt. I en akto har du til å med litt plass i innerteltet også. Jeg har brukt den med en relativ stor madrass og hadde plass til klær og matposer ved siden av den. Resten av bagasjen kan ligge under ytterteltet. Men spesielt romslig er den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Akto og Helsport Ringstind Light 1 er vel samme teltet i praksis.

Ser at Ringstind veier 1,61kg brutto (stenger, plugger, poser etc)

Vedrørende Akto, så har Hilleberg oppgitt vekten (brutto) til 1,6kg. Outnorth har oppgitt vekten til 1,5kg, og sportsnett til 1,7 kg.

Noen med teltet som har veit dette selv og kan gi noen invendinger?

Noen som har erfaringer med Ringstind vs Akto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry ingen erfarenhet men jag hittade denna killen som använder ett Venus 3, jag kan inte se någon skillnad utseendemässigt när jag tittar på expeds hemsida tälten emellan. Du hittar fler filmer om tältet.

Vet dock att de gör bra tält och det lär inte finnas så många tält som kan matcha det tältet till det fina priset.

Et nydelig område å vintercampe og en skikkelig proffis dette her:-) ligner litt på områdene rundt Venæren i Sverige, men kan jo ta feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dette på når det er ikke er for kaldt https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul22012

Og dette når det er kaldt og på der man kan være utsatt for vind https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/StringRidge2

Bruker de nesten solo, har med bikkja. Derfor ville jeg ikke ha et en manns telt. Synes mye bedre plass er verdt noen hundre gram i ekstra vekt. De veier jo ikke mer en 1,7 og 2,5 kilo uansett.

Begge er kuppel og selvstående. Eneste noen ikke liker er at man setter fortelt først. Har selv ekstra bunn til de så jeg kan sette yttertelt først.

Veldig fornøyd med begge teltene så langt. Fint med litt bratte vegger så det er god høyde i mye av teltet.

Eneste er at de må bestilles fra USA. På tilbud kom de vel på ca 3000 pr stk ferdig til Norge hjemme inkl. mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Har slått fra meg Nanok, og sett litt på Exped og Fjellreven... Valget står nok mellom http://www.oslosportslager.no/produkt/fj%C3%A4llr%C3%A4ven-skule-rs-2-tomanns-telt-6648.aspx og http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-venus-ii-extreme-tomanns-telt-6631.aspx# - så får vi se hva det til... Jeg har litt tid på meg, så jeg skal tenke på det. Har hørt mye bra om Exped fra folk her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har selv Exped Venus II Extreme. Fantastisk fornøyd med det. Mye greie løsninger,spesielt liger jeg bardunposene og festene. Ellers går det utrolig raskt å sette opp. Exped selv har vel en fin test av det hvor de kjører en stor vifte foran det. Husker ikk eom det var Venus eller Orion. Støtt står det i alle fall. Om det er en negativ ting så vil jeg si at det er litt vrient å få ytterduken godt ned mot bakken. En forblåst regnskur finner fort veien inn i ytterteltet,uten at det har vært et problem for meg.

Må nevne at det er alright med god takhøyde for en på 189.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er veldig fornøyd med Hilleberg soulo. Fins lettere enmannstelt, men ekstremt vindstabilt!

Hei Lars!

Elsker mitt Hilleberg Soulu + bunnduk. Utrolig enkelt å sette opp + ekstremt stabilt.

Men sliter med ekstreme mengder kondens i teltet når jeg våkner om morgenen.

Dette sliter jeg kun med når det er minusgrader. Har du noe erfaring evt triks for å slippe dette!?

Mvh. Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen

Eneste måten å redusere kondens/rim er å lufte mere. Noe kondens må man akseptere i større eller mindre grad ved teltliv i kuldegrader.

Pusten din sender jo ut en del vanndamp og det skal ikke så mye til før det blir litt rim av det.

For å kvitte meg med kondens bruker jeg å gjøre følgende når jeg våkner:

Som regel stuer jeg unna utstyr, legger et liggeunderlag over over for å beskytte mot nedfallet, fyrer opp brenneren for å få noen varmegrader som gjør rimet mer medgjørlig og skraper ned fra duken. Samler sammen til en snøball og det var det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tor-Kjell!

Har ikke hatt dette problemet i Lavu og Ringstind2.

Derfor jeg lurer på om dette er noe flere brukere av Hilleberg Soulo sliter med.

Kjøpte meg Soulo i høst å synes det var ekstremt mye kondens i dette i forhold til Ringstind.

Har lenge jaktet det ultimate vinter solo teltet, derfor ble jeg noe overrasket pga dette.

Men hadde glidelåsen litt oppe, samtidig med kun myggduken på i innerteltet så ble det noe bedre.

Mvh. Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slått fra meg Nanok, og sett litt på Exped og Fjellreven... Valget står nok mellom http://www.oslosport...-telt-6648.aspx og http://www.oslosport...telt-6631.aspx# - så får vi se hva det til... Jeg har litt tid på meg, så jeg skal tenke på det. Har hørt mye bra om Exped fra folk her inne!

Ligger stadig vekk solotelt ute på finn.no.

Hilleberg Unna blandt annet til 2000kr.....

Mvh. Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Ringstind 2 Light som solotelt. Det er lett og gir meg samtidig den ekstra romsligheten jeg setter pris på. I tillegg er det en forteltsløsning jeg liker. Med Ringstind Light 2 får man også den ekstra takhøyden som er i forhold til Superlight-modellen. Vekten er ingenting å snakke om. Et kjempebra telt til 3-sesongs bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.