Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose Cumulus vs ME vs andre


illmatic

Anbefalte innlegg

Hallo!

Nå har jeg mast en del om soveposer her på forumet, og har enda ikke funnet ut hvilken jeg skal kjøpe :( Men nå er jeg ganske nær en bestilling....

Valget står nå mellom Cumulus Teneqa 700 long og Mountain Equipment Titan 850. Det jeg ønsker nå er litt input fra andre brukere før jeg bestiller.

Lenke til Teneqa Lenke til Titan 850. Posene ligger ganske likt i pris, og relativt like i temperaturratinger. Begge butikkene fjerner europeisk moms når de sender til Norge, så total pris etter norsk moms og gebyr blir ca 3000,-

Dersom jeg skulle ha valgt hvilken av disse rett ut ifra spesifikasjonene, ville jeg valgt Teneqa 700 med en gang. Grunnen til dette er at den formodentlig har komfortgrense til -17, den er ca 300g lettere og nesten 10cm bredere. MEN... Jeg har en følelse av at Mountain Equipment er et tryggere valg, og jeg vet ikke hvor reelle komfortgrensene til Cumulus er.

Er det noen som har egne erfaringer med merket Cumulus, eller posen Titan 850? Andre forslag i "samme gate" mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset har vi fem poser fra ME samt også noen fra andre leverandører. Teneqa posen har jeg ingen erfaring med.

Vil bare si at det ringer en varselbjelle når en ukjent produsent påstår å levere en såpass mye større og lettere sovepose med bedre komfortemperatur enn ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rimlig stor foskjell på dunspensen på ME (625) og den andre har 850,det har nok en del og si vil jeg tro syns 625 var litt lavt jeg?

ME har en dunspenst på 750 på sine beste/dyreste poser, Teneqa oppgir å ha 850 på en pose som er mye rimeligere en tilsvarende kvalitet fra anerkjente leverandører.

Varselbjella mi bare ringer og ringer :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner ikke til ME,men 625 er det på den soveposen som ME selger og det står det er 850 og hvis det stemmer er det jo stor forskjell,vet ikke hvem som sjekker det og kvalitet sikkrer det men er vel en "standar" går jeg ut i fra dem får vel mye av DUN fra samme plass kanskje? (leste en plass att veldig mye av dun kommer fra samme plass hverfall) blir jo veldig "off topic" her men robers.pl selger jo soveposer med 850 duns spens og den er jo kjent får bra kvalitet,der ser du forskjell på 600 og 850 dunspent på pris/vekt osv er jo som det går frem en del og si så da stemmer det jo bra med vekt/størelse på de 2 soveposene. (og nei har ikke sovepose fra polen men har lyst på pga pris og mulighet til og få den akuratt som man vil)

hvis man ser her er det jo og rimlig stor forskjell på 650 og 850 https://d1qxh2iwg385ci.cloudfront.net/images/down_overview12.pdf

SLEEPING BAGS VERSION 850 CUIN MARCH 20124.0.pdf

SLEEPING BAGS STANDARD MARCH 20124.0.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedårsaken til at cumulus kan lage poser med såpass mye bedre dunkvalitet enn ME, uten å være dyrere, skyldes nok først og fremst at de syr posene selv på bestilling. Det betyr at det hverken er forhandler eller importør som skal ha sin del av kaka. Sparer nok også zloty på å ikke ha store varelagre. Ikke vanskelig å finne folk med gode erfaringer med cumulus rundt om på nettet. Blandt annet på utsidan.se. Hos meg ringer ikke varselbjella. Er ikke så opptatt av å sponse hverken grådige importører eller forhandlere

Min neste vinterpose blir nok en cumulus panyang 450 eller 600.

Hvis du lurer på hva reel komfortgrense er, gir nok mengden dun og dunkvalitet en god pekepinn. Finn en pose fra en annen forhandler med samme dunkvalitet/mengde og sammenlign.

Antelope MF fra Western mountaineering har f.eks 735g dun 850cuin og har ei grense på -15oC

Jeg hadde hadde aldri valgt en pose med dunspenst på 625. Slaskete greier!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt info fra Utsidan.se om temperaturratingene deres:

Cumulus använder sig av den gamla Brittiska standarden för sina temperaturgränser så det är inga fantasisiffror tagna ur luften. Om du ska jämföra temperatur gränser för en Cumulssovsäck med en sovsäck som är graderad efter EN 13537 (ex Haglöfs, Marmot, Fjällräven, Roberts, Rab) så ska du dra bort 5-7 grader från Cumulus säcken.

Exempelvis Teneqa 700 har komforttemperatur -17 enligt Brittisk standard vilket motsvarar -12 enligt EN 13537 standard. Panyam 600 skulle ha -9 enligt EN 13537 standard.

Dersom en tar en enkel sammenlikning mellom Ajungilak Sphere Alpine Winter og Teneqa 700 kan dette stemme ganske greit. Ajungilak har 750g 850cuin, Teneqa har litt over 750g 850cuin (i 200cm). Teneqas komfort ligger på -17 mot Ajungilaks -11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har Cumulus Tenequa 700 posen. Har en kompis som har Tenequa 850. Vi er begge veldig fornøyde. Har ikke målt noe min-temp på posen, men tror det de oppgir stemmer ganske bra. Ser noen over nevner Cumulus som ukjent produsent, det er det absolutt ikke, det er bare ikke så utbredt i Norge. Jeg har brukt min med en 7+pose inni, og sov da meget godt i 30 minus. Eneste negative jeg kommer på, er at det ikke er noe stivt stoff langs glidelåsen, noe som gjør at du må jobbe glidelåsen litt forsiktig oppover når du skal lukke den. I tillegg er det greit å vite at cumulus visstnok bruker mindre dun i ryggen på posen, fordi den dunen du ligger på uansett blir flatklemt av kroppsvekten. Så har de heller mer dun i øverste halvdel. Kanskje derfor de er såpass lette og varme? Greit å tenke på om du sover på siden. Det gjør jeg, men passer på å ikke vri posen for mye. Cumulus anbefales absolutt. Om du er lysten på lesing, står det mye skryt på tyske nettsider. (takk til google translate) ;-)

Cumulus modifiserer også soveposen for en svært billig penge om du ønsker noe spesielt. Vanntett stoff utsatte steder, mer dunfyll etc..

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke være en betydelig prispåslag pga logoen på posen?

Det er helt klart at kjente merker tar seg bedre betalt. Merker som ME, TNF og WM er kjent for høy og jevn kvalitet. Det er nettopp derfor jeg kjøper disse når de feks er på salg hos Sportsnett isteden for å kjøpe produkter jeg ikke har erfaring eller etterettelige tilbakemeldinger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å finne andre poser som på papiret passer meg like godt som Teneqa 700. Dette er da ting som skulderbredde på 85cm, 750g høykvalitets dun, brukerlengde på 200cm, så lav vekt som ca 1200g og grei pakkstørrelse. Bestiller derfor denne posen så får vi se om den holder det den lover. I følge en del anmeldelser på utenlandske nettsider skal den visstnok gjøre det, så jeg tar sjansen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å finne andre poser som på papiret passer meg like godt som Teneqa 700. Dette er da ting som skulderbredde på 85cm, 750g høykvalitets dun, brukerlengde på 200cm, så lav vekt som ca 1200g og grei pakkstørrelse. Bestiller derfor denne posen så får vi se om den holder det den lover. I følge en del anmeldelser på utenlandske nettsider skal den visstnok gjøre det, så jeg tar sjansen :)

Har du tittat på Roberts? De kan modifiera sovsäcken enligt dina önskemål exempelvis kroppslängd eller bredd eller högre dunkvalite. Den här modellen liknar den du tittat på, tänker på version 800LW. Den kostar cirka 2400 nok i standard utförande. Tror inte att du skall behöva betala så mycket mer för extra ligglängd.

http://www.roberts.pl/Cat1_08.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med ME, men da med Dreamcatcher, glacier og starlight.. Og dreamcatcher er i min mening er en "bedre" pose enn titan pga. tekniske løsninger/comfort.

Har hatt andre poser enn fra ME og, men kan ikke si meg annet enn superfornøyd med ME. De har en sovekomfort og kvalitet som er verdt å sette pris på.

Har ikke noe sammenligningsgrunnlag med den andre posen, men kan helt klart anbefale ME.

Ville dog heller valgt Glacier eller Dreamcatcher, da jeg synes de er bedre produkter enn titan, men det er en smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo tatt forbehold om at Cumulus bruker europeisk skala iom det er et polsk selskap som bruker polsk dun. Så vidt jeg vet bruker også ME dun fra øst-europa. Jo mer jeg leser om dette jo mer overpriset virker ME (og andre merker). Dette er vel naturlig og helt vanlig i andre bransjer også, at mye penger går til markedsføring, sponsing osv.

Skulle bare gjerne hørt fra noen som har prøvd poser fra "begge leire"... ME-brukere virker jo veldig fornøyde, det samme gjør Cumulus - eiere men til halv pris. Jeg bestilte en ME Dreamcatcher 650 på tilbud fra Sportsnett idag, mest for å prøve. Den er for kald til vinterbruk, men det blir spennende å se hvordan den er :-) Skal bestille en Teneqa 700 long også for å sammenligne byggekvalitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo tatt forbehold om at Cumulus bruker europeisk skala iom det er et polsk selskap som bruker polsk dun. Så vidt jeg vet bruker også ME dun fra øst-europa. Jo mer jeg leser om dette jo mer overpriset virker ME (og andre merker). Dette er vel naturlig og helt vanlig i andre bransjer også, at mye penger går til markedsføring, sponsing osv.

Skulle bare gjerne hørt fra noen som har prøvd poser fra "begge leire"... ME-brukere virker jo veldig fornøyde, det samme gjør Cumulus - eiere men til halv pris. Jeg bestilte en ME Dreamcatcher 650 på tilbud fra Sportsnett idag, mest for å prøve. Den er for kald til vinterbruk, men det blir spennende å se hvordan den er :-) Skal bestille en Teneqa 700 long også for å sammenligne byggekvalitet..

Gratulerer med dreamcatcher. Har 650en sjøl, så .. Ikke er dårlig kjøp i det hele tatt, men som du sier: litt for kald til vinters.

Jeg bruker den som 3 sesongers, og er happy med det. Litt varm enkelte sommerdager da (da kommer starlight inn i bruk).

Gøy å høre tilbakemeldingene dine fra dreamcatcheren hvis du har tid til det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen

Det endte med at jeg avbestilte Dreamcatcher og bestilte Cumulus Teneqa 700 i en lenger versjon. Jeg bestilte den til Spania til bekjente som jobber der, og fikk den til Norge i går. Posen ser meget bra ut, men den er jo enda ikke testet utendørs i minusgrader. Prisen er 309 euro, men med modifikasjon (15cm lenger) og frakt til Spania betalte jeg totalt 360 euro (=2700 norske kroner).

For dette fikk jeg en pose med spesifikasjonene:

-241cm / opp til 206cm personlengde

-82cm skulderbredde / 54cm ben

-740g 850+ cu.in. gåsedun (til de som måtte lure så er dette tilsvarende 930 cu.in etter USA-rating)

-komfort til -17 (ikke etter en-standard)

-går fint inn i en 12-liters pose (inkludert)

-pose + pakkpose = 1280 gram

Jeg skal ikke anbefale posen før jeg har prøvd den utendørs noen dager, men soveposen i seg selv og dens spesifikasjoner gir foreløpig et meget bra inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei igjen

Det endte med at jeg avbestilte Dreamcatcher og bestilte Cumulus Teneqa 700 i en lenger versjon. Jeg bestilte den til Spania til bekjente som jobber der, og fikk den til Norge i går. Posen ser meget bra ut, men den er jo enda ikke testet utendørs i minusgrader. Prisen er 309 euro, men med modifikasjon (15cm lenger) og frakt til Spania betalte jeg totalt 360 euro (=2700 norske kroner).

For dette fikk jeg en pose med spesifikasjonene:

-241cm / opp til 206cm personlengde
-82cm skulderbredde / 54cm ben
-740g 850+ cu.in. gåsedun (til de som måtte lure så er dette tilsvarende 930 cu.in etter USA-rating)
-komfort til -17 (ikke etter en-standard)
-går fint inn i en 12-liters pose (inkludert)
-pose + pakkpose = 1280 gram

Jeg skal ikke anbefale posen før jeg har prøvd den utendørs noen dager, men soveposen i seg selv og dens spesifikasjoner gir foreløpig et meget bra inntrykk.

 

Hei! :-)

 

Ser at denne tråden er nokon år, men eg skal kjøpe meg sovepose til vinterbruk og er spent på korleis den du gjekk for fungerte ute om vinteren? Har ikkje høyrt om Cumulus før. Eg vurderer ME Glacier eller WM Lynx. Eg er dame og er veldig frysepinn, så for min del blir det nok ok å ha ein god og varm vinterpose som gjer at turgleden blir større, men vekt er viktig, det er derfor eg vurderer WM Lynx på tross av pris. Men kanskje Cumulus kan vere eit godt alternativ?

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :-)

 

Ser at denne tråden er nokon år, men eg skal kjøpe meg sovepose til vinterbruk og er spent på korleis den du gjekk for fungerte ute om vinteren? Har ikkje høyrt om Cumulus før. Eg vurderer ME Glacier eller WM Lynx. Eg er dame og er veldig frysepinn, så for min del blir det nok ok å ha ein god og varm vinterpose som gjer at turgleden blir større, men vekt er viktig, det er derfor eg vurderer WM Lynx på tross av pris. Men kanskje Cumulus kan vere eit godt alternativ?

 

:-)

 

 

Cumulus (og flere andre Polske produsenter) er slik jeg ser det på høyde med WM hva angår dunkvalitet og materialer - bare rimeligere.

 

Lettest mulig? PHD Hispar K Series

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Det endte med at jeg avbestilte Dreamcatcher og bestilte Cumulus Teneqa 700 i en lenger versjon. Jeg bestilte den til Spania til bekjente som jobber der, og fikk den til Norge i går. Posen ser meget bra ut, men den er jo enda ikke testet utendørs i minusgrader. Prisen er 309 euro, men med modifikasjon (15cm lenger) og frakt til Spania betalte jeg totalt 360 euro (=2700 norske kroner).

For dette fikk jeg en pose med spesifikasjonene:

-241cm / opp til 206cm personlengde

-82cm skulderbredde / 54cm ben

-740g 850+ cu.in. gåsedun (til de som måtte lure så er dette tilsvarende 930 cu.in etter USA-rating)

-komfort til -17 (ikke etter en-standard)

-går fint inn i en 12-liters pose (inkludert)

-pose + pakkpose = 1280 gram

Jeg skal ikke anbefale posen før jeg har prøvd den utendørs noen dager, men soveposen i seg selv og dens spesifikasjoner gir foreløpig et meget bra inntrykk.

 

Korleis var posen utandørs? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@cln er pose her som er laget til damer http://www.helsport.no/huldreheimen-xt  eller http://www.helsport.no/huldreheimen-down-xt 

Nå er det slik att dama har en liten annen fasong enn men (står en del om det på heslport vedrørende den soveposen) anbefaler og prøve sovepose og se hvordan det fungere får deg.

Dama prøvde min TYN winter og den passet ikke får og si det slik,men det er jo veldig personavhenig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.