Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor går jegere med grønne klær?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

På hjortejakt sammen med jaktlaget bruker jeg alltid signalfarger. Og så vidt jeg har kunnet erfare gjør ikke det at hjort ser meg bedre, mens min jegerkamerater derimot ser meg bedre. Men på andejakt bruker jeg full camo. Når de kommedr flygende har de utrolig godt blikk for alt som er under dem, og jeg er overbevist om at camo er viktig og en fordel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På hjortejakt sammen med jaktlaget bruker jeg alltid signalfarger. Og så vidt jeg har kunnet erfare gjør ikke det at hjort ser meg bedre, mens min jegerkamerater derimot ser meg bedre. Men på andejakt bruker jeg full camo. Når de kommedr flygende har de utrolig godt blikk for alt som er under dem, og jeg er overbevist om at camo er viktig og en fordel der.

Stort sett så har vel fugler godt fargesyn og pattedyr ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv tilbrakt alt for mye tid på sykehus og er helt enig i at fjellet er en fin plass å dø.

Det mange ikke tar inn over seg er at man kan komme i en situasjon der man ikke er i stand til å tenne bål, legge ut markeringer, bytte til fargerikt tøy eller kalle opp hjelp via spot/mobil/nødpeiler. Dette har jeg selv opplevd.

Enten du blir hentet ut død eller levende bør du gjøre letemanskapenes jobb lettest mulig. Dette handler også om å vise respekt for mennesker som gjør en stor innsats og bruker mye av sin fritid på å gjøre fjellet til et sikrere sted å oppholde seg.

Når jeg går aleine i skog, eller på fjellet for jakt, eller fuglehund trening, er det ingen som vet at jeg er der. Så klarer jeg ikke å komme meg tilbake selv, får nok naturen et festmåltid. :) Og jeg går i grønne klær om høsten og normalt hvit overtrekksdress, på vinteren. Jeg har selvfølgelig tenkt over farer, som kan oppstå. Og jeg er enig med Srx, naturen er noe ikke det værste sted å dø. Og en kan aldri sikre seg mot alt. Bare vise litt ekstra forsiktighet, når en er aleine.

Er en av den forsiktige typen, så lag en turplan (om nødvedig på kart) og informer familie/venner og hvor du går. Og da med daglig rapportering. Eller unnlat å gå i naturen alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjoner og moter. Lurer på om det ikke var en tid da "jaktklær" i stor grad var militært overskudd.

Vet ikke hva viltet ser, men kontraster synes på lang vei. To jegere går ved siden av hverandre i fjellet. Ene har rødrutet skjorte og lysegrønn bukse. Den andre har en dress i mørkegrønt. Gjett hvem som ser ut som en svart, mistenkelig flekk på lang avstand?

Skytebanen. Stort sett vil det kort og greit være klærne som er assosiert med jakt og våpen. Også lurt å trene i klærne man bruker på jakta slik at det ikke er noe forstyrrende element. Særlig andre grunner skal man lete lenge etter, om man ser bort fra en myte blandt hagleskyttere.

I mine barne og undommsår, var det ikke "jaktklær", eller militærlignende klær å få kjøpt. Folk jaktet med de klærne de hadde, gjerne noe gammelt og litt røffe klær, i mørke farger. Og i mitt område, var også jakten mer eller mindre, forbholdt grunneierene. Spessielt elg- og harejakt. Folk flest hadde lite penger og det var ikke noe "busniss" i å selge jaktkort, eller det å leie ut jakt terreng, før på 70 tallet. Få jaktet rådyr og fugl. Jeg fikk "allernådigst" lov til å jakte litt skogsfugl, men det var aldri snakk om betaling for jakta. De første jeg så, som benyttet seg av klær fra militære overskuddslagere, var bønder som kjøpte utgåtte svenske militær bukser og jakker. Da i grått Vadmelstoff. De brukte disse klærne både på gården og til jakt.

De første jeg så med grønne militærklær, var HV- personell, som benyttet klærne på jakt og på skytterbanene, på slutten av 60 tallet. Og det dukket etter hvert opp noen forettninger, som solgte utrangerte grønne militærklær. Jeg tror de første grønne jaktklær, produsert for jegere, dukket opp i sportsforettningene ca 1970, muligens noen få år tidligere. De første var vel importerte vadmels klær og så kom de mer vanlige jaktdressene. Tror ikke norsk produserte jaktklær, kom i forettningene før tidlig på 80-tallet. Så tradisjonen med grønne jaktklær er ikke så gammel, i Norge. Men på kontinentet, hadde baroner og andre store godseiere brukt stilige grønne vadmelsdresser og fine hatter, i mange år.

At jaktklærne er grønne, er nok at både militæret og jegere, mener de går mer i ett med terrenget og ikke blir så lett oppdaget. De ønsker ikke å bli oppdaget, hverken av mennesker eller dyr. Først de senere år har vi jegere fått vite, at dyr i hjortefamilien ikke har fargesyn. Men, det har bl.a. fuglene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var igrunnen ikke noe særlig storvilt (villrein untatt) å jakt på i Norge før utpå -70tallet; den som gidder google litt finner fellingsstaistikk; tallene tar av når "rettet avskyting" ble innført i 1974(eller-72?). Derav ingen bisniss i å selge jakt.

Diskuteres det årsaken til, at jegere bruker grønne klær, eller når man begynet å felle elg her i landet? Jegere har da jaktet mer enn bare elg! Og at både spredning og tetthet på elg, økte på 70 tallet trenger vi andre ikke google. Vi vet det!

Og til din opplysning (du kan google så mye du vil), så har det i området der jeg vokte opp (i Lier), vært drevet Elgjakt i generasjoner. I tillegg til annen jakt. Men fra mine barneår og der jeg vokste opp, var det mest fokus på elgjakt, av grunner jeg har nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en fin kveld du også....

Der jeg vokste opp, en av norges største hjortekomuner, er det også drevet hjortejakt i generasjoner, det året jeg ble født ble det fellt like mange hjort i hele komunen (som da var 3 komuner) som vi har i løyve på vår eiendom i år.

Jeg skulle ha sitert så du hadde fått med deg hva jeg komenterte; nemelig dette

Og i mitt område, var også jakten mer eller mindre, forbholdt grunneierene. Spessielt elg- og harejakt. Folk flest hadde lite penger og det var ikke noe "busniss" i å selge jaktkort, eller det å leie ut jakt terreng, før på 70 tallet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.