Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskistaver 2012/13


Henrik

Anbefalte innlegg

Endelig er det ikke lenge før man kan spenne på seg skiene og ta en tur ut i bymarka her i Trondheim for en liten treningsrunde. Etter jeg gikk til innkjøp av nye tur/treningsski i fjor, skal jeg nå kjøpe meg nye fjellski m/tilbehør denne sesongen. Jeg har vel så og si funnet meg skiene - åsnes nansen m/BC magnum bindinger - og så må jeg bare prøve sko. Det er vel fint liten vits å spørre etter da alle har forskjellige føtter.

Når det kommer til staver har jeg ikke sett så mye etter det, og har lest at det blant annet anbefales SWIX kompositt staven, eller den i alumunium. Jeg har også sett på åsnes sine staver.

Stavene skal jo selvfølgelig tåle en god del, men spørsmålet er hva skal man gjøre dersom staven knekker på hardangervidda. Slik sett er det jo å enten ha med seg et ekstra par staver eller utstyr til å reparere staven.

Mtp. sistnevnte, hvor det da kanskje vil være best med en teleskopstav hvor man da gjerne gjør et jevnt kutt på staven og så får satt den inn igjen?

Et annet alternativ - og kanskje tryggere - er at man i hovedsak har et par staver som er helstøpt uten knekkpunkt, som det er på en teleskopstav. I tillegg har man med seg et sett festet på sekken med teleskopstaver som samtlige i gruppen kan bruke dersom behovet skulle oppstå.

Men tilbake til spørsmålet - Er det noen som har tips til et par gode fjellskistaver? Kork på håndtakene er jo gjerne å foretrekke. Jeg er gjerne åpen for helt andre merker enn swix, åsnes og andre kjente merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Henrik,

gratulerer med valget. Jeg er storfornøyd med mine Åsnes Nansen med BC magnum. Tror de vil ikke skuffe deg.

Bruker Åsnes sine staver - Helge Ingstad, med kork, på 150 cm. Funger jo helt greit da jeg gikk Hardangerviddaen i mars med nevnte kombinasjon. Det var faktisk noen stykker i turfølge som knekk stavene sine (ikke Åsnes, forresten ;-0) men det viser/viste seg at det finnes noe gammel/glemt utstyr i de DNT hyttene, bl.a. staver. Flaks? Kanskje. Skaff deg lette Ingstad staver og ta med en rulle Duct-tape på tur du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis du vil ha et par skikkelig solide og billige staver, kan jeg anbefale forsvarets aluminiums-staver. https://www.forsvarsbrukt.no/p-655-skistaver.aspx

De er litt vell taktiske, så kan være lurt å spraye på noe signalfarget maling. Vet flere har brukt disse på ekspedisjoner, og selv Lars Monsen har vanskeligheter med å ødelegge disse. Det som eventuelt ryker på sikt er trinsen.

Jeg fikset engang en knekt skistav med to ølbokser og tape, Jeg var veldig fornøyd da eieren av staven knakk staven igjen, på en annen plass, mens reparasjonen holdt.

20, 30 cm fra dnt sine kvister skulle også kunne gi en ok spjelk.

Om du velger å gå for teleskopstaver, er jeg utrolig fornøyd med Gipron Rondane (to-delt stav). Utvendig flicklock lås har for meg fungert mye bedre enn innvendige låser, så du bør se etter stav med den patenten om kjører teleskop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis du vil ha et par skikkelig solide og billige staver, kan jeg anbefale forsvarets aluminiums-staver. https://www.forsvars...-skistaver.aspx

De er litt vell taktiske, så kan være lurt å spraye på noe signalfarget maling. Vet flere har brukt disse på ekspedisjoner, og selv Lars Monsen har vanskeligheter med å ødelegge disse. Det som eventuelt ryker på sikt er trinsen.

Jeg fikset engang en knekt skistav med to ølbokser og tape, Jeg var veldig fornøyd da eieren av staven knakk staven igjen, på en annen plass, mens reparasjonen holdt.

20, 30 cm fra dnt sine kvister skulle også kunne gi en ok spjelk.

Om du velger å gå for teleskopstaver, er jeg utrolig fornøyd med Gipron Rondane (to-delt stav). Utvendig flicklock lås har for meg fungert mye bedre enn innvendige låser, så du bør se etter stav med den patenten om kjører teleskop.

Den Flicklockpatenten til Gipron og Black Diamond er super. Bruker selv de 797Rondane ifra Gipron. Konge :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har ødelagt noen teleskopstaver gjennom årene. De fleste har blitt ødelagt ved at staven har satt seg fast og den nederste delen har blitt stående igjen. Som det er nevnt over her, er de med utvendig lås bedre enn de med innvendig skrulås, men det er ikke til å komme fra at teleskopstaver har svakere punkt iom skjøten. Til topptur hvor man legger vekt på utforkjøringen, er teleskopstaver helt klart å foretrekke.

 

Husk ellers å kjøpe stavene i alle fall 5 cm kortere enn man vanligvis gjør for langrennsstaver.

 

Trinser ryker med jevne mellomrom. Kjøp en ekstra. På litt lengre turer har jeg alltid med meg litt gaffatape. For midlertidige trinsereparasjoner er det uvurderlig..

 

Denne er velprøvd og solid: http://www.oslosportslager.no/produkt/swix-mountain-fjellskistav-1112-5145.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter selv etter nye staver med stor trinse og helst av aliminium. Har sett på forsvaret sine, men er usikker på om det finnes noen reservetrinser å få tak i. Vurdere derfor heller kanskje å kjøpe en stav av nyere modell, men prøver å ikke betale alt for mye heller.

Reparerte nylig en teleskopstav meg gaffatape og det fungerte helt fint.

Edit- Var en teleskopstav med flicklock låsesystem som knakk i kulda. Dette skjedde når jeg tråkket på trinsa og dro ut nedre ledd helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv held eg meg til skøytestavar i aluminium, med tilhøyrande små trinser. Så lenge eg held meg til fjells her, dvs over skoggrensa, er det alltid fast nok. Og skulle det vera litt lausare snø, slepp eg i alle fall å lyfte så mykje snø når eg lyfter staven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som fortsatt er ute etter fjellskistaver vil jeg anbefale Gipron Rondane, 2-delt teleskop. Nedre del av staven er å få som reservedel til en billig penge, samme med trinsene.

 

Overlegen stav til både hard snø og pudder, pluss mulighet til å endre lengde på staven. Jeg bruker mine til både toppturer og vanlige fjellturer på vidda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.