Gå til innhold
  • Bli medlem

Flere ekstreme islamister tar jegerkurs i Norge


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Annonse

Helt enig med de over som sier at jegerinstruktørene ikke kan drive utsiling av hvem som kan få jegerprøve. Det er politiets jobb å sile ut hvem som kan få våpentillatelse. Men det jegerinstruktørene kan gjøre, er å informere grundig før kurset at det ikke kvalifiserer til å kunne bære våpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de over som sier at jegerinstruktørene ikke kan drive utsiling av hvem som kan få jegerprøve. Det er politiets jobb å sile ut hvem som kan få våpentillatelse. Men det jegerinstruktørene kan gjøre, er å informere grundig før kurset at det ikke kvalifiserer til å kunne bære våpen.

Politiet tar vel ikke akkurat å faktisk prater med den personen de gir våpentillatelse? Det er vel mest bare dokumenter og vandelsattest som må være i orden. Altså bare noen papirark.

Så hvis en person viser tydelige tegn på at han faktisk kan være truende og/eller farlig ovenfor andre mennesker med ett våpen i hånden, så er det ikke greit at jegerinstruktøren ikke lar denne personen få bestått jegerprøven?

Men hvis en person som holder på å lære seg å kjøre bil glemmer blinklys ett par ganger og gjør det for dårlig på lukeparkeringen er det helt greit å nekte denne personen å få bestått på førerprøven?

Ser ikke helt logikken her jeg. Begge deler kan være farlig ja, men ett gevær er faktisk ett drapsvåpen laget kun for å drepe og ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet tar vel ikke akkurat å faktisk prater med den personen de gir våpentillatelse? Det er vel mest bare dokumenter og vandelsattest som må være i orden. Altså bare noen papirark.

Så hvis en person viser tydelige tegn på at han faktisk kan være truende og/eller farlig ovenfor andre mennesker med ett våpen i hånden, så er det ikke greit at jegerinstruktøren ikke lar denne personen få bestått jegerprøven?

Men hvis en person som holder på å lære seg å kjøre bil glemmer blinklys ett par ganger og gjør det for dårlig på lukeparkeringen er det helt greit å nekte denne personen å få bestått på førerprøven?

Ser ikke helt logikken her jeg. Begge deler kan være farlig ja, men ett gevær er faktisk ett drapsvåpen laget kun for å drepe og ingenting annet.

Nå blander du tingene. Det å få en jegerprøve er en test på at man besitter kunnskap om jakt. Instruktørene er kurset i å lære fra seg reglementer for jakt. De har ikke nødvendigvis det minste peiling på hva som gjør folk til terrorister (eller mordere). Prøven består i å besvare en haug spørsmål om jakttider, jaktbare arter, våpenlovgiving, våpensikkerhet osv.

De som behandler våpentillatelser hos politiet har kompetanse på dette, ikke instruktørene. Tenk deg dagen da en rasist sitter som instruktør, og begynner å mistenke alle muslimer for å være terrorister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg dagen da en rasist sitter som instruktør, og begynner å mistenke alle muslimer for å være terrorister..

Begynner ikke skjelsordet rasist å bli temmelig utvannet? Alt for mange tar dette ordet for lett i munnen. Å bli kalt rasist blir av mange som å få trumfkortet kastet i hodet av en diskusjonsfrende, et verbalt nakkeskudd. I min naivitet trodde jeg en rasist var en som mislikte folk på grunn av rasetilhørighet. Muslimer finnes vel i alle fargevarianter............. Vi snakker vel mer om en menneskehater i dette tenkte tilfellet?

Når vi først snakker om muslimer, vil jeg påstå at det er muslimene selv som er deres verste fiende. At noen få ytterliggående muslimer skal lage så mye kvalm, og gi relgionen sin så mye negativ oppmerksomhet, fortjener ikke resten av menneskene som tror på Allah. Tar jeg ikke mye feil, så vil de bare leve i FRED, alle som en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet tar vel ikke akkurat å faktisk prater med den personen de gir våpentillatelse? Det er vel mest bare dokumenter og vandelsattest som må være i orden. Altså bare noen papirark.

Uten å foregripe en eller annen våpensøknad, eller gå i detaljer, så er kriteriene for å tildelt en våpentillatelse ikke allverdens store.

Utifra loven så er det lettere å få tillatelse, enn det er å beholde den.

I realiteten så er det ikke slik, hvem kan vel si at de har vært utsatt for de store kontrollene fra politiet?

Når du har levert våpensøknad så kontrolleres strafferegisteret, jegerregisteret, et og annet internregister hos politiet der de kan se om du har vært en fast "kunde" hos de tidligere, og det aller viktigste; har noen levert en bekymringsmelding i forkant av din våpensøknad?

Utover det her så er det ingen samtale med søker, men en ren papirmølle som det skrives.

Er vandelen ok, du har et avklart kundeforhold med politiet, du står registrert i jegerregisteret eller er aktiv medlem i pistolklubben, og ingen har uttrykt bekymring for din våpensøknad så får du kjøpstillatelsen iløpet av noen dager.

Kriteriene er edruelig, pålitelig, og at det ikke er særlige grunner til å nekte deg tillatelse.

Og det er nettopp her det viktige kommer...

Vet du, en kursinstruktør, eller noen andre om en god grunn til at en eller annen ikke bør inneha våpen, så holder det med en telefon til politiet der du snakker med våpenkontoret og forteller det politiet bør være klar over.

Det er ikke opp til meg, deg, eller en kursinstruktør å bestemme hvem som skal eie våpen eller ikke.

Dette ansvaret er politiet sitt, og det er kun de som skal vurdere for og imot på alle elementer av informasjon de har tilgjengelig.

Vet de ikke det du vet, så kan de heller ikke ta med det i sin vurdering.

Det er som oftest slik våpentillatelser blir tilbakekalt også, ved at pistolklubber etter revisjon av listene sine ser at en ikke er aktiv lenger, at leger eller familie varsler pga psykiske problemer, eller ved at politiet gjennom sin kontakt med publikum eller vedkommende blir klar over forhold som kan ha betydning for en slik tillatelse.

For de som er interessert i jussen, så er Lov om skytevåpen og ammunisjon her:

http://www.lovdata.n...610609-001.html

Ingen lov fungerer uten forskrifter, og det er der man finner hvordan loven skal anvendes.

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv

http://www.lovdata.n...90625-0904.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velig bra oppsummert @Eirik78!

Det vil si at Jeger&Fisk har håndtert slike saker korrekt (jfr artikkelen det er linket til i post#1).

Når det gjelder FB-meldingen om AK-47 ser det mer ut som en ironisk melding myntet på media. Han som skrev det er født i Norge og vet nok utmerket godt hva AK-47 er og at den ikke kan knyttes til noen jegerprøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner ikke skjelsordet rasist å bli temmelig utvannet? Alt for mange tar dette ordet for lett i munnen. Å bli kalt rasist blir av mange som å få trumfkortet kastet i hodet av en diskusjonsfrende, et verbalt nakkeskudd. I min naivitet trodde jeg en rasist var en som mislikte folk på grunn av rasetilhørighet. Muslimer finnes vel i alle fargevarianter............. Vi snakker vel mer om en menneskehater i dette tenkte tilfellet?

Når vi først snakker om muslimer, vil jeg påstå at det er muslimene selv som er deres verste fiende. At noen få ytterliggående muslimer skal lage så mye kvalm, og gi relgionen sin så mye negativ oppmerksomhet, fortjener ikke resten av menneskene som tror på Allah. Tar jeg ikke mye feil, så vil de bare leve i FRED, alle som en.

Du har rett i at det var en lite gjennomtenkt bruk av ordet rasist. Bytt det ut med islamhater, så skjønner du hva meg mener.. :-)

Poenget er uansett at ikke jegerinstruktørene verken kan eller skal ha noen slik myndighet. Men jeg er helt enig med Eirik78 i at det kan være en god ting å gi opplysninger til politiet om man har mistanke til at det er ekstremister som vil bruke "jaktveien" for å skaffe seg våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

["Når det gjelder FB-meldingen om AK-47 ser det mer ut som en ironisk melding myntet på media. Han som skrev det er født i Norge og vet nok utmerket godt hva AK-47 er og at den ikke kan knyttes til noen jegerprøve."]

Ja. Enhver ser at den meldingen er formulert på en slik måte at man gjør litt "narr" av media. Men jeg synes allikevel det er helt uakseptabelt å skrive slik som han gjorde. Har du lest hele meldingen han skrev? Han virker som en person med ganske ekstreme meninger, og han virker litt psykopatisk spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at det var en lite gjennomtenkt bruk av ordet rasist. Bytt det ut med islamhater, så skjønner du hva meg mener.. :smile:

Poenget er uansett at ikke jegerinstruktørene verken kan eller skal ha noen slik myndighet. Men jeg er helt enig med Eirik78 i at det kan være en god ting å gi opplysninger til politiet om man har mistanke til at det er ekstremister som vil bruke "jaktveien" for å skaffe seg våpen.

Islamhater, kristenhater eller jødehater. Hva er verst? Er ikke det samme sak egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er uansett at ikke jegerinstruktørene verken kan eller skal ha noen slik myndighet. Men jeg er helt enig med Eirik78 i at det kan være en god ting å gi opplysninger til politiet om man har mistanke til at det er ekstremister som vil bruke "jaktveien" for å skaffe seg våpen.

Helt klart. Tenkte litt på de karene som tok flysertifikat i USA som kun var interesserte i å lære "take-off". Å lære å lande var ikke aktuelt. Ingen varselbjeller ringte hos noen og 911 var et faktum rett etterpå. Tror ikke de hadde fått til det i dag. Det blir noe av det samme.

Tror nok vi er mer obs på slikt uansett hva det er - om det er en bag som forlates på en flyplass eller en fyr med øks i et fly eller en kar som tar et jegerkurs som virker litt suspekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Med fare for å bli refusert.)

Det er bare å være på vakt mot de som forfekter og forkynner den største trussel den vestlige verden står ovenfor i overskuelig framtid. Meget bra av kursarrangørene å melde fra om dette. Vær våken.

Forstår jeg deg rett så så er det Islam du sikter til. Dette er du selvfølgelig i din fulle rett til å mene, men det blir ikke nødvendigvis riktigere av den grunn.

Det er veldig lett for oss å sitte her i vår lille "andedam" og tro at våre problemer og meninger er globale, men slik er det nok dessverre ikke.

Se f.eks. på USA. De mest ekstreme gruppene der er vel konservativt kristne grupper, Ref. abortmotstandere som dreper abortleger, religiøse sekter som begår massedrap / kollektivt selvmord, ungdommer som skyter vilt rundt seg på skoler og shoppingsentere osv osv.

Hva så med konflikten i Rwand og Burundi. Over 80% av Hutuer og Tutsier er kristne, flertallet romersk katolsk. LRA, Herrens motstands hær i Kongo og Sudan er en kristen gruppe og for den del staten Israels terrorisering av sine naboer i midtøsten. Se også hva katolikker og protestanter har klart å stelle i stand i Nord Irland.

Og hva Forkynning angår så er det vel bare den kristne religionen som har et opplest og vedtatt mål om "Å gjøre alle folkeslag til disipler". Og det har våre misjonærer prøvd på, med forskjellige midler, rundt om i verden, i over hundre år.

Poenget mitt er at Islam nødvendigvis ikke er en større trussel for verden en andre religioner og om muslimer går på jegerkurs så er ikke dette nødvendigvis en trussel for oss.

Men selvfølgelig skal vi ikke lukke øynene for at det kan finnes "råtne epler i alle kasser", men det har vi jo politiet og PST til å ta seg av. Vårt siste og største terrorangrep var vel utført av en kristen person hvis jeg ikke husker feil.

Jeg er overbevist om at mange innvandrere hadde hatt gått av å lære mer om norsk friluftsliv og her mener jeg også at f.eks. speideren har en stor jobb å gjøre, men så lenge speideren ikke vil vike fra sin kristne formålsparagraf og praksis så får de ingen muslimske medlemmer. Slik er det bare.

Det hadde sikkert vert bedre om disse innvandrerungdommene hadde brukt kniven sin på fisk og trevirke i stedet for på hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Tenkte litt på de karene som tok flysertifikat i USA som kun var interesserte i å lære "take-off". Å lære å lande var ikke aktuelt. Ingen varselbjeller ringte hos noen og 911 var et faktum rett etterpå. Tror ikke de hadde fått til det i dag. Det blir noe av det samme.

Tror nok vi er mer obs på slikt uansett hva det er - om det er en bag som forlates på en flyplass eller en fyr med øks i et fly eller en kar som tar et jegerkurs som virker litt suspekt...

Siden du nevner 911 så var nok ikke denne datoen tilfeldig valgt, og at det var USA som ble angrepet er nok ikke heller så tilfeldig.

11. september 1973 ble presidentpalasset i Chile bombet av styrker som hadde fått opplæring, våpen og pengestøtte i USA. Dette ble som kjent starten på et av historiens verste militærdiktaturer.

USA har de siste 50 årene nesten daglig vert direkte eller indirekte involvert i en eller annen krig et sted i verden, og får man ikke uvenner av slik oppførsel så vet ikke jeg.

Nå står USA igjen foran et valg hvor de skal stemme på en "ny" eller en "gammel" president. Velger de en ny så kan du være sikker på at forsøkene på å stramme inn våpenlovene i USA har vert til ingen nytte, og at vi vil helt sikkert komme til å se større aggresjon fra f.eks. Israel under en ny amerikansk president, spesielt mot Iran, er det vel ingen tvil om. Dette vil i hvert fall ikke gjøre forholdet mellom araberverden og oss her i vest noe bedre.

Har man et vepsebol i hagen så er det vanligvis to muligheter. Enten så fjerner du det fullstendig eller så lar du det henge.

Lar du det henge så er det i hvert fall en ting du ikke gjør og det er å dunke bort det hver gang du har en anledning.

Dette er det tydeligvis noen kristne personer som ikke har forstått i forholdet til Islam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs 11.september eller 911 om du vil, kan også være valgt av en anna grunn, som kjent er 911 nødnummeret i USA. Tilfeldig? Det tror eg neppe. Madrid terrorangrepet kom forresten 911 dagar etter 11.september terroren i USA.

I ei eller anna nettavis blei det nevnt ein som deltok fordi han trodde han kunne kjøpe seg pistol når jegerprøven var i boks. Kanskje unødvendig å fortelle at han slutta før han var ferdig når han oppdaga at så enkelt var det ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik78 har en god oppsummering.

Jeg vil gå et lite skritt og si at du har en plikt til å melde fra. Ser du at våpeneieren trekker ildvåpenet med seg inn i senilitet, religion, rusmidler, konflikter og/eller har begynt å snakke om stemmer i hodet og fjær i luften? Send en brevdue til nærmeste politikammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å komme innlegg med konspirasjonsteorier, og påstander om at kun den ene parten i en velkjent konflikt er uskyldige.

Da synes jeg det er på tide at flere innlegg tas bort. Det er friluftsliv dette forumet er til for vel? Ikke at brukerne skal bli uvenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.