Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av kanoåre


knutz

Anbefalte innlegg

Hvilken type kanoåre anbefales? Rett eller bøyd skaft. Er helt i startsgropa når det gjelder kano.( Men har lang erfaring som havpadler). :smile:

Vil f.eks. styretak kunne utføres like effektivt med bøyd skaft?.

tenker kanskje at bøyd skaft ikke egner seg i elv ... eller?

Hva med bredden på årebladet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen ekspert, og dette er sikkert beskrevet bedre i bøker av andre men:

Jeg har ikke padlet noe med bøyd skaft så jeg skal ikke påstå noe der.

Bredt blad gir mer motstand i vannet og en kan putte mer kraft i hvert tak. Gunstig i elv der en gjerne vil ha mye kraft i hvert tak, men slitsomt på langtur på flattvann.

Smalt åreblad gir mindre kraft i hver tak, men en blir ikke så fort sliten på langtur. Akkurat som grønlandsåre vs elveåre for kajakk.

Personlig har jeg gått for rett skaft og bredt blad sidne jeg kun padler elv. Tanken min er at det er lettere med krysstak og hengtak i kryss når jeg har rett åre. Nå bruker jeg en Ainsworth C-100 (utgaven med tykt åreblad) og er greit fornøy med den. Tåler juling og mulig å legge mye kraft bak hvert tak. Til våren blir det en Werner Bandit all carbon eller en Michell på meg, men det er ingen i Norge som selger de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det herlige med kano er at man kan få med seg så mye man bare vill.

Når det gjelder styretak så er min erfaring med bøyd eller rett skaft på

åra den samme, mulig det kan bety litt om man padler alene eller i elv

men ikke nevneverdig.

Når det gjelder bredde på åreblad er en brei åre mer effektiv til styretak.

Men som så mye annet er det smak og behag,bruker selv en svakt bøyd åre

med smalt blad og har heller en litt høyere takt om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har ikke prøvd årene du nevner, men dette ville jeg ikke kjøpt. Utstyr som har med sikkerheten å gjøre kjøper jeg ikke hos Biltema, Jula eller tilsvarende. Kanoårer får du fra 450. og oppover. Kjøp også åre et sted hvor du kan få råd om valg av type og lengde. Jeg har Ally 13,7 singelkanoen, så jeg bruker også kajakkåre. Kanskej ikke "helt politisk korrekt" å si dette her på forumet, men det var et råd jeg fikk som nybegynner da jeg kjøpt kanoen. Flere rimelige kajakkårer kan deles og påmonteres medfølgende endestykker slik at du får to kanoårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åra er på en måte motoren og rattet i kanoen. Å bruke 10000kr på kano og kjøpe en åre på biltema er som å kjøre mercedes med en gammel trabant motor under panseret.

Biltemaårene er slagvåpen. De er tykke og tunge og ikke noe gode å padle med. Årer varierer veldig med hva du skal bruke de til og hvordan du padler men biltemaårer egner seg best som ved og balltre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Det er mange "tråder", om padleåre til kano (her inne), hvor dette har vært diskutert tidligere. Bl.a. denne: http://www.fjellforum.no/topic/23408-lengde-kanoåre/?hl=kano%C3%A5re Og for lenge på åre, synes jeg REs beskrivelse i #12 er god.

 

Totallenge på kropp (kanskje med lange bein) har lite å gjøre med hvilken skaftlengde, en bør ha på. Og bladlengde må regnes som et nødvendig tilegg. Bladet skal være være nedi vannet, uavhenig om det er et kort bredt blad, eller et langt smalt blad. Så jeg mener det er skaftlengde, som er viktig. Men lengden påvirkes også noe av padletaknikk, bl.a. om en står på knærne, eller om en sitter på setet. Og i Ally, sitter noen nesten helt nede på bunn.

 

Du skriver at du er havpadler, anntar du ternker på kajakk da. Som nybegynner i kano, burde du vel holde deg på innsjøer/sjø (i begynnelsen), før du tenker på elver. Etter min mening, er en åre med bøyd skaft/åreblad beregnet for "flatt" vann. Da får en noe bedre kraftutnyttelse, av padletakene. Men for nybegynnere, tror jeg de er liit mer knotete, når en tar styretak bak i kanoen. Samme hvis en padler aleine. Så jeg ville anbefalt en rett åre.

 

Har selv flere padleårer, men kun en smalbladet. Men jeg bruker mest bredbladede årer, da jeg ofte (minst en gang pr. år) har en solotur på 7 - 10 dager. Det hender det er behov for mer kraft, enn de smalbladede årene jeg prøvd gir. Og der det er grunnt, er også en bredbladet åre en fordel. Ser noen nevner, at en blir mer sliten hvis en bruker bredbladede årer. Dette mener jeg er tull, det er kraften en legger i taka, som er avgjørene, ikke hvilken effekt en KAN få med et brett blad. Bredbladede årer har normalt større areal, enn de smale årebladene. Så en KAN få mer kraft ut av det, hvis en har krefter tilå utnytte det. Det går fint å padle sakte med bredbladene årer. Men det er nok mye en smaksak, hvilken bredde en liker på åren.  Er en to i kanoen, bør kanskje begge ha samme type åreblad, mest grunnet den felles padletakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. ang kanoåre. jeg har kano men ikke åre, tenkte å kjøpe på Biltema 250 kr stykket, eller Jula 200 kr stykket. er da 150 cm tre årer. er dette noe å satse på eller bare hubugg...

mvh B.Henriksen

Jeg vet ikke hva Biltema har av padleårer, heller ikke hva Jula har. :( Kanskje du skulle legge ut linker, så slipper alle oss andre å søke det opp. :)

 

Det viktigste er at padleåren er så solid at du i et krisetilfelle, kan bruke all makt på åren. Eks. 1 - 3 kaft-tak fremmover, eller et "stoppe-tak", for nødvendig stopp, eller som en unnamanøver. Det hender selv på "flattvann" at dette er viktig og det blir vell ennå mer viktig i elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har årer fra biltema, de funker utmerket - men sikkert ikke det beste på markedet. Jeg padler en gammel ally uten seter, og syns den billigste plast/aluminiumsåra er best når jeg padler bak, og treåra best framme. Men en ordentlig åre er nok bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er samme åra på biltema....150 cm lang. 300 kr stykket

Oppdaget først nå, at du hadde benyttet en annen gamel tråd.

 

Åra ser fin ut den, men forstørrelse og bildekvalitet, kan jo skule en del. Kommer vel litt ann på hvilket materiale den er laget i også og om den er laminert, eller heltre. Om lengden passer deg, vet ikke jeg. Bruk veiledningen som jeg tidligere henviste til, tenker på det REs skrev. Bra veiledning! Husk den nedre handa, skal være ved nær vannet, d.v.s. ved de røde ringene nederst.

 

Uten å ha sett åren ved selvsyn, eller anbefalinger fra andre, ville jeg nok ikke stolt helt på en så billig åre i tre. Da hadde jeg heller gått for de rimelige årene i aluminium, med plast åreblad. De er ok

 

Gode treårer er fine å bruke, men de må en være litt forsiktige med. De blir lett skadet hvis en støtter seg til steinbunn, grus, stein, o.l., ved bl.a. ilandstigning og motsatt. Åreblad i palst/kunststoff, tåler dette bedre. Men med litt forsiktighet, unngår en skade på treårer. Å bruke stållånd i tuppen (som noen bruker), anbefaler jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt (og har noen fremdeles) aluminiumsårer fra Biltema. De fungerer greit nok. Problemet med de er at skumgummien midt på skaftet som man skal holde i, løsner og sklir oppover. På et par av de løsnet også selve håndtaket i toppen. De var produsert med hullet alt for lang ut mot kanten slik at plasten knakk. Det er vel det som er essensen av Biltema. Man vet aldri hva man får siden de ant. får samme varen fra flere produsenter. Viktig å sjekke varen nøye og sammenligne den med flere like for å se etter produksjonsfeil.

 

Siste 2 årene har jeg brukt en  rett treåre (Grey Owl) som kostet ca 600,- tror jeg. Denne treåren er klart bedere å padle med enn alu. åre fra Biltema. Treårer fra Biltema hadde jeg vært veldig skeptisk til kvaliteten. Billigprodusert treverk har en tendens til å sprekke/løsne/knekke.  

 

Så, jeg anbefaler en rett treåre fra en skikkelig produsent, men alu årer fra tema fungerer de også. Greit å ha noen billigårer liggende til besøkende. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.