Gå til innhold
  • Bli medlem

Dine beste turtips!


Qwui

Anbefalte innlegg

Fant ingen slik tråd på forumet, så jeg laget like gjerne en. Tenker at det helt sikkert er mange som har gode tips og erfaringer å dele.

Som overskriften sier: Hva er dine beste turtips?

Enten det gjelder hvordan man burde reagere når man møter på en bjørn, hvor man burde sette opp telt, hva man absolutt ikke burde gjøre eller.. ja, egentlig hva som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • Har du med deg kamera eller annet elektrisk utstyr om vinteren ha det nærme kroppen eller i ekstra-ullsokkene i sekken.
  • Ha en søppelsekk oppi sekken før du begynner å pakke. Vanntett sekk.
  • Lite pilleglass med fyrstikker og noe å tenne fyrstikkene mot (bit av fyrstikkeske) Evt. vanntett stormlighter :mrgreen:
  • Noe å fyre opp med, never, tyriflis, knusk evt. tennbriketter.
  • Varm og myk liggeplass: legg granbar som "takstein" påbakken slik at baret på en dekker over kvisten på den forrige.
  • Har en vanntett pose fast i topplokket på sekken med gaffatape, dopapir, bryne, myggolje, ekstra batteri, noen strips lappesaker til telt/membran bekledning samt nål og tråd.
  • Å ha en liten pose med fiskesene, kroker og søkke kan være fint selv om man ikke primært har tenkt seg på fisketur. Bind fast sene med krok og mark og sjekk i ny og ne.
  • En bærepose lett tilgjengelig i ei lomme. Gjør det enkelt å fiske med seg kantareller, bær, opptenningsmaterial osv mens du går.
  • Førstehjelpsutstyr. Selv har jeg minimum med meg enkeltmannspakke og fløyte, suplerer med litt kompresser, bandasjer, sportstape og alminiumsredningsteppe på lengre turer eller hvis vi er flere.

Ble nesten ei pakkliste dette men sikkert noen tips å hente for noen og sikkert mye idiotisk og selvforklarende for andre. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skolisser! Spesielt på lengre turer er det ille å ryke ei lisse. Og skjer det så ta deg bak på at hva du enn måtte ha av tau, sene etc. ikke funker tilfredsstillende med låsehemper ol.

Jeg har alltid med meg et multisnøre (senest brukte jeg Eagle Products 3mm). Alltid kjekt og ha, og kan brukes til det meste. Jeg tror dimensjonene skal være omtrent de samme som skolissene på mine Crispi Skarven, så ville uten tvil brukt det dersom lissene røk. I tillegg fikk jeg brukt det på siste tur på Dovre, da teltpluggene ikke var så ivrig på å trenge gjennom stein... merkelig det der. Funker greit til diverse småreparasjoner også :) og med en rull duct tape er du jo ustoppelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har et snøre eller tau som man vet funker er det jo greit. Jeg har ikke funnet noe som fungerer tifredsstillende i låsehempene på mine Alfasko utenom originale lisser. Da er det greit å ha med et ekstra par. Men har med et sterkt snøre som kan brukes til det meste i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alltid hatt med meg skolisse i sekken. Men dei gongene det ryk ei lisse, har eg alltid knytt denne saman att. Eg har faktis aldri tatt meg tid til å bytte ei øydelagt skolisse på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste turtips vil muligens være å ta med pinsett og sårstrips.

(Dette er de eneste tingene fra førstehjelpsutstyret jeg har fått bruk for.)

Men la meg få lov å legge til et gammelt jungelordtak: Om det ikke beveger seg, så er det ikke folk.

Og sist men ikke minst: 25 år i heia har lært meg en ting, ikke piss i motvind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alltid hatt med meg skolisse i sekken. Men dei gongene det ryk ei lisse, har eg alltid knytt denne saman att. Eg har faktis aldri tatt meg tid til å bytte ei øydelagt skolisse på tur.

Har samme erfaring med at skoreimer som ryker som regel blir knyttet sammen i stedet for å byttes. Dette skyldes som regel at de ryker enten ved fremste hempe, enten fra slitasje eller bruk av gammasjekrok. Da er det enklest å knytte de sammen, i stedet for å bytte ut. Et tips er også å bruke en nøkkelring eller annet med runde kanter om kroken på gamasjene er skarpe.

Mens vi er inne på skolisser. Jeg har et par tilgjengelig til evnt. vading. Knytter skallbukse og støvler sammen. Kjapt og greit!

Her bruker du samme trikset som jeg når du vader. Jeg har med to "barduner" på 2-3 mm tykkelse og 2 meters lengde. Disse fungerer som reserve skolisse, ekstra barduner når det trengs og under vading. Måten jeg gjør det på ved strie vad er å knytte snora nederst for å holde regnbukse og sko sammen, og så snurre rundt beina opp til kneet for at buksa skal fange minst mulig av strømmen.

Mitt beste turtips vil muligens være å ta med pinsett og sårstrips.

(Dette er de eneste tingene fra førstehjelpsutstyret jeg har fått bruk for.)

Som vestlending er pinsetten alltid i førstehjelpssettet om sommeren, og på lengre turer sørger jeg for å ha noe å klippe neglene med (negler vokser irriterende mye på tre-fire uker).

Har forresten startet med å notere ned noen av turtriksene jeg har fanget opp i løpet av årene i turbloggen: http://www.tursiden....egori/turtriks/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Er helt blank på forumet, og tenkte jeg kunne prøve å bidra med litt turtips.

Mitt første bud på tur, spesielt de litt lengre og som innbefatter overnatting: sørg for å ha god tid!

Ellers bruker jeg kompasset minimalt, kartet aktivt. På denne måten er jeg hele tiden skjerpet i forhold til terrenget, og denne hjernetrimmen hjelper meg med å bli flink å orientere og lese terrenget.Kompasset er trygt å ha,og ta det fram tidlig hvis du er i tvil. Fem minutter senere kan det være for seint.

Teltplugger er ofte noe dr....!

Kjøpte derfor noen som heter v-pegs (medium) fra wwwexped.com i såkalt herdet aluminium, og disse har jeg ikke klart å bøyd enda etter flere turer med både telt og lavvo, bl.a til femundsmarka, rondane og dovre.

Lange fiskestenger: jeg bruker vandrestaven min, surrer fast fiskestanga med etui langs denne i stedet for at den stikker en meter over ryggsekken, eller enda værre, på tvers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos teltpluggar.

Etter kvar stopp, lang eller stutt, sjå godt etter for å vera sikker på at det ikkje ligg att noko. Teltpluggane har eg no i ein raud pose, ettersom denne er lettare å få auge på når eg etterser at det ikkje ligg att noko på leirplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos teltpluggar.

Etter kvar stopp, lang eller stutt, sjå godt etter for å vera sikker på at det ikkje ligg att noko. Teltpluggane har eg no i ein raud pose, ettersom denne er lettare å få auge på når eg etterser at det ikkje ligg att noko på leirplassen.

... Teltpluggane har eg no i ein raud pose...

Her tror jeg det er rom for en historie om tankene som gikk gjennom hodet litt senere på dagen. Ser for meg en dryppende våt fjellmann som skal til å sette opp teltet... :mrgreen:

Har et par slike opplevelser selv: http://www.tursiden....u-kunne-glemme/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos teltpluggar.

Etter kvar stopp, lang eller stutt, sjå godt etter for å vera sikker på at det ikkje ligg att noko. Teltpluggane har eg no i ein raud pose, ettersom denne er lettare å få auge på når eg etterser at det ikkje ligg att noko på leirplassen.

... Teltpluggane har eg no i ein raud pose...

Her tror jeg det er rom for en historie om tankene som gikk gjennom hodet litt senere på dagen. Ser for meg en dryppende våt fjellmann som skal til å sette opp teltet... :mrgreen:

Har et par slike opplevelser selv: http://www.tursiden....u-kunne-glemme/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldigheitene fekk det til å vera både vera sol og siste dagen på tur. Vel heime, dagen etter, vart teltet lagt til tørk ute. Det var fyrst då eg skulle pakke det saman att, eg savna pluggposen. Etter endelaus leiting rundt på plenen, måtte eg konkludere med at pluggane ikkje låg der.

For å lære noko av historia, og unngå å stå plugglaus ein regnvåt kveld, måtte eg finne ut kva som hadde skjedd. Halvannan veke etterpå, avspasserte eg ein dag frå arbeid, for å gå attende og sjekke om pluggane låg på den siste leirplassen, det gjorde dei. Den grønne pluggposen vart bytta ut med ein raud pose same kveld.

Heile turen er referert her: http://home.no/afeten/nordfjella/2_17Opp_der_sola_g_aa_r.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

smart å oppbevare teltplugger i godt synlig posetrekk.

Appropos å glemme ting. Jeg var i børgefjell for ca 10 år siden. Bar den ene fiskestanga,(fluestanga), i hånda, hunden i den andre. Etter en lang dag i steikende sol var det ett sjokk å vasse ut i iskalde jetnamsvatnet. Etter ei stund kom jeg fram til utløpet av j.elva og skulle prøve fisket i de fantastiske kulpene der. Men hvor var fiskestanga? Ser for meg steinen der jeg kvilte etter vassingen, og der ligger den fortsatt om ikke noen har funnet den Men det er jo en utmerket grunn for å ta en tur tilbake til ville børgefjellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Kontorstol skrev (På 1.11.2012 den 20.18):

Ta med litt mer mat og drikke enn du trenger. Plutselig tar turen noen timer lengre enn antatt, og uten nok mat er det ikke moro. Et ekstra par med sokker er også et must. Det er i hvert fall det jeg har erfart. :P

Enig med det med maten. På overnattingsturer har jeg alltid tre par sokkeskift i sekken. Jeg tørker dem på utsiden av sekken mens jeg går, men det kan jo pissregne i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael NJ skrev (På 1.11.2012 den 20.35):

Mitt første og beste tips er: NYT turen :cool:

 

trusken skrev (På 2.11.2012 den 11.10):

 

  • Har du med deg kamera eller annet elektrisk utstyr om vinteren ha det nærme kroppen eller i ekstra-ullsokkene i sekken.
  • Ha en søppelsekk oppi sekken før du begynner å pakke. Vanntett sekk.
  • Lite pilleglass med fyrstikker og noe å tenne fyrstikkene mot (bit av fyrstikkeske) Evt. vanntett stormlighter :mrgreen:
  • Noe å fyre opp med, never, tyriflis, knusk evt. tennbriketter.
  • Varm og myk liggeplass: legg granbar som "takstein" påbakken slik at baret på en dekker over kvisten på den forrige.
  • Har en vanntett pose fast i topplokket på sekken med gaffatape, dopapir, bryne, myggolje, ekstra batteri, noen strips lappesaker til telt/membran bekledning samt nål og tråd.
  • Å ha en liten pose med fiskesene, kroker og søkke kan være fint selv om man ikke primært har tenkt seg på fisketur. Bind fast sene med krok og mark og sjekk i ny og ne.
  • En bærepose lett tilgjengelig i ei lomme. Gjør det enkelt å fiske med seg kantareller, bær, opptenningsmaterial osv mens du går.
  • Førstehjelpsutstyr. Selv har jeg minimum med meg enkeltmannspakke og fløyte, suplerer med litt kompresser, bandasjer, sportstape og alminiumsredningsteppe på lengre turer eller hvis vi er flere.

 

Ble nesten ei pakkliste dette men sikkert noen tips å hente for noen og sikkert mye idiotisk og selvforklarende for andre. :mrgreen:

Nei det var slett ikke idiotisk! Og det sier jeg ut fra 50 års erfaring som turgåer. Det med vanntette fyrstikker er viktig, og ofte noe som mange hopper over. Søppelsekken er kjærkommen. Også viktig å ta med noe never og opptenningsved før du forlater skoggrensa. Førstehjelpsutstyret høres greit ut. Det som er viktig med turutstyr og førstehjelpsutstyr, er at det har en multifunksjon, altså at det kan brukes til flere ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.