Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaldoaivi ødemarksområde, Finland.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter her å planlegger fremtidige langturer. Er nå inne på tanken på vandring Kaldoaivi nasjonalpark i Finland. Ser ut som et stort og herlig område. Har funne en del informasjon på outdoor.fi, og det virker lovende. Er det noen som har erfaring fra dette området? Lett terreng? Bra fiske? Osv. Første tanken som slår meg er å gå over Gallokvidda, krysse grensen. Bevege seg gjennom Kaldoaivi til Utsjoki. Har selv padlet Enare og Vatsari, så har litt erfaring med langtur i Finland:)

All informason og erfaringer blir tatt i mot med stor begeistring:)

http://www.outdoors.fi/destinations/wildernessareas/kaldoaivi/activities/Pages/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vet ikke akkurat når turen blir, men det blir en sommertur, juli eller august. Så får vi se om det blir denne sommeren eller neste. Vi er i gang med planlegging av et nytt opphold på nordkalotten i tre til fire måneder, det blir nok i 2014.

Vi har akkurat kommet tilbake fra et tilsvarende opphold og må spare oss opp litt penger. Mye vil ha mer:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Det er forresten bra sti mellom Natemoo/ Sevetti og Polmak. En del år siden jeg har gått der sommerstid nå. http://youtu.be/62b76lAbmGw (Videoen har ingen særlig underholdningsverdi, men du ser da litt fra området og noen ødemarks- stuer.

Vinterstid er det skuterløyper som er greie å følge. Hyttene er ikke alt for mye brukt (Selv i påska). Kun de i nærheten av skuterløypene. Jeg har også padlet Nätemööjoki om det har interesse...

Lykke til og god tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi vurderer en tur dit på sommeren, juni eller juli. Tenkte vi skulle bruke ca 4 uker på turen, der vi går over Gallokvidda, inn i Kaldoaivi og til Utsjoki.

Er fisket slik at man kan basere seg på å få fisk til middagen så man slipper å bære med seg så mye? Er det ørret å få? Ser også at det er en del elver i området, er disse kryssbare eller må man gå der det er satt opp bro. Lurer også på om terrenget er over gjennomsnittet vanskelig å bevege seg i? Kanskje du har et forslag til ei fin rute? Og til slutt om dette er et område du anbefaler? Eller bør vi heller vurdere andre plasser?

(Har også planer om å besøke Lemmenjoki og Anarjohka nasjonalpark)

Det ble mange spørsmål, så du ser hvor mange du kan svare på:) kunne sikkert stilt flere siden jeg vet veldig lite om området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrenget er lettgått for det meste, men en del myr og blokkmark. MYE bjørkeskog. Du kan klare deg på fiske om du vil. Aure, røye og harr. Enkleste tilgjengelighet fra Sevettijarvi / eller Polmakvatn (Evt. også fra finsk side i Neiden Naatemojoki). Der er bro over Neidenelva / Naatemojoki. Fra disse punktene er det merket sti inn i ødemarksområdet og det er et greit utgangspunkt. Stien fra Naatemo er forholdsvis ok alternativ inn mot sørlige deler av norsk gallok også. Hyttene er fine (Du ser noen på videoen). Der det er sti er det også broer. Småelver er enkle å vade.

Ja, dette er fin natur, men i dette området liker jeg norsk side minst like godt. En god tur avhenger av så mye. Alt fra fiskebett til vær.

Lemmenjoki og Anarjohka har jeg andre forhold til og det er helt annen type natur. Kaldoaivi er bjørkeskog/ vidde og litt furuskog i grensestrøka. Lemmenjoki er mye skog. Det er også Anarjohka nasjonalpark. Sommerstid hadde nok ingen av disse områdene vært høyest på min favorittliste, selv om jeg også har hatt fine turer i alle disse områdene sommerstid. Flere ganger. Men det er noe med luft og vind i den varmeste årstida da veit du..Blir mindre insekter av slikt.

Men når dette er sagt så er det vel bare å finne ut selv. God tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Det finnes et turkart som dekker hele området (Samt nordre deler av Vatsari) i 1:100.000 Det gir god oversikt. (Det finnes også finske gps - kart over området

Da skal det kjøpes så fort som mulig. Takker så mye for hjelpen, og takk for en fin bok. Den har inspirert meg og min kjæreste til å utforske nordkalotten! Etter å ha vært der i noen måneder i sommer drømmer vi allerede om å vende tilbake!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.