Gå til innhold
  • Bli medlem

Kulde, kamera og film


ProjectSpitsbergen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål rundt bruk av filmkamera utendørs over lenger en relativt lang periode (30-40 døgn). Ettersom turen går nordover i mars, så er naturligvis ønsket om å forevige noe av det en møter underveis ønskelig. Greit å ha minne plassert på en brikke, når hukommelsen svikter om noen år.

Jeg har aldri filmet ute før, jeg har egentlig filmet svært lite - har vært med litt på noen enkle produksjoner, men dette var utstyr som er uaktuelt å kjøpe grunnet pris.

Om man tenker, vekt, batterilevetid, pris, kvalitet og dette er også den rekkefølgen man prioriterer etter - hva gjør man da?

Håper noen har et svar!

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil da anbefale de helt enkle videokameraene uten motorzoom og store LCD-skjermer. Dette er saker som normalt krever mye strøm. Slike ting blir ikke så stort og dyrt heller.

Jeg har to "systemer" i bruk; Sony a55 med ekstern mikrofon og en bitteliten, vanntett og støtsikker Kodak ZX-1.

Denne gang vil jeg dvele litt med den lille Kodak'en. Kameraet er etterhvert blitt gammelt og ute av butikkene nå, men tilsvarende fra mange produsenter filmer i full HD. Jeg må nøye meg med 720P, og kjører faktisk ofte i VGA (480P) for enkle "dagbokopptak".

Strømforbruket er stort i streng kulde. I minus 10 grader må jeg skifte oppladbare AA-batterier for hvert kvarter med filming. Derfor har jeg kjøpt et Brunton feltladesystem med 9 Watt solcelle som er i konstant drift på kalde turer. Det er ikke tilstrekkelig, men jeg kommer som oftest hjem med ca en time råopptak som redigeres hjemme. Det interessante er at Sony'n ALDRI er med på skikkelig tur! Det beste kameraet er det du har for hånden... Noen ganger må det som for et par år siden var noe av det beste som finnes av systemkameraer for film, bli hjemme!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hold kameraet kaldt... Temperaturskifte skaper kondens, og tar knekken på det. Jevn temperatur er viktig, og siden du ikke kan holde det varmt hele tida må det bli kaldt. Skal du dra pulk? Vurder hvor viktig filminga er for deg og se om du får plass til et 12-volts batteri. Det er ekstra drass, helt klart, men det gir deg mer film. Lagring er også et tema. Skal du ha topp kvalitet på resultatet trenger du mye og dyr lagring. CF eller SD-kort er tryggest. Du kan velge om du vil legge over filmen på en bærbar hdd, eller legge bort kortet når det er fullt. Sistnevnte er gjerne det beste mtp plass og sikkerhet for filmen, men det blir fort det dyreste også om du skal filme mye og i høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.