Gå til innhold
  • Bli medlem

Bru over Vøringsfossen


Gal Krokfot

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Slik-blir-broen-over-Voringsfossen-7032415.html

Med fare for å være ein surmaga representant for janteloven, men kva er det med folk og arkitektar som

gjer at dei absolutt må skjemme ut alle naturperler med stygge, dumme, meiningslause og unødvendige

mennskelege instalasjoner?

PS: Er fullstendig klar over at det er både rekkverk, plattform og andre instalasjoner rundt Vøringsfossen

frå før, men dette er like mykje eit generelt spørsmål på liknande saker.

Eksempel: http://www.gd.no/nyheter/article6316106.ece

http://www.gd.no/kultur/article6251531.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge prøver vi å lokke til oss så mange turister som mulig. Og storparten av disse ønsker nok en viss tilrettelegging. Men jeg tror det er feil vei å gå å bygge ned de store attraksjonene på denne måten. Da mister de sine unike verdier og blir bare en del av en kommersiell suppe. Men hvordan skal man gjøre det når man i første omgang lokker til seg masse turister? En fin reklame som viser for eks Vøringsfossen og når turistene kommer så møter de kanskje ett skilt hvor det står at det er farlig å gå opp å se på fossen. Da blir nok mange skuffet og får et dårlig inntrykk av Norge. Kanskje man istedenfor å tilrettelegge i for stor grad, bør få med at det dreier seg om utilrettelagt natur og at man bør ha en viss fysikk for å se nærmere på en del av attraksjonene? Dette vil lokk til seg en litt annen gruppe turister. Vanskelig å si hva som er rett når man tenker på turismen men fra naturens ståsted så er det jo galskap å bygge slik. Jeg tror også at med tanke på turisme så er vi ikke på sikt tjent med å tilrettelegge i en slik grad som eksemplene over. Da blir ikke perlene våre unike lenger og folk kommer ikke tilbake i like stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spennende prosjekt. Vøringsfossen ligger såpass nær riksvegen at den ikke har stor atraksjonsverdi for oss fjellfolk.

Å bygge slik en bro for lakkskoturistene er bra for framtidig turistnæring i Norge. Hva skal vi leve av etter olja ?

Men denne typen anlegg må være av høykvalitet. Ikke noe halvslarve gjerder med ei pølsebu som selger dyre souverniers made in China.

Anlegget i Trollstigen er et slik eksempel, likeså broa over juva i Kåfjord, stien inn til Prekestolen mm

Skal slike anlegg ha noen verdi må man investere i kvalitet, kvalitet, kvalitet...

Det er for mye stygt og dårlig i turistnorge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vøringsfossen er ein av Norges mest besøkte attraksjonar, og ligg som Dag skriv like ved riksvegen. Eg tenker det er betre å kanalisere masseturismen inn mot nokre få ting, og tilrettelegge desse, heller enn mange mindre installasjonar av ymse kvalitet rundt om. Ei slik bru treng slett ikkje verte verken stygg eller dum, og meiningslaus vil den i alle fall ikkje vere. Meininga er jo å gje, fortrinnsvis utanlandske, turistar ei naturoppleving. Det er ei formål ein kan like eller ikkje, men det er ei anna sak. Unødvendig er den for såvidt. Det er få ting som er nødvendige. Men samd med Dag, det må gjerast på ein skikkeleg måte. Få inn nokre dyktige arkitektar til dette.

Statens vegvesen har forøvrig lagt til rette andre stader, om enn i mindre skala, som har vore vellykka, som Stegasteinen over Aurland:

http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&db=dbatlas_leks&art_id=103820&spraak_id=1&ptype=single

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt alternativ til denne brua er å la vøringfossen vere vøringfossen.

Dette fantastiske juvet som naturkrefter har herjet med i tusner av år

skal fremstå ennå mer spektakulært med hjelp av en bru der de tøffeste

kan vandre over og fortelle om opplevelsen sin til andre,jeg ser effekten

av dette, ja, pluss noen fantastiske bilder i en blank brosjyre, men nei og ennå en gang nei.

Hvis vi må ty til denslags for og trekke turister til kansje et av de mest naturskjønne

land som finnes så kaller jeg det lavmål,eneste bra med brua er sysselsetting av arbeidskraft.

Nå jammrer jeg fælt over noe som sansynligvis vil bli en stor turistattraksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenker det er betre å kanalisere masseturismen inn mot nokre få ting, og tilrettelegge desse, heller enn mange mindre installasjonar av ymse kvalitet rundt om.

Det er dessverre ikke riktig at det dreier seg om noen få ting. Vi har 18 turistveier hvor man kan telle ialt 58 inngrep i vår fineste natur.

http://www.nasjonale..._som_leter.html

Og vi er bare halvveis. Samferdselsministeren sa i juni 2012:

- To milliarder statlige og 400 millioner kommunale kroner har blitt brukt på turistvegene. Vi er litt over halvvegs i prosessen med å ferdigstille dem alle.

http://www.smp.no/ny...ticle474708.ece

Det skulle bli godt over 100 inngrep tilsammen det??? Hvor finner man de helhetlige planene for kommende inngrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å setje det heile i eit lite perspektiv, kan det vera verdt å nevne at elva er regulert, og det er takka vera at Vøringsfossen er ein turistatraksjon, at det renn vatn der i det heilt. Utan riksvegen og turistane som kjem etter vegen, hadde Vøringsfossen vore turrlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.