Gå til innhold
  • Bli medlem

Ispinndame på jakt etter den "perfekte" vinter sovepose


Aura

Anbefalte innlegg

Er overhodet ikke noe vintermenneske, men turer i vinter blir det likevel. Trenger en GOD sovepose for variert bruk, og håper noen her har noe å anbefale, eller linker.

Men jeg har noen kriterier.

:shock: Som student har jeg ikke all verden av penger til bruk, så max beløp settes til 3000,-

(Burde være mulig å få noe til den prisen?)

:shock: Soveposen bør være syntetisk (grunnet fare for fuktighet mht dun).

:shock: Soveposens komfort bør gå så langt ned i minusgrader som mulig, og helst -17 for damer.

:shock: Er klar over at det blir en del vekt og volum uansett hvordan jeg vender og vrir på det, men jo

mindre soveposen er - såklart bedre er den.

:shock: Det bør være mulig å bestille den i 180m, jeg er ikke så stor. Og jo snarere handelen kan gå for seg, jo bedre, for ny tur står straks for tur.

Eks: http://www.xxl.no/vi...ovepose-1037051

Anser denne å være bra, men den blir for stor.

Et annet eks: http://www.fjellspor...0 V&from=kelkoo

Denne virker også bra, men jeg er usikker på om den vil holde varmen til det bruket jeg trenger.

Noen som har noen forslag? Noe å anbefale? Noen råd? Tips? vink? Linker?

Håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vurdert dun allikevel. Det er veldig god pris på Nanok dunposer på Sportslageret nå. Og - invester i et godt liggeunderlag med høy r-verdi, gjerne et med dun. Det har utrolig mye å si for frossenpinner om vinteren, i tillegg til komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut www.komplettfritid.no. De har salg på en del gode vinterposer akkurat nå.

Det er en ting til jeg anbefaler deg å tenke på. På vinterturer risikerer du også ikke så kalde netter. Har du en barka sovepose vil du bli veldig varm på slike netter. Jeg anbefaler en pose med glidelås helt ned. Da kan du åpne soveposen og bruke den over deg som dyne hvis det blir for varmt. Det utvider bruksområdet en del.

Når det gjelder dun så tror jeg de har et litt ufortjent dårlig rykte. Jeg har både sommer- og vinterpose i dun, og de holder godt selv på våte turer og med like våt bikkje i teltet. Det tørker fort hvis de blir fuktige. Selvfølgelig må du passe på dem, men jeg er dunfrelst. Du må også tenke på at syntetiske poser som er blitt fuktige inni ikke er så veldig varme. Det danner seg isperler inni fòret på kalde netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullsokk: I knoooow, det er bare dette med penger da :P Får ønske et til jul, sikler næmlig på liggeunderlagene med dun, men det jeg bruker nå burde holde for denne årstiden, noe soveposen ikke har gjort. Sydde i nøden en ullpose av tepper før sist tur, men lite praktisk mht volum og vekt, så i tillegg ut som en påskekylling,men det funket da bra.

Koppen: Isbjørn er et godt forslag, men jeg syntes det stod et minimalt med info og savnet litt opplysninger.

Walkabout: Takk for tips. Jeg tror du kan ha rett i at dun har et ufortjent dårlig rykte, men jeg våger meg ikke på dun etter sist kanotur hvor de som hadde dun fikk fryse litt ekstra etter tredje våte dagen. Da slo ullposen min an!! Men i liggeunderlaget er det ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo bare å gratulere med ny fin pose! :) Men siden du har beskrevet deg selv som frysepinn og har kjøpt en pose som Helsport har satt til t-lim -18 så vil jeg anbefale å skaffe en soveposeliner av tre grunner. For det første så slipper du å få svette og skitt i posen ved bruk. Dessuten har du da en lakenpose for de tilfeller at du er på hytter hvor det er dyner du kan bruke.

Og sist men ikke minst har det jo vært tidligere diskutert om T-lim er en like god angivelse som EN13537. De fleste trekker fra 5 til 10 grader fra T-lim for å klare å sove godt har jeg inntrykk av. Med en liner som denne berger du natta bedre http://www.klatresiden.no/store/index.php?act=viewProd&productId=3652 Og fremdeles er du innenfor de 3000 du hadde som grense for sovepose tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOPSS!. Ser at Helsport fra denne sesong faktisk følger EN 13537 normen. Det var positivt! :-P Men likevel vil jeg anbefale en liner også for varmen. Du kan selv se at også Helsport gjør dette her http://www.helsport.no/no/produkter/SOVEPOSER_helsport/Alt_du_trenger_aa_vite_om_din_Helsport_sovepose/Temperaturangivelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.