Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken sommersovepose pakker minst?


RulleRolf

Anbefalte innlegg

Etter en flott helg i Risør sin flotte skjærgård og et aktivitetslederkurs så trenger jeg en ny sommersovepose da min Caravan 1000 er utslitt. Den har blitt 37 år gammel og er en dunpose som har fulgt meg i tykt og tynt. Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på den soveposen som blir absolutt minst når man pakker og gjerne ikke dun pose. Da dun i litt fuktig vær har lett for å klumpe seg, med det resultat at jeg hadde ca 7 kanaler på toppen som var tom for dum om dere skjønner., Det var ikke særlig varmt

Her noe fra turen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt etter behov. For hyttebruk/varme sommernetter finns det soveposer som går nedi ei toalettmappe. Hagløfs og Bergans vet jeg har slike.

For litt mer utebruk finnes poser fra f.eks Ajungilak og Helsport på rundt 5 liter.

Kompresjonstrekk følger med de fleste, for ytterligere plassbesparelse.

På klikk.no er jo også en nylig test av slike poser.

Selv har jeg en rimelig Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Etter en flott helg i Risør sin flotte skjærgård og et aktivitetslederkurs så trenger jeg en ny sommersovepose da min Caravan 1000 er utslitt. Den har blitt 37 år gammel og er en dunpose som har fulgt meg i tykt og tynt. Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på den soveposen som blir absolutt minst når man pakker og gjerne ikke dun pose. Da dun i litt fuktig vær har lett for å klumpe seg, med det resultat at jeg hadde ca 7 kanaler på toppen som var tom for dum om dere skjønner., Det var ikke særlig varmt

Her noe fra turen

Jeg tror yttertrekket på nyere dunposer er hakket bedre enn gamlegreiene (uten at jeg har hatt Caravan 1000 :), men den soveposen som pakker minst volum vil jo nødvendigvis også ha veldig lite isolasjon. Dun komprimerer bedre enn syntet, så det kan være vanskelig å komme unna dette hvis pakkvolum er viktig.

Jeg har Ajungilak Sphere Spring 195, en sovepose som veier 550g og pakker til ca 4 liter. Har sovet ute i ymse fuktig vær, og har hatt både positive og negative overraskelser mtp fukt. Trenger du noe som tåler fukt - kan du jo prøve Ajungilak Shield http://www.fjellsport.no/ajungilak-shield-3-season-195.html - som pakker til 6.8l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg er godt fornøyd med min, og har brukt den høst, sommer og vinter - selv om det er en "spring" pose. Inn med lakenpose og vips - null problemer med null grader.

Hvis minimalt pakkvolum er viktig - så er det kanskje mulig å kontakte fjellsport og spørre om de vil gi et godt tlbud på denne posen http://www.fjellsport.no/ajungilak-sphere-alpine-summer-195-v.html

Den var på kampanjetilbud i helgen, til godt under 2000kr, men da skal man være lynrask og be pent tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sphere var desverre for trang til meg. Jeg endte på en MH Phantom 32. Er vel mer en lett 3 sesongspose enn ren sommerpose men valgte det til norsk sommervær. Pakker utrolig lite. Men koster en del da.

Har en veldig liten og lett pose i kunstfiber også. veier vel 600gr, pakke litt større enn en dupose. Men den blir på langt nær så varm. Komfort på den er vel ikke mer enn 12-13 grader. Blir fort ned mot det om natta i Norge.

Så den bruker jeg bare til hyttepose etter noen kalde netter ute.

Det blir jo ofte opp mot dobbelt pakkvolum på kunstfiber kontra dun for samme temperatur. Så skal du ha en lett og bra kunstfiber vil den nok koste noe.

Så noe slikt kan være et alternativ http://www.outnorth.no/no-haglofs/lim-100.php?group=prod_prod_grp-s1%2F1139

Men skal du ha den i 37 år så hadde jeg vel ikke brydd meg så mye om den kostet 1000 eller 3000. heller litt mer penger for å få akurat slik pose du ønsker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du padler kajakk. Min erfaring på kajakkturer (for pakkingen i båten) er at det er bedre å ha to små kolli enn ett litt større. Jeg ville derfor gått for en minimal sommerpose og en innerpose. Innerposen kan varieres mellom lakenpose og fleecepose etter temperatur. Jeg bruker ikke kompresjonstrekk, men heller en vanntett pakkpose som jeg pakker veldig løst slik at den kan formes. Det gir bedre mulighet for å "stappe" tingene godt nedi kajakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var og prøvde sphere til xxl i dag (http://www.mammut.ch...ine-Spring.html) får og se hvordan den var og ligge i,må si den passet meg veldig bra,men er veldig i tvil om det er korrekt pose til meg,jeg har en dårlig dunsoveposer fra før (helsport haukli dun som er til -3 og tar 8 liter volum og veier 1.3kg) så ser egetlig etter en sommer sovepose dvs kun sommer sovepose som kan brukes når det er godt og varm (mai,juni,juli,august kanskje) den shere har vekt på 550g og dun på 260g så er rimlig høy % dun her,den andre veier 400g og har 150g dun ikke fult så bra % ,skal ikke være lett nei :)

må si att den sphere virket uuurolig varm men og bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med dunposene til MontBell. De har et system med strech i sømmene slik at posen former seg etter kroppen.

Lette og fine er de også. De er ikke så vanlige å se i butikker her til lands, men importeres rimelig fra USA.

Min sommer pose er ca 5-600g og pakkes veldig kompakt.

Se vedlagt link..

http://www.montbell.us/products/disp.php?cat_id=796&p_id=2321127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.