Gå til innhold
  • Bli medlem

Zippo Håndvarmer - Fuel


Plohn

Anbefalte innlegg

Hei,

Er litt usikker på hvilken tråd jeg skal legge dette spørsmålet under. Den hører sikkert ikke til her, men i og med at spørsmålet omhandler bensin som også kan brukes på multifuel-brennere så la jeg det her.

Jeg har kjøpt meg en Zippo Håndvarmer (http://www.coolstuff.no/Zippo-Handvarmer) og er i og for seg godt fornøyd med den.

Nå har det seg sånn at jeg bruker renset bensin (sånn som man får kjøpt på sportsbutikker) på brenneren på turkjøkkenet mitt, og det ville da vært hendig om det også gikk ann å bruke den typen drivstoff på Zippo Håndvarmeren i stedet for Zippo Lighterfuel (som det jo står at man skal bruke).

Så er spørsmålet:

Er det noen som vet om man kan bruke renset bensin, av den typen som man kjøper i sportsbutikker for å bruke på multifuel-brennere, som fuel på Zippo Håndvarmeren? Vil det fungere?

mvh

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Dette er jeg ikke ekspert på.... men jeg ville absolutt IKKE hatt renset bensin på håndvarmeren!! Bensin er eksplosivt, lighterfuel er ikke.

Innsiden av håndvarmeren har en filtgreie, og lighterfuel brenner sakte og pga filten - så blir lighterfuelen der den skal være.

Jeg er rimelig sikker på at renset bensin på denne håndvarmeren er det samme som et aldri så lite smell....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noe problem med renset bensin på håndvarmer.

Og så vidt jeg veit er begge deler naphta basert. Det betyr forsåvidt ikke att det er samme egenskaper på begge men tror ikke det er mye om å gjøre.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har ikke hatt noe problem med renset bensin på håndvarmer.

Og så vidt jeg veit er begge deler naphta basert. Det betyr forsåvidt ikke att det er samme egenskaper på begge men tror ikke det er mye om å gjøre.

Tapatalk

Hmmm, nå er jeg litt skeptisk merker jeg :). Har jeg misforstått... er ikke renset bensin det samme som miljøbensin osv? Sist jeg sjekket, brant slikt rimelig eksplosivt?

Håndvarmeren er basert på åpen flamme, og jeg ville tro at dersom man tenner på håndvarmeren slik den skal - vil ca hele innholdet antennes på 4,3 sec som en molotovcoctail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

...Bla bla....

Så er spørsmålet:

Er det noen som vet om man kan bruke renset bensin, av den typen som man kjøper i sportsbutikker for å bruke på multifuel-brennere, som fuel på Zippo Håndvarmeren? Vil det fungere?

mvh

Trygve

Sitat fra anmeldelse nr 3 som er skrevet på nettsiden som du linket til ;

"Jeg bruker denne håndvarmeren når jeg flyr modellfly om vinteren. Kan ha den i lomma for å varme fingrene før og etter fly tur. Hvis man bruker en "radio vott" er den fin og ha inni radio votten. Håndvarmeren blir god og varm og holder lenge. Den kan ikke slokkes og må brenne til den er tom. Som regel holder det med "halv tank". Jeg bruker miljøbensin 4t istedenfor zippo bensin. Den er mye billigere, og lettere å få tak i.

Jeg bruker 2 stykker :-)"

Så det kan se ut som andre har fått det til å funke med "renset bensin". Jeg går ut ifra at det er snakk om "gressklipper bensin" ( miljøbensin ) det er referert til i anmeldelsen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, nå er jeg litt skeptisk merker jeg :). Har jeg misforstått... er ikke renset bensin det samme som miljøbensin osv? Sist jeg sjekket, brant slikt rimelig eksplosivt?

Håndvarmeren er basert på åpen flamme, og jeg ville tro at dersom man tenner på håndvarmeren slik den skal - vil ca hele innholdet antennes på 4,3 sec som en molotovcoctail.

Renset bensin er det samme som miljøbensin ja. Det kan jo være flere typer også som kan betraktes som renset bensin.

Bensin i flytende form brenner ikke. Det er gass i blanding med oksygen som brenner. Denne blandingen skjer utenfor håndvarmeren, så det er nok ikke noe fare for at hele innholdet skal brenne opp på noen få sekunder. Testet i stad med vanlig 95 blyfri og det gikk helt fint det også. En vanlig zippo lighter brenner jo også det meste du putter på den helt fint :) Kan dog ikke garantere at det er noe bra for håndvarmeren over tid å bruke 95. Miljøbensin derimot har jeg aldri hatt problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renset bensin er det samme som miljøbensin ja. Det kan jo være flere typer også som kan betraktes som renset bensin.

Bensin i flytende form brenner ikke. Det er gass i blanding med oksygen som brenner. Denne blandingen skjer utenfor håndvarmeren, så det er nok ikke noe fare for at hele innholdet skal brenne opp på noen få sekunder. Testet i stad med vanlig 95 blyfri og det gikk helt fint det også. En vanlig zippo lighter brenner jo også det meste du putter på den helt fint :) Kan dog ikke garantere at det er noe bra for håndvarmeren over tid å bruke 95. Miljøbensin derimot har jeg aldri hatt problemer med.

Er det en Zippo Håndvarmer du har eller er det en annen type? Zippo Håndvarmeren brenner ikke med åpen flamme. Det er en eller annen form for katylatoreffekt som gjør at det blir utviklet varme. Katalysatoren-brenneren (eller hva man skal kalle det) på Zippo Håndvarmeren holder til ca 70 gangers bruk så må den skiftes. Det er jo den eneste delen av håndvarmeren som kan bli påvirket av drivstoffet som brukes - og den skal jo skiftes uansett etter et visst antall gangers bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

 gammel tråd som jeg fant...….Denne Zippo håndvarmeren går vel under kategorien fiasko kjøp for min del, den fungerte bra ett par ganger. siden har den stort sett vært kald som graven. her fryser man nok fingrene av seg lenge før den blir varm. Og ja jeg har skiftet "veke" på denne såkalte håndvarmeren.  Har ikke forsøkt med annet brensel enn lighterfuel, men vanlig "primusbensin" burde gå bra, da jeg har brukt det på lightere!

Endret av Leif Vidar Gullstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.