Gå til innhold
  • Bli medlem

Klättermusen Brede


Oz

Anbefalte innlegg

Er veldig nær på å gå til innkjøp av denne jakka, men vil gjerne ha noen brukererfaringer først... Noen av forumets medlemmer som kan si noe om jakka? positive og negative sider? Får den til en relativt "hyggelig" pris, men er fremdeles endel tusenlapper det er snakk om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hatt Brede i tre år nå. Liker jakka veldig godt. Den holder fortsatt regnet ute. Jakka har blitt brukt mye, og og det vises på et par steder. På brystet, under brystreima når jeg bærer sekk, begynner stoffet å "nuppe" seg. På innsiden av jakka er det løst stoff i nakke og over skuldre. Dette er vel ment til å beskytte membranen mot slitasje. Dette stoffet har løsnet litt på ene siden. Mulig det er bare å lime det på nytt. Jeg er ikke helt sikker på om jeg liker patenten med dette løse stoffet.. MEN jakka føles fortsatt skuddsikker. Veldig behagelig snitt, og gode lommer. Herlig hette som følger hodet.Føler at jakka kommer til å vare lenge enda. Har lest at noen synes jakka puster dårlig i forhold til andre membraner. Det er mulig, men jeg svetter uansett hva jeg har på meg.. Angrer ikke på at jeg kjøpte jakka selv om jeg synes den var vanvittig kostbar..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt Brede i tre år nå. Liker jakka veldig godt. Den holder fortsatt regnet ute. Jakka har blitt brukt mye, og og det vises på et par steder. På brystet, under brystreima når jeg bærer sekk, begynner stoffet å "nuppe" seg. På innsiden av jakka er det løst stoff i nakke og over skuldre. Dette er vel ment til å beskytte membranen mot slitasje. Dette stoffet har løsnet litt på ene siden. Mulig det er bare å lime det på nytt. Jeg er ikke helt sikker på om jeg liker patenten med dette løse stoffet.. MEN jakka føles fortsatt skuddsikker. Veldig behagelig snitt, og gode lommer. Herlig hette som følger hodet.Føler at jakka kommer til å vare lenge enda. Har lest at noen synes jakka puster dårlig i forhold til andre membraner. Det er mulig, men jeg svetter uansett hva jeg har på meg.. Angrer ikke på at jeg kjøpte jakka selv om jeg synes den var vanvittig kostbar..

Takk skal du ha! Da ble det ny jakke :) Til en pen pris ifht hva den ligger på i div butikker i Norge (Hyggeligere priser i Danmark, i tillegg til en noe overraskende svak dansk krone). Fremdeles et grovt innhogg i turutstyrskontoen da, så blir ikke tilhørende bukse med det første... Jakka fikk vind og regntest ute på lek med barna i dag, og klarte det fint. Nå gjenstår det å se hvordan den liker seg på bikkjekaldt norsk høyfjell. Jeg er optimist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte denne jakka direkte fra klattermusen, i en "gammel" versjon, men den skal visstnok være helt lik den nye, bare med annet stoff - det nye stoffet er litt mykere, virker som det "bråker" mindre. Jeg er stort sett veldig fornlyd med jakka, men det er litt småplukk. Strammingen på ermene er lett å åpne med votter på, men hvis den er helt åpen er det nesten umulig å få strammet den med votter på. Minikompasset på den ene armen er fullstendig unødvendig, og selv om det er bittelite er det nok til at det er i veien under skallvottene. Hver gang jeg tar på meg jakka greier jeg å tre fingrene inn i heiskortlommen i den ene armen, så den skal jeg klippe vekk. stoffet har nuppet seg på enkelte slitasjesteder etter kun få gangers bruk, men dette er kanskje blitt bedre med det nye stoffet. Hetta er fantastisk, og også hovedårsaken til at jeg kjøpte jakka, den kan justeres etter alle hodeplagg og værforhold, men det blir litt trangt under den store skihjelmen, da føles det som om jeg bærer hele jakka med hodet. den ene justeringen på hetta er også vanskelig å få tak på med tjukke votter, men det går. Lommene er store og gode, med plass til nesten alt du trenger på tur, men det tok litt tid å venne seg til designet. Det har også lett for å bli veldig vått i lommene hvis det høljregner, spesielt hvis man skal mye inn og ut av lommene. Syns kanskje designet på de ytterste lommene er litt rart, klaffene over lommene er kanskje litt for små? Glidelåsene under armene er også veldig trege, og de trekantete klaffene nederst på glidelåsen virker veldig unødvendige og klumpete. Snorstrammingen nederst i jakka har lett for å havne under hoftebeltet på sekken etterhvert som jeg går, men det problemet blir mindre med mindre vekt i lommene.

Stort sett veldig fornøyd med jakka, men har planer om å investere i en solid skalljakke som veier mye mindre, dette er ikke jakka å ha i sekken på godværsdager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Vekker til live denne tråden:)

Har ei Brede-jakke i bestilling nå, da jeg trenger ei bombesikker jakke.

noen flere erfaringer å dele nå etter noen år med disse jakkene?

skal brukes under kaldt sjøørretfiske i mai/juni, uværsjakke hele året, laksejakke i kaldt sjitvær på sommern. Blir ei bruksjakke rett og slett, og ikke pyntejakke for cafe-besøk, det har jeg andre jakker til:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått brage-jakka, og den går desverre i retur... en del virkelig gode ting med den, og noen slikkelig dårlige... 

den virker bombesikker! Damn for ei solid jakke!! Hetta virker også bra, men litt slappe justerings-strikker... bra snølås på jakka, pg knallbra lengde!! Sjeldent med ett så langt snitt på skalljakker jeg har prøvd.

lommene... jessu fader for noe tull... de to hoftelommene er temmelig små, og knotete å åpne/lukke, liten åpning. Også er de på hoftene... så om man bruker sekk, pulkdrag eller hoftesekk så er lommene heeelt ubrukelige. Ei brystlomme, og den er lita.. ikke plass til kart i NOEN av lommene:/ så alle tre lommene er faktisk ubrukelige... (til mitt bruk). 

Denne jakka har så stort potensiale. Med 2 skikkelige brystlommer, ei netting-innerlomme og ei vanlig innerlomme, så hadde denn vært perfekt!!! 

Nå er det bare å lete videre. Mountain equipment Changabang jacket ser temmelig smooth ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ViktorS skrev:

Da har jeg fått brage-jakka, og den går desverre i retur... en del virkelig gode ting med den, og noen slikkelig dårlige... 

den virker bombesikker! Damn for ei solid jakke!! Hetta virker også bra, men litt slappe justerings-strikker... bra snølås på jakka, pg knallbra lengde!! Sjeldent med ett så langt snitt på skalljakker jeg har prøvd.

lommene... jessu fader for noe tull... de to hoftelommene er temmelig små, og knotete å åpne/lukke, liten åpning. Også er de på hoftene... så om man bruker sekk, pulkdrag eller hoftesekk så er lommene heeelt ubrukelige. Ei brystlomme, og den er lita.. ikke plass til kart i NOEN av lommene:/ så alle tre lommene er faktisk ubrukelige... (til mitt bruk). 

Denne jakka har så stort potensiale. Med 2 skikkelige brystlommer, ei netting-innerlomme og ei vanlig innerlomme, så hadde denn vært perfekt!!! 

Nå er det bare å lete videre. Mountain equipment Changabang jacket ser temmelig smooth ut:)

Jeg kunne ikke vert mer enig ang lommer.

På fjellreven vinterjakken min har jeg to store brytslommer med plass til 1-liters thermos (de er laget for såpass store ting), samtidig som det ligger andre mindre ting der. I tillegg til innvendige tørkelommer/varmelommer til skifeller/fuktige hansker/sokker osv, og forete hoftelommer (som man ikke trenger å bruke med sekk) er dette den største grunnen til at jeg bruker den jakken. God lengde og skrittstropp er selvfølgelig en stor fordel også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 21.9.2017 den 12.23, ViktorS skrev:

Da har jeg fått brage-jakka, og den går desverre i retur... en del virkelig gode ting med den, og noen slikkelig dårlige... 

den virker bombesikker! Damn for ei solid jakke!! Hetta virker også bra, men litt slappe justerings-strikker... bra snølås på jakka, pg knallbra lengde!! Sjeldent med ett så langt snitt på skalljakker jeg har prøvd.

lommene... jessu fader for noe tull... de to hoftelommene er temmelig små, og knotete å åpne/lukke, liten åpning. Også er de på hoftene... så om man bruker sekk, pulkdrag eller hoftesekk så er lommene heeelt ubrukelige. Ei brystlomme, og den er lita.. ikke plass til kart i NOEN av lommene:/ så alle tre lommene er faktisk ubrukelige... (til mitt bruk). 

Denne jakka har så stort potensiale. Med 2 skikkelige brystlommer, ei netting-innerlomme og ei vanlig innerlomme, så hadde denn vært perfekt!!! 

Nå er det bare å lete videre. Mountain equipment Changabang jacket ser temmelig smooth ut:)

Da burde du bestille Brede i stedet. Den har fire digre brystlommer. Du trenger nesten ikke sekk en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Oz skrev:

Da burde du bestille Brede i stedet. Den har fire digre brystlommer. Du trenger nesten ikke sekk en gang.

Er du fremdeles fornøyd med den? Vurderer veldig. Nedsatt to tusen, men det betyr ikke akkurat at det er et røverkjøp. Bør være veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pinsle skrev:

Er du fremdeles fornøyd med den? Vurderer veldig. Nedsatt to tusen, men det betyr ikke akkurat at det er et røverkjøp. Bør være veldig bra!

Fremdeles den beste jakka jeg har brukt. Etter fem års variert bruk ser den som ny ut. Har tålt enormt med juling og slitasje. Ikke vært borti ei gore tex-jakke som har klart samme påkjenningene. Vekta er et minus. Den er tung og tar stor plass. Noe som merkes hvis jeg skal ha den i sekken, men ikke så mye når jeg har den på. Ellers bare godord.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg kjøpte meg en Brage jakke på januarsalget i fjor, men måtte returnere den pga feil størrelse/passform dessverre (var utsolgt for min størrelse innen den tid). Første inntrykket jeg fikk av jakken av kun å ha prøvd den på, er at det definitivt er en veldig solid og kraftig jakke. Da den er såpass kraftig/tar mye plass, er det kanskje ikke den beste jakken å ha med i sekken som et ekstra lag.

For meg passet egentlig M perfekt, og det er størrelsen jeg bruker i de fleste klær, men syntes den gikk for langt opp i armhulen/ble litt trang der. Beskrivelsen sier at det er en jakke som skal passe til skiturer på fjellet under harde forhold; for min del gnagde lufteglidelåsen under ermene for mye til at det hadde funket å gå på ski med den. En størrelse større hadde sikkert gjort susen, men synes det er litt rart at en jakke som er beregnet for skiturer under harde forhold ikke har mer bevegelsesrom i ermene, eller er sydd slik at at man får et ekstra lag under (i og med at det er en "skijakke" er den jo beregnet for vinterbruk). Jeg tenkte at siden det var en vinterjakke og den i følge sidene deres har normal passform, at det var tatt hensyn til at man gjerne har mer klær på seg på vinterstid, men den gang ei..

 

Jeg har en annen jakke fra Klattermusen som jeg har hatt i snart ti år  (størrelse M ) som jeg er utrolig fornøyd med i et mykere materiale.  Så absolutt god kvalitet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det du skriver om at den virker trang i armhulen, er viktig informasjon for meg. Det betyr ihvertfall at jeg bør prøve jakka før jeg kjøper den. Jeg har planer om å bruke jakka nettopp, som du skriver, til vinterbruk skiturer, med ekstra lag under. Hva slags Klattermusen modell er det du har, som du er fornøyd med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fenrisfrøya jeg er usikker, da jeg overtok den fra en bekjent som ikke brukte den lengre. Den er i noe bomullsaktig/softshell aktig stoff, så mye mykere modell og ikke vanntatt, men vannavvisende.  Men er blitt veldig mye brukt og ser fortsatt nesten "ny ut", så kvalitet er det ingen tvil om at det er! Men hadde nok forsøkt å prøve den modellen du vurderer først ja. Er ellers ganske bankers med størrelse M her 😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Bokhylla skrev (På 17.1.2021 den 11.55):

Jeg kjøpte meg en Brage jakke på januarsalget i fjor, men måtte returnere den pga feil størrelse/passform dessverre (var utsolgt for min størrelse innen den tid). Første inntrykket jeg fikk av jakken av kun å ha prøvd den på, er at det definitivt er en veldig solid og kraftig jakke. Da den er såpass kraftig/tar mye plass, er det kanskje ikke den beste jakken å ha med i sekken som et ekstra lag.

For meg passet egentlig M perfekt, og det er størrelsen jeg bruker i de fleste klær, men syntes den gikk for langt opp i armhulen/ble litt trang der. Beskrivelsen sier at det er en jakke som skal passe til skiturer på fjellet under harde forhold; for min del gnagde lufteglidelåsen under ermene for mye til at det hadde funket å gå på ski med den. En størrelse større hadde sikkert gjort susen, men synes det er litt rart at en jakke som er beregnet for skiturer under harde forhold ikke har mer bevegelsesrom i ermene, eller er sydd slik at at man får et ekstra lag under (i og med at det er en "skijakke" er den jo beregnet for vinterbruk). Jeg tenkte at siden det var en vinterjakke og den i følge sidene deres har normal passform, at det var tatt hensyn til at man gjerne har mer klær på seg på vinterstid, men den gang ei..

 

Jeg har en annen jakke fra Klattermusen som jeg har hatt i snart ti år  (størrelse M ) som jeg er utrolig fornøyd med i et mykere materiale.  Så absolutt god kvalitet! 

Jeg endte opp med å kjøpe Klattermusen Brede jakke. Den har vært brukt på mange turer allerede i vinter , og har blitt min favoritt jakke:) utrolig komfortabelt stoff, stretchy og lydløst. Kjøpt ei Brage bukse og ei Njord bukse fra Klattermusen i samme stoff, Cutan, da jeg synes dette myke, lydløse og behagelige stoffet åpnet en ny verden for meg . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180cm høy og relativt mager (eller " tynn og elendig", som jeg har blitt kalt siden jeg var barn:). Må ha størrelse Large i jakker/overdeler Klattermusen, mens Klattermusen bukser må jeg ha Medium. 

Plaggene fra Klattermusen passer meg perfekt på lengder, armer og passe romslige, slik at jeg får en tykk ullgenser under jakke og stillongs under bukser.

Jeg har imidlertid skjønt at Brede, Njord og Brage er rene vinterprodukter. 

Vurderer å kjøpe meg Klattermusen softshell bukse og jakke, til bruk vår, sommer og høst. Disse softshell produktene er svært myke og komfortable. Til bruk på kortere helgeturer når været ikke er for bløtt. Har ikke tidligere prøvd softshell, så jeg er ukjent med bruksegenskapene.

Jeg har bare gått lei av gore tex produkter pga støy og lite elastisitet, men jeg kommer ikke unna Arcteryx Theta jakka mi på lengre turer til fjells vår, sommer og høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Til dere som har litt erfaring med klattermusen;

Har sett på buksene Brage og Freke fra klattermusen, fordi jeg VIL ha salopette til vinteren (skjønner ikke at ikke flere produsenter lager samme type bukser...) Jeg er ikke ti vil på om de buksene fungerer fint på vinteren, det jeg er veldig usikker på er hvordan dem fungerer i høst-været, regn, sludd osv. Jeg finner bukser som passer bra til helårsbruk fra på klattermusen, norrøna osv men som sagt så er jeg ute etter salopette, eventuelt avtagbar slik som jeg mener det var falketind fra norrøna som hadde på forrige modell.

Noen som har erfaring fra klattermusen sitt i høstvær, som helårsbukse? Eventuelt andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jorsch2

Jeg skal ikke svare for Fenrisfrøya, men for min del er Brede først og fremst en vinterjakke. Dette skyldes først og fremst vekt og pakkvolum. På vår, sommer og høst er det mye mer sannsynlig at mann går uten skalljakke store deler av tiden, og Brede er rett og slett for stor og tung å ha i sekken sånn just in case.

Det betyr ikke at det ikke er dager eller situasjoner ellers i året der den blir brukt, menn dette er heller unntakene enn regelen.

Jeg skrev litt om dette i Brynje expedition-tråden. Jeg skulle gjerne hatt Brede hetten på en skalljakke i ett lettere og stivere membranmateriale. Den hetta kan være gull verdt uansett når på året mann råker ut for uvær, men da må det være i form av en lettere og mer pakkvennlig totalpakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.