Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke som passer som eneste jakke på våte høstturer.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en skalljakke som passer på helgeturer og dagsturer om høsten hvor man forventer at det kan komme en del regni innimellom. På slike turer har jeg lyst å kun ha med en jakke, for å spare vekt og plass. Dessuten er det noe herk å stoppe å skifte jakke hele tiden.

Forventer jeg mye sol på turen tar jeg med meg en lett regnjakke, og en tynn microfiberjakke da denne puster veldig mye bedre enn en skalljakke.

På vinteren i tørr kulde har jeg ett fjellreven sett i g-1000 materiale som jeg liker bra. (Men det veier kanskje litt mer enn ønskelig).

Jakken bør være:

-Vanntett

- Lett

-Egne seg å gå med lett eller medium tung sekk (10-16 kg)

- Ha gode luftemuligheter og puste best mulig. Puster den dårlig blir jeg omtrent like våt som om jeg skulle gått med en jakke som ikke er vanntett etter noen timer i ruskevær.

-Jeg synes også det er viktig er at den går litt ned på ryggen/rompen slik at den ikke glir oppover på ryggen.

-Så må den tette godt igjen rundt halsen, slik at det ikke blåser kaldt inn her.

-Hetten må være god.

-Lommene bør være plassert slik at de ikke blir utilgjengelig ved bruk av sekk.

Jeg har sett litt på eks. Norrøna lofoten Gore-Tex Active Jacket med active shell membran, og på Norrønabitihorn Gore-Tex Active Jacket med active shell membran.

jeg har også vurdert Norrøna Falketind Dri3, men i følge norrøna sin nettside scorer ikke den like bra på pusteegenskapene som de to andre jakkene.

Noen som har noen forslag til jakker som kan passe bra til mitt bruk?

Pris er egentlig underordnet, det er viktigst at jakken er bra. Men om det finnes noen alternativ som er rimelig og bra, så er det såklart ingen ulempe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på utkikk etter en skalljakke som passer på helgeturer og dagsturer om høsten hvor man forventer at det kan komme en del regni innimellom. På slike turer har jeg lyst å kun ha med en jakke, for å spare vekt og plass. Dessuten er det noe herk å stoppe å skifte jakke hele tiden.

Forventer jeg mye sol på turen tar jeg med meg en lett regnjakke, og en tynn microfiberjakke da denne puster veldig mye bedre enn en skalljakke.

På vinteren i tørr kulde har jeg ett fjellreven sett i g-1000 materiale som jeg liker bra. (Men det veier kanskje litt mer enn ønskelig).

Jakken bør være:

-Vanntett

- Lett

-Egne seg å gå med lett eller medium tung sekk (10-16 kg)

- Ha gode luftemuligheter og puste best mulig. Puster den dårlig blir jeg omtrent like våt som om jeg skulle gått med en jakke som ikke er vanntett etter noen timer i ruskevær.

-Jeg synes også det er viktig er at den går litt ned på ryggen/rompen slik at den ikke glir oppover på ryggen.

-Så må den tette godt igjen rundt halsen, slik at det ikke blåser kaldt inn her.

-Hetten må være god.

-Lommene bør være plassert slik at de ikke blir utilgjengelig ved bruk av sekk.

Jeg har sett litt på eks. Norrøna lofoten Gore-Tex Active Jacket med active shell membran, og på Norrønabitihorn Gore-Tex Active Jacket med active shell membran.

jeg har også vurdert Norrøna Falketind Dri3, men i følge norrøna sin nettside scorer ikke den like bra på pusteegenskapene som de to andre jakkene.

Noen som har noen forslag til jakker som kan passe bra til mitt bruk?

Pris er egentlig underordnet, det er viktigst at jakken er bra. Men om det finnes noen alternativ som er rimelig og bra, så er det såklart ingen ulempe :)

Mammut Nordwand jacket. Har ikke kjøpt meg denne selv ennå, men har hørt utrolig mye bra om denne. Lett, puster godt, og med strech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Norrøna Bitihorn Active Shell jakke. Veldig fin til løping på fjellet når det regner/sludder - har ikke fått testet i snø ennå. Jakken er lett, har god hette, "puster" bedre enn Proshell-jakken jeg har og den har gode luftemuligheter. Lang nok i ryggen til løping.

Ypperlig jakke til sitt bruk som altså for meg er primært løping. Jeg tar den også gjerne med som reserve på helgeturer med fint vær på grunn av vekten.

Men jakken er ikke spesielt allsidig og jeg anser den ikke som egnet for "vanlig" fjellbruk med sekk. Den har kun to små lommer hvorav en på ryggen, jeg tviler på at ytterstoffet er solid nok til å tåle tyngre sekk over lengre tid. Passformen er tight slik at flerlagspåkledning kan bli problematisk.

Prøv. YMMV som det heter på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Norrøna Bitihorn Active Shell jakke. Veldig fin til løping på fjellet når det regner/sludder - har ikke fått testet i snø ennå. Jakken er lett, har god hette, "puster" bedre enn Proshell-jakken jeg har og den har gode luftemuligheter. Lang nok i ryggen til løping.

Ypperlig jakke til sitt bruk som altså for meg er primært løping. Jeg tar den også gjerne med som reserve på helgeturer med fint vær på grunn av vekten.

Men jakken er ikke spesielt allsidig og jeg anser den ikke som egnet for "vanlig" fjellbruk med sekk. Den har kun to små lommer hvorav en på ryggen, jeg tviler på at ytterstoffet er solid nok til å tåle tyngre sekk over lengre tid. Passformen er tight slik at flerlagspåkledning kan bli problematisk.

Prøv. YMMV som det heter på engelsk.

Sant nok! En jakke som ikke har tilgjengelige lommer når man går med sekk, er noe drit. Da er vi tilbake på eks. Norrøna falketind dri3 eller proshell. De puster nok ikke like bra som active shell, men selve jakkene virker veldig bra utformet, og med god lufting under armene.

Hadde de hatt nettingfor i lommene hadde luftingen blitt betraktelig bedre, men siden gldelåsene ikke er helt vanntette har de valgt lommet uten nettingfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The north face meru ser veldig bra ut.

Den har active shell, og er beregnet for å gå med sekk. To store brystlomme, ekstra friksjon over skuldrene og ser ut til å være lang og god bak.

Active shell sier å puste veldig bra, men denne jakken har ikke luftemuligheter under armene eller nettingfor i lommene. Så da er spørsmålet hva som skal prioriteres? Hva er viktigst?

http://www.thenorthf...ore-jacket.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utkikk etter en skalljakke som passer på helgeturer og dagsturer om høsten hvor man forventer at det kan komme en del regni innimellom. På slike turer har jeg lyst å kun ha med en jakke, for å spare vekt og plass. Dessuten er det noe herk å stoppe å skifte jakke hele tiden.

Jakken bør være:

-Vanntett

- Lett

-Egne seg å gå med lett eller medium tung sekk (10-16 kg)

- Ha gode luftemuligheter og puste best mulig. Puster den dårlig blir jeg omtrent like våt som om jeg skulle gått med en jakke som ikke er vanntett etter noen timer i ruskevær.

-Jeg synes også det er viktig er at den går litt ned på ryggen/rompen slik at den ikke glir oppover på ryggen.

-Så må den tette godt igjen rundt halsen, slik at det ikke blåser kaldt inn her.

-Hetten må være god.

-Lommene bør være plassert slik at de ikke blir utilgjengelig ved bruk av sekk.

Noen som har noen forslag til jakker som kan passe bra til mitt bruk?

Pris er egentlig underordnet, det er viktigst at jakken er bra. Men om det finnes noen alternativ som er rimelig og bra, så er det såklart ingen ulempe :)

Det er individuelt hvordan vi vektlegger egenskaper som vannsøyle, pris, lommer, hette, lufting og annet.

Hadde dette vært i fjor ville jeg ha sagt Norrøna Recon jakken. Jeg har f.eks bedre erfaring med denne enn med Trollveggen. Begge blir betegnet som bombesikre.

Manglende klaff over glidelås på nye Recon, har gjort denne uaktuell.

Jeg sto igjen med to valg - Norrøna Svalbard eller Dovre.

Det ble Dovre.

Norrøna Dovre

Både bukse og jakke....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ett slag for norrøna svalbard Børge Ousland jakka. Har hatt denne med på vinterturer og sommerturer. Den er pottetett, puster bra. gode luftinger, lang jakke (med skrittstropp) mulighet for pelskrage og god hette med bra justeringer og lommer som en klarer å åpne med votter, samt at du får henda nedi med votter på.

Synes dette er ei utrolig god og gjennomtenkt jakke som passer like godt til værbeskyttelse sommer som vinter.

Har absolutt ingen ting å utsette på denne jakka foruten prisen (5500,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Dovre i flere år. god jakke, men litt tung, og vanntett de første årene...Måtte da ha en regnjakke i tillegg, og vekta på sekken økte. Gikk til innkjøp av en arcteryx skalljakke i år. Den har så langt vært suveren,- svært lett, komfortabel og vanntett. Ulempen er prisen,- omtrent som Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det er begrenset med hvor mange forskjellige type jakker man får testet, så må det vel bli litt forsiktige abefalinger da det sikkert er veldig individuelt hvor mye man svetter, hav man foretrekker å ha under etc

Men, basert på min foreløpige korte erfaring med Børge Ousland jakka, så kan jeg på det sterkeste anbefale den.

Om man ønsker å velge seg en jakke, så tror jeg denne er en meget god allrounder. Den virker bombesikker, samtidig som jeg får en følelse av at den puster bra.

Den har blant store luftemuligheter under armene, samt at lommene er geniale, både med og uten sekk.

Recon, og de andre som er nevnt her er sikkert i samme ligaen, men som sagt, en jakke ... Ousland sin er sikkert valg tror jeg

Den er dyr, men jeg ser for meg at dette er en jakke som jeg vil ha lenge. Og, da den har det litt gammeldagse anorakk-looken så vil den vel aldri gå helt av moten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utkikk etter en skalljakke som passer på helgeturer og dagsturer om høsten hvor man forventer at det kan komme en del regni innimellom. På slike turer har jeg lyst å kun ha med en jakke, for å spare vekt og plass. Dessuten er det noe herk å stoppe å skifte jakke hele tiden.

Jakken bør være:

-Vanntett

- Lett

-Egne seg å gå med lett eller medium tung sekk (10-16 kg)

- Ha gode luftemuligheter og puste best mulig. Puster den dårlig blir jeg omtrent like våt som om jeg skulle gått med en jakke som ikke er vanntett etter noen timer i ruskevær.

-Jeg synes også det er viktig er at den går litt ned på ryggen/rompen slik at den ikke glir oppover på ryggen.

-Så må den tette godt igjen rundt halsen, slik at det ikke blåser kaldt inn her.

-Hetten må være god.

-Lommene bør være plassert slik at de ikke blir utilgjengelig ved bruk av sekk.

Noen som har noen forslag til jakker som kan passe bra til mitt bruk?

http://rab.uk.com/products/mens-clothing/shell/stretch-neo-jacket.html

Om den passar för din bruk eller inte kan bara du svara på men jag hade övervägt denna jackan. Eventuellt med tillhörande byxor. Jag är tilltalad av tanken att den inte är helt vindtät och på så vis ventilerar bättre. Frågan är väl om man märker att den inte är helt tät, den skall vara tät till 99,9 %??

En annan anledning till varför jag väljer att titta på andra material än Gore-Tex är att jag tycker att kläder med dem är högt prissatta och Gore-Tex har en marknadsdominans som jag inte riktigt tycker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovre jakken, den er nok litt tung og "kraftig" for den høstbruken jeg ser for meg, men ellers virker det som en veldig bra jakke! Jeg har tross alt en vinterjakke som jeg liker veldig bra, men siden den er i G-1000 holder den ikke regnet veldig lenge ute og er derfor ikke en bra høstjakke i vått vær.

Svalbard (Børge Ousland) jakken er nok litt for vinterrettet for den bruken jeg ser for meg. Litt tung den også.

Ser for meg at kanskje Norrøna Flaketid Dri3, eller Norrøna Falketind Pro-shell må være greie jakker.

Rab-stretch neo jakken ser også bra ut. Synes stoffet høres spennende ut :) Men etter det jeg kan se på bildene har denne ingen ventilasjonsåpninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Norrøna Falketind Goretex Packlite på Sportslageret. Den er ute av produksjon, men de har noen str igjen. Jeg gav 1700 for den, og har vært superfornøyd. Veier bare 380 gram. Føles kanskje litt treg i utpustingen når man jobber hardt (som all goretex), men har lange glidlåser under armene til å regulere med. Har frontlommer som sitter mellom der hvor brystremmen og hofteremmen til sekken er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen tur ble ikke lang, planen var å komme seg inn i heia for å gå tilbae i morgen.

Det var litt forskjellig værmelding, og været ble ikke bedre en meldt.

Etter å ha gått en liten time, ble til at jeg snudde.

Det ble vind, sludd/snø i mot og ned mot null. Skikkelig vestlandsvær.

På denne turen valgte jeg å ta med Norrøna Recon jakken, Der og da betydde det ikke mye at vekta på denne jakken er høyere enn mange andre.

Til diskusjonen rundt nye Recon jakken:tn_016_6.JPG

Jeg er også glad for at jakken har klaff over glidelåsen. Uten å kunne lukke jakken i slikt vær blr det kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.