Gå til innhold
  • Bli medlem

Temperatursensor til Garmin GPS :)


nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

Kom over Garmin tempe Temperatursensor i går. Genialt. Var på jakt etter ett lite termometer og ha hengende på sekken så eg hadde en viss pekepinne på temperaturen i omgivelsene, men så kom eg over nevnte sensor. Sensoren er en ANT+ sensor, og støttes på de fleste nyere GPS'er med siste firmware(Montana, GPSMAP 62, Oregon osv).

http://garmin.blogs.com/softwareupdates/2012/08/tempe-sensor.html

Må bestille meg en sånn. Blir spennende og teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik eg har forstått det så må den være koblet til en GPS for å logge noe som helst. Når da både GPS og sensor er på så skal visstnok temperaturen logges samtidig med sporloggen(dersom dette er aktivert), samtidig som det blir laget en laveste/høyeste temperaturverdi for de siste 24 timene. Om det sistnevnte der er noe som logges(og lagres) på sensoren eller i GPS'en vet eg ikke, men eg tviler på at det er i sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sent mail til garmin og spurt om og få manualen (fant den ikke på hjemme siden) er litt spent på hvor mange - den klarer og + og eventuelt hvor lenge den kan logge kan man endre intervalet slik att man kan få over 1 uke men ikke så ofte osv,venter i spenning.

lit info her og hvor liten den er osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Da var min endelig ankommet (ja, tok litt tid før eg bestilte) :)

 

Enheten er akkurat passe stor. Stor nok til at du ser den, liten nok til at den ikke er i veien. Lett å montere på en av reimene på sekken så den er lengst mulig unna kroppsvarme.

Har så langt ikke testet den, kun lekt med den. Men eg kan i det minste si at det gikk veldig fort å koble den opp mot min Garmin Oregon 450. Og det er jo en fordel :)

 

Av andre detaljer så har eg fått vite følgende:

- Gjennomsnittstemperaturer(høy/lav) gjennom 24 timer blir lagret i sensoren og uavhengig av om en GPS er koblet til.

- Disse temperaturverdiene blir fortløpende overført til GPSen samtidig med sanntidsverdien.

- Den har ingen av/på knapp så den er kontinuerlig på så lenge den har strøm.

- Levetid på batteriet(i følge manualen) er ett år. Erfaring fra andre manualer/produkter forteller meg at dette er overdrevet. :)

 

Løp og kjøp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting til eg har oppdaget som kan være greit å vite om:

- Gjennomsnittsverdiene blir ikke lagret i sporloggen. Disse er kun for visning på skjerm.

- Temperaturen som vises på skjermen viser kun heltall. 26,7 grader vises så vidt eg ser som 26 grader(og ikke 27).

- Temperaturen i sporloggen er lagret med desimal, dvs 26,7 som i eksempelet over.

 

Gleder meg til å prøve den ute. Små gleder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne :) 59,- inkl reservekompass. Bruker ikke batterier.

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=70724&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Silva+Carabiner+10+kompass

 

Hvor viktig er det å vite hvor kaldt det er når man sover (om natta f.eks)?

- Hvis man våkner av at man fryser, kan man jo sjekke.

- Hvis man sover er alt ok.

- Hvis man ikke våkner betyr det ikke noe lenger, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke slik ut i følge Garmin sin egne sider, eller via thisisant.com sin katalog.

 

Enkleste måten å sjekke på er å sørge for å oppgradere software, og deretter gå inn i menyen for å se om du kan aktivere temperatursensoren der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subjektivt. Her er det sjeldent ned mot -20 grader. Og uansett er det ikke ei sperre som er lagt inn, men batteriet som ikke tåler det. Så for å løse utfordringen er det bare å bytte til ett batteri som tåler lavere temperaturer enn -20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest umiddelbare ønsket er å kunne sjekke temperaturen der hvor eg er, fra skjermen på GPS'en. Fordelen med denne løsningen er at sensoren kan legges ett sted hvor man får mest mulig korrekt temperatur, uten å måtte ta av seg sekken eller tilsvarende for å kunne sjekke temperaturen. Skal eg ha en sånn som du linket til må den enten være nærme nok til at eg kan lese den kjapt av, og da påvirkes den av kroppsvarme, eller så må den være såpass utilgjengelig at eg må stoppe opp for å lese av temperaturen. Og da blir det helst til at eg ikke gidder. Eg vet det, for eg har allerede en slik i dag.

 

Det neste ønsket mitt er at sporloggene viser hva temperaturen faktisk var. Eg kan minnes fantastiske turer basert på bilder, minner, sporlogger, kart og gode røverhistorier. Men nå får eg en ekstra dimensjon. "Husker du hvor varmt det var når vi gikk opp fra Haukeli i fjor sommer? Eg trodde eg skulle smelte bort, og det var jo bare april!". Flere år etter kan eg nå se at sporloggen for eks viser 21 grader. Viktig? Nei. Morro? Eg synes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uansett er det ikke ei sperre som er lagt inn, men batteriet som ikke tåler det. Så for å løse utfordringen er det bare å bytte til ett batteri som tåler lavere temperaturer enn -20 :)

Veit du dette, eller er det bare noko du antar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt testing har eg gjort allerede :)

 

I går la eg den i bilen som stod i solsteken. Maks temperatur toppet seg på 30 grader. Det var og temperaturen i bilen når eg satte meg inn. Varmt. :)

 

Så var vi uten en tur på båttur i går. En ting var jo å kunne se på GPS'en hva temperaturen var. 24,1 grader når vi startet turen og 16,7 grader når vi var hjemme igjen.

Men det artige var jo faktisk å se temperaturkurven fra sporloggen. Eg kan faktisk se på sporloggen når vi startet pølsegrilling. Nerdemorro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur og morro med sporlogg :)

 

Vi hadde fått ett lite transportoppdrag hvor vi skulle transportere en del tyngre utstyr opp på en fjelltopp på 474moh. Vi bestemte oss for å ta tiden til hjelp, og siden

vi hadde hele kvelden forran oss, og visste dette ville bli varmt, kaldt og tungt så klarte eg ikke helt å bestemme meg for bekledning. Eg sjekket kun temperaturen en

gang før turen og det var for å avgjøre om eg skulle ha med ei ekstra jakke eller ikke. Temperaturen viste da ca 20 grader. Eg tok da ei ekstra jakke med.

 

Men etterpå måtte eg naturligvis sjekke sporloggen. :)

 

Temperaturen i sporloggen viser 20 grader og dette øker på etappen innover en liten skog, før den begynner å falle igjen når vi kommer ut av skogen og vi begynner

på selve stigningen. På toppen, 350 høydemeter senere, viser sporloggen en temperatur på 12-13 grader. Når vi er på vei nedover igjen begynner temperaturen å stige igjen.

Ganske så artig å se på i grunn - en omvendt høydekurve.

 

post-10090-0-33097400-1369984153_thumb.j

 

Man trenger ikke en slik temperatursensor koblet til GPS'en. Men eg synes det er litt praktisk, og litt ekstra morro i ettertid. Vel verdt pengene. Anbefales :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.