Gå til innhold
  • Bli medlem

optimus trangia x2?


raster

Anbefalte innlegg

Lurer på en slik om det blir kroner til overs. har hatt en koveabooster i flere år og egentlig veldig happy med den, men trangia settet har jeg og brukt mye-med gass. Grunnet til konverteringstanken er at jeg syns slangeprimuser føles risky å bruke inni innerteltet når det er så kaldt at dette frister..dvs, risk for å skumpe borti, varme nær teltbunnen, løse deler osv. Syns trangia løsningen virker litt tryggere i så måte. Men hvordan er selve brenneren, duger den? Har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noen lang erfaring med X2, jeg fikk min for ca to uker siden. Ingen turer enda, men man har da selvfølgelig testet den. :) Det blir mye sammenligning med omnifuel som X2 er basert på og jeg har også en "ekte" omnifuel jeg har brukt et par år.

Jeg kjøpte den fordi jeg elsker trangia stormkjøkkenet mitt. At man får med seg såpass mye i en så liten pakke finner jeg ekstremt praktisk. På vår,sommer og høst bruker jeg stormkjøkkenet med gass eller rødsprit, alt etter humør. På vinteren har jeg hittill brukt omnifuel og en 2.1l EtaPower kasserolle. Ofte savner jeg den ekstra kasserollen og kaffekjelen som jeg får med i trangiakjøkkenet for ca samme volum.

X2 er fremdeles en slangeprimus, basert på omnifuel, men skalert ned en del. Effekten er ikke så god som jeg trodde den skulle være. Lavere enn for gass tror jeg, men har ikke timet dette. Selve brenneren virker også litt mer humørsyk enn omnifuel. Man må være mer påpasselig med å gi den skikkelig forvarming og holde et rimelig høyt trykk i flaska for at den skal yte skikkelig. Flammen blir veldig konsentrert og som for omnifuelen er det vanskelig å regulere ned til "putrestyrke" uten at den etterhvert blir for kald og slukker.

Den bråker mye mindre enn omnifuelen, Akkurat dette er ikke noe stort kunstykke siden en F-16 på full etterbrenner bråker mindre :) Uansett er det veldig behagelig å fyre denne når gryta kommer over, litt høyere støynivå enn gassinnsatser, men ikke plagsomt.

X2 får plass i kaffekjelen i trangiasettet, så den kan fraktes trygt rundt. Stabiliteten er selvfølgelig som vanlig for Trangia, veldig bra.

Som du skjønner er jeg litt skeptisk. Brenneren tar jeg med på tur og den skal få testet seg, selv om jeg tror omnifuelen egner seg mye bedre til snøsmelting. Og det å kunne smelte mye snø er jo viktig om vinteren og grunnen til at jeg kjøpte X2 i utgangspunktet.

Endret av bonzai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.