Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av tennvæske på primus.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå begynt å bruke tennvæske på alle mine parafin primuser. Det jeg lurer litt på er om dette kan være med på å tette primusen på noen måte? Altså, er det trygt å bruke tennvæske som fuel uten at det har noen bi-effekter?

Sånn ellers fungerer tennvæske like bra som parafin og koster mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke selv opplevd at tennvæske tetter min omnifuel, og har heller aldri hørt at andre har den erfaringen. Tennvæske er ganske ren og laget for å ikke sette smak på mat. Men selv har jeg stort sett sluttet å bruke tennvæske, i allefall inne i teltet, fordi den gir betydelig mer ubehagelig eksos enn bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker, men kan rekommandere denne siden: http://fuel.papo-art.com/

I kolonnen for Norge finner du flere ting i samme celle til venstre. Dersom jeg husker riktig, så er Fritidsparafin det 'reneste', og lampolje det med mest vax. Usikker på hvor tennveske er. Having that said: Dersom du får svar fra 'runegutt123', så kan du glemme å lete videre. :)

Egen analyse før noen år siden gav ved handen at Fritidsparafin på mange måter er en optimal kombinasjon av energidensitet, mindre explosivitet, lettilgjenglighet, pris og renhet. Andre sverger til akrylatbensin eller colemanfuel eller primusfuel, som har bitte lite høyre energidensitet - men å er mer eksplosive. Nakkdelen med parafin er at meget små mengder i maten gir dårlig mage under lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har nå begynt å bruke tennvæske på alle mine parafin primuser. Det jeg lurer litt på er om dette kan være med på å tette primusen på noen måte? Altså, er det trygt å bruke tennvæske som fuel uten at det har noen bi-effekter?

Sånn ellers fungerer tennvæske like bra som parafin og koster mye mindre.

... inser att jeg en gang lærde meg av deg :) Gammelt inlegg fra deg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet ut tennvæske på min 111T nå. Nesten ingen lukt eller merkbare gasser ol.

Dag G - Evje - Bruker vanligvis bensinbrenner jeg også, men nå som jeg er fattig student må jeg tenke annerledes og bruker derfor billig tennvæske. Sånn ellers så bruker jeg en Primus 96 som er meget gammel :P

Visste ikke at den kunne fryse, skal teste ut temperaturen når det blir litt kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset en post jeg har skrevet i en annen tråd.

Litt kjapt søk ga dette

Effekt Tennvæske -20

Tennvæske Gul Fixxa frysepunkt -19c

Lampeolje Unitor Chemicals AS -26c

HYDRO TEXACO FRITIDSPARAFIN -50c

Lampeolje Carix International Services Ltd -26

Shell Parafin Premium -50

blyfri 95 -60

BLÅTIND WHITE SPIRIT -20

Alle utenom bensin er hentet fra HMS datablader

Ganske stor variasjon med andre ord.

Så tennvæska di har nok fryst ja, men ikke parafinen

Dette gir jo grunn til å ikke anbefale Tennvæske vinterstid når det er fare for kaldere enn -15

Tennvæske som er Nafta basert er nok synderen. Om det skal brukes i kulda så se etter noe som er basert på petroleum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hadde i fjor en flaske med tennvæske ute, skulle bruke den på bål (avfallshåndtering).

Da var det slusj og ubrukelig det som var i den. Var kansje 15-20 minus ute.

Er vell neppe på tennvæske versus fritidsparafin at turbudsjettet ryker? :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om det er like greit å bruke bensinbrenner likevell. Er ikke helt 100% sikker på prisforskjell, men tror prisen ligger på bensin er dyrere enn parafin, parafin er dyrere enn tennvæske. Nå er det ikke så mye å spare heller, kanskje 100-50 NOK. Betaler heller litt mer enn at tennvæsken fryser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nn

Ser ut som om det er like greit å bruke bensinbrenner likevell. Er ikke helt 100% sikker på prisforskjell, men tror prisen ligger på bensin er dyrere enn parafin, parafin er dyrere enn tennvæske. Nå er det ikke så mye å spare heller, kanskje 100-50 NOK. Betaler heller litt mer enn at tennvæsken fryser :P

Hvis økonomien i dette er avgjørende bør vi kanskje se på prisen på ulike fyrstikker, lightere etc også.

Når det blir skikkelig kaldt er parafin åpenbart best, men lukta er ofte mindre plagsom med tennvæske.

Bensin er i en annen klasse, og absolutt å foretrekke på enkelte brennere. Jeg liker fortsatt paradin/tennvæske best på 111 og Nova m.fl.

De fleste slangeprimusser ellers er antagelig best på bensin, og noen går ikke på annet.

Det er en del argumenter imot bensin med tanke på sikkerhet, men det hører nok hjemme i en annen tråd.

Jeg bruker tennvæske på parafinprimussen til det blir noen kuldegrader Er det -15 eller kaldere må jeg ha noe som ikke stivner. (Flaska i frysern er brukbar test)

Litt bensin i parafinen (tennvæska) bedrer egenskapene i kulde, men her bør man være forsiktig.

dsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.