Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøplugger


jakro

Anbefalte innlegg

Annonse

Dei beste lagar ein sjølv av lekter eller liknande. 20cm er i alle fall nok etter mi erfaring.

Ta deg en tur til en trelasthandler. Der får du gratis "strø" som du kan lage plugger av.

Strø er de tynne listene som ligger som lufting mellom materialene. Du får dem både impregnerte og hvite.

Kapp til passe lengde, ca. 20 - 30cm, spiss den i den ene enden (skråskjær bare på den ene siden, fremsiden, og la ryggen være rett), lag et hakk i toppen på ryggsiden som passer til pluggfeste på teltet. Spar så mye til håndtak i toppen at du får godt tak når pluggen skal dras opp.

Slike plugger sitter veldig bra og så er de helt gratis.

Og skulle du få problemer med å finne ved til bålet så kan du bare bruke noen plugger.

Hvis vekta på pluggene betyr noe for deg så er egenvekta på aluminium 2.7, mens egenvekt for tre, furu og gran, ca. o.5. (kg/dm3)

Nå trenger du nok noe mer tre enn aluminium for å få styrke nok, men som du ser så er det mye å gå på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlig erfaring med de pluggene fra xxl, de bøyes, brekker og vrir seg i sterk vind. Beste jeg har vært borti er oppskjærte brøytestikker i plast (orange/røde) evt bambus pinner som tapes i hver ende. Plast eller bambusrør er også enklere å ha med å gjøre hvis du trenger å grave dem ned horisontalt.

Jeg liker å ha lange snøplugger, gjerne rundt 40cm, da får du dem dypere, slipper å grave deg skakk hvis det er mye løsnø og hvis du trenger flere så går det ann å sage dem i to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei

 

Takk for flere nyttige tips om snøplugger her. Selv har jeg hatt stor suksess med plastrør kjøpt hos rørleggeren som metervare. Fikk faktisk tak i noen plastrør i en kraftig/lett synlig farge med profilforsterkning inni røret. Kappet røret i passende lengder (50 cm +/- 10 cm etter smak og behag og snøforholdene). Forsterket endene av rørene med gaffa + reflekstape for synlighet i mørket (om det skulle komme "et lysende objekt" i stor fart) rett under gaffa'n (noe som gjorde refleksenden til "toppen" av snøpluggen).

 

Plastrørene fungerer godt både når jeg legger dem horisontalt under snøen og når jeg setter dem ned i dypere snø. På kalde dager med puddersnø lager jeg små snøhauger rundt hver plugg. I løpet av kort tid "setter" snøen seg og blir hard/kompakt med godt hold for pluggene.

 

Har også prøvd gamle og ødelagte bambusbrøytestikker jeg har funnet liggende igjen langs veien etter vinteren. Kappet dem til og tapet dem. Fungere fint. Riktignok ikke å anbefale å rappe brøytestikker fra fellesskapet for egen vinning. De har jo en helt klar funksjon også.

 

Siste tilskudd på snøpluggfronten er gamle skistaver i aluminium. Hadde noen i låven (2 lett bøyde staver + 1 ensom stav og 2 staver fra barndommen). Fikk også et par staver fra "Brukt'n" og et par fra årets første loppemarked.

 

Kappa alle i to og fikk dermed 18 nye snøplugger i aluminium + en haug med reservetrinser til bruksstavene :) Ikke testa disse ut enda med henblikk på hold i snøen etc.

 

For øvrig enig i at det fort blir litt tungvint å benytte turutstyr man er avhengig av (for eksempel ski og staver) til å holde teltet hvis man har tenkt å ligge et par netter på samme sted.

 

God tur, folkens :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Vegvesnets fallne stikker i plast, har sorte men skal oppfradere til røde. Jeg har skjært mine på 40cm, akkurat der refleksen er, da fikk jeg to med reflekterende ender som lyser fint i skinnet fra hodelykta. Har skjært et 45º spor i de i toppen til å legge bardunsnora i, fjernet selvsagt de skarpe kantene etter saga med en fil.

Har også Helsport 31cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en pose à 8 Helsport 50cm vinterplugger i sekken. De funker fjell. Resten av barduneringen fikses vha improvisering.. Tilvirker plugger av kvist jeg kapper med samekniven primært + i ytterste fall ski og staver hvis det ikke finnes kvist i nærheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlig erfaring med de pluggene fra xxl, de bøyes, brekker og vrir seg i sterk vind. Beste jeg har vært borti er oppskjærte brøytestikker i plast (orange/røde) evt bambus pinner som tapes i hver ende. Plast eller bambusrør er også enklere å ha med å gjøre hvis du trenger å grave dem ned horisontalt.

Jeg liker å ha lange snøplugger, gjerne rundt 40cm, da får du dem dypere, slipper å grave deg skakk hvis det er mye løsnø og hvis du trenger flere så går det ann å sage dem i to.

 

Dersom du fester bardunen i toppen av pluggen og denne stikker opp av snøen kan du få brudd.

Men bardunen skal festes midt på pluggen før den dunkes eller graves ned i snøen. Da skal den holde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser at flere anbefaler hjemmesløyd basert på brøytestikker.

Da er kanskje dette et greit og rimelig "råmateriale" i gjenfinnbar farge.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vinter/Broytestikker-6-stk-14624/

Kjøpte nylig et sett  for bruk som brøytestikker, men det kan kanskje revurderes...

 

 

Laget 6 stk 50cm snøplugger av biltemas brøytestikker før teltturen i helgen.

Skråskjærte enden og pusset bort skarpe kanter med smergelpapir.

Boret hull og satte i en løkke som er lag nok til å nå over øvre enden av pluggen.

Dvs at en kan tre løkka gjennom teltring eller bardun og deretter legge løkka over enden.

Fungerte bra (i hard snø).

 

15-kroners pluggen:

M5P50841.jpg

 

 

Ankre for storm, selv i lett bris:

M5P50858.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.