Gå til innhold
  • Bli medlem

helsport cm?


svingen

Anbefalte innlegg

Hei!

hadde litt tid til over på lørdag og var i sentrum,var innom xxl og såg på noen helsport telt som var til utstiling,til min store glede var det faktisk et 4 mans telt som var til utsiling,somregel er det jo alltid bare 2 og 3 mans.

jeg hadde og med meg tomme stokk og tenkte jeg skulle sjekke hvordan helsport velger og skrive cm,det her syns jeg er spennende da jeg har lyst til og få plass til 4 liggunderlag og hvordan det vil fungere på et 4 mans telt.

det var et Fjellheimen X-Trem Camp som var utstil http://www.helsport....men_X-Trem_Camp og det står det skal være 215cm ved ingangen,slik att 4 liggundrlag på 50cm skal gå fint,men det gikk ikke starta og måle og viste seg att det var ca 200cm,alså manglet 15cm,hun på xxl mente det var utvending mål og ikke invending er nå litt spent på om det her var "uheldig" telt akuratt som helsport har noen som er tygre enn andre eller om det her stemmer,dvs det er snakk om 10% + - på lengde på telt og? ut fra bilde ser det jo ut som det er invendig mål?

http://www.helsport....imen_xtrem4.jpg

og nei,det var nok ikke feil slått opp,fikk ikke plass til tomme stokke inne i telt enda det var i "spenn" og tomme stokken var på 200cm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo ikke første gang Helsport bommer med merkingen sin. Har jo vært mye snakk om Helsport kg. Lavvulight står merket både på etikett og på selve teltet med vekt på totalt 1,7 mens 2,3 skal være det korrekte. Jeg sa i fra og dette skal vist bli fikset opp i..

Helsport komfort temp på soveposer har jo også vært ganske så bob bob.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målene vil variere jo tross alt variere noe etter hvor mye du strammer teltbuen med justeringen ved stangkoppholderne...

Så sant teltbotnen er stram, så er det korleis innerteltet er sydd som bestemmer kor breitt det er. Dersom det er 15cm slakk i botnen, er teltet satt opp feil. Og det er i så fall ikkje stramminga i stangkoppane som er syndaren, men den reima som held saman ytterteltet (frå stangkopp til stangkopp, under innerteltet).

Her ser det nok ut til at Helsport har hatt litt for dårleg kvalitetskontroll (bevisst eller ubevisst) på katalogen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes helt ærlig at Helsport-telt virker trange alle som ett i forhold til oppgitt antall soveposer. Har aldri målt da.

Er vel flere ganger kommentert her inne at det ikke er plass til 3 vanlige underlag i HS 3-manstelt?

Litt rart egentlig dette med Helsport-kg og cm; produktene er jo kjempebra så hvorfor jukse med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant teltbotnen er stram, så er det korleis innerteltet er sydd som bestemmer kor breitt det er.

Joda, enig i det. Innerteltets mål er jo greit å sjekke. Poenget var at også oppsetting kan variere plassen. Min eget inntrykk er at det er noen cm variasjon i bredden på et telt etter hvor mye det er strammet. Om buen strammes inn og blir høyere må jo også nødvendigvis avstanden mellom endene langs bakken avta noe. Også linen under bunnnen som du nevner kan ha innvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt avhengig av modell man ser på og hva man sammenligner med. Ser f.eks at HS Fjellheimen 2 har en bredde på 130-105. Ringstind 2 har 100-90 med opptil 130 i skulderbredde. Stor forskjell på å være 2 i de to teltene skulle jeg tro. Har 2 tomannstelt selv av annet merke. de er 132-107 og 144-112. Så begge skal da ha mer plass enn Fjellheimen 2. De føles nok og enda større enn forskjellen er i cm da det er kuppeltelt og har mye rettere vegger.

Har målt lenmgde på det ene av de, skulle være 228cm. Var 227cm så det er jo bra, ikke sikkert jeg hadde satt det opp helt ideelt.

Har ikke så mange HS telt selv. Har Svalbard 3. Oppgitt til 175-140 cm bredde, har aldri målt det selv så får huske det en gang. Siden det smalner såpas som ned til 140 så er det jo ike plass til 3 50cm underlag ved siden av hverandre. Ikke 3 x 60 liggeunderlag i hodeenden heller. Er jo mange som bruker type Exped og slikt som er bredre enn 50cm i dag.

Bruker teltet aldri til mer enn 2 pers. 3 må være 2 voksne og et barn, eller bare i "nødstilfeller". Har vel alltid rated telt slik at man 2 manns er 1 manns, 3 manns er 2 manns etc. Men det gjelder ikke bare HS telt da.

Lavvulight har jeg aldri målt. Men litt usikker på hvordan man får 4 pers inn der, har aldri prøvd. 2 voksne, 2 husky og 2 sekker går fint. Men det kreves jo noe annet for liggelendge til flere personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om buen strammes inn og blir høyere må jo også nødvendigvis avstanden mellom endene langs bakken avta noe.

Avstanden mellom endane på stanga vert nok smalare, men det skjer bare ved at stangenden vert dratt mot teltet. Det påvirkar ikkje breidda på innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstanden mellom endane på stanga vert nok smalare, men det skjer bare ved at stangenden vert dratt mot teltet. Det påvirkar ikkje breidda på innerteltet.

Nei, enig i det, som sagt. Jeg tenkte på målene på ytterteltet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.