Gå til innhold
  • Bli medlem

Highcamp på Vinnufjellet


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Annonse

uuuuuuuutrolig er mektig imponert over bilden der,ser ut som har hatt en fin tur,venter på vinter selv nå :)

er det mye ettter arbeid med bilden eller er det bare flink fotograf ? :)

Ganske lite etterarbeid, kameraet fikk sørge for det meste på de riktige innstillingene + bruk av filter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har alltid bare hatt med meg kompakt kamera på tur (vekt fokus pga barn på tur) men burde kanskje eller tatt det ekstra g og få noen skiklig bilder,nå får man kansje tak i noe man kan filme og ta bilder med i bra kvalitet,tusen takk får inspirasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få slike bilder med kompaktkamera også, jeg klarer meg ihvertfall en stund med mitt Phanasonic DMC-LX3. Har lukkehastighet på ned til ett minutt på mitt kamera. Om det er det det heter da, "lukkehastighet".

Er vel ganske stor forskjell på kvalitet her da. Alle kameraer er bygd for å klare å ta lange eksponeringer (30sec eller 1min), men for å få de klare, uten mye støy og med oppriktige farger og kontraster er det langt i mellom ett kamera på 3000kr og speilrefleks på 20 000kr! ;) Uansett, de fleste nattbildene over er tatt med lukker på opptill 15min på lav ISO (200-500) og f8-f10. Orginalenebildene er på 60Mb RAW (7400 pixler bred).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kamera/objektiv bruker du?

Har selv et Panasonic G3, tror du det blir for mye støy i bildet for slike eksponeringer med mitt kamera?

Har ett Nikon D800. Brukte ei 10-20mm Sigma linse for nattbildene. For å få lite støy på nattbilder må du ta laaange eksponeringer med lav ISO og litt høyere f-verdier. Da er det vel opp til kameraet om hvor mye lys og detaljer det klarer å få med som stopper deg. Om bildene blir mørke på lav ISO får du bare skru opp ISO, skru ned f-verdiene å prøv deg fram så får du nesten se. Har ingen erfaring med Panasonic, men vet det kan være stor forskjell på hvor bra/klare nattbilder blir fra kamera-versjon til kamera-versjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentligt godt at grave teltet ned på den måde?

Husker en gang, hvor et nabotelt gjorde det på en vårtur - vel omkring 40 cm ned. Snefygning i løbet af natten pakkede teltet til næsten hele vejen rundt.

Jeg har normalt brugt, at grave et hul i absis. Det giver lidt mere plads dér, og mulighed for side behageligt - f.eks. under madlavning med underbenene i hullet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentligt godt at grave teltet ned på den måde?

Husker en gang, hvor et nabotelt gjorde det på en vårtur - vel omkring 40 cm ned. Snefygning i løbet af natten pakkede teltet til næsten hele vejen rundt.

Jeg har normalt brugt, at grave et hul i absis. Det giver lidt mere plads dér, og mulighed for side behageligt - f.eks. under madlavning med underbenene i hullet.

Hvis det er snøfokk og mye vind er det nokk ikke lurt å grave det ned nei, dette er første gangen jeg hadde gjort det faktisk. Var strålende bra vær da vi var der, og det var meldt bra vær, selv om jeg vet meget godt at alt kan snu seg på fjellet! Gravde det litt ned fordi vi hadde en ganske kald å sur vind i fra nordøst som virkelig gav mye kald gjennomtrekk i teltet. Teltet er også ett billig sommertelt (Nordmarka 2manns)! Og ettersom mye av snøen var tørr og ny var det ikke enkelt å bygge opp levegger heller, så i stedet gravde vi oss nedovver å brukte snøen til å bygge litt levegger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.