Gå til innhold
  • Bli medlem

Ruteforslag gjennom Nordmarka


Chalshus

Anbefalte innlegg

God dag.

Tenkte å gå gjennom Nordmarka til uka. Så da lurer jeg på hvilken rute jeg bør ta.

Bør jeg gå gjennom Krokskogen(tidvis endel hytter), men mye gammel skog og fin utsikt eller er det bedre å ta turen over Fagerlisetra, Katnoselva og Porthøgda?

Hvor bør jeg starte fra? Tverrsjøstallen, Mylla, Bislingen fjellstue eller andre opplagte steder?

Andre gode ruteforslag?

Til slutt. Er det vits i å prøve å fiske på denne tiden av året, eller er det for sent på året til at fiske biter? (Jeg fisker nesten aldri).

-Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok en tur fra Mylla til Skar for et par uker siden. Tre netter, men det var med kano. Nordmarka Classic heter ruta. Fantastisk tur! (http://www.aktivioslo.no/artikkel/rute-nordmarka-classic/) Men det går selvsagt også ann å gå langsmed vannene. Anbefaler da en tur oppom Svarttjernshøgda, Nordmarkas høyeste punkt på 717 meter. Fantastisk utsikt! Ligger ved Ølja.

Har aldri vært heldig med fisket i Nordmarka, men jeg ville absolutt tatt med stanga og en haug av mark! Om ikke annet er det behagelig tidsfordriv.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri for sent å fiske. Ta med en liten stang, snelle og mark. Kan ofte lure på noen ørret når det mørkner.

Kunne jeg valgt så ville jeg nok startet på Tverssjøen. Har du tid til en svipp oppom Svartjernhøgda så gjør det. Men det er egenglit i feil retning så sett igjen sett et sted.

Nå kommer det litt an på hvor tung sekk du skal ha. Men en fin tur er å gå over Perhusfjell og så ned til Spålen. Ta en natt der. Så ville jeg gåt videre til Katnosa. Har du god tid så kan du jo ta en natt på hytta der, en av de beste hyttene til DNT i Oslomarka. Prøv gjerne fiske i innløpet til løken nedenfor Katnosa(gå langs elva fra hytta).

Herfra kan du gå rett ned til Sandungene og så videre opp over åsen mot Kikut. test gjerne fisket i Haklokroktjern.

Alternativ rute fra Katnosdammen er å gå rundt sydenden av vannet og så gå sti opp til Nordre Branntjern og Kalvetjernene. En natt der f.eks. Så ned kjerreveien og langs sandungen på østsiden. Går en sti opp fra Hakloa til Haklokroktjern. Er evt og en veldig fin odde der ved Hakloa(synes lett på kartet). Så ned til Kikutstua derfra.

Når du kommer til Kikutstua kan du velg om du vil gå mot Sørkedalen, mot Hammer i Maridalen eller ta turen over Rottungen og Øyungen til Skar i Maridalen.

Litt avhengig av antall dager du har men har du nok dager kan du nok fint ta en 3-4 netter på vei innover avhengig av veivalg.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger nok flere turrapporter på forumet som kan gi forslag til ruter. Grua-svartbekk-fjellsjøkampen-nordvest enden av gjerdingen. Så over pershusfjell. Derfra er et valg mellom øst og vest for katnosa. Tar du vest kan du gå mot øyangen over sinnerdammen. Derfra vest for eller over ringkollen, ned mot damtjern og ta med deg kjerraten vestover derfra. Så opp mot gyrihaugen, øst mot løvlia og oppkuven. Så videre til kikut. Derfra østover mot gørja, ned mot tømte. Avslutte ned i maridalen. Hvis du fortsatt har god tid, ta vestover igjen til bjørnholt. Så bjørnsjøhelvete og så mot kobberhaughytta og ut. God tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg og en kompis gikk fra Bislingen til Frognerseteren for 1 måned siden. Startet sent fredag og overnattet ved Gjerdingen. Bislingen-Gjerdingen er ikke så spennende, bortsett fra "Fritt vilt"-følelsen på Bislingen fjellstue :cool: Videre over Katnosa-Kjerkeberget-Porthøgda-(overnatting ved Østre Fyllingen)-Kobberhaugshytta-Blankvann-Frønsvoll-Frognerseteren. Var fremme litt utpå ettermiddagen søndag. Det var mange fine strekk på denne ruta. Flott utsikt vestover fra Askehøgda-Porthøgda. Vi gikk så mye på sti som vi kunne. Ingen fisking denne gang. Neste gang vil jeg nok prøve Mylla-Tverrsjøen-Spålen til å begynne med. God tur :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør litt mer jeg om det går bra. Kjølig på kveldene og det blir naturligvis bål. Er øks (1 kilo) vits å ta med, eller holder det med ei lita 30cm sag? Det er ikke meldt regn. Ville du tatt med en tarp på 700 gram?

Jeg bruker en solid kniv i stedet for øks for småkløyving. Om du har telt og det ikke regner så er vel tarp i tillegg litt overkill. Men på denne tiden (uten innsekter) er det fint med kun tarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med tarp, forutsatt at du ikke tar med telt.. Det kan faktisk blåse opp og da er tarpen litt beskyttelse mot vinden. Dessuten kan man ved riktig oppsett også få litt ekstra varme med tarp og bål. Men om det ikke skal regne går det selvsagt fint uten. Har sovet helt greit i marka i april med kun lett dunsovepose.

Vanligvis ikke noe problem å finne nok ved til et greit bål uten å gå amok med øks og sag i marka, utenom de mest besøkte områdene og enkelte områder der det er mye hogst. Så en kniv og eventuelt en sag skal holde fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolleren som overnattingsplass støttes :)

Det er ikke drikkevann der oppe, men det er til gjengjeld lett å finne en tørr leirplass med flott utsikt.

Gikk en tur med samboeren og bikkja med utgangspunkt fra Grua, via Mylla, Kolleren, Katnosa, og Sandungen til Sognsvann for to uker siden. Hadde desverre bare satt av tid til to overnattinger, og det ble egentlig en del pes med å komme frem i tide. Det var såpass vått i skogen at vi endte med å gå veldig mye på grusvei for å rekke hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen. Fikk litt dårlig tid så jeg måtte være i Oslo igjen lørdag morgen.

Startet ved Mylla Dam onsdag kveld og gikk veien til Åssjøen hver jeg teltet. I går gikk ferden over Kollern-Roensetra-Elgstøa-Katnoshøgda-Katnosa Gård hvor teltet ble slått opp. I dag tidlig gikk jeg fra Katnosa Gård-Sandungen Gård (vei)-Kringla-Sørkedalen Skole (hvor bussen gikk to min før jg kom) og ned til Røa.

Utsikten fra Kollern var spektakulær.

Kanskje det kommer en rapport med bilete?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.