Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme i lavvo


MagneKr

Anbefalte innlegg

Hei alle friluftsmennesker.

For å få hele familien med på overnattingstur kjøpte jeg tidligere i år lavvo. Dette har vist seg å bli en stor suksess, og vi håper å få til mange turer nå utover høsten, og vinteren.

For å øke komforten, og såles sjansene for mange turer, ser jeg at det vil bli behov for å skaffe varme i lavvoen. Trenger således gode tips på hva som fungerer best.

Et lite problem jeg har, er at jeg ofte ferdes i fredede områder, og som ikke tillater sanking av ved. Er derfor interessert i noe som benytter annet brensel.

Tips mottas med takk.

Bogg: http://godtur.blogg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle friluftsmennesker.

For å få hele familien med på overnattingstur kjøpte jeg tidligere i år lavvo. Dette har vist seg å bli en stor suksess, og vi håper å få til mange turer nå utover høsten, og vinteren.

For å øke komforten, og såles sjansene for mange turer, ser jeg at det vil bli behov for å skaffe varme i lavvoen. Trenger således gode tips på hva som fungerer best.

Et lite problem jeg har, er at jeg ofte ferdes i fredede områder, og som ikke tillater sanking av ved. Er derfor interessert i noe som benytter annet brensel.

Tips mottas med takk.

Bogg: http://godtur.blogg.no

Kjøp deg en slik sak. Varmer godt og er snill på drivstoffet.

post-6314-0-60813600-1350215543_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt en 'Heat Pal' som går på T rød. Pod:en ovan går på parafin tror jeg. Podden er vel en mer kraftfull ting, men hør att mange er fornøjde med heat pal:en, som jeg tror er lettere.

Andre alternativer er fyring på bakke, i fyrings-boks (plåtboks som kan slås sammen), eller teltovn. Disse slokkner når du ikke fyrer.

I vår lavvofamilie har vi ordnet oss slik: tykk cellplast liggunderlag med dunfylte oppblåsbare expeder oppepå, da den verste kulden kommer underifra. Gode soveposer, og en diger vattert fjellduk til kos. Teltovn, en Fibistyle Zeltovn 3 - en fantastisk ting, men som bruker ved. Fungerer dog fint med pulk, de jeg tar lavvo, ovn og fyringsved. Vi fyrer å ibland med vanlig parafin-primus, som faktiskt varmer veldig bra.

Dersom det sluter med vedfyring i noen form: lag noen oksygen-inntak langs bakken. Da får du fint trekk, og mindre risiko for røyk i lavvoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en Parafinkamin (pottebrenner) på finn.no som ble gitt bort. Ribbet den for alt unødvendig og sitter igjen med selve brennkammeret, regulator, og litt av understellet. Litt sveisejobb og en lengde med takrenne så fikk jeg en Kjempegod parafinovn med pipe til ca 300kr. Da har jeg fått tak i samme type tut som er på forsvarets multifulovn som passer på jerrykanner. Og hurtikobling beregnet på båtmotor kjøpt hos biltema. skal gi 7-8kw = litt over ett døgn på full guffe på ei kanne. Nå behøver man jo ikke å ha den på fult da :)

Fordeler med pipe er at man kan lukke topphatten helt rundt pipa (ekstra rør i større diameter i gjennomføringa så ikke duken tar skade av varmen) *

Og viktigere, ingen avgasser inn i teltet. Like rein i nesa etter ei natt er behagelig. Jeg er tilbøyelig til å kalle det trygt å sove med uten fyringsvakt men det må nesten hver enkelt bedømme selv.

Om man vil prøve noe sånt selv så er jeg litt usikker på hva som lønner seg å gå for av pottebrenner og vekebrenner. Jeg tror pottebrenneren er mindre følsom for å stå litt skeivt og den er en del lettere da det som regel er smijern rundt vekene. Kanskje andre veit mer om dette? Det er ihvertfall pottebrenner i forsvarets ovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er særlig praktisk, men i mangel av ved/brenne har jeg dratt med en kubbe fra Europris. Veier 1 kilo og brenner tre timer. Lite røyk og noe varme.

Men nesten like koselig som et skikkelig bål.

(Men da ligger ofte røyken i høyde med nesetippen, og det blir ikke mye varmer pga lufting.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.