Gå til innhold
  • Bli medlem

En-merking på mountain hardware og helsport?


Linnb

Anbefalte innlegg

Er en del soveposer som ikke har blitt en-testet, så derfor lurer jeg på om det er noen som har erfaringer med Helsport polheim, mountain hardwear Lamina -30 og nanok performance down -30?

Sånn ca hvor på skalaen ligger de temperaturene som er skrevet opp? tilsvarer de t-limit?

Mvh

Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er en del soveposer som ikke har blitt en-testet, så derfor lurer jeg på om det er noen som har erfaringer med Helsport polheim, mountain hardwear Lamina -30 og nanok performance down -30?

Sånn ca hvor på skalaen ligger de temperaturene som er skrevet opp? tilsvarer de t-limit?

Mvh

Linn

Nei, de tilsvarer nok ikke t-lim. Jeg har en Lamina 0 (Fahrenheit) og den er merket både etter mountain hardwears metode og EN(ant ikke testet men angitt i henhold til) I celsius ligger komforttemp fra mh på -18 og angitt en t-lim på -12. T-lim er altså ikke like lavt som oppgitt komforttemp. (Ellers synes jeg den angitte t-lim merkingen er god på Laminaen etter min erfaring.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjener bare nanok -30, den har jeg selv. De som som er EN testet av den serien er - 5 og - 10 versjonene. - 5 fikk en t-limit på -4 og -10 fikk en t.limit på -8. Så egentlig ikke så langt unna.

Kan vel ikke direkte overføres på - 30 posen. Har selv ikke brukt en kaldere enn -18 men hadde da ikke anen enn boxer på meg. Det var godt og varmt. Skal vi tippe ca - 25.

Har også en MH phantom 32 men det er jo en lett 3 sesongspose. Den skal da tåle 0 grader C, EN t-limit på den er -2.

Etter hva jeg har hørt så skal posene til MH og WM være ganske lik i tempraturangivelse som t-limit.

Helsport oppgir Polheim til t-limit - 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det eg forstår så er EN testinga brukande ned til ca minus 18-20 grader. Ved kaldare forhold brukar ein normalt tjukkare underlag, ved EN testen så brukar ein samme underlag for alle posane om eg hugsar rett så var tjukkelsen på underlaget 12mm. Ved å teste ein sovepose til kald vintebruk så vil då underlaget i EN testen vere ei begrensing , ikkje soveposen. Eg fann i farten ikkje kor dette er forklart så eg tar det berre etter hukommelsen. Hugs og at ved EN testen så er forutseningen at personen er påkledd langarma og langt undertøy og har på seg lue. Testpersonen dette tilsvarer er i ein viss alder og vekt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigare enn akkurat korleis ting vert testa, er at alt vert testa på same måte, slik at ein kan samanlikne tala.

Slik det var før EN-merkinga, kunne ein risikere å samanlikne totalt ulike soveposar, bare fordi dei ulike produsentane hadde totalt ulike kriterier. I staden for å sjå på temperaturen, måtte ein sjå på type og mengde fyllstoff, og gjera sine eigne vurderingar utfrå det. Dersom eg vil ha meg ein varmare sovepose no, skal eg alltids greie å finne ein sli, det var ingen selvfølge før, dersom ein ikkje var totalt merkelojal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det eg forstår så er EN testinga brukande ned til ca minus 18-20 grader. Ved kaldare forhold brukar ein normalt tjukkare underlag, ved EN testen så brukar ein samme underlag for alle posane om eg ikkje hugsar rett så var tjukkelsen på underlaget 12mm. Ved å teste ein sovepose til kald vintebruk så vil då underlaget i EN testen vere ei begrensing , ikkje soveposen. Eg fann i farten ikkje kor dette er forklart så eg tar det berre etter hukommelsen. Hugs og at ved EN testen så er forutseningen at personen er påkledd lagarma og langt undertøy og har på seg lue. Er i ein viss alder og vekt osv.

Du har rätt, går att läsa om det här. Kapitel tre handlar om det du tar upp.

http://www.ciop.pl/36567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er vel litt vanskelig å måle iforhold til bare fyllvekt? For dt komme vel også ann på dunkvalitet og fillpower? puma gws er 185 lang, har 1050 g fillweight og er anslått til ca 32 minusgrader mens feks polheim er 180 lang, har fillweight på 1400 gram og er anslått til 30- . Så den er kaldere selvom den har mer fyllmasse eller er det bare å ta ting med en klype salt og ikke gå så inn i detaljer? Er det bare fordi de har målt komfor temperatur påfoskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er meir om det eg nemnte at EN testinga ikkje er så godt egna for soveposar berekna for virkelig kalde forhold https://d1qxh2iwg385...ell_pt1_E.pdf�� sjå punkt 8.7 Infoen er tatt frå Mammut (Ajungilak) si heimeside. Her blir det nemnt at EN 13537 testinga ikkje er egna lenger ned enn til -24, som er litt lågare enn det eg nemnte, det er mulig eg hugsar feil eller at eg har sett tala ein anna stad. Sjå og punkt 10.1 og 10.2 som er ein peikepinn på vekta ein bør ha på dun og syntetsoveposar ved minus 15, merk her at trekket er inkludert. Dette stemmer ganske bra med tommelfingerregelen; ved vinterbruk bør posen vege minst 2.5kg om den har syntetisk isolasjon.

Her er forresten meir interessant info om dun og dunspveposar frå Mammut(Ajungilak) https://d1qxh2iwg385ci.cloudfront.net/images/Sleep+Well_down_pt2__090731_EN.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er vel litt vanskelig å måle iforhold til bare fyllvekt? For dt komme vel også ann på dunkvalitet og fillpower? puma gws er 185 lang, har 1050 g fillweight og er anslått til ca 32 minusgrader mens feks polheim er 180 lang, har fillweight på 1400 gram og er anslått til 30- . Så den er kaldere selvom den har mer fyllmasse eller er det bare å ta ting med en klype salt og ikke gå så inn i detaljer? Er det bare fordi de har målt komfor temperatur påfoskjellige

Helsport Polheim har 700cuinn fillpower, mens WM Puma har 850+. Kort fortalt gir bedre dunkvalitet bedre isolasjon, altså kan WM bruke mindre dun og likevel være like varm. WM oppgir ikke temperatur etter EN standarden, men min erfaring er at den er lik t-limt. Ps: amerikanere og europeere har i tillegg ikke like mål for dunkvalitet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.