Gå til innhold
  • Bli medlem

Flere ekstreme islamister tar jegerkurs i Norge


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Nå begynner det å komme innlegg med konspirasjonsteorier, og påstander om at kun den ene parten i en velkjent konflikt er uskyldige.

Da synes jeg det er på tide at flere innlegg tas bort. Det er friluftsliv dette forumet er til for vel? Ikke at brukerne skal bli uvenner.

Da er det sikkert meg du sikter til, og for å være ærlig så hadde jeg ventet at innleggene mine ble tatt bort for de har lite eller ingen ting med friluftsliv å gjøre. Men når det er sagt så kan det ofte være viktig å kjenne til noen større deler av det komplekse bildet for å kunne gjøre seg opp en mening med litt fornuft.

Men jeg har verken kommet med konspirasjonsteorier eller påstander om at kun en part er skyldig.

Hvis du kaster en stein eller trekker kniv som resultat av en eskalert konflikt så kan det godt være at du, i noens øyne, har god grunn til det, men det kan også tenkes at reaksjonen din er langt verre enn det som var nødvendig. Du vil da være skyld i den skaden du påfører andre selv om de kanskje har fremprovosert reaksjonen din. Den som fremprovoserte reaksjonen har kanskje også godt for langt og kanskje burde denne parten ha forstått at handlingen eller oppførselen ville føre til en reaksjon.

Det vil da være skyld på begge sider, men du vil likevel kunne bli dømt for din handling som vil bli betegnet som en overreaksjon.

Derfor har vi en lov i Norge som kalles "Nødvergeparagrafen". Der går det klart frem at du har lov til å forsvare deg med tilsvarende våpen som du blir angrepet med. Altså så kan du forsvare med mot et angrep med dødelig våpen ved å bruke et annet dødelig våpen, men du kan ikke bruke et slikt våpen i forsvar mot et angrep uten tilsvarende våpen. Du kan heller ikke hevne et angrep i ettertid selv om angrepet var av en svært alvorlig karakter.

Disse prinsippene bygger også både Genevekonvensjonen og FNs folkerettskonvensjoner på.

Det er riktig at de fleste konflikter har to sider, men like ofte ser vi at det kan være "David mot Goliat", og da er det dessverre svært skjellen at David vinner.

Dette kunne jeg skrevet bok om, for jeg har meget god kunnskap, både erfaringsmessig og teoretisk, om en del av våre pågående konflikter. Men det får bli en annen gang og et annet sted.

Men tilbake til saken.

At muslimer går på jegerkurs burde i utgangspunktet bare være positivt. I stedet for å sparke ut eller rapportere mistenkelige elementer så har vi her en god mulighet til å fange opp disse og så kunne vi kanskje se på om pensumet i kursene burde gjenspeile denne situasjonen. En del av de som ikke hadde noe der å gjøre ville sannsynligvis forsvunnet av seg selv, mens en del kanskje ville funnet seg en hobby som fikk dem ut i skog og mark i stedet for å drive gatelangs i skarpladde BMWer, på nattestid, for å gjøre ting vi slett ikke ønsker i dette landet.

Enten de er muslimer eller har en annen religion så burde ikke dette stoppe noen. De som er viktig, tror jeg, er å se på hvordan vi tillater religiøse grupper å praktisere sin religion, og da bør dette gjelde alle.

F.eks. Hver påske går kristne grupper i tog og bærer kos gjennom flere av byene våre. Kan dette oppfattes som en provokasjon av ekstreme grupper?

Høyreekstreme og nazistiske grupper holder fra tid til annen markeringer for å hevde sitt syn. Disse blir ofte på lagt restriksjoner fordi det kan være provoserende og skape situasjoner som vi ikke ønsker.

Noen synes det er provoserende å møte personer, oftest kvinner, som er så innpakket at det som normalt brukes til identifikasjon er borte. Tilsvarende så er vel ikke heldekkende finnlandshetter tillatt i mange situasjoner.

Jeg er realist og liker ikke den utviklingen jeg ser i samfunnet i dag, men i stedet for "å bygge barrikader" og sortere hvem som får ta jegerprøven så burde vi kanskje ta pensumet opp til vurdering. Kanskje vi har noe å hente her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære REs, du skriver mye god fakta der innleggene dine omhandler friluftsliv, og det er forhåpentligvis det du kommer til å fortsette med fremover.

For meg som har forholdt meg til feks nødverge og nødrettsbestemmelsene daglig i yrkesutøvelsen, så er det helt merkelig for meg å lese et innlegg der sivile lovbestemmelser plutselig dukker opp i et rallende (beklager ordbruken, men fant ikke et mer passende adjektiv) innlegg om burka, kristne markeringer, konflikter pga territorie eller religion.

At du tar til deg alt innhold i mitt forrige innlegg er like merkelig, da det innlegget ikke inviterte noen som helst til å fortsette den gale utviklingen i tråden, eller pekte på kun ett innlegg.

Jeg har også noen standpunkt i forhold til interaksjon med andre folkeslag, religioner, og tradisjoner, men dette forumet er ikke riktig arena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel med debatten som det er med kunsten. Intensjonen kan også være å engasjere, og det har jeg tydeligvis klart her.

Jeg må jo også innrømme at jeg selv litt for lett lar meg engasjere og kanskje noen ganger litt mer enn det noen liker, men det må vi vel tåle, fra tid til annen, både her og andre steder.

Nå har jeg en jobb hvor jeg stort sett forholder meg til fysikkens, mekanikkens og statikkens lover og da er det som regel viktig å kunne se hele bildet før man konkluderer. Hvis ikke kan lett en eller flere elementer svikte og da kan man kanskje oppleve det vi ofte kaller en dominoeffekt, og da raser som regel alt sammen.

Det samme kan også lett skje når det gjelder folks meninger om dette og hint. Mange konkluderer på bakgrunn av et svært sviktende grunnlag, og som du sikkert vet: "Når utgangspunktet er som galest blir som regel resultatet originalest". I samfunnsdebatten kan dette dessverre noen ganger få alvorlige konsekvenser alt etter hvilke posisjoner slike personer har. Jeg mener derfor det ofte kan være på sin plass å forsøke å belyse ting på en best mulig måte for at de konklusjoner og holdninger folk utvikler skal være til best mulig gagn for samfunnet.

Men OK. Jeg skal holde kjeft og heretter forsøke, etter beste evne, å holde meg til saken. Beklager hvis jeg har forvoldt ubotelig skade på et eller annet sart sinn der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke å stenge tråder her på forumet men denne saken er utdebattert tror jeg, og tror det siste innlegget passer godt i så henseende - som en oppsummering..

Om noen ønsker å fortsette debatten - send oss en PM så tar vi bort de innleggene som ikke er relevante før åpning igjen...

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.