Gå til innhold
  • Bli medlem

Swanndri ull skjorte - noen med erfaringer?


Skaaningen

Anbefalte innlegg

Annonse

Generellt: Dersom noen vet noe om ullskjorter - ved hvilke førhold og situasjoner er de noe å ha? Når er de ikke noe å ha?

Jeg prøver å finne skjorter med høyest mulig ullandel til bruk over vanlig ullbluse.

Kombinasjonen med 100% ull underst og skjorte med høyt ull-innhold, og eventuelt jakke,er etter min mening meget bra.

Plaggene (sammen med en gore-tex jakke) gir mulighet for tilpassing til det meste av vær.

Det viktigste er at ullbluse/ullskjorte + jakke holder meg varm selv om det blåser "stikker og strå" med nedbør og en temperatur ned mot 0.

(I slikt vær blir det både vått og kaldt etter noen timer, selv med denne kombinasjonen.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still confused, but now on a higher level. :) Langvind ut som en vanlig skjorte i snittet. Swanndri-skjorten ser ut å være vesentlig lengre, og vill henge nedenfor vanlig lengde på jakke, alternativt gå ned mellom regnbokse og bokse, alternativt fungere greit under poncho. Lurer faktiskt på om ikke den vanlige enkle løsningen virker best i norskt klima.

Usikker på hva gjøre nå. Da blir det nog å vente litt, meden hodet gjør jobbet sitt i bakgrunnen. Kanskje har jeg funnit en kul løsning (den lange Swanndri-skjorte), som mangler et problem å løse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swanndri skjorten er både lengre og tykkere. Har flere kamerater fra studietiden på Evenstad som benytter denne, og den er best egnet til kaldt vintervær i Østerdalen. Toppjakt i -20 og båling. Skjorta er som en vadmelsanorakk. Varm og tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Det blev en swanndri til sist, en Mosgiel med glidlås foran.

Kløull, middels tykk. Har en tynn 'liner'. Suger vann i regn (en time i lett østlandsregn). Underdimensjonerte lommer, noe tung. Langt snitt, størrelse M er bra for en relativt tynn 176 cm man. Det er god plass under.

Klima i ull er kjempebra. Timesturen ute med kunn ullplagg i regn høll meg veltemperert, helt tørr på kroppen, ingen svette.

Tror imaget er bedre en plagget. Jeg vill bruke denne ved tørt til smågrått vær, som feks søndagsturen. Men kona ønsker seg en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bergans sin  Myrulljakke  for  jakt er  også  et  godt  alternativ.  Puster  godt  og har 4 lommer  derav  2  radiolommer  med  hull  for kabler og  feste  for  lang  antenne  på  skulder  samt fin  passform.
Finnes fortsatt  å  få  kjøpt  hos  XXL   .

Endret av Fjellgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.