Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor sekk trenger man til telt?


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Annonse

Det du trenger plass til er mat.

Teltet fester du da på utsiden av sekken, så da er det bare mengden av annet utstyr som gir noe info om størrelsen på sekken. Hvor mye annet enn mat du tar med er jo helt avhengig av deg som person og hvor ekstrem du vil være i lettest/minst mulig målet ditt.

Personlig mener jeg at en sekk på 40-50 liter bør holde i massevis, hvis resten av utstyret ditt er av nyere dato og du ikke skal ut på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale å satse på å gå med teltet på utsiden. Om du har et knøttlite telt kan du nok gjøre dette uten at det går utover bærekomforten men ting som telt og sovepose festes kun på utsiden om du er nødt pga dårlig plass. Mer stabilt å ha tng på innsiden(liggeunderlag er såpass lett at det gjerne festes på utsiden). En annen ting er jo at teltet blir mer beskyttet av å ligge på innsiden.

Og hvor liten sekk du kan klare deg med? Tja... Kommer jo litt(mye) an på teltet ;-) Du kan jo alltids spørre i butikken om du kan prøve å legge teltet ditt oppi. Da er det nok enklere å se om du tror resten av plassen er nok til det andre du skal ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo mest an på annen oppakning enn selve teltet. Hvilken sesong det er, størrelse på soverpose, hva en trenger av klær, skal man ha med fiskeutstyr etc. Og mat så klart.

Har en 60 liters sekk selv som jeg bruker noe på korte turer sommerstid. Synes ikke det er behagelig med for mye utenpå sekk så jeg har teltet inni. Over flere dager eller på tider av året man trenger mer klær, større sovepose etc så blir den for liten. Jeg er dog ikke verdensmester i lettpakking selv om poser, telt underlag og slikt er lette. Drar med litt mye utenom, deriblant fiskeutstyr. Så jeg ender ofte med en større sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55-60 liter bør holde for sommertur. Med telt i sekken og forøvrig lett turutstyr.

Har klart å pakke mitt enduks Black Diamond telt, utstyr, mat og fiskestang for tre dager i en hagløfs roc 25 liter sekk. Men ville aldri gått med et todukstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår, sommer og høst klarer jeg meg fint med Arcteryx Axios 50(55L). På vinteren bruker jeg Norrøna Svalbard Synkron 100L. Dette for å få plass til en svær sovepose, dunjakke og diverse annet utstyr jeg ikke trenger i de "varme" månedene. Min erfaring er at det er best å kunne få plass til alt inni sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Syncroflex Recon, 130 liter er passe. Da får du i tillegg med en blyakkumelatorpakk, en eldre radio, en fjerrstyrt bil, og en større mengde ryper, ....

Ok, ok, litt forsiktig humor må da være lov? :cool: - Alltså, ikke ta denne posten alvorlig. Sekken er ypperligg, men mer enn du trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med skaaningen og borgern

Jeg er av den typen som liker å ha alt i sekken, kontra å ting&tang hengende på utsiden av sekken. Jeg personlig tror at sekken er bedre å bære da, den er primært preppet for at ting er i sekken, og nødvendigvis ikke hengende på. Teltet er jo ofte også en av de sakene som veier litt mer enn andre ting, og tunge ting kan med fordel plasseres riktig i sekken for at bærekomforten skal bli best, samt at teltet blir mer beskyttet for vær etc. jeg har heller aldri skjønt helt poenget med at mange vil ha ting utenpå sekken ... vekten blir jo den samme (?)

Jeg er midt på treet i forhold til å være gram/volum - jeger, og klarer ikke å komme under 75 liter, selv på korte turer (men, jeg drasser da også nesten alltid med meg en fjellduk, som jo tar litt plass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å gå i fjellet på 70 tallet var en 50-60L sekk det vanligste man så. Og da fattern kjøpte seg en 70L syntes jeg det var digert. Men alt ble bært på utsiden. Telt oppå og sovepose under. Og dette var pakkramme sekker som igrunnen var greie å bære med ting dinglende utpå. I dag bruker nesten alle anatomiske sekker uten ramme. Og 100L sekker er ganske vanlig. Jeg mener at det aldri vil være ett problem med pølsa som er for lang. Man spiser det man orker. Jeg bruker en 100L sekk til alt. Og alt er inni. Om jeg bare vil bære 15 kg , eller 25 kg , sekken passer likevel. Hvis du tror at dette med turer i fjellet er noe for deg, så kjøp en sekk som er stor nok. Du kommer ikke til å angre. 100L er ikke for stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra stor sekk (120L) til mindre sekk (85L). Fungerer fint det. Teltet havner på utsiden på de lengste turene. Ikke noe problem det når vekta er godt under 2 kg på teltet. Et poeng med å gå ned i sekkestørrelse var også å knipe inn litt på sekkens egenvekt i totalvekta.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiller jo størrelse (og vekt) på klesmengde, sovepose, proviant, annet tjafs samt telt inn på valg av sekk. Selv klarer jeg meg fint med 80 l. Norrøna fra 1-2 to overnattinger eller opp i lengre enn en uke. Har også brukt en Arc'teryx Acrux 50+ l.(vanntett) på 6-7 dager turer, men det krever selvsagt strikt prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge teltet på tvers klemt mellom topplokket og resten av sekken, sikret med spennereimen til sekken. I tillegg holder topplokket i seg selv teltet godt på plass. Vekta til teltet er da plassert ganske nært ryggen, og er derfor ikke så forstyrrende. Fordelen med denne metoden er at du kan pakke sekken helt ferdig inne i teltet før du tar ned teltet. Veldig praktisk i dårlig vær!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.