Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til 4-mannstelt? (og sovepose/liggeunderlag)


Concertina

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har tidligere sovet i telt med jevne mellomrom, har et rimelig Helsport 2(3)-mannstelt som har fungert helt ypperlig til vårt bruk. Men nå har ikke det vært i bruk på noen år, vi fikk unger og dørstokkmila ble plutselig veldig lang. Men jeg (og eldste på 4) ble dratt med på tur i helga og det var fantastisk. Så nå må vi kjøpe oss større telt! Det haster ikke, vi har nok ikke behov for det på denne siden av vinteren (og vintertelting er for hardcore for meg selv om jeg har gjort det tidligere), men jeg har lyst til å ha utstyr i hus før det blir bart slik at det ikke er noe som stopper oss fra å dra på tur.

Men det er jo en jungel der ute, jeg surfer og surfer, og blir egentlig bare mer forvirra. Vi er da to voksne og to små barn (4 og 2), kommer til å hovedsakelig dra på tur i marka på Østlandet, men vi har hytte i Skjåk, så vi ønsker å ta en fjelltur eller to. Men det er da snakk om sommerfjellet, type juli/august.

Tar gjerne mot tips om gode soveposer og liggeunderlag også, soveposene vi har er ikke allverdens, og vi har ikke poser til ungene. Jeg fryser lett, og trenger litt mer komfort når det kommer til liggeunderlag pga en litt dårlig rygg/bekken nå enn hva jeg har klart meg med før ;)

Vi er villige til å legge i litt penger i godt utstyr så lenge det er en god grunn til at det faktisk koster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Concertina og velkommen til fjellforum
:)

Det hørtes strålende ut
:)
Det å kunne ta med ungne på tur ut i naturen, er etter min mening noe av det beste du kan gjøre og ungene elsker det! Det er alikevel ting som kan gjøre ting lettere for deg med tanke på hvilket utstyr man velger.

Nå er det sånn at utsyret man bør velge, varierer også på hvor man bruker å reise på tur, lengden på turen samt hvilke årstider. Det jeg mener med det, er at hvis man stort sett bare camper i skogen på sommer/sensommer, trenger du ikke så veldig mye mer fra teltet ditt enn at det har en vanntett ytterduk og plass til alle. Da kan man egentlig klare seg med en gapahuk løsning.

Siden du nevner fjellet, blir det en helt annen dans. Da er du avhengig av et telt som står støtt i vær og vind.

Vanligvis for voksne på tur, spiller det ingen rolle om man kjøper tunneltelt eller kuppeltelt. Men siden du har unger (hvor gamle?) så er det jo ofte sånn at de liker å base og styre litt rundt og ligger sjelden stille veldig lenge. Derfor vil jeg anbefale deg og kun se etter kuppeltelt. Disse har de beste takhøydene, samt og ha en sterk konstruksjon.

Det finnes mange gode der ute, men så fort man er ute etter et 4 manns telt, så begynner prisen å bli høy. Oslo sportslager kjører en KJEMPE BRA (!) pris på et av de beste 4 manns kuppelteltene man kan få tak i og det er helt klart pr dags dato det beste seriøse 4 manns teltet man får tak i til så lav pris:

Jeg har selv exped telt og er strålende fornøyd akkurat som veldig mange andre her på fjellforum. Ta en titt på denne videoen for en tour av teltet:

Når det kommer til soveposer som skal brukes på denne tiden av året, vil jeg egentlig anbefale Helsport Alta. Billige men bra poser som man kan få i både kort og lang variant. De kan også sveises sammen sånn at man kan sove 2 i en stor pose. Fåes billigst her:

Ligge underlag er det masse forskjellig av. Her kommer det bare an på hvor godt man vil sove. Exped og Thermarest leverer de beste oppblåsbare. Vil anbefale å ta en titt på noen her:

Lykke til
:)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Concertia,

våre barn er nå 9 og 11, men vi har vart på tur med dem i flere år. Her kommer derfor litt av vart:

Telt: Det underletter med mer base-camp, og mindre A-B-C-D-A vandringer.

==> Vi har nå en lavvo, med ovn til. Det tillater oss til å ta valgfri mengde barn med oss, året rundt. Lavvo er å hyggelig før 'innetid', og det er enkelt å tørke klær og lage mat 'innendørs'. Vi har hatt bursdager med overnattning i den, 'fiskeleir', og diverse base-camp overnattninger. Når vi ikke sleper med telt-ovnen bruker vi en primus til oppvarming. 1L-brensle-flaske gjør jobben. Se opp med ventilasjon og brennbarhet om dere bruker dette - det kan være direkte farlig om man ikke passer på det av både brann- og CO2-grunner. En lavvo kan sikkert være tyngre enn telttypen som Villmarka Kaller foreslår. Størrelse på lavvo: Lavvo merket som 7-pers gir masse plass og muligheter for 5 dersom man bruker innertelt. Uten innertelt kan man stable in barn.

Liggunderlag: Ett barn som sovet tilstrekkelig er et herlig barn! Vi har valt å kjøre dobbelt her: Vanlige cellplast-underlag underst, som vi bruker overalt. På basecamp legger vi et par Exped Down-mat ovenpå. 7 cm og 'ikke deluxe' rekker langt for barn. Man sover som en drøm, og dette underlaget holder vekk kulden underifra.

Lommelykter for barn: Forbruksvara...

Soveposer: Ikke peiling, det finnes masser. Vi snørper av voksen-poser i passe varme med et belte, så blir det ikke så mye som skal varmes opp. På høsten bruker vi oftest vinterposer. Se opp med 'grad-merkingen' på posene: Vi er frosne i vår familie, og da er en komfor-temperatur-merking en sanning med modifikasjon. Barn har dårligere varme-kontroll en voksne, så her er rådet å ikke lage for kalde opplegg.

Kos: Noe av det beste vi har for denne faktoren er en vattert, diger fjell-duk. Denne har vi alltid med, og stopper in frossne barn (eller voksne) i den når det trengs. Vi bruker den å som ekstra underlag, eller teppe, dersom vi trenger det. Den veier en del, så base-camp-conceptet passer best. Det er ellers ganske sprikende oppfattinger her kring fjellduker. Før oss bidrar det sterkt til kos, men det er ikke en nødvendighet. Det finnes minst to fabrikanter av fjellduker; vår kommer fra Jerven. En stor en passer til opp til fire barn, alternativt en voksen og to barn.

Sekker til barna: De skal ha max 10% av egen kroppsvekt i egen sekk. Når de blir eldre finnes det fine saker fra Osprey, men barna dine er for unga for de større barnesekkene fra Osprey. Had vi valgt om de første sekkene idag, så hadde vi tatt lettest mulig - og pakket deretter.

Øvrigt: Vinterstid bruker vi en pulk. Sommerstid har vi en tre-hjulig konvertert sykkelvogn, før å klare mye utstyr over lengre distanser. Noen kaller det nog 'glamping' :-) Skal vi i ulent terræng, så kjører vi med base-camp. DNT-hytter og silke-laken er ellers en fin løsning for hytte-til-hytte.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt skrive litt om hva vi IKKE har hatt mye bruk for:

Dyre lommelykter. Vi har en som skal tåle alt, men that is it

Dyre ull-klær: Stort, stort plus for ull, men finns liten grunn å kjøpe det dyreste her

Dyre kniver til barnen: Våre fikk sine ganske tidlig. Viktigst med utdannelse i bruk, og håndbeskyttelse

Dyre fiskesaker: Barn førstør dem uansett. Men, kjøp bra kroker - da sitter fisken bedre.

Leker med på tur: Det finns nokk å gjøre uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med 2 små barn og 2 voksne på telttur. Det viktigste er stort fortelt, god bredde, vekt og vindstabilt i og med du nevner fjellturer.

God lufting er også viktig når 4 stykker ligger i teltet, særlig på varme kvelder og vindstille.

Jeg mener Helsport Fjellheimen 4 camp (2011 og senere modell) oppfyller alle disse punktene, og jeg er svært fornøyd.

Sovepose til barna anbefaler jeg Bergans Junior. Den koster ca. 300-500kr og er velprøvd hos oss og har fungert prikkfritt.

Til deg selv kan Nordheim Frøy til 600 kr eller en annen pose beregnet for damer være tingen. Disse er formet for damefigur og ekstra isolert ved skuldre/hofter.

Kvinnemodeller finner du også hos f.eks Helsport, Ajungilak, Bergans etc.

Liggeunderlag til barna var lette skumunderlag 10mm (199kr) de første årene, og nå bruker dem selvoppblåsbare 3,8 cm fra Bergans.(499kr)

14 mm skum vil være varmere, men litt tyngre. Har ett selv til vinterbruk (399kr)

Til voksne er som andre har nevnt Exped/Thermarest 9cm eller 7cm tingen.

Selv har jeg Mammut 5cm (1299kr) og 7,5cm (799kr) selvoppblåsbart, men disse er litt tunge og vurderer å skifte til ovennevnte.

Husk å prøve underlagene først pga. de letteste oppblåsbare til vinterbruk bråker/knirker veldig.

Dette gjelder f.eks ikke Downmat eller Synmat fra Exped.

Barna brukte Bergans Nordkapp Jr 12-18 ltr sekk de første årene (299kr). De bar soveposen og liggeunderlaget selv, stor stas.

Nå bruker dem Bergans Knuten.(799kr)

Prisguide.no er en god hjelper for å finne rett pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelleheimen 4 camp burde være et meget godt teltvalg. Også en relativt fornuftig pris på dette. Har selv brukt dette for en voksen + 3 barn . Mitt ligger til salgs her på forumet nå, siden barna har blitt så store at vi har gått over til to tomannstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose & Liggeunderlag: Jeg kjøpte et sett fra en produsent som heter Big Agnes. De har et system der liggeunderlaget skal være en integrert del av soveposen (man trer soveposen inn på liggeunderlaget). Dette medfører at bunnen i posen er tynnere enn på en regulær sovepose. Det jeg opplever som et stort pluss med denne løsningen, er at du får en svært stabil pose der barna ikke sklir av liggeunderlaget. Lett i vekt er det også! Andre erfaringer med barn og sovepose er at de elsker varme, "fløffy" dunposer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at utsyret man bør velge, varierer også på hvor man bruker å reise på tur, lengden på turen samt hvilke årstider. Det jeg mener med det, er at hvis man stort sett bare camper i skogen på sommer/sensommer, trenger du ikke så veldig mye mer fra teltet ditt enn at det har en vanntett ytterduk og plass til alle. Da kan man egentlig klare seg med en gapahuk løsning.

Siden du nevner fjellet, blir det en helt annen dans. Da er du avhengig av et telt som står støtt i vær og vind.

Vanligvis for voksne på tur, spiller det ingen rolle om man kjøper tunneltelt eller kuppeltelt. Men siden du har unger (hvor gamle?) så er det jo ofte sånn at de liker å base og styre litt rundt og ligger sjelden stille veldig lenge. Derfor vil jeg anbefale deg og kun se etter kuppeltelt. Disse har de beste takhøydene, samt og ha en sterk konstruksjon.

Det finnes mange gode der ute, men så fort man er ute etter et 4 manns telt, så begynner prisen å bli høy. Oslo sportslager kjører en KJEMPE BRA (!) pris på et av de beste 4 manns kuppelteltene man kan få tak i og det er helt klart pr dags dato det beste seriøse 4 manns teltet man får tak i til så lav pris:

Når det kommer til soveposer som skal brukes på denne tiden av året, vil jeg egentlig anbefale Helsport Alta. Billige men bra poser som man kan få i både kort og lang variant. De kan også sveises sammen sånn at man kan sove 2 i en stor pose. Fåes billigst her:

Ligge underlag er det masse forskjellig av. Her kommer det bare an på hvor godt man vil sove. Exped og Thermarest leverer de beste oppblåsbare. Vil anbefale å ta en titt på noen her:

Takk for tips. Så egentlig for meg tunneltelt siden det er det jeg er vant med, og har fra før (og det er det jo haugevis av). Men du har absoloutt et veldig godt poeng ang takhøyde. Ungene er 2 og 4 nå, og det hadde jo ikke gjort noe om det var litt "plass" innvendig i teltet ved dårlig vær og hvis de våkner før fuglene ;) Spennende telt, mange flotte løsninger, men jeg synes kanskje det er litt smalt? 170/190 er jo ikke akkurat kjempebredt til 4 liggeunderlag. Enn så lenge er jo ungene små, så da er det jo ikke et stort problem dog. Ellers så var videoen veldig overbevisende ;) Jeg får stikke innom Oslo sportslager og ta en titt, men greit å være litt foreberedt før man går innom der.

Har forelsket meg i Exped Downmat gitt, luksus på tur høres godt ut for en dårlig rygg.

Hei Concertia,

våre barn er nå 9 og 11, men vi har vart på tur med dem i flere år. Her kommer derfor litt av vart:

Telt: Det underletter med mer base-camp, og mindre A-B-C-D-A vandringer.

==> Vi har nå en lavvo, med ovn til. Det tillater oss til å ta valgfri mengde barn med oss, året rundt. Lavvo er å hyggelig før 'innetid', og det er enkelt å tørke klær og lage mat 'innendørs'. Vi har hatt bursdager med overnattning i den, 'fiskeleir', og diverse base-camp overnattninger. Når vi ikke sleper med telt-ovnen bruker vi en primus til oppvarming. 1L-brensle-flaske gjør jobben. Se opp med ventilasjon og brennbarhet om dere bruker dette - det kan være direkte farlig om man ikke passer på det av både brann- og CO2-grunner. En lavvo kan sikkert være tyngre enn telttypen som Villmarka Kaller foreslår. Størrelse på lavvo: Lavvo merket som 7-pers gir masse plass og muligheter for 5 dersom man bruker innertelt. Uten innertelt kan man stable in barn.

Liggunderlag: Ett barn som sovet tilstrekkelig er et herlig barn! Vi har valt å kjøre dobbelt her: Vanlige cellplast-underlag underst, som vi bruker overalt. På basecamp legger vi et par Exped Down-mat ovenpå. 7 cm og 'ikke deluxe' rekker langt for barn. Man sover som en drøm, og dette underlaget holder vekk kulden underifra.

God tur!

Takk for alle råd (jeg klipte litt for å ikke sitere for mye). Tror ikke lavvu er greia, men skal sjekke det litt ut likevel. Men absolutt et poeng med et telt som har litt høyere takhøyde. Og vi innser nok at base-camp overnattinger er greia de neste årene, dermed står vi jo litt friere i forhold til vekt på telt. Vi har også sykkelvogn som kan gjøres om til 3-hjuling (kjøpte faktisk en Croozer på loppis i helga til en hundrings, den skal få stå på hytta), så da kan vi jo legge opp turene slik at vi ikke trenger å bære absolutt alt. Hytte-til-hytte er noe vi har tenkt å gjennomføre etterhvert som ungene blir litt større. Jeg hadde den med i helga, veldig kjekt siden jeg da kunne få med meg en sekk ved ;)

Fjell-duk er notert ned som nyttig og ha, Exped Downmat ønsker jeg meg veldig ;) Og det blir nok slikt på hele familien, greit å sove godt. Unger blir jo så mye koseligere å ha med å gjøre om de er uthvilte. Ang sekk og bværing, ungene er såpass små at foreløpig er det jo ikke stort de kan bære, 1,5-2 kg utgjør jo ikke så mye i det store og det hele ;) Men de har en liten Berganssekk som kan fylles med drikkeflaske og evt kosedyr/dukke (som alltid er med), så føler de hvertfall at de er med og hjelper til.

Kan godt skrive litt om hva vi IKKE har hatt mye bruk for:

Dyre lommelykter. Vi har en som skal tåle alt, men that is it

Dyre ull-klær: Stort, stort plus for ull, men finns liten grunn å kjøpe det dyreste her

Dyre kniver til barnen: Våre fikk sine ganske tidlig. Viktigst med utdannelse i bruk, og håndbeskyttelse

Dyre fiskesaker: Barn førstør dem uansett. Men, kjøp bra kroker - da sitter fisken bedre.

Leker med på tur: Det finns nokk å gjøre uansett

Lommelykter er som du nevnte forbruksvare, vi har en dyr og solid en som, bor i bilen på langtur. Tenkte vi skulle ønske hodelykt i julegave til ungene, det er jo litt stas. Men den trenger jo ikke å koste så mye. Ulltøy har vi i poser og sekk til både voksne og barn, av både billig og dyrt slag, jeg er ullfantast og går stort sett med ull fra september til april ;) Men enig i at man ikke trenger å kjøpe dyrest, så lenge det er ull. Billige kniver og fiskesaker er notert, begge deler kan gå på julegaveønskelista (praktisk!).

Takk for tips.

Har erfaring med 2 små barn og 2 voksne på telttur. Det viktigste er stort fortelt, god bredde, vekt og vindstabilt i og med du nevner fjellturer.

God lufting er også viktig når 4 stykker ligger i teltet, særlig på varme kvelder og vindstille.

Jeg mener Helsport Fjellheimen 4 camp (2011 og senere modell) oppfyller alle disse punktene, og jeg er svært fornøyd.

Sovepose til barna anbefaler jeg Bergans Junior. Den koster ca. 300-500kr og er velprøvd hos oss og har fungert prikkfritt.

Til deg selv kan Nordheim Frøy til 600 kr eller en annen pose beregnet for damer være tingen. Disse er formet for damefigur og ekstra isolert ved skuldre/hofter.

Kvinnemodeller finner du også hos f.eks Helsport, Ajungilak, Bergans etc.

Liggeunderlag til barna var lette skumunderlag 10mm (199kr) de første årene, og nå bruker dem selvoppblåsbare 3,8 cm fra Bergans.(499kr)

14 mm skum vil være varmere, men litt tyngre. Har ett selv til vinterbruk (399kr)

Til voksne er som andre har nevnt Exped/Thermarest 9cm eller 7cm tingen.

Selv har jeg Mammut 5cm (1299kr) og 7,5cm (799kr) selvoppblåsbart, men disse er litt tunge og vurderer å skifte til ovennevnte.

Husk å prøve underlagene først pga. de letteste oppblåsbare til vinterbruk bråker/knirker veldig.

Dette gjelder f.eks ikke Downmat eller Synmat fra Exped.

Barna brukte Bergans Nordkapp Jr 12-18 ltr sekk de første årene (299kr). De bar soveposen og liggeunderlaget selv, stor stas.

Nå bruker dem Bergans Knuten.(799kr)

Prisguide.no er en god hjelper for å finne rett pris.

Takk for gode tips. Har sett litt på Fjellheimen tidligere, og det ser ut som et godt telt. Eneste er at jeg nå har fått tips om at det kan være kjekt med litt mer høyde med unger, så da synes jeg plutselig det ser litt lavt ut. Jeg bør vel komme meg innom en butikk og faktisk se og prøvesitte litt. Er så vanskelig å se det for seg.

Godt tips at det finnes damemodeller med litt ekstra isolasjon, høres akkurat ut som noe jeg trenger. Ungene har nå en 12 l sekk fra Bergans, ikke store sekken, men de får jo plass til litt småtteri, og på sikt så blir det sikkert supert å kunne bære sovepose og underlag selv (må nok ha en litt større sekk da).

Sovepose & Liggeunderlag: Jeg kjøpte et sett fra en produsent som heter Big Agnes. De har et system der liggeunderlaget skal være en integrert del av soveposen (man trer soveposen inn på liggeunderlaget). Dette medfører at bunnen i posen er tynnere enn på en regulær sovepose. Det jeg opplever som et stort pluss med denne løsningen, er at du får en svært stabil pose der barna ikke sklir av liggeunderlaget. Lett i vekt er det også! Andre erfaringer med barn og sovepose er at de elsker varme, "fløffy" dunposer!

Takk for tips, skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

hvis dere har tenkt og gå på tur,dvs med sekk er det slik jeg ser på det veldig viktig og prøve og pakke så lett som mulig er ikke moro og gå med en sekk på 40kg (hverfall ikke når begge 2 må bære det og sekkene er på 120 liter;)

jeg starta med og ha 120liter sekk til meg og junior får en helge tur,nå har jeg 50 liter sekk til helge tur på sommer til meg og junior,det ble etter lit investeringer (dama mener kansje det er litt mye penger som gå med men når jeg er på tur i snitt 1 gang i mnd syns jeg ikke det gjør noe)

Alta soveposen er nok fin den,men den veier 1.9kg og tar nok rimelig mye plass (15liter i volum? nå er det kun noe jeg tipper) og trenger du -5 hvis du skal ut på sommeren,dere kommer sikkert til og reise ut alle sammen når være er fint og det er bra og reise på tur (er hverfall slik hos oss er dama er kun med på sommeren) jeg ville derfor anbefale dere og eller kjøpe en sovepose som fungere til 0 og kansje par - har selv http://www.helsport....ler/Haukeli_dun den får du kjøpt på salg hos xxl til ca 700 kr (670 mener jeg sist gang) den tar ca 7 liter i volum (passer fint inne i en 8 liter pakk pose) den er kun til 0 grader har selv brukt den i par - med ull under problem (ull undertøy) den veier og 1.3kg og er dun ,på sommeren bruker junior den her http://www.helsport....modeller/Lyngen den tar ca 5 liter i volum og veier 0.9liter,som det står er det +8 så er sommer man bruker den her og eventuelt med ull,men mitt på sommeren er man nesten avhenig av noe slik får og ikke svete bort,kostet 299 kr på sport1,greit og ha en billig pose som ikke er krise hvis man søler i osv,veldig fin til og bruke hvis man skal på overnatting besøk osv og :) junior bruker den i mai,juni,juli,august.

som andre tipset om bergans og koster eller ikke så mye tar og nok litt mindre plass,til voksne og 3 seasoner ville jeg anbefalt det her http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=5233 koster litt men tar veldig liten plass <ahttp://www.fjellforum.no/uploads/emoticons/tester_happy.png' alt=':)'> hvis du har problem med ryggen er det veldig lukksus med en slik her og http://sportsnett.no...id=1142&cid=544 kjøpte den til dama og hun sa det er den beste stolen hun har prøvd,tar litt plass og veier noen gram men veldig fint til dags tur osv :) hvor ikke vekt/størele er så viktig.

videre på telt er det her veldig vansklig er i samme sitvasjon selv,har et barn på 3.5 og et på 3mnd skal på telt tur til sommeren :)

du har noe som heter tarptent

http://www.tarptent.com/ det veier ikke stort og er faktisk plass til 4 stk er og rimlig høyt under takket,dem som ha det sier og att det tåler en del vin,det her er veldig sommer bruk vil jeg tro og er nok ikke det telte man bruker hvis det er kaldt da jeg tror det er vansklig/umulig og få det varmt,ikke lagrings plass eller fortelt

så har du https://www.bigagnes...pperSpurUL42012 er eller ikke så dyrt og veldig lett og fint plass tli 4 stk,det er ikke "nordisk" telt så er ment på varmer klima vil jeg tro,det er og ment att man skal slå opp inntertelte først så ta "duken" over så hvis det er mye regn vet jeg ikke helt hvordan det blir,som sakt lett og fint men ikke spesielt stor fordelt eller lagring plass.

helsport har og mange telt som du nok har fått med deg,men 4 mans telten er nok ikke 4 mans, (se bare her http://www.fjellforu...cm/#entry235566) videre som du sier blir det mye smallere det er jo typisk tunnel telt får og spare plas,fordelen med de telten her er stor plass til lage mat og de voksen kan ligge i forteltet utover kvelden og kose seg hvis det er dårlig vær ute,eller lage mat på morgen uten og måtte gå ut får og lage mat :) det er og mulig og bruke de telten her i all slaks vær og er rimlig enkle og sette opp,det er og mulig og få dem varme ved og bruke primus (hverfall på vinter tid) dem er og realativ lette og tar ikke så mye plass (hvis du tar ut telt stenge og komprimere posen) hvis du har xxl eller sport1 osv så er det jo bare og be dem slå opp telte og ta noen liggunderlag/soveposer og teste og se hvordan det går ;)

Hilleberg og selger telt og jeg har vurdert nallo 4gt er litt info om det her http://www.fjellforu...llo#entry226389 og på hilleberg.se koster jo noen kr. hvis vekt ikke er noen problem er og http://hilleberg.se/.../keron-keron-gt veldig fint telt (lyst på det til vinter turer hvis vi skal være flere)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter: Jeg kan love deg at Pegasus ikke er noe lite telt.. Skal man ha noe særlig større uten å pantsette huset, så snakker vi om lavvu.

Her har du et par bilder av pegasus med 4 expedmatter lagt ut

Pegasus_IMG_001.jpg Pegasus_IMG_006.jpg

Som du ser er det god plass til alle fire. Bagasjen oppbevarer man i et av forteltene

Se der ja. Stort og godt det, var rett og slett målene som var oppgitt på tegningene som fikk meg til å tvile på om det faktisk var stort nok. Men det ser jeg jo at det er. Ok, Pegasus står høyt oppe på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pegasus er mye lavere, 1 kg tyngre, mindre innertelt og dobbelt så dyrt som f.eks Helsport Gimle 4.

Mener fortsatt ett stort fortelt er bedre enn to små, da alt er på en plass og slipper krype over/gå rundt for å hente noe.

For barna, og sittende voksne er 110cm høyde innertelt (f.eks fjellheimen) null problem.

I klasse 6 kg, tilnærmet ståhøyde og masse plass ville jeg vurdert Bergans Wiglo 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et romslig fortelt er veldig praktisk med to små barn. Fjellheimen 4camp vil være et valg som står godt til deres behov. Lav vekt, stort volum, ok vindstabilitet. Bruker selv teltet om sommeren. Følger du med på xxl.no fremover, vil du antagelig få teltet ned mot 3000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til trådstarters budsjett. Her skulle det kjøpes inn mye annet enn telt også. Her bør selvfølgelig bruksområdet vurderes, men å foretrekke enkle barmarkstelt og nesten-lavvo framfor solide ekspedisjonstelt for helårsbruk, er prioriteringer som er fremmed for meg ... for å si det sånn ...

Jeg kjenner Exped Pegasus. Det er litt komplisert å sette opp alene i sterk vind. Mht bruksegenskaper og teknisk kvalitet er Exped-teltet nesten i klasse med de beste amerikanske kuppelteltene med kryssgående stenger. Kan trådstarter nøye seg med enklere løsninger fra Norge, er Holmeslet i ulike varianter å foretrekke framfor amatørutstyr fra Helsport og Bergans.

Personlig ville jeg valgt Hilleberg Keron 4 GT dersom referansen var budsjett og bruksområdet for Exped Pegasus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du evt skal opp i såpass vekt så kan du og titte på Helsport Svalbard 5 og 6.

Et alternativ for dere er lavvu. Det gir god plass inne men de har jo noen ulemper i frohold til vindstabilitet etc.

Annet alternativ er å skaffe et 2-3 manns telt til og en tarp. Ofte enklere å plassere 2 mindre enheter enn en stor. Men løsning er jo ikke like "familiehyggelig" da.

Letteste og billigste løsning er å skaffe en HS Lavvulight. Der går det fint med 2 voksne og to barn. Veier vel 2,6 kilo inkl bunn. Men den har jo litt begrensninger i forhold til sterk vind kontra et bra telt.

Jeg bruker lavvulight mye pga god plass kontra vekt. Spes til vår/høst og lett vinterbruk i marka da den er enkel å koke noe inne pga god høyde. Også digg å kunne stå å skifte klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har noe som heter tarptent

http://www.tarptent.com/ det veier ikke stort og er faktisk plass til 4 stk er og rimlig høyt under takket,dem som ha det sier og att det tåler en del vin,det her er veldig sommer bruk vil jeg tro og er nok ikke det telte man bruker hvis det er kaldt da jeg tror det er vansklig/umulig og få det varmt,ikke lagrings plass eller fortelt

Jeg regner med at du tenkte på Hogback? Jeg vet det er noen andre her som har kjøpt et og dette er jo et ganske romslig telt. Det er jo helt sant at det ikke har mye fortelt, men til under 2 kilo, 1/3 av noen av teltene nevnt her så kan det jo virkelig gjøre forskjell på vekta på ryggen. Det er litt synd at dette ikke kommer med helduk innertelt, spesielt da dette er tilgjengelig for Scarp 1 og 2. og det i prinsippet er det samme teltet. Mye (og lite) telt for pengene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå sier helsport att fjellheimen 4camp kommer i superlight til neste år () er nok verdt og vente på,men det blir nok rimlig dyrt (7-8 tusen vs 4300 kr ut fra prisjakt.no) blir vel kansje nesten litt "ekstremt" og bruke så mye penger får og spare 1kg ja....(enda jeg har veldig lyst på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Telt er vrient, tror aldri jeg kommer til å finne et telt jeg blir helt fornøyd med. Det perfekte familieteltet finnes neppe heller. Men, takhøyde er så absolutt et stort pluss for komforten sin del, og minus når det gjelder vindstabilitet. Man må prioritere, er man hovedsaklig på fjellet, er det godt å vite man har et telt som står støtt.

Jeg har blitt glad i telt med rimelig god takhøyde og enkelt oppsett etterhvert. Hadde sett på bergans wiglo 4, som nevnt lengre opp. Og bestilte det usett på nett. Det var et fint telt med god plass innvendig, men jeg syntes det var litt kronglete å sette opp med 3 sidestenger og en midtstang. Sendte det derfor tilbake. Har også vurdert exped pegasus som nevnt ovenfor, men har endt opp med tentipi zirkon 5 light. Det er en lettvekts "lavvo" som er rimelig vindstabil til høyden, 2,3m, men hadde kansje ikke gått for det midtvinters langt inne på fjellet. Veier rett over 4 kg uten bunn/innertelt, innertelt veier ca 2 kg. Det er god plass til 2 voksne og 2 barn. Prisen er litt stiv, ligger gjerne på over 7000,- uten innertelt, jeg kjøpte mitt for 5800,- som også er stivt nok spør du meg. Har ikke selv innertelt, men bunn, vil heller sy noe selv.

Er så langt fornøyd med dette valget, enkelt å sette opp, men krever mer plass enn et tunneltelt da. Pluss man har mulighet til å fyre inne.

Lykke til med valg av telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg og mannen har tidligere sovet i telt med jevne mellomrom, har et rimelig Helsport 2(3)-mannstelt som har fungert helt ypperlig til vårt bruk. Men nå har ikke det vært i bruk på noen år, vi fikk unger og dørstokkmila ble plutselig veldig lang. Men jeg (og eldste på 4) ble dratt med på tur i helga og det var fantastisk. Så nå må vi kjøpe oss større telt! Det haster ikke, vi har nok ikke behov for det på denne siden av vinteren (og vintertelting er for hardcore for meg selv om jeg har gjort det tidligere), men jeg har lyst til å ha utstyr i hus før det blir bart slik at det ikke er noe som stopper oss fra å dra på tur.

Men det er jo en jungel der ute, jeg surfer og surfer, og blir egentlig bare mer forvirra. Vi er da to voksne og to små barn (4 og 2), kommer til å hovedsakelig dra på tur i marka på Østlandet, men vi har hytte i Skjåk, så vi ønsker å ta en fjelltur eller to. Men det er da snakk om sommerfjellet, type juli/august.

Tar gjerne mot tips om gode soveposer og liggeunderlag også, soveposene vi har er ikke allverdens, og vi har ikke poser til ungene. Jeg fryser lett, og trenger litt mer komfort når det kommer til liggeunderlag pga en litt dårlig rygg/bekken nå enn hva jeg har klart meg med før ;)

Vi er villige til å legge i litt penger i godt utstyr så lenge det er en god grunn til at det faktisk koster.

 

Hei!

hvordan gikk det her hvilket telt havnet dere på?

 

skal selv kjøpe telt nå snart (blir vel første tur med alle sammen i april/mai) ender nok på http://hilleberg.se/sv/product/nallo-4-gt eller http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Fjellheimen_Superlight_3_Camp (4 mans versionen) da jeg syns det er veldig greit og ha fortelt til og ha ting i og lage mat osv hvis det er dårlig vær :)

 

vekt ca samme 

hilleberg veier 2.6kg (kjøpte test på http://www.backpackinglight.com/) med minimum av hva man trenger

helsport veier 2.1kg men siden det er helsport vek blir det vel fort sikkert 2.3kg 

 

størelse

helsport er 230cm langt hilleberg er 220 er ikke så lange og siden det her blir primært brukt på sommertid og ikke vinter har ikke det her så mye og si

helsport er 200cm breid hilleberg er 208cm så lit støre plass i breden noe som er bra.

 

det kan se ut som hilleberg har større fortelt 180 cm vs 150 til helsport

så virker det som hilleberg telte tåler mere da det er annen duk som har høyre slite styrke blir vel samme som fjellheimen "vanlig" 

 

Når det gjelder lufting så ser det ut til att hilleberg har bra lufting på sommertid men er ingen ventil oppe på den siden som "beina" ligger altså motsatt siden av ingangen,så her blir det meget dårlig med luft hvis man prøver og bruker telte til vinter bruk,på sommeren er det nok helt greit,helsport har ventil oppe men spørs hvor mye luft det kommer inn her.

 

Skal nok reise på xxl og prøve "ligge" det telte her når det kommer så blir sporsnett neste og slå opp telte og se hvordan det blir i virkeligheten :)

spent på hvordan det blir med plass til 2 små barn og 2 vokse (1 år og 4 år og 2 vanlig voksne)

 

har 3 stk exped synmate 7 UL (2 stk vanlig og 1 lite) og et stk "bambse" liggeunderlag.

skal prøve og få tatt noen bilder når jeg teste ut "plassen" osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo 4 GT veier 3,4 kilo, ikke 2,6 kilo!

Netto vekt er 2,9 kilo, men den vekta har Hilleberg med kun for å sammenligne seg med andre produsenter som ikke oppgir annet enn yttertelt, innertelt og stenger. 

I praksis er det altså 3,4 kilo som gjelder, dvs inkl. snorer, plugger, reimer, strammere, pakkposer, repsett etc.

 

Burde absolutt vært en øvre lufteventil i fotenden på ett så dyrt og godt telt, fravær merkes best i stille og varmt vær,

men det faktum at vegetasjon hindrer luft å strømme inn nede når det er trekk i lufta også, gjør løsningen dårlig egnet generelt.

Mitt gamle Rondvassbu hadde kun en skjørteventil nederst ala Hilleberg, derfor la jeg merke til dette.

 

Bredden på 210 (208) er derimot ett stort pluss, samt større fortelt vs. Fjellheimen Superlight.

      

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det skal ikke være lett ;)

blir jo veldig gram detaljer her,men prøver alikavel :) (hente ut fra https://www.backpackinglight.com)

uansett 3.4kg vs 2.3kg er ikke så "stor" forsjell,

 

 

 

Trail Weight* Specified: 6 lb 6 oz (2.9 kg) 
Measured: 5 lb 12 oz (2.6 kg) with inner tent 3 lb 9 oz (1.6 kg) floorless

 

 

* Trail weight: Hilleberg's published trail weight (they call it minimum weight) includes the outer tent, inner tent, and the poles. BPL's measured trail weight includes the minimum required to pitch the tent: outer tent, inner tent, poles, and four stakes.

 

En annen grunn til att jeg har lyst på helsport er mulighet til reperasjon og utrolig bra service blir ikke like enkelt hvis man må reperare hvis man kjøper av hilleberg vil jeg tro,men er kanskje ikke like stort behov får det ;)

 

ser og att helsport har  "sprutt sikker" glidelåser syns ikke det var så bra eller,håper det kommer inn på xxl snart blir moro og se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nallo 4 GT veier 3,4 kilo, ikke 2,6 kilo!

Netto vekt er 2,9 kilo, men den vekta har Hilleberg med kun for å sammenligne seg med andre produsenter som ikke oppgir annet enn yttertelt, innertelt og stenger. 

I praksis er det altså 3,4 kilo som gjelder, dvs inkl. snorer, plugger, reimer, strammere, pakkposer, repsett etc.

 

Burde absolutt vært en øvre lufteventil i fotenden på ett så dyrt og godt telt, fravær merkes best i stille og varmt vær,

men det faktum at vegetasjon hindrer luft å strømme inn nede når det er trekk i lufta også, gjør løsningen dårlig egnet generelt.

Mitt gamle Rondvassbu hadde kun en skjørteventil nederst ala Hilleberg, derfor la jeg merke til dette.

 

Bredden på 210 (208) er derimot ett stort pluss, samt større fortelt vs. Fjellheimen Superlight.

 

Jeg ser nå på en relativt nytt video klip som Hilleberg la ut att det er mulig og gjøre på samme måte som helsport att man kan "brette" opp duke hvor man har beina se på den klippen her 

frem til 06:30) er det her nytt går i år eller er det på tidligere modeler og?

post-9803-0-63202800-1366483019_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser (med undring) at Nallo, i likhet med mitt Kaitum ikke har myggnetting i ventilen til ytterteltet. Dette synes jeg er en svaket for et telt som skal brukes på fjellet i barmarksesongen. Selv kjøpte jeg Kaitum vesentlig for vinterbruk. På tur med barn er manglende myggnetting grunn nok til å forkaste Nallo og velge Fjellheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.