Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan fikser dere bleieskift på tur?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på hvordan dere fikser bleieskift på tur :)

Hvis dere er på telttur en lang helg, pakker dere de skitne bleiene inn i poser og tar med hjem, eller finnes det en smart måte å kvitte seg med de på i naturen. F.eks. brenne de på en eller annen måte.

Og hva gjør dere på en DNT-hytte. De kan jo ikke akkurat gå i doen vel, for de råtner vel ikke bort slik det andre "avfallet" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er heldigvis noen år siden dette var aktuelt, men jeg minnes svært godt problemstillingen.

Om du er på hytte eller bu brenner bleiene greit opp i ovnen, særlig dersom det er god grunnvarme fra før og du hiver på noen kubber ved samtidig. Tøm gjerne innhold som er i "fast form" ut av bleien før du brenner den.

Av hensyn til andre så kan det være greit å begrennse bleieforbrenningen når andre hyttegjester er innen synsvidde og sørg for all del for at alt er brent opp før du forlater åstedet. Det er ikke mye trivelig å komme til en hytte/bu og finne ovnen delvis full av halvbrente bleier.

Gisle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal brenne den er det hverfall viktig att du har nok ved/energi har vært på tur med noen som kasta en bleie på jobb og det er rimlig mye plast i den får og si det forsiktig,det var da ikke mye liv igjen i bålet,fikk kasta på mere ved så det "løste" seg og den brant fint opp,men syns egetlig det er bedre om alle tar det med seg hjemm igjen jeg alså,slipper neste man/kvinne og finne et bål med plast rester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Selv er jeg også ferdig med dette stadiet. Bleiebrenning prøvde jeg meg på en gang, og det gikk dårlig, bleien brant ikke opp. Gelen som er inne i bleien synes å brenne temmelig dårlig.

 

Jeg hadde med derfor meg Libero sine bleieposer, de er innsatt med en type duft som tar litt knekken på bleielukten. Jeg bar bleiene med meg til jeg kom til en egnet søppelkasse ved en bålplass ( i marka) , p-plass og lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.

Jeg lurer på hvordan dere fikser bleieskift på tur :)

Hvis dere er på telttur en lang helg, pakker dere de skitne bleiene inn i poser og tar med hjem, eller finnes det en smart måte å kvitte seg med de på i naturen. F.eks. brenne de på en eller annen måte.

Og hva gjør dere på en DNT-hytte. De kan jo ikke akkurat gå i doen vel, for de råtner vel ikke bort slik det andre "avfallet" der.

Uten sammenligning for øvrig, men til hunden gikk vi over til å bruke matavfallposene.  De er nedbrytbare, med bæsj eller bleie i, kan de graves ned i den såkalte grønne vinteren som vi opplever nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens engangs består hovedsakelig av plast, å grave de ned er virkelig ingen god ide.

Nei, det har nok skjedd en utvikling siden 1972/73 da vi hadde vårt siste bleiebarn.  Vi brukte bare tøybleier, unntagen når vi virkelig skulle "flotte" oss.  ferdigbleien den gang het "Babette". 

Og siden jeg kommer i mimrestatus lå vi påsken 1972 i militært 16 manns telt med 3 barn på 5, 3 og ett år, og da var vi svært glade for papirbleien, et virkelig monster, og så dyre de var.

Jeg skjønner nå at jeg har svært lite å bidra med hvert fall på bleiefronten, men siden eldste barnebarn er 25 år skader det ikke å følge med på denne lenken, i fall jeg blir oldefar, og må på`n igjen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.