Gå til innhold
  • Bli medlem

Organisering av utstyrsbod


Anti

Anbefalte innlegg

Madammen er reist på ferie, så nå skal det ryddes i boden. Hjelp!

Er det noen som har noen lure tips til oppbevaring av liggeunderlag? Hylla på den lille boden er ikke dyp nok i forhold til lengden på liggeunderlagene, og legger jeg dem på tvers triller de jo ut...

Vi har 4-5 skumplastunderlag og en del reinskinn, therm-a-rest og luftmadrass - men hvor skal jeg gjøre av det?

Og kan jeg henge soveposene på kleshenger? Vinterposene har fått plass i store dyneoppbevaringsvesker under senga, men sommer og høstposene blir liggende komprimert, og det er jo ikke bra i lengden.

Og hvordan i all verden oppbevarer man fiskestenger i store mengder? Akkurat nå bor de fleste av dem i takboksen, som fortsatt står fast på bilen, fordi jeg ikke har noen plass å gjøre av den...

For ikke å snakke om ryggsekkene og baggene - de er jo i bruk hele tiden, så de må være lett tilgjengelige, men ikke i veien.

Alle gode tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om du har flere liggeunderlag en du trenger (kast,selg,gi bort)

Jeg har alle mine poser liggende oppå hverandre på en lang hylle i boden

Når det gjelder fiskestenger så har jeg laget meg en stangtube av type rør som rørleggere bruker (soilrør i plast) de kan kappes i ønsket lengde og man får muffer med skrulokk til de. Så om du kjenner noen i byggebransjen så får du det sikkert gratis :) Røret er ca 100mm i diameter så da får du jo plass til noen stenger.

Du får også kjøpt stangtuber som er ment for å transportere mange stenger på f.eks flyreiser osv..

http://komplettfriti...irliner-rodcase.

Lykke til! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lagerplass for friluftsutstyr kan nok være et problem for noen og hver. Jeg kjøpte nytt og større hus for noen år siden, men endte opp med mindre lagerplass. Forstå det den som kan.

Men jeg har et eget skap til fiskestengene inne i snekkerboden. Ca. 20 stk. Inne i skapet har jeg en rad med små kroker langs veggene. Hver fiskestang får da en liten hyssing, renneløkke, rundt livet og så blir de hengt opp på hver sin lille krok. Da er det god plass midt i skapet til andre ting.

Samme teknikk kan du sikkert bruke hvis du har litt ledig veggplass.

Ellers går det også greit å henge fiskestenger i taket. En løkke i hver ende av stanga og et par små kroker i taket og så er de ute av veien.

En gammel kommode fra Ikea gjør nytten som lagerplass for sneller og diverse annet fiskeutstyr.

Ellers så har jeg nylig sett en reklamefilm for kjøkkeninnredning på tv hvor mannen i huset hadde eget ut-trekkbart skap på kjøkken hvor fiskestengene stod akkurat som i butikken.

Kanskje en idé for de som skal byge nytt hus eller nytt kjøkken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen slike http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeidsbenk-og-oppbevaring/Verktoytavle-og-holder/Takkrok-20436/ i taket rydder opp i fiskestengene; soveposene bruker du slike http://www.biltema.no/no/Hjem/Oppbevaring/Esker/Oppbevaringskasse-28438/ til

Kassene funker til det meste om en er litt systematisk og har reoler ell å sette de i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alle liggeunderlag liggende under sengen, utslått og lett oppblåst. Det fungerer bra for meg :-) På den måten får også underlagene den korrekte oppbevaring, altså ikke sammenpakket, da fungerer de optimalt i felt. Underlag type thermarest ol. har skum innvendig, dette har en slags hukommelse, så hvis du oppbevarer det sammenpakket over lengre tid, vil det miste mye av sin spenst, og du må blåse mer luft inn selv :-) Det samme gjelder forsovet også celleplastunderlag, som har en tendens til å rulle seg selv inn igjen, når du har lagt de ut i teltet.

Å oppbevare de stående bak et skap vil sikkert også fungere fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Slenger meg på denne da jeg gjorde en innsats i kjellerboden i våres... 

Med utgangspunkt i et par hyller kun på den ene veggen snekret jeg et par til, og laget stendere på den nakne motstående veggen. 

Nå har jeg en vegg med kun hyller fra topp til tå, til ymse utstyr, sko & støvler av ulike slag, flerfoldige hyller med gjennomsiktige IKEA plastkasser i ulike størrelser merket med innholdet, og soveposer, underlag og telt liggende helt på toppen. Motsatt side har skruer og stag montert hvor flere brett, ski, sekker i ulike størrelser, fiskestenger ol utstyr henger. Mørke områder er lyssatt med billige LED bevegelsesensor lys, helt genialt inne i kriker og kroker når du driver på og gir litt ekstra trivsel ;)

Hvordan man organiserer best sitt tilgjengelige areal blir ut i fra hva man har og hva man trenger.

Jeg er mest fornøyd med å få gruppert likende ting sammen, feks alt som har med mat og tilbereding av det står i kasser ved siden av hverandre, bruker maksimalt av den tilgjengelig høyden og fått ting opp på vegg istedenfor stående på gulvet, og fått laget et system hvor hver ting har sin naturlige plass eller kasse slik at det er lett å finne frem og legge tilbake ting.

Merkede plastkasser i ulike størrelser er helt genialt ;) Hadde jeg ikke hatt kjellerboden hadde jeg lett kjøpt et eget skap til utstyr og gjort noe likende inne i leiligheten. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, steingrd skrev:

Man sorterer soveposer etter komfortemperatur, alt annet er barbarisk! 

Så min fargekoordinerte tilnærming til turlivet er altså et steg i feil retning? (Oppdaget i helga jeg med min røde fleecegenser, gule skalljakke og røde sekk matchet perfekt det røde og gule teltet...)

Til tema: Noen som veit hvor man får tak i oppbevaringstrekk til soveposer, a la de som følger med dunposer? I dag oppbevares posene i løsvekt øverst i et skap med det resultat at når skapdøra åpnes så velter alle ut og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det er opptil flere bokstavdiagnoser i denne tråden 😄. Kanskje derfor jeg føler meg hjemme her...

40 minutter siden, Boggabogg skrev:

Til tema: Noen som veit hvor man får tak i oppbevaringstrekk til soveposer, a la de som følger med dunposer? I dag oppbevares posene i løsvekt øverst i et skap med det resultat at når skapdøra åpnes så velter alle ut og ned.

Store putevar i bomull er en billig og lettvint løsning. Ellers så tror jeg flere soveposeprodusenter selger løse oppbevaringstrekk, men tipper de koster litt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Boggabogg skrev:

Så min fargekoordinerte tilnærming til turlivet er altså et steg i feil retning? (Oppdaget i helga jeg med min røde fleecegenser, gule skalljakke og røde sekk matchet perfekt det røde og gule teltet...)

Til tema: Noen som veit hvor man får tak i oppbevaringstrekk til soveposer, a la de som følger med dunposer? I dag oppbevares posene i løsvekt øverst i et skap med det resultat at når skapdøra åpnes så velter alle ut og ned.

Jeg bruker poser som dyner og puter vanligvis blir levert i, eller gjenvinningssekker for plastemballasje.

Gammelt sengetøy hvis du kan sy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Boggabogg said:

Til tema: Noen som veit hvor man får tak i oppbevaringstrekk til soveposer, a la de som følger med dunposer? I dag oppbevares posene i løsvekt øverst i et skap med det resultat at når skapdøra åpnes så velter alle ut og ned.

Kr 15.- på Jysk: https://jysk.no/soverom/dyner/diverse/oppbevaringsveske-til-dyner-og-puter

Vet ikke hvor tett den er, men det står at "det lette materialet sørger for luftsirkulasjon i vesken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Boggabogg said:

Se der, ja, det var en helt anna prisklasse enn https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/mammut-storage-sack-inferno-one-s.html

Er det godt nok for dyner bør det være godt nok for soveposer.

Tohundre kroner!! 😧
Jeg tar en tur til Jysk i morgen og kjøper noen til 15.-. Om de virker litt tette kan man bare ta ut soveposen eller dunjakken av og til og henge den ut til lufting noen timer. Jeg bruker også å kjøre posen og jakken en runde på lav varme i tørketrommel med noen tennisballer - det fluffer dem opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, de der var jo kjempetips, mer praktisk fasong. Da kan jeg jo faktisk frigjøre hylle i skapet, ikke minst stable fornuftig! (Også her bare velter de ut når døra åpnes...)

Ellers etterlyser jeg herved flere bilder fra bodene til folk. Også på en rotete bod kan man finne tips om ting som kan passe på egen bod. Skal fikse selv når jeg kommer heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bjørn J skrev:

Tohundre kroner!! 1f627.png
Jeg tar en tur til Jysk i morgen og kjøper noen til 15.-. Om de virker litt tette kan man bare ta ut soveposen eller dunjakken av og til og henge den ut til lufting noen timer. Jeg bruker også å kjøre posen og jakken en runde på lav varme i tørketrommel med noen tennisballer - det fluffer dem opp.

Jeg bruker lignende, stoffet er veldig luftig, de blir ikke for tett. Er du bekymret kan du ha glidelåsen litt åpent.

Det finnes ingen grunn i hele verden til at man skal kjøpe en pose til 200kr 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den plasten er kanskje litt i tetteste laget, men det er jo bare å lage en haug med små hull, så det kan puste litt inni der..

Jeg bruker slike gamle dyneposer uten plast til både soveposer og dunjakker. Man syr lett noen trekk selv av en gammel dyne som er utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i leilighet. Uten garasje og med bare 5 m2 utebod må man være kreativ når man skal lagre utstyr til alle sesonger, verktøy pluss en fryser. I sommer tok vi oss sammen og kastet penger etter problemet. Ut med alt, et solid hengerlass på dynga, hvitmaling av vegger og hyller slik at det blir lyst og trivelig, nye plassbygde hyller og innkjøp av oppheng til ski og sykkel.

Skiopphenget kosta flesk - i tillegg til at vi måtte investere i skistropper for en formue, men overgangen fra et mikadoh*lvete innerst i kråa til at vi nå må flytte på maksimalt tre par ski var verdt hver ei krone. To sykler i høyden tar mindre plass enn to i bredd. Med talje, snor og godt humør fikk jammen pulken også plass oppunder taket. Ei lita frostvakt skal sørge for luftsirkulasjon slik at vi nå kan tørre å lagre telt der ute også.

dsc_0567.jpg

dsc_0568 (1).jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.