Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose, liggeundelag og telt til vinterbruk i fjellet..


Slurt

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter utstyr som kan gjøre jobben i fjellet om vinteren. Dette skal brukes til toppturer i bla Jotunheimen, Sogndal etc med overnattinger høyt opp i fjellet. Ser etter en pose, liggeunderlag og 2 pers telt som kombinerer lav vekt med god isolasjon. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Exped downmat + bamse liggeunderlag er en bra vinter kombo, da ligger du mykt og varmt. Ang sovepose så må du bare lete litt rundt, finne ut hvilke temperaturer du vil være mest i (er ubehagelig hvis det blir for varmt også), hvor stor vekt og volum du er villig til å drasse på, pris, etc. Et bra telt for 2 personer vintertid som ikke veier formye er Hilleberg Nammatj, hvis du syns den veier formye og er villig til å droppe litt komfort kan du sjekke ut Helsport Svalbard 3 (evt også high versjonen men da er du oppe i vekta til Nammatj) eller Hilleberg Staika (2 manntelt og da kan det bli i overkant koselig vinterstid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topptur i norske vinterfjell?

Jeg er sikker på at det nå vil renne inn en mengde gode forslag! Følg med...

Jeg foreslår Exped Downmat 7M underlag. De enda større dunmattene i 9-familien er tyngre å fylle med luft i vinternatta ute eller i et trangt telt. Kikk også på Exped Polaris telt dersom budsjettet tillater et dyrt telt med smalt bruksområde. Det er nemlig et rendyrket vintertelt med membranduk som egner seg dårlig til vanlig kæmping om sommer'n. Du må derfor ha flere telt...

Sovepose? Vanskelig! Er selv klar på at jeg ville satset på dun. Forslag; Mountain Equipment Dreamcatcher 850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra telt for 2 personer vintertid som ikke veier formye er Hilleberg Nammatj, hvis du syns den veier formye og er villig til å droppe litt komfort kan du sjekke ut Helsport Svalbard 3 (evt også high versjonen men da er du oppe i vekta til Nammatj)

Her er det totalt brist på logikken. Alle versjonane av Svalbard er jo mykje tyngre enn Nammatj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose for m. kallt klima: Sjekk Roberts i Poland, PhD i UK, og Rab. De siste har ganske greie priser på Towerridge, også i UK.

Jeg vet ikke om de andre fabrikantebe har liknende priser/kvaliteter. Husk at dunkvalitetsangivelser på EU og US basis ikke er de samme. Temperaturangivelser må være i 'EN'-standard, ellers er de ikke jamførbare.

Husk at duns issolasjonsevne minsker med mengde fukt. Spør andre som har vart på *lange*, kalde turer om hva som krevs før å få dun å virke godt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det totalt brist på logikken. Alle versjonane av Svalbard er jo mykje tyngre enn Nammatj.

Det er meget mulig, har ikke gått inn på spesifikasjonene og sjekka, er hva jeg kan huske utifra forholdsvis mye bruk av telta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og informative innlegg. Har kikket litt på The North Face Superkight sovepose og Mountain 25 telt. Dessuten er Mammut Alpine Sphere Winter sovepose og Helsport Stortinden 2 også aktuelle. Er det noen som har erfaringen med disse alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Balle!

Exped Polaris er yppelig til ekstreme lettvektsturer for to i høyfjellet om vinteren. Det geniale med teltet er at det veier mindre enn 3 kilo og likevel gir temmelig god plass til velordnet bagasje for to personer. Utfordringen er at det har en duk som puster i motsetning til std. vanntett ytterduk med luftende innerduk som vi er vant til. Membranduken til Polaris fungerer som Goretex. Det må være forskjell mellom innside og utside av duken for at osmotisk gjennomtrengning av kondens skal flyte gjennom. Større vanndråper blir liggende utenpå. Disse prinsippene er velkjent for de fleste av oss fra klærne våre.

Om vinteren er det stor forskjell på temperaturen utenfor teltet og temperaturen inne i det. Når primusen slukkes for natta, blir det et islag i toppen av teltet som holdes fast av en svært ru overflate på innsiden av telttaket. Når primusen fyres om morran, siver vannet som damp gjennom membranduken. Prosessen blir hjulpet av betydelig lufting. GENIALT!

Sommervarmen har ofte den samme temperaturen på begge sider av duken. Duken er tett for regn. Men det kan bli klamt inni teltet. Nattdugg kan trenge igjennom fra utside til innside. UFF! Det motsatte skjer når sola steker mot teltduken der kondens fra innsiden flyter gjennom duken. Dette fungerer aldri helt bra tross skikkelig lufting.

Exped Polaris har dessuten rare, smale døråpninger. Vi kryper inn gjennom en sær forteltløsning i en trang kanal for å komme inn i hovedrommet. Teltet er lavt for at det ikke skal fange vind med den sittehøyde som følger med. Barduneringen er viktig for å holde duken stram. Festene er også preget av at pluggfestene må festes tett inntil teltet - til bruk på fjellhyller.

Vanlige turtelt har store, flotte døråpninger, bedre sittehøyde, mindre komplisert lufting og kondenshandtering. De er ofte billigere og lettere å reparere. Exped Polaris er for de helt spesielt interesserte som vet hva vinterfjellet krever av solide tekniske løsninger, høy rivestyrke i duk og monteringsmetode.

Jeg er svært glad i mitt Exped Polaris. Fantastisk vintertelt! Jeg erfarer imidlertid at mitt Exped Orion Extreme brukes MYE MER i løpet av et helt år med høyfjellsturer på barmark og vanlig sommerkæmping. Skulle jeg forsøkt et turliv med bare et telt, ville jeg heller kjøpt det... Trådstarter snakker imidlertid bare om topptur vinterstid! Da er Polaris å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående membrantelt har jeg god erfaring med mitt både sommer og vinter. Opplever ikke at kondens samler seg inne i teltet selv om det ikke finnes en eneste ventil. Jeg har Outdoor Designs Summit som dessverre er gått ut av produksjon. Den bruker en type Gore Tex membran (air permeable membrane) som visstnok skal sørge for at luft passerer gjennom teltet uten at det trenger å være trykkforskjeller eller temperaturforskjeller som vi er vant med i Gore Tex-plaggene våre.

Jeg har brukt teltet om sommeren og vinteren, i +25 og -30 grader C, sovet 12 timer i strekk med glidelåsen igjen uten problemer. Det eneste jeg har vært litt misfornøyd med er at stengene er litt tynne, men jeg ser at det er feste for dobbelt stangsett. Har ikke hatt problemer med vind, teltet har tålt sterk kuling, men i vår på Jostedalsbreen var vi uheldige med teltplassen ved at vi murte opp vindskjerm for nærme teltet og det førte til at vi snødde ned. Måtte ut fire-fem ganger i løpet av natten for å spa av teltet. Da merket jeg meg at stengene ble aldri så lite deformert av tyngden på snøen. Har brukt teltet i etterkant uten problemer, men vurderer å kjøpr nye Easton stenger.

En annen ting med dette teltet og andre med samme form er at døren vender skrått innover og dermed fanger den regn når du åpner den. Har et fortelt (vestibyle) jeg bruker på vinteren og som fungerer sånn passe.

Outdoor Designs har lagt ned produksjonen på telt, men Rab har overtatt modellen og produserer videre med flere forbedringer. Vestibylen er nå festet med glidelås til teltet noe som gjør at det fungerer mye bedre vinterstid. De har også gått over til Event membran siden Gore sin membran plutselig ikke kunne brukes til friluftslivprodukter av en eller annen grunn.

Her er Rab sin modell: http://rab.uk.com/products/equipment/bivis/latok-mountain.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.