Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Pegasus vs TNF Bastion4/ Mountain35/VE25


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Annonse

http://www.oslosport...-telt-7722.aspx

Noen som har Pegasus-teltet? Hvordan er det?

Hva med Bastion?

På Campsaver står det at Pegasus-teltet er et 3-sesongers telt, stemmer det?

Hvordan erTNF Mountain35 vs VE25?

Takker for svar!

Pegasus er IKKE et 3 sesongs telt. Det er et 4 sesongs ekspidisjons telt. Jeg kikker selv på Bastion 4 om dagen, men det er dessverre lite reviews og lignende om teltet ute på nettet enda.

-Bastion 4 har større plass i innerteltet med sine 244 X 244 cm mot Expeds 230 X 170.

-Exped har snømatter, Bastion har bare på fortelt

-lufting skal etter hva jeg kan forstå være like bra for begge telt

-Exped har fordelen av å kunne slå opp hele teltet i ett, mens med bastion må innerteltet opp først, og deretter ytterduk

-større rivestyrke i ytterduken til bastion og også bedre beskyttet mot UV nedbrytning av ytterduk på Bastion 4

-Pagasus noe rimligere i pris

-begge har en utgang på hver side

-Bastion har mulighet for tørkeloft, men det må kjøpes utenom mens det følger med på exped sitt

-Snøankere følger med på Bastion, men etter hva jeg har forstått er dette ekstra utstyr på pegasus

-litt bedre takhøyde i pegasus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får'n si! :grin: Takk for info. Jeg har lang erfaring med VE25, og har ikke savnet snømatter der. Heller ikke det å slå opp innerteltet først syntes jeg er et særlig drawback.

Jeg forstår det sånn at det er mini-vestibyle på bastion også. Billig Pegasus på Sportsnett..hmmm. Kan du oppdatere om du kommer over mer info om Bastion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får'n si! :grin: Takk for info. Jeg har lang erfaring med VE25, og har ikke savnet snømatter der. Heller ikke det å slå opp innerteltet først syntes jeg er et særlig drawback.

Jeg forstår det sånn at det er mini-vestibyle på bastion også. Billig Pegasus på Sportsnett..hmmm. Kan du oppdatere om du kommer over mer info om Bastion?

Ingen problem, skal gjøre det :) jeg har også sett på pegasus lenge, men har i det siste blitt dratt mer mot bastion da det blir mer og mer turer i høyden. Jeg innbiller meg at bastion er et stødigere telt enn pegasus i de aller verste forholdene siden TNF tross alt er pioneerer på dette området.

Har funnet bastion ned til 5500 kr på en dansk nettside og med toll havner man ca på det samme som Pegasus koster på tilbud hos oslo sportslager... Men blir uansett ikke kjøp på meg før til våren, så vi får se hva slags tilbud som slenger rundt da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hvorfor jeg skal se bort fra Hilleberg Nallo 4 GT. 3 kg vekt-diff er jo ganske mye, men jeg tenker plass ift. unger på vintertur. Bastion virker veldig ok, om enn noe overkill for basecampturer med småttiser rett over tregrensa. ;)Evt. andre telt jeg bør tenke på samtidig i samme "leia"? Og - hvor fant du Bastion rimelig på nett (som sender til Norge)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bastion virker veldig ok, om enn noe overkill for basecampturer med småttiser rett over tregrensa. ;)Evt. andre telt jeg bør tenke på samtidig i samme "leia"? Og - hvor fant du Bastion rimelig på nett (som sender til Norge)?

Trekkinn.com har det hvertfall til 5500 kr inkl porto til Norge (levert på døra med DHL).

Mountain Hardwear Trango 4P ser ut til å være i samme "leia", det er litt rimeligere (koster vel ca 4300 kr inkl porto hos Moontrail).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"This tent replaced our 15 year old 3 person Walrus multi-day base camp tent, and is an awesome improvement.

It is wide enough and vertical enough not to be hitting my head, feet, and hands on the tent walls while sleeping! It is tall enough to sit upright comfortably and still have lanterns and clothes lines above your head.

The little things are the unexpected joys of this tent. The zipper pulls are all glow in the dark. The guy lines and many of the reinforcement tabs on the fly are reflective, so no more excuse for tripping over the guy lines at night. There are 12 mesh pockets on the inside, so everybody has plenty of space for keeping their gear organized. There are over a dozen attachment points for cord or lanterns. The poles all have plastic inserts to avoid damaging the pole sections when assembling them.

The front vestibule is large enough for ~3 packs, while the rear is large enough for ~2 packs.

The vestibule area of the fly has extensions near the ground, to prov"ide rain/snow protection all the way to the ground. In windy conditions these extensions can be weighted down with stones/dirt/snow, but still blow open.

The ventilation is good. Occasionally we have condensation on the inside of the fly, but it has never caused a problem inside the tent. The roof vents combined with the vestibule vents provides sufficient ventilation.

Setting it up is simple. The poles are color coded and slide easily through the pole sleeves. The tent does not need to be staked out, but the door zippers work slightly better if the points near the door are. The fly goes on easy, and if needed there are additional velcro straps to attach the fly to the poles. If it is not windy, then simply attaching the fly at the 8 pole ends and staking out the vestibules is enough.

Taking the tent down is a bit more difficult, until one learns to push the poles through the sleeves, instead of pulling them.

The tent and vestibule doors are large and easy to enter/exit through.

The tent doors have both a fabric and mesh door. It would be nice if the fabric door was on the inside, so one didn't need to open the mesh door to close up the fabric door! Insects love this feature!

The two biggest downsides are the weight and bulk. With the footprint and sand/snow anchors, the tent is ~16.6lbs.

The tent costs a lot, but I believe it is worth it."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bastion, er überfornøyd. det fungerer meget bra og er uten tvil det beste teltet jeg har hatt.

Kunne jeg bedt deg om en tjeneste? Kunne du tatt deg bryet med å lagt ut noen bilder her? Tror jeg har funnet 2 bilder av teltet på nett, oppslått utendørs "in action", men da var det så mørkt at man knapt kunne se konturene av teltet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på ønsket om bilder/film. Finner ingenting på nett. Men som jeg skjønner er teltet nesten kliss likt VE25, bare firkantet (ikke sekskantet) og større? Da kan det jo ikke bli et dårlig telt. :mrgreen:

Flere tips om sider å handle Bastion fra, tas i mot med takk.

Samme med synspunkter rundt digre Bastion vs lettere Hilleberg Nallo4gt. Ser ut som jeg går bort fra Exped. To ulike telt, men det er fint med tilbakemeldinger på hvorfor det ene eller andre er bedre med barn på tur (hovedfokus et par år fremover). Alternativet er TNF 35 eller VE25, tror jeg, siden jeg er godt kjent med TNF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har sovet 4 voksne personer i et VE25 på vinterturer over flere døgn, jeg syntes det fungerte helt greitt. Men med unger blir det jo litt anderledes. Hva tenker dere om VE25/35 vs Bastion for en/ to voksne og to barn på vintertur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.