Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinskinn i barnepulk?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøp meg en fjellpulken barnepulk.

Denne pulken har ett skumunderlag i bunnen, og ett mykt skumgummiunderlag under dette. Men jeg tenkte at det måtte være en god løsning å ligge ett reinskinn oppå dette, og ligge småjenten i en voksipose av dun oppi der igjen med klær på alt etter temperaturen.

Tror dere at reinskinnet kan være en god løsning oppi pulken? Hun blir ihvertfall godt isolert i fra kulden mot bakken og det ser nok estetisk fint ut i motsetning til ett skumunderlag alene og jeg ser for meg at det må være lunt og godt å ligge på og fint å ta ut å sitte på i pauser. Men vekten blir jo litt tyngre enn andre løsninger da.

Jeg har sett at de selger reinskinn til utebruk her: http://www.skinnlaaven.no/shop/

Disse er vel og merke uimpregnert, men kanskje ikke det betyr så masse til denne bruken?

Prisen ligger altså på 300kr + frakt (150?) = 450kr. og på xxl koster det 799 for ett ferdig impregnert reinskinn. Så prisen er 350 kr lavere, hvis man ikke trenger å impregnere baksiden med en boks lærfett (kr40,-)

Utklipp fra nettbutikken:

REINSDYR SKINN UTEBRUK:

p9010805n.jpg

pft_10964_nor_unchecked.gif

Disse skinnene varierer i str. og fasong. Skinnene kan ha små skader,som kutt / hull. Røyter noe mer enn ett 1. sort skinn. Fine til utebruk. Ca str. 95-140cm lengde Ønsker man skinnene impregnert kan dette gjøres ved å spraye / sette de inn på baksiden med eks: Snowproof silikon impregnering - lærfett- benarolje mixet med white spirit -lakk,billakke etc. Skinnene blir da mer vann avstøtende og er forsatt myke

Artikelnr: 9010805

Pris exkl moms: 236,00 nok

Pris inkl moms: 295,00 nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reinskinn er fint, men de er ofte litt stive. Dessuten er reinskinn såpass store (breie) at de ikke passer ned i pulken og må skjære stil Hva med lammeskinn/saueskinn? De er ofte på tilbud hos interiør- eller barneutstyrsbutikker. Det blir lite fukt i en pulk - og ikke noe problem med lam- eller saueskinn. Men kanskje er lammeskinn såpass korte at du må ha to - et i ryggen og et i bunn av pulken. Da vi var i pulkalderen brukte vi et langt skinn (sydd sammen av flere dyr) av villsau.

Turer på ski med junior i pulk er fabelaktig. Å sitte på enden av pulken å drikke kaffe og høre jevn pusting fra innsiden er topp. Du må selvfølgelig passe på med temeperatur og være, men min erfaring var at junior tålte å være ute i rimelig grisete vær i fjellpulken (forutsatt at du har fjellduk med for bleieskift o.i.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saueskinn er nok bra det og ja. Men om man trenger to, blir vel prisen de samme som ett reinskinn, og da kan man vel bare kappe til det reinskinnet da? Eller er saueskinnet like varmt som reinskinnet

Langhåret eller korthåret saueskinn? Jeg fikk høre av noen at man ikke måtte bruke langhåret saueskinn i barnevogn, men jeg fikk ikke med meg om det var en god grunn til dette..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både saueskinn og reinskinn fungerer bra. Da vi tok i bruk pulk vurderte jeg reinskinn som vi allerede har som både for store og for stive som pulkunderlag. Saueskinn som vi også hadde fra før passet godt inn i pulken og viste seg å fungere utmerket. Tørkede reinskinn røyter også mye. Voksipose er bra. Når ungene ble større fikk de en sovepose som har glidelås på begge sider slik at begge armeen kan stikke ut og hette bak hodet til å tre over ryggstøtta slik at posen ikke siger ned http://www.fjellforum.no/page/articles.html/_/utstyrstester/telt-soveposer-og-liggeunderlag/ajungilak-little-mammut-r90

Husk at pulk ikke anbefales for unger under 6 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt langhåra saueskinn i pulk, og anbefaler det gjerne. De er jo varmere- men tyngre enn korthåra. Men vil ikke anbefale langhåret til annet bruk (vogn, vogge, gulv, seng osv) fordi de er vanskelig å tørke div. søl av. Korthåra skinn kan ellers brukes omtrent hele året, ute og inne, mens de langhåra rett og slett blir for varme.

Reinskinn er flott det, men vær forberedt på reinhår "overalt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.